Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.20.8

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.20.8

KPN TV+ Update juni 2023 #2

KPN TV+ firmware 0.20.8

 

Wat zit er in?

Ondertiteling

De bug dat ondertiteling niet altijd direct in beeld komt bij live tv is verholpen. 

Geluid via Bluetooth

Een van de bekende bevindingen is dat er bij een via Bluetooth gekoppelde headsets of speaker alleen geluid is bij Terugkijken of Opnames. Bij live tv is er dan geen geluid. Dat is met deze update opgelost. 

Opstarten

Het kan bij opstarten voorkomen dat het KPN logo of de voortgangsbalk heel lang in beeld blijven. Dat is verholpen.

 

En verder?

Verder de eerste stap richting een regelmatig terugkomende wens. In deze update zit de eerste helft van het kunnen starten met live tv. 

Maar, let op: het is met deze update van de firmware nog niet voor jullie beschikbaar.

Om dat voor elkaar te krijgen moeten we namelijk ook de app aanpassen. Wat betekent dat de optie voor jullie beschikbaar zal zijn met een volgende update van de tv+ app software.  Houd de Product Updates in de gaten :)

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 26 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 28 juni

Heb je hem na 28 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik zie hem weer graag tegemoet.

 

Wel heel erg jammer dat HDR automatisch er nog niet bij zit.

Kan ik dus nog steeds o.a. Disney+ niet in 4K kijken.

Op de tv is hij wel automatisch, dus moet ik sommige films (zoals Avatar) via de app op de LG Oled tv kijken.


Wat is de reden dat de Android versie niet geüpdate wordt?

Met Android 12 zijn volgens mij ook meer mogelijkheden. 😉


Verder de eerste stap richting een regelmatig terugkomende wens. In deze update zit de eerste helft van het kunnen starten met live tv. 

 

Wat staat hier nou eigenlijk: 'het kunnen starten met live tv?'? Als ik het kastje aanzet start ie altijd met live tv in het overzichtscherm waarin je je kanalen ziet en kan kiezen. De livestream is dan direct al te zien, zei het in een klein schermpje bovenin. Wat veranderd er met de (volgende app) update dus precies?


Verder de eerste stap richting een regelmatig terugkomende wens. In deze update zit de eerste helft van het kunnen starten met live tv. 

 

Wat staat hier nou eigenlijk: 'het kunnen starten met live tv?'? Als ik het kastje aanzet start ie altijd met live tv in het overzichtscherm waarin je je kanalen ziet en kan kiezen. De livestream is dan direct al te zien, zei het in een klein schermpje bovenin. Wat veranderd er met de (volgende app) update dus precies?

Dat e meteen met volledig scherm start


 

Dat e meteen met volledig scherm start

Dat is een hele mooie update als dit zo werkt


Verder de eerste stap richting een regelmatig terugkomende wens. In deze update zit de eerste helft van het kunnen starten met live tv. 

Wat staat hier nou eigenlijk: 'het kunnen starten met live tv?'? Als ik het kastje aanzet start ie altijd met live tv in het overzichtscherm waarin je je kanalen ziet en kan kiezen. De livestream is dan direct al te zien, zei het in een klein schermpje bovenin. Wat veranderd er met de (volgende app) update dus precies?

Starten met live tv betekent met full screen live tv starten, op de zender waar je hem de laatste keer op had staan. Dit zal niet standaard aan staan, maar is dan een optie die je aan kunt zetten.

 

 

Wel heel erg jammer dat HDR automatisch er nog niet bij zit.

Kan ik dus nog steeds o.a. Disney+ niet in 4K kijken.

Op de tv is hij wel automatisch, dus moet ik sommige films (zoals Avatar) via de app op de LG Oled tv kijken.

 @joop2011, het is niet nodig om dit bij elke update opnieuw te vermelden. We weten dat dit voor jou (en sommige anderen) dit soort issues geeft. Het staat bij het team op de lijst. Het enige wat het nu steeds doet is zorgen voor weer een aantal reacties waarin het gaat over HDR, en niet over de update in kwestie. Ik heb die berichten in dit geval dan ook verborgen.

 

Wat is de reden dat de Android versie niet geüpdate wordt?

Met Android 12 zijn volgens mij ook meer mogelijkheden. 😉

Alles wat wij op dit moment willen en doen met de TV+ Box is te prima te doen met de huidige Androidversie. Als het wel nodig is voor verdere ontwikkelingen die wij willen om ook de Androidversie te verhogen, dan zullen we dat doen. Maar, zoals ook aangegeven in het groene kader in het startbericht, dit zal bijna niet wijzigen.


Zelfs de Shield Pro uit 2019 die toch redelijk goed geüpdate wordt, heeft geen Android 12. Ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren, aangezien versie 13 ook al is gereleased.


Wat is de reden dat de Android versie niet geüpdate wordt?

Met Android 12 zijn volgens mij ook meer mogelijkheden. 😉

Alles wat wij op dit moment willen en doen met de TV+ Box is te prima te doen met de huidige Androidversie. Als het wel nodig is voor verdere ontwikkelingen die wij willen om ook de Androidversie te verhogen, dan zullen we dat doen.

Dan zal dat hopelijk niet lang op zich laten wachten immers voor punt 20 (dynamische frame rates) uit de feature requests TV+ lijkt Android TV versie 12 een standaard oplossing te bieden.

 


Wat is de reden dat de Android versie niet geüpdate wordt?

Met Android 12 zijn volgens mij ook meer mogelijkheden. 😉

Alles wat wij op dit moment willen en doen met de TV+ Box is te prima te doen met de huidige Androidversie. Als het wel nodig is voor verdere ontwikkelingen die wij willen om ook de Androidversie te verhogen, dan zullen we dat doen.

Dan zal dat hopelijk niet lang op zich laten wachten immers voor punt 20 (dynamische frame rates) uit de feature requests TV+ lijkt Android TV versie 12 een standaard oplossing te bieden.

 

Die vroeg ik ook op onze middag in Amersfoort toen aan de mannen maar deze upgrade vonden ze niet nodig nog en vergt denk ik ook wel veel nieuwe test werkzaamheden even een upgrade van 11 naar 12 kan veel roet in het eten gooien bij Android weet ik uit ervaring.

Wat fijnloos werkt op 11 kan zomaar op 12 heel anders werken


Als het een keuze optie is heb ik geen bezwaar. Maar waarom wordt er niet eerst iets van de lipsync en het geluidsverschil gedaan? 


il lees niets over audio volume verbetering, zou er volgens klantenservice in zitten? is dit er in verwerkt?


il lees niets over audio volume verbetering, zou er volgens klantenservice in zitten? is dit er in verwerkt?

Klantenservice verteld wel meer indianen verhalen helaas

 


Wat is de reden dat de Android versie niet geüpdate wordt?

Met Android 12 zijn volgens mij ook meer mogelijkheden. 😉

Alles wat wij op dit moment willen en doen met de TV+ Box is te prima te doen met de huidige Androidversie. Als het wel nodig is voor verdere ontwikkelingen die wij willen om ook de Androidversie te verhogen, dan zullen we dat doen. Maar, zoals ook aangegeven in het groene kader in het startbericht, dit zal bijna niet wijzigen.

Zoals wjb al aangeeft. Het is eigenlijk al een pre om wel naar android 12 of 13 te gaan. Alleen is het natuurlijk zonde dat jullie hard werken aan firmware waar de verbeteringen voor niks zijn geweest. Maar goed ik weet eigenlijk wel zeker dat iemand al aan het testen is op android 12 voor de dynamische matching framerate. Dat is echt een must hoor om alle content mooi te draaien. Ik gebruik nu een apple tv omdat die veel mooier het beeld weergeeft(op skyshowtime na). Zou je een roadmap kunnen aangeven voor dit jaar(geen belofte)? Dat voorkomt ook veel domme constant herhaalde vragen. 


 

Wel heel erg jammer dat HDR automatisch er nog niet bij zit.

Kan ik dus nog steeds o.a. Disney+ niet in 4K kijken.

Op de tv is hij wel automatisch, dus moet ik sommige films (zoals Avatar) via de app op de LG Oled tv kijken.

 @joop2011, het is niet nodig om dit bij elke update opnieuw te vermelden. We weten dat dit voor jou (en sommige anderen) dit soort issues geeft. Het staat bij het team op de lijst. Het enige wat het nu steeds doet is zorgen voor weer een aantal reacties waarin het gaat over HDR, en niet over de update in kwestie. Ik heb die berichten in dit geval dan ook verborgen.

 

 @Erik_ Eens dat niet elke keer herhaalt hoeft te worden (niet opgevallen overigens). Maar ook voor mij is het ontbreken van HDR auto, een grote tekortkoming, waarbij ik niet begrijp dat dit soort nice-to-have updates voor gaan voor eerst gewoon goed laten werken van de basis functies. Idem voor lipsync. Dus wellicht is het gewoon onbegrip over de prioriteiten die wordt gesteld.  

 


il lees niets over audio volume verbetering, zou er volgens klantenservice in zitten? is dit er in verwerkt?

Klantenservice verteld wel meer indianen verhalen helaas

 

nou eigenlijk klachtenservice moet ik zeggen, was al op het punt als dit niet wordt aangepakt dan gaan we een oplossing zoeken.

dus ben beniuwwd of er al mensen zijn die hem erop hebben en iets merken als verbetering.


Bedankt KPN-team voor deze update. Update ontvangen en ondertiteling werkt perfect. Hiermee is een groot deel van onze ergernis met TV+ opgelost.


Bedankt KPN-team voor deze update. Update ontvangen en ondertiteling werkt perfect. Hiermee is een groot deel van onze ergernis met TV+ opgelost.

is er ook iets aan het geluid veranderd?


Ik had de update al in het weekend binnen op 1 van de ontvangers. Voor mij werkte eigenlijk al alles naar wens. Ook over het geluid had ik eigenlijk al geen klagen maar mogelijk komt dat omdat ik slechts een beperkt aantal zenders kijk. Ik kan daarom niet aangeven of dit beter is geworden.

Ik vind het erg positief dat het alsnog mogelijk gaat worden om met live tv te starten. Ik vind het starten in het menu geen probleem maar voor de klassieke tv kijkers is deze optionele keus mijn inziens een goede zet van KPN. Zeker weten dat er klanten zijn die dit waarderen. Mijn ouders gaan deze optie denk ik gebruiken.

Ik zag iemand een opmerking maken over onbegrip over prioriteiten. Bij de vorige update kwam daar al de uitleg over van, ik dacht Eric, dat het lastig in te schatten is hoe complex bepaalde topics aan te pakken zijn. Ik kan het niet helemaal inschatten maar begrijp ik het goed dat de mensen die veel problemen hadden met de ondertiteling geholpen zijn met deze update? Ik zag al een positieve reactie op dit punt. Als dit zo is, dan is dit toch best een aardige stap wederom, want daar hadden de nodige mensen hinder van. Er is nog werk genoeg over maar voor nu weer een stap vooruit.


Jammer, ik heb te vroeg een compliment uitgedeeld. Ondanks de update, geen ondertiteling bij het RTL 4 journaal van 19.30 uur.


Ik had de update al in het weekend binnen op 1 van de ontvangers. Voor mij werkte eigenlijk al alles naar wens. Ook over het geluid had ik eigenlijk al geen klagen maar mogelijk komt dat omdat ik slechts een beperkt aantal zenders kijk. Ik kan daarom niet aangeven of dit beter is geworden.

Ik vind het erg positief dat het alsnog mogelijk gaat worden om met live tv te starten. Ik vind het starten in het menu geen probleem maar voor de klassieke tv kijkers is deze optionele keus mijn inziens een goede zet van KPN. Zeker weten dat er klanten zijn die dit waarderen. Mijn ouders gaan deze optie denk ik gebruiken.

Ik zag iemand een opmerking maken over onbegrip over prioriteiten. Bij de vorige update kwam daar al de uitleg over van, ik dacht Eric, dat het lastig in te schatten is hoe complex bepaalde topics aan te pakken zijn. Ik kan het niet helemaal inschatten maar begrijp ik het goed dat de mensen die veel problemen hadden met de ondertiteling geholpen zijn met deze update? Ik zag al een positieve reactie op dit punt. Als dit zo is, dan is dit toch best een aardige stap wederom, want daar hadden de nodige mensen hinder van. Er is nog werk genoeg over maar voor nu weer een stap vooruit.

hallo het geluidsisseu is de te lage uitgangsniveau algemeen. vergelijk het met een andere device achter de tv , ze moeten nagenoeg gelijk zijn. 


Nog geen update hier (zit nog op versie 0.19

4). Fijn dat full screen starten mogelijk gemaakt gaat worden.

 

Onbegrijpelijk dat het probleem van het beeld en geluid niet synchroon loopt (lipsync) niet op de fix lijst staat!

 

Ook hoop ik dat alles wat stabieler draait. Elke avond bij het zappen een freeze van 10 seconden .... slecht!

​​​​​​


hallo het geluidsisseu is de te lage uitgangsniveau algemeen. vergelijk het met een andere device achter de tv , ze moeten nagenoeg gelijk zijn. 

Ik was in de veronderstelling dat het met name ging over de verschillen in geluid tussen de zenders. Het lage uitgangsniveau herken ik niet. Althans, mijn geluid is op orde. Bedoel je specifiek het geluid als je een device aansluit op de optische uitgang van de tv+ box?
Beneden heb ik een bij de tv ingebouwde soundbar. Boven heb ik een soundbar aangesloten op de tv en de tv+ box verbonden met de tv via HDMI. Ik ervaar daar geen probleem. Ik kan de soundbar ook optisch aansluiten op de tv+ box maar dan heb ik een langere optische kabel nodig en daarom niet gedaan.


zolang er alleen een tv+ box alleen achter zit merk je het niet. vb mijn situatie:

een tv 

een blu ray speler

een nintendo switch 

een hifi instalatie met hdmi ingangen.

bij de blu ray is niveau 20 op tv hard. dit hezelfde te krijgen met de tv+ box moet de tv op 60 staan.  

dit was mij verteld dat deze update dit zou oplossen., dan blaas ik niet meer mijn speakers op als bv mijn kinderen de switch aanzetten en volume niet terugzetten naar standaard niveau.

 

ps alles via hdmi switch ivm gemakkelijere omschakeling geluid div apparatuur


Ik heb in mijn tuinkamer zowel een TV+ Box als een ZTE ZXV8001 aan mijn televisie hangen.

Ik heb ze beide even aangezet op dezelfde zender en een paar keer geswitcht van ingang.

Het geluid van de TV+ Box is hier net iets zachter dan die van de 8001.


zolang er alleen een tv+ box alleen achter zit merk je het niet. vb mijn situatie:

een tv 

een blu ray speler

een nintendo switch 

een hifi instalatie met hdmi ingangen.

bij de blu ray is niveau 20 op tv hard. dit hezelfde te krijgen met de tv+ box moet de tv op 60 staan.  

dit was mij verteld dat deze update dit zou oplossen., dan blaas ik niet meer mijn speakers op als bv mijn kinderen de switch aanzetten en volume niet terugzetten naar standaard niveau.

Duidelijk. Vraag me wel af waarom voor mijn gevoel de oude Arris ontvanger hetzelfde geluid gaf. Daar had ik dezelfde tv ook op 15 staan. Het uitgangsniveau is discutabel maar ik snap wel dat het irritant is.