Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.21.2

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.21.2

KPN TV+ Update juli 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.21.2

 

Wat zit er in?

 

HDMI-problemen

Sommige klanten ervaren problemen rondom HDMI. Dit kan zich uiten in een zwart of gekleurd scherm. Of meldingen op het scherm over geen signaal.

HDMI-problemen zijn lastig onder controle te krijgen. Dit omdat het gaat om communicatie tussen TV+ Box en de verschillende apparaten bij de klant thuis. En veel van die apparaten implementeren de HDMI-standaard net even anders. Wat de communicatie in de war kan schoppen omdat de verschillende apparaten dan verschillende verwachtingen van elkaar hebben.

 

In deze update zit een fix voor HDMI-problemen specifiek in combinatie met LG tv's.  Dus daarin verwachten we dat de problemen in de meeste gevallen opgelost zullen zijn.

Aan overige issues rondom HDMI met andere merken wordt nog gewerkt. Het team weet dat die issues er zijn. Hier wordt volop op ingezet om dit zo snel en zo goed mogelijk te kunnen verhelpen.

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Ondertiteling

Bij het zappen naar sommige kanalen bleef de ondertiteling van de vorige zender soms nog in beeld. Dit is verholpen.

 

Dolby geluid

Dolby Digital Plus geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang. Er zit een nieuwe optie in het menu hiervoor. Deze geeft aan dat je geluid wordt omgezet naar DDP als je dit aanzet. Dit geldt voor al het geluid. 

Daaraan gerelateerd, Dolby in het algemeen voor de unicast streams. Dit is aanstaande. Het zit inmiddels in de stream, nu moeten we nog even wat aanpassen in de TV+ Box zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Dit verwachten we in de komende update van de TV+ app. Houd de Product Updates in de gaten :)

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Tot slot

Het kon gebeuren dat de Google Voice Assistent niet wilde activeren als je Nederlands als taal hebt ingesteld en ingelogd bent met je Google account. Dit is verholpen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 juli
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 19 juli

Heb je hem na 19 juli nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Mooi nieuws. Hier zat ik op te wachten. Ik hoop dat het werkt. 


@Katana321, jij gaf in een eerdere update dit aan:

Ik wil nu via de tv+ box een opname bekijken en scroll door de opnamelijst. Zit er rechtsonder een knop “Terug naar boven” die hinderlijk over de helft van de opnametegel valt. Ik weet niet of deze knop met deze update erin is gekomen, maar wie o wie heeft dit zo bedacht? Sjonge. De opnamelijst is al onoverzichtelijk door die tegels en dan komt dit er ook nog bij.

 

Team geeft aan dat dit niet zo hoort. De melding hoort te verdwijnen. Dus ze hebben hiervoor een ticket gemaakt om dit te verhelpen. Weet alleen niet wanneer dit dan gedaan zal zijn.


Ik ben heel benieuwd of dit de problemen met mijn LG tv oplost zodat ik weer HDMI CEC kan gebruiken. Ik ga testen :-D


Complimenten dat er behoorlijk snel wordt gereageerd op items die men nog tegenkomt bij het gebruik van KPN+ ontvanger. Waar ik bijzonder blij mee ben en ik denk vele andere gebruikers dat je nu de keuze kunt maken bij installatie en na die tijd hoe je wilt opstarten na dat je gestopt bent met TV kijken, zelf start de TV bij mij nu op met de laatst bekeken zender en dat vindt ik perfect. Ook gebruik maken van de TV Gids en de verschillende apps en ook de toepassing van Chromecast gaat uit de kunst. Mvrgr John


@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

 


@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

Hier verbaasde ik mij ook over. Want tegelijkertijd mag je geen bugs melden uit een vorige versie. Vandaar dat ik zelf maar mijn eigen topic gestart ben toen. 


@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

Hier verbaasde ik mij ook over. Want tegelijkertijd mag je geen bugs melden uit een vorige versie. Vandaar dat ik zelf maar mijn eigen topic gestart ben toen. 

 

Is een keuze die we maken. Om het overzicht te kunnen bewaren kiezen we ervoor om bij een nieuwe update voor een product, de vorige update te sluiten. Je mag prima in deze update een bug melden die is ontstaan na de vorige update en dergelijke.

Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen. Vooral als er ook niets in de update in kwestie zit die daar wat aan doet. Zoals bijvoorbeeld lip sync. Niet omdat we niet willen dat mensen het daarover hebben. Maar omdat het al gauw leidt tot allerlei troubleshoot vragen, of discussie. Wat dan de aandacht afleid van de update in kwestie, en van nieuw gemelde bugs/issues.


@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

Hier verbaasde ik mij ook over. Want tegelijkertijd mag je geen bugs melden uit een vorige versie. Vandaar dat ik zelf maar mijn eigen topic gestart ben toen. 

 

Is een keuze die we maken. Om het overzicht te kunnen bewaren kiezen we ervoor om bij een nieuwe update voor een product, de vorige update te sluiten. Je mag prima in deze update een bug melden die is ontstaan na de vorige update en dergelijke.

Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen. Vooral als er ook niets in de update in kwestie zit die daar wat aan doet. Zoals bijvoorbeeld lip sync. Niet omdat we niet willen dat mensen het daarover hebben. Maar omdat het al gauw leidt tot allerlei troubleshoot vragen, of discussie. Wat dan de aandacht afleid van de update in kwestie, en van nieuw gemelde bugs/issues.

Die snap ik maar dit is dan voor het eerst dat ik deze keuze mee maak.

Normaal werd het topic pas gesloten als er een nieuwe TV+ app update kwam.

Nu komt er een firmware update wat compleet los staat van de de TV+ app update.

Want ik heb een keer eerder wat gezegd in de firmware update over een app update en toen werd ik verwezen naar het juist topic dus deze keuze die jij nu noemt is dan nieuw sinds vandaag.


@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

Hier verbaasde ik mij ook over. Want tegelijkertijd mag je geen bugs melden uit een vorige versie. Vandaar dat ik zelf maar mijn eigen topic gestart ben toen. 

Precies dan kan je beter niks meer melden want je wordt gewoon nu de mond gesnoerd ;)


Complimenten voor jou @Erik_ voor het kort en bondig schrijven van de uitleg waarbij ook goed te begrijpen is wat deze update oplost, en hoe het allemaal uitwerkt en doet  😀

Is toch weer anders dan een stugge changelog waar je doorheen moet ploegen om uit te vogelen of dit je probleem oplost, of dat je het uberhaubt begrijpt.

Aan de andere kant: Een uitgebreidere toegevoegde technische changelog zou handig kunnen zijn. Zeker als je aan het troubleshooten bent en oplossingen zoekt op internet of contact hebt met de support van b.v. televisie- en soundbar- en versterker fabrikanten.

Kunnen wij als klanten / eindgebruikers inzage krijgen of ons abonneren op de changelogs van software- en firmware updates, of beter nog: kan de code opensource (GitHub?) gemaakt worden? 

Misschien dat daardoor problemen sneller opgelost kunnen worden, of functionaliteit verbeterd of toegevoegd kan worden 🙂 

Of is dit vanwege commerciële reden (closed source vanuit Sagem?) / voorsprong op concurrentie niet haalbaar?

Zou mooi zijn als dit allemaal zou kunnen, past toch maar weer mooi in het open karakter dat KPN nastreeft 😄


Ik zie hem graag tegemoet. 


Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen. Vooral als er ook niets in de update in kwestie zit die daar wat aan doet. Zoals bijvoorbeeld lip sync. Niet omdat we niet willen dat mensen het daarover hebben. Maar omdat het al gauw leidt tot allerlei troubleshoot vragen, of discussie. Wat dan de aandacht afleid van de update in kwestie, en van nieuw gemelde bugs/issues.

Maar wat ik niet snap is waarom dat niet mag, want het is wel degelijk een bug die blijft bestaan in de versies waar immers geen prio op ligt. Dat is juist de redenen dat ik het blijf aangeven om de focus erop te houden. Anders is het heel makkelijk af te doen van '’We krijgen er geen meldingen meer over'’. Dus ik blijf het wel degelijk melden. 

 

Admin: edit uitgevoerd zoals aangegeven, Chrizziey


 

Complimenten voor jou @Erik_ voor het kort en bondig schrijven van de uitleg waarbij ook goed te begrijpen is wat deze update oplost, en hoe het allemaal uitwerkt en doet  😀

Is toch weer anders dan een stugge changelog waar je doorheen moet ploegen om uit te vogelen of dit je probleem oplost, of dat je het uberhaubt begrijpt.

Aan de andere kant: Een uitgebreidere toegevoegde technische changelog zou handig kunnen zijn. Zeker als je aan het troubleshooten bent en oplossingen zoekt op internet of contact hebt met de support van b.v. televisie- en soundbar- en versterker fabrikanten.

Kunnen wij als klanten / eindgebruikers inzage krijgen of ons abonneren op de changelogs van software- en firmware updates, of beter nog: kan de code opensource (GitHub?) gemaakt worden? 

Misschien dat daardoor problemen sneller opgelost kunnen worden, of functionaliteit verbeterd of toegevoegd kan worden 🙂 

Of is dit vanwege commerciële reden (closed source vanuit Sagem?) / voorsprong op concurrentie niet haalbaar?

Zou mooi zijn als dit allemaal zou kunnen, past toch maar weer mooi in het open karakter dat KPN nastreeft 😄

Merci :)

Changelog is ook voor ons niet beschikbaar. Wij krijgen informatie aangeleverd over wat er veranderd qua nieuwe functies, aanpassingen, bug fixes etc…. Indien nodig vragen we om extra informatie als iets niet duidelijk is. En daarvan maken we dan deze update topics. De updates zijn een combinatie van dingen die door Sagemcom gedaan worden, en dingen die het tv team zelf doet. Ik verwacht dat we dit niet openbaar gaan maken, vanuit beide redenen die jij zelf al noemt. Ik check het nog even, maar verwacht daar niet te veel van.

 

 

@Erik_  waarom wordt het topic gesloten van de KPN TV+ software dat staat toch compleet los van een firmware update?

Hier verbaasde ik mij ook over. Want tegelijkertijd mag je geen bugs melden uit een vorige versie. Vandaar dat ik zelf maar mijn eigen topic gestart ben toen. 

Is een keuze die we maken. Om het overzicht te kunnen bewaren kiezen we ervoor om bij een nieuwe update voor een product, de vorige update te sluiten. Je mag prima in deze update een bug melden die is ontstaan na de vorige update en dergelijke.

Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen. Vooral als er ook niets in de update in kwestie zit die daar wat aan doet. Zoals bijvoorbeeld lip sync. Niet omdat we niet willen dat mensen het daarover hebben. Maar omdat het al gauw leidt tot allerlei troubleshoot vragen, of discussie. Wat dan de aandacht afleid van de update in kwestie, en van nieuw gemelde bugs/issues.

Die snap ik maar dit is dan voor het eerst dat ik deze keuze mee maak.

Normaal werd het topic pas gesloten als er een nieuwe TV+ app update kwam.

Nu komt er een firmware update wat compleet los staat van de de TV+ app update.

Want ik heb een keer eerder wat gezegd in de firmware update over een app update en toen werd ik verwezen naar het juist topic dus deze keuze die jij nu noemt is dan nieuw sinds vandaag.

Dan is het die keer al ‘niet goed’ gegaan (even tussen aanhalingstekens, want zo zwaar bedoel ik het niet). Het is, met de Product Updates (voor alle diensten) zo dat we de eerdere sluiten op het moment dat een nieuwe gepubliceerd wordt. En, ja, app en firmware updates zijn verschillend, maar bouwen wel op elkaar voort. Dus in die zin staan ze niet compleet los van elkaar. 

 

 

Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen. Vooral als er ook niets in de update in kwestie zit die daar wat aan doet. Zoals bijvoorbeeld lip sync. Niet omdat we niet willen dat mensen het daarover hebben. Maar omdat het al gauw leidt tot allerlei troubleshoot vragen, of discussie. Wat dan de aandacht afleid van de update in kwestie, en van nieuw gemelde bugs/issues.

Maar wat ik niet snap is waarom dat niet mag, want het is wel degelijk een bug die blijft bestaan in de versies waar immers geen prio op ligt. Dat is juist de redenen dat ik het blijf aangeven om de focus erop te houden. Anders is het heel makkelijk af te doen van '’We krijgen er geen meldingen meer over'’. Dus ik blijf het wel degelijk melden. 

De denkfout die je hier maakt is de aanname dat er geen prio ligt op een issue dat niet in een update zit. De meeste van de grotere dingen die nu nog spelen zijn gecompliceerd. Dat is, bijvoorbeeld, ook waarom er nu pas iets voor de al langer spelende HDMI issues in een update zit.  Dit betekent dat zoiets tijd en moeite kost aan onze kant. Maar dat betekent niet dat we dan geen andere zaken kunnen oplossen, verbeteren of toevoegen in diezelfde tijd. Het tv team bestaat uit meerdere personen. 

Als je lip sync issues ervaart, en er is een update waar niets inzit dat iets doet aan lip sync, dan is het logisch dat de issues blijven bestaan. Het voegt niet zoveel toe om dat dan weer te melden. Als je echter na de update ineens géén lip sync issues meer zou hebben, dát zou dan een goede toevoeging zijn voor het update topic. Want dan betekent het dat iets in de update dat niet bedoeld was voor lip sync toch een wisselwerking heeft ermee. En daar kan en wil het team dan meer van weten.

Plus, het herhaaldelijk noemen van een issue helpt in die zin niet mee voor de focus. We weten dat jij er last van hebt, dat turfje is gezet. Als jij die melding herhaalt, dan worden het niet méér turfjes. Het worden meer turfjes als meer, verschillende, klanten aangeven hetzelfde issue te hebben. En dan willen we in die gevallen ook een troubleshoot hebben/zien om uit te sluiten dat iets bij de klant thuis de veroorzaker is. En dat is ook iets wat niet in een update topic kan. Het is dan ook juist beter om voor de grotere/langspelendere issues een eigen topic aan te maken 👍🏻


Ik heb de update binnen op 1 van mijn ontvangers. De komende dagen maar eens testen. Ik had eigenlijk geen technische problemen. Ik merk wel op dat sinds de laatste app update ik met name op NPO1 meer lipsync probleempjes ervaar. Ik merk ook dat na de eerste start het geluid af en toe wegvalt in de eerste minuten na de start. Na een paar minuten is het geluid wel zonder onderbreking aanwezig.

Ik kan me voorstellen dat HDMI implementaties en eigenzinnige fabrikanten uitdagingen bezorgen. Wellicht heb ik te weinig inzicht in Android TV maar is dit wezenlijk anders dan de manier waarop de andere ontvangers met deze uitdaging dealen? Geluid heb ik via ingebouwde soundbar en hoef ik niet apart aan te sluiten. Mogelijk scheelt dat veel issues aan mijn kant.

Wel fijn dat de updates elkaar nu snel opvolgen.


Voor de overzichtelijkheid van dit topic hebben we de latere discussiereacties verborgen. Wel wil ik nog even verder op reageren. Dus heb ik de relevante zaken hier gequote zodat wel inzichtelijk is waar ik op reageer.  We hebben het er ook binnen het team even over gehad. Dus dit is onze consensus.

 

@Erik_  Ik voel me hier meer door geneigd niks meer te melden.

Want als ik wat meldt over een ander topic verwijzen jou collega's je daar naar toe.

Dat vinden wij jammer om te horen. Qua verwijzen, als mensen iets melden over een probleem of iets dat ontstaan sinds een update, of dat te maken heeft met een update, dan verwijzen we daar naar. Soms kunnen we verwijzen naar een gesloten topic. In dat geval is de verwijzing informatief bedoeld. En als het om de huidige Product Update gaat, dan kan men in die Product Update ook de feedback kwijt. 

 

Ik snap je uitleg @Erik_, maar het wordt er met alle regels niet makkelijker op om te reageren. Want er mag heel veel niet, maar ook weer wel, maar ook weer niet. Er is niet een heel consequent beleid hier in deze topics. Waardoor ik mij net als @MennoG78 maar liever wegblijf hier, want er is een dikke kans dat ik op de vingers getikt wordt. Die beperking maakt het voor mij niet vrij genoeg te reageren. 

 

Product Updates blijven ook een beetje tricky zolang ze qua mogelijkheden op het gebied van afsplitsen en samenvoegen nog achterblijven op de rest van het forum. Waardoor we hier wat meer in-the-moment beslissingen (moeten) nemen over hoe we dingen doen. Zoals ik eerder benoemde, feedback mag altijd en graag ook. Maar het blijven benoemen van bekende bevindingen over zaken die niet in een update zitten heeft geen zin. En dat is iets wat we wel veel zien. Wat ervoor zorgt dat mensen daarop reageren, en niet/minder op de dingen die daadwerkelijk in de update zitten.

 

Omdat ik gewoon niet het idee heb, misschien is dat beter verwoord, dat er hard aan gewerkt wordt.


Het tv team is voor jullie niet zichtbaar, dat snap ik. Maar volgens mij geven wij vaak genoeg aan dat er keihard gewerkt wordt aan de bestaande problemen, én aan het doorontwikkelen van het product. Het feit alleen al dat er zo regelmatig updates uitkomen is daar een voorbeeld van. Elke week gaat er feedback vanuit het forum naar hen toe. Feedback die actief gebruikt wordt om te kijken welke problemen er (nog) spelen, welke nieuwe features het meest gewenst zijn, welke zaken geoptimaliseerd kunnen worden, etc. Elke week ook reageert het tv team daarop met antwoorden, verzoeken om aanvullende informatie, etc.. Wat wij vervolgens weer terugkoppelen in Product Updates, individuele topics en de bekende bevindingen. Sommige wensen/oplossingen kunnen snel gerealiseerd worden, sommige juist helemaal niet. En de bekende issues die er nu nog zijn, vallen in die laatste categorie. Hebben we ook al vaker aangegeven. 

 

Persoonlijk zou ik er ook voor opteren om zowel het topic voor laatste update van de TV+ app als het topic voor de laatste update van de TV+ firmware geopend te houden zodat mensen kunnen reageren op zaken die in die update opgeleverd zijn.

Blijkbaar is dat sinds vandaag veranderd dat beleid

Dat is al een paar updates zo.

Ik snap dat het beleid is maar dat wil niet zeggen dat je je daar dan ook maar bij neer moet leggen. Ik snap dat beleid ook niet want de TV+ app en deTV+ firmware zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Ik zou juist willen dat de reacties op in die updates opgeleverde functionaliteit ook in de overeenkomstige topics geplaatst worden. Dat bevordert mijns inziens de beheersbaarheid en leidt mijns inziens ook beter gestructureerde informatie richting de abonnee.

Ja, firmware en app zijn verschillende dingen. Maar ze werken wel samen, en beïnvloeden elkaar. Als iemand een probleem ervaart sinds een app update, dan kan het zijn dat er toch iets in de daarna volgende firmware update zit die dat oplost. Bedoeld, of onbedoeld. En vice versa. Voor ons is het dan makkelijker, om het bij één open Product Update te houden.

Maar, wat wel het geval is, is dat de update in twee groepen gaat. En dat is iets wat we ons realiseerden toen we het er over hadden met elkaar. Dus wat we vanaf de volgende Product Update gaan doen is de vorige update open houden totdat de nieuwe voor iedereen beschikbaar is. In plaats van alleen voor de preselectie. Wat in de praktijk betekent dat beide Product Updates in dat geval een dag of twee naast elkaar open zullen staan. 

 

 

zodat mensen kunnen reageren op zaken die in die update opgeleverd zijn.

Maar dan mag je dus geen bugs meer melden. Althans jij opteert zaken die in de update zijn opgeleverd. Dat betekend dus inhoudelijk dat een topic niet super veel toevoegt en dan alleen lezen ook voldoende zou zijn. 

Als jij bugs wilt melden die niet gerelateerd zijn aan de zaken die in zo'n update opgeleverd zijn dan kan ik me heel goed voorstellen dat KPN wil dat je daarvoor een nieuw topic opent. Bugs die wel gerelateerd (lijken te) zijn aan de opgeleverde zaken kunnen uiteraard wel in het overeenkomstige topic benoemd worden.

Tuurlijk mag je bugs melden, juist graag. Maar, inderdaad zoals wjb aangeeft. Als je een bug ervaart sinds een update, meldt het in die Product Update. Een Product Update staat sowieso een week open, vaak zelfs twee. Dat is in veel gevallen genoeg tijd om een bug te merken, en het in die Product Update te kunnen melden.

En als het eens voorkomt dat je een bug pas later merkt, en er is alweer een nieuwe Product Update, en de bug is er nog steeds. Dan is het ook geen probleem om het dan in die Product Update te vermelden met de opmerking erbij dat het al sinds de update ervoor speelt. Maar als jij een bug wilt melden die eigenlijk al maanden speelt maar je was er gewoon nog nooit aan toegekomen, maak er dan vooral een eigen topic voor aan. 

En als het eens beter is om een eigen topic aan te maken geven we het aan. Dat kan ook gebeuren als je een bug meldt die wel in een Product Update past omdat het met die update is ontstaan. Maar in dat geval is het verzoek voor een eigen topic dan meer zodat er verder troubleshooting gedaan kan worden en er meer informatie verzameld kan worden voor het tv team. 

Troubleshooting willen we ook liever niet in een Product Update omdat dit het topic onduidelijker maakt voor meelezers. Hier en daar een enkele vraag om meer informatie is OK. Maar uitgebreide gesprekken over apparatuur, aansluiting, instellingen, etc. wordt al gauw onoverzichtelijk. Dan gaan mensen reageren op die vragen voor wie de vraag niet bedoeld was enz. Het is niet altijd te voorkomen, maar we proberen het wel zo beperkt mogelijk te houden.


Fijn dat er hard wordt gewerkt aan de updates. 

Echter wanneer komt er weer de automatische HDR omstelling terug? 

Nu is het steeds aanpassen in het beeld menu om de correcte weergaven van wel of geen HDR op de tv in te stellen. 

Daarbij is er ook nog eens een duidelijk verschil in de verschillende HDR normen: 

Dolby Vision, HDR10+ en of HLG. 

Neem aan dat hier wel degelijk prioriteit aan wordt gegeven? 


Dankjewel voor je uitleg @Erik_ ! Mag ik dan nog een klein verzoek doen, en dan houd ik er over op.


Is er een mogelijkheid om updates voor lopende problemen ook op één plek te doen? Want er lopen nu honderden aparte topics van enkel gebruikers, een een bekende bevindingenlijst die mij eigenlijk helemaal niks nieuws verteld, al maanden. Dan is het fijn als wij misschien in deze topics ook op de hoogte worden gesteld van lopende zaken en de status hiervan. Zou mij veel meer het gevoel geven dat men er nog mee bezig is dan een algemeen topic met '’is bekend'’ en dit blijft bij wijze van spreken 3 maanden bekend zonder verdere updates. 

 

Of als ik 100 topics moet doorspitten voor een mogelijke update. **EDIT**

 

Admin: edit verwerkt zoals aangegeven


Dankjewel voor je uitleg @Erik_ ! Mag ik dan nog een klein verzoek doen, en dan houd ik er over op.


Is er een mogelijkheid om updates voor lopende problemen ook op één plek te doen? Want er lopen nu honderden aparte topics van enkel gebruikers, een een bekende bevindingenlijst die mij eigenlijk helemaal niks nieuws verteld, al maanden. Dan is het fijn als wij misschien in deze topics ook op de hoogte worden gesteld van lopende zaken en de status hiervan. Zou mij veel meer het gevoel geven dat men er nog mee bezig is dan een algemeen topic met '’is bekend'’ en dit blijft bij wijze van spreken 3 maanden bekend zonder verdere updates. 

Helemaal mee eens want ik spreek vele nieuwe klanten en die zoeken zich op het forum helemaal het schompus en vinden dan tientallen verschillende topics over hetzelfde zou fijn zijn dat er een actueel topic is over problemen en die ook regelmatig bij gewerkt worden desnoods door het TV team zelf


Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen.

Maar wat is er bekend? Wat is überhaubt de beste manier om bugs te melden?

(Ik mis trouwens een indicatie bij je naam dat je blijkbaar voor KPN werkt, @Erik_)


Hoi @Arjan van B 
Ik kan je verzekeren dat @Erik_ bij de KPN werkt.


Wat we alleen liever niet zien is dat men al langer bestaande bugs of issues die bij ons bekend zijn blijft herhalen.

Maar wat is er bekend? Wat is überhaubt de beste manier om bugs te melden?

Wat bekend is, staat in het overzicht van bekende bevindingen. Deze wordt voorzien van updates voor de nog openstaande zaken. Af en toe voegen we hier ook een nieuwe bekende bevinding aan toe. Gebeurt echter niet heel vaak. Dit omdat er een verschil is tussen iets dat hier op het forum heel vaak gemeld wordt, en iets dat ook bij heel veel mensen speelt. 

 

Bugs melden kan op de manier zoals ik benoemde:

Als je een bug ervaart sinds een update, meldt het in die Product Update. Een Product Update staat sowieso een week open, vaak zelfs twee. Dat is in veel gevallen genoeg tijd om een bug te merken, en het in die Product Update te kunnen melden.

En als het eens voorkomt dat je een bug pas later merkt, en er is alweer een nieuwe Product Update, en de bug is er nog steeds. Dan is het ook geen probleem om het dan in die Product Update te vermelden met de opmerking erbij dat het al sinds de update ervoor speelt. Maar als jij een bug wilt melden die eigenlijk al maanden speelt maar je was er gewoon nog nooit aan toegekomen, maak er dan vooral een eigen topic voor aan. 

 

In het topic wat jij verder aanhaalt worden nog drie dingen genoemd. Dat topic is nog niet aan de beurt, dus daar komen we nog aan toe. Maar in het algemeen: Lip sync staat in de lijst vermeld. Het tweede punt is doorgegeven aan het team, En het derde punt is geen bug. HDR optie is op een eerder moment bewust verwijderd. Dit komt nog terug, het is alleen nog niet duidelijk wanneer. Dit staat vermeld in het Feature Requests topic van wjb.

 

(Ik mis trouwens een indicatie bij je naam dat je blijkbaar voor KPN werkt, @Erik_)

Dergelijke markeringen zijn in dit deel van het forum helaas nog niet zichtbaar. Wordt door de leverancier van het forum aan gewerkt. Geen idee wanneer dit dan ook daadwerkelijk gereed is. Op de rest van het forum is dat wel zichtbaar.


@Erik_ HDMI problemen?

Ik neem aan dat men CEC issue bedoelt (handshake) communicatie tussen apparaten dus in dit geval tussen tv en STB veelal icm LG en Sony.

mvg


Had deze even een 'beetje’ gemist. Maar ik heb al maanden Dolby op de Toslink. (anders zou radio het ook niet doen, wat ALLES is al maanden Dolby en geen pcm meer)

Verder

Dolby surround geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang.


Ik heb hier inmiddels de TV+ firmware 0.21.2 op staan, maar de ondertiteling doet het nog steeds niet bij LIVE TV kijken op de RTL zenders.

En dan bij Beste kwaliteit/Multicast.

RTL4, 5, 7, 8 en Z.

Wel bij de opnames van de RTL zenders.

Er wordt aangegeven bij 'Bekende bevindingen' dat dit opgelost zou moeten zijn?


Om ongeveer 16u00 handmatig succesvol geïnstalleerd.