Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.118.2

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.118.2

KPN TV+ Update september 2023 #1

KPN TV+ app 1.118.2

 

Wat zit er in?

Verdere verbeteringen in de instellingen

Een aantal van de instellingen waar je als klant graag makkelijk bij wilt komen zit best wel verstopt in het instellingenmenu. Dus zijn we bezig om daar verbetering in te brengen.

Met de vorige App update hebben we de opties voor Toegankelijkheid en Geluid naar boven gebracht. Ze zijn dan direct in het eerste menu te kiezen.

Onder Geluid hebben we nu ook het instellen van de audiokwaliteit gezet. 

Deze optie hadden we dus al, maar ze stond tot nu toe meer verborgen.

 

Ook hebben we een nieuwe optie gemaakt onder Toegankelijkheid. Hiermee kun je instellen dat je geen geluid meer hoort en geen live beeld meer ziet als je navigeert in de menu's.

 

De overige opties zijn nog op de oude plek te vinden onder de Apparaatinstellingen. Ben je op zoek naar een bepaalde instelling? Check het Kennisbank artikel over de instellingen: 

 

Verder

🔹 Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.

🔹 Het belletje in de menubalk is vervangen door een envelopje. Op dit moment wordt het nog alleen gebruikt om aan te geven als er een update is. Maar in de toekomst kunnen we op deze manier ook informatieberichten sturen. Dan is een envelopje duidelijker.

🔹 Onder Instellingen > Pincode en privacy zitten ook de toestemmingsopties voor het gebruik van je data ter verbetering van onze dienst en om je beter te kunnen helpen als er problemen zijn. Per deze update wordt deze toestemming bij nieuwe installatie gelijk uitgevraagd.

🔹 Daarnaast een fix voor problemen met Terugkijken als je lang achter elkaar blijft doorkijken naar volgende programma's.

🔹 En een fix voor problemen met opstarten van bepaalde (niche) apps die dan in een verkeerde modus opgestart werden.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 4 september
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 7 september

Heb je hem na 7 september nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

@Jasper Dolby MAT is vrij recente toevoeging, Dolby Atmos bestaat al geruime tijd. Ik heb zelf het idee dat Dolby MAT ook een toevoeging is voor soundbars en kleinere setups, niet zozeer voor full blown Dolby Atmos 11.2 speaker opstellingen. Maar daar kan ik naast zitten.


 

Kun je de update handmatig via het menu installeren. 

Ja, dat werkt, bedankt. Update is nu geïnstalleerd.


Het lijkt erop dat na de laatste update bij het wisselen van kanaal de TV+ decoder vastloopt en opnieuw opstart. Met name bij DTV kanaal 1339 (lokaal nieuws). Bij dit kanaal kunnen we het ook continue reproduceren. Kan dit opgelost worden?


@Jasper 

Het voordeel van Dolby MAT is dat je Dolby Atmos kunt gebruiken over PCM. Ik ben nog geen AV receiver tegen gekomen (ook niet de meest recente modellen) die Dolby Atmos over PCM (Dolby MAT) ondersteunen. Ik vermoed omdat AV receivers over het algemeen Dolby Atmos over Dolby TrueHD/Dolby Digital Plus ondersteunen. De toekomst zal ons leren of deze situatie verandert.

Dolby Atmos in Dolby TrueHD
Dolby has expanded the Dolby TrueHD format to allow the format to support Dolby Atmos content on Blu-ray and ultra high definition Blu-ray Disc. Prior to Dolby Atmos, Dolby TrueHD provided lossless support for channel-based audio, such as 5.1 and 7.1. Now we have added a fourth substream for Dolby Atmos sound in Dolby TrueHD codec to enable a support for a losslessly encoded object-based sound mix.

Dolby Atmos in Dolby TrueHD is transmitted from a Blu-ray player or Ultra HD Blu-ray player to your AVR via an HDMI connection. If your AVR supports Dolby Atmos, the Dolby TrueHD object-based audio and related metadata will be decoded, processed, scaled, and rendered to your specific speaker configuration. Dolby Atmos audio can be encoded with Dolby TrueHD at multiple sampling rates (including 48 and 96 kHz) and bit depths (16- and 24-bit).

Dolby Atmos enabled receivers will also support legacy Dolby TrueHD bitstreams at multiple sampling rates (including 48, 96, and 192 kHz) and bit depths (16-, 20-, and 24-bit) to provide full backward compatibility with legacy Blu-ray Disc media and Dolby TrueHD music files.

Dolby Atmos in Dolby Digital Plus
Dolby Digital Plus has been updated and features a new decoder capable of processing content encoded for Dolby Atmos. This module uses new bitstream metadata to extract Dolby Atmos object-based audio and outputs this information for further signal processing. The sampling rate for Dolby Atmos content is 48 kHz, the same sample rate as for Dolby Digital Pluscontent.
Both new audio decoders are designed to be fully backward compatible with legacy channel-based Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD soundtracks.

Dolby Atmos in Dolby MAT
The Dolby Metadata-enhanced Audio Transmission (Dolby MAT) encoder resides in a Blu-ray player to pack the variable bit-rate Dolby TrueHD bitstreams for transmission over the fixed bit-rate HDMI connections. A MAT decoder is subsequently employed in an AVR to unpack the Dolby TrueHD bitstreams. With the introduction of Dolby Atmos, we have expanded this technology to support encoding of Dolby Atmos content as lossless pulse-code modulation (PCM) audio.

A key benefit of Dolby MAT 2.0 is that Dolby Atmos object-based audio can be live encoded and transmitted from a source device with limited latency and processing complexity. Among the possible sources are broadcast set-top boxes, PCs, and game consoles. The Dolby MAT 2.0 decoder in an AVR outputs the object-based audio and its metadata for further processing. The Dolby MAT 2.0 container is scalable and leverages the full potential of the HDMI audio pipeline.


Note that you are most likely to get Atmos metadata packaged with TrueHD in association with Blu-ray or UHD discs. DD+ is used mostly by the streaming services and some TV broadcasters to package Atmos with due to it requiring less bandwidth than Lossless TrueHD.


Dolby MAT is sowieso niet mogelijk bij gebruik van “Passthrough”.


Het lijkt erop dat na de laatste update bij het wisselen van kanaal de TV+ decoder vastloopt en opnieuw opstart. Met name bij DTV kanaal 1339 (lokaal nieuws). Bij dit kanaal kunnen we het ook continue reproduceren. Kan dit opgelost worden?

Ik neem het uiteraard mee, maar mag ik nog eerst weten hoe je ontvanger is aangesloten en of het na een reset ook nog gebeurt? Zo ja, zou je dan een nieuw topic aan willen maken? Dit om het hier overzichtelijk te houden. 


Ik weet niet of het te maken heeft met deze update, maar wel ondervind ik sinds deze update een probleem met de radioknop. Hij springt dan niet automatisch op een radiokanaal. Ik moet hem nu handmatig op een radiokanaal zetten. 

Ik kan ook nergens vinden of het ergens in te stellen valt, vandaar hier mijn vraag.


Hoi @Muskito, wat doet de radioknop precies als je er op drupt? Gebeurt er wel iets, of helemaal niets? Ik heb nog geen andere meldingen over de radioknop gezien.

Zou je de afstandsbediening eens kunnen resetten en daarna opnieuw koppelen met deze stappen:

  1. Stand-by knop bovenkant KPN TV+ Box 7 seconden indrukken (totdat scherm grijs wordt)
  2. Koppelscherm verschijnt
  3. Volg instructies op het scherm. De vraag om de 7 en 9 tegelijk in te drukken zou moeten verschijnen. Verschijnt de instructie niet, druk dan 3 seconden gelijktijdig op OK en P- totdat blauwe led brandt en laat los. Druk dan op OK

Doet de radioknop het dan wel weer?


Hoi Jasper, 

Hij doet helemaal niets. Ik zie dat het ledje van de ontvanger een keer knippert maar meer dan gebeurt er niet.

Ik zal de reset vanmiddag uitvoeren. Ik laat het weten of dat de oplossing is.


@Jasper  geweldig! Hij doet het weer.

Of het te maken heeft met de update weet ik niet, maar sinds de update was dit wel het geval. 


Dat is goed om te lezen @Muskito, ik weet niet wat de oorzaak precies was, maar door het opnieuw te koppelen kunnen ze weer met elkaar overweg. Veel luisterplezier weer 😉


De ontwikkelaars hebben het kunnen reproduceren @dmutsaers, met Dolby Atmos en Passthrough zien zij ook geen Atmos meer in Netflix. Dit wordt verder uitgezocht en daar komen we op terug als er meer bekend is.


@Jasper 

De eerste stap is gezet. Hopelijk komt er ook een oplossing. 😉


Het lijkt erop dat na de laatste update bij het wisselen van kanaal de TV+ decoder vastloopt en opnieuw opstart. Met name bij DTV kanaal 1339 (lokaal nieuws). Bij dit kanaal kunnen we het ook continue reproduceren. Kan dit opgelost worden?

Ik neem het uiteraard mee, maar mag ik nog eerst weten hoe je ontvanger is aangesloten en of het na een reset ook nog gebeurt? Zo ja, zou je dan een nieuw topic aan willen maken? Dit om het hier overzichtelijk te houden. 

De ontvanger is bekabeld aangesloten. Ik heb nog geen reset uitgevoerd maar zie dat meer als een schot met hagel. Het betreft alleen het kanaal DTV. Wellicht kan iemand die dit kanaal ook heeft dit eens testen om te kijken of het te reproduceren is want als dat zo is dan zal een reset niet helpen.


Vanavond liep OP1 meerdere keren vast.


@Jasper Sorry dat ik hier inbreek, maar ik heb een mogelijke bug gevonden in de laatste firmware update (V0.23.4) van eind aug. Maar dat topic is al erg snel gesloten om nog vragen te stellen. Ik heb een nieuw topic hier geopend wat ik graag onder de aandacht van het ontwikkelteam zou willen brengen als dat kan.


Bedankt voor je reactie, @RozeOlifant! We nemen je feedback mee en zullen ook in je eigen topic terugkoppeling geven. 


Vanavond liep OP1 meerdere keren vast.

niet alleen op1 meerdere zenders hadden last

 


Ik heb hier last van dat zodra ik mijn tv+ decoder opstart en naar een zender kijk in een keer de tv+decoder opnieuw opstart. Dit probleem heb ik in de keuken als ook in de woonkamer. 
vanmiddag ging in de woonkamer de decoder over op schermbeveiliging terwijl mijn tv en decoder nog geen 10 minuten aanstond. 
dir probleem doet zich nu voor na de laatste update. Meer mensen hier last van? Zeer irritant!


Hi @Eugel

Zou je dan eens als test één ontvanger van de stroom willen halen, twee minuten willen wachten en hem daarna weer aansluiten? Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Mocht dat het niet oplossen, maak dan een nieuw topic aan. Dan word je daar verder geholpen!


Hallo @Sanne_M 

Het lijkt te werken. We kijken het even aan. 
bedankt voor de tip. 


Eerder ging deze discussie over Dolby geluidsproblemen. Ik heb zelf ook wat dingen gemerkt:

  1. Als ik bij de TV+ box geluid instel op Passthrough (om lipsync problemen te voorkomen) dan zegt mijn Philips OLED TV in het stream-info menu dat het “Dolby Digital” is op de eerste zenders (NPO, RTL ,etc). Zet ik de TV+ box op Automatisch, dan zegt de TV: “Dolby Digital Plus 3/2”. Die laatste lijkt me correct, maar dat zou toch ook met Passthrough doorgegeven moeten worden?
  2. Met enige regelmaat start mijn KPN+ box spontaan op met hoorbaar zacht(er) geluid. Mijn TV geeft dan in de stream-info aan: “Dolby True HD”. Ik moet dan in de geavanceerde geluidsinstellingen op de TV+ box even Dolby MAT aan en uit zetten en daarna geeft de TV weer “Dolby Digital Plus 3/2” aan (bij Automatische geluidsinstelling). Ik kan niet ontdekken wat deze spontane verandering triggert. HDMI CEC staat uit overigens.
  3. Op 1 OLED TV in huis ervaar ik lipsync problemen, waarbij het beeld eerder komt dan het geluid. Het geluid zou dus vervroegd moeten worden, maar de enige instelmogelijkheid is geluidsvertraging.

Nog een update op punt 2 in mijn vorige post: als ik Dolby MAT standaard aan zet dan geeft de TV ook “Dolby True HD” aan. Het lijkt dus alsof de TV+ box bij opstarten soms spontaan Dolby MAT activeert, ondanks dat de instelling in het menu op uit blijft staan.