Vraag

Blacklist

  • 9 October 2020
  • 18 reacties
  • 522 keer bekeken

Goededag!

Ik wil graag via Hotspot gebruik maken van mijn Snelstart 12 boekhoudingsprogramma, alleen zij geven nu aan dat ik op 2 blacklisten sta. Hieronder het mailtje van het boekhoudingsprogramma. Hoe kan ik hier van af komen?

 

------ Het mailtje ------

Blacklist
Wij hebben uw IP adres gecontroleerd, hieruit is gebleken dat het IP adres op 2 blacklists staat geregistreerd. Het betreft de blacklist BARRACUDA en Spamhaus ZEN. Helaas kunnen wij geen verzoek indienen u van deze blacklists af te halen. Dit ligt bij de provider van het IP-adres. 

KPN
Aangezien u een hotspot van de KPN gebruikt moet KPN gebeld worden met het verzoek om van de betreffende blacklists verwijderd te worden. De helpdesk van KPN kan u hiermee verder helpen. Wij kunnen hierin helaas niets betekenen. 

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ik heb dus de klantenservice van KPN gebeld en zij hebben mij een mail adres gegeven om dit bericht door te sturen en telefonisch niet kunnen helpen. Alleen het mail adres geeft steeds een foutmelding waardoor ik nu geen oplossing heb voor dit probleem. Snelstart 12 geeft aan dat wanneer ik niet op de backlist sta wel toegang heb. 

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen! 

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7
Badge +24

Wat bedoelt u exact met "Hotspot"? Iets van KPN hotspot of KPN WiFi ofzo? Of maakt u een hotspot aan op uw mobiele telefoon?

Bedankt voor uw bericht :).

Ik maak inderdaad een hotspot via mijn mobiel. Dus het internet van mijn simkaart wordt gebruikt als internet voor mijn pc. 

Hallo @Reneetjee , kijk eens via onderstaande lik voor een oplossing:

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/wat-doen-wij-voor-veilig-internet.htm

Bedankt @JanD!

Ik heb hun een mailtje gestuurd met me vraag. Hopelijk kunnen ze me verder helpen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik vrees alleen dat het niet zoveel uithaalt. U gaat via 4G het internet op. Dat houd in dat je dan een ip adres gebruikt wat door nog 10-tallen, zo niet 100en anderen gebruikt word. Als er 1 rotte appel tussen zit, dan staat het adres zo weer op de blacklisten.

Je zou eigenlijk thuis of op de zaak indien van toepassing een VPN server moeten hebben draaien. Dan maak je daar verbinding mee vanaf je mobiel. Je werkt dan eigenlijk vanaf je mobiel via een tunnel naar de VPN server. En je gaat dan vanaf de VPN server pas het internet op. Het boekhoudenprogramna ziet dan het ip van de locatie waar de VPN server staat. En dat is je eigen ip. Waar verder niemand anders gebruik van maakt.

Bedankt voor je bericht @Nick83!

Nu begrijp ik hoe ik op de lijsten ben gekomen. Ik ga even uitzoeken hoe zo'n VPN werkt. 

@Reneetjee je kan ook bij diverse partijen een vpn abbo afnemen deze gebruik ik ook voor publieke hotspots. 

Hoe is dit opgelost ? Ik heb namelijk hetzelfde probleem en bij SNELSTART kunnen zij met niet helpen.

Even voor de duidelijkheid. Er zijn 2 typen Hotspot. @Nick83 haalt ze een beetje door elkaar.

Ten eerste de publieke Hotspots van kpn op openbare plaatsen als winkelcentra en Schiphol. Deze gaan via landlijnen en hebben een vast IP. Privacy = zeer matig.
Ten tweede je eigen Hotspot op je mobiel. Deze geeft volledige privacy. Gaat via de 4G van je smartphone en is bruikbaar voor o.a. je laptop en je tablet.

De publieke Hotspots van KPN, bv op Schiphol, hebben inderdaad 100-en gebruikers. Soms per dag. Als iemand via die connectie bv een bombardement gaat uitvoeren op een website (meestal een hostingprovider, dus meerdere sites) zal die hoster het IP blokkeren.

Bovendien. Ga je met privacygevoelige informatie aan de gang, bv de website van je bank, gebruik dan voor je smartphone de eigen 4G verbinding. Of voor je tablet / laptop gebruik je de Hotspot functie van je smartphone om ook met die apparaten via je eigen 4G te werken. Veel beter voor de privacy. (maar wel ten koste van je smartphonebundel natuurlijk).

Snelstart 12 boekhoudingsprogramma

De boekhouding zou ik NOOIT via een publiek Hotspot doen. Obvious.

@PeterG  Ik gebruik mijn eigen smartphone als hot spot maar krijg dan toch geen verbinding. Snelstart meld dat er geen verbinding mogelijk is.

 

Wie weet een oplossing?

Hoi @Narin . Ben jij dezelfde als de topicstarter @Reneetjee ?

Via de Hotspot van je mobiel ben jij in principe de enige persoon. Waarom er dan bij een hosting een IP ban komt….

@PeterG  nee ik niet @Reneetjee 

 

Jammer dat Snelstart geen oplossing heeft. Super programma niet geschikt voor ondernemers die onderweg wil werken zonder steeds een WiFi verbinding op te zoeken.

 

@Reneetjee  heb jij een oplossing gevonden ?

Reputatie 6
Badge +8

Simpel: Er is geen vast IP adres gekoppeld aan een hotspot via een mobiel. Dus telkens als je de hotspot activeert op je mobiel krijg je een IP uit een pool van adressen. Datzelfde IP adres kan dus ook door anderen gebruikt zijn.

 

Bij een vaste internetaansluiting heb je bij KPN een “eigen” IP adres en speelt het probleem dus niet.

 

@Narin Als je een zakelijk data abonnement van KPN afneemt (dus geen telefoonabonnement maar een mobiel data abonnement voor bijvoorbeeld een tablet) dan kan KPN je daarvoor wel een vast IP adres toekennen.

@Hsd  Ok bedankt, dan is het duidelijk.

 

Wel balen dat Snelstart 12 dan onderweg net te gebruiken is.

 

Wel jammer dat we dan een extra abonnement moeten afsluiten. 

 

Reputatie 7
Badge +24

De publieke Hotspots van KPN, bv op Schiphol, hebben inderdaad 100-en gebruikers.

En dat is bij je mobiele telefoon op 4G ook zo. Daarmee maak je verbinding via 1 toegangspunt (APN) waar heel veel andere mobiele telefoons ook verbinding mee maken. Vanaf dat ene toegangspunt gaat iedereen het internet op. Tegenwoordig is ipv6 beschikbaar. Daar op heeft iedereen een uniek ip. Maar kans is aanwezig dat da boekhoudprogramma helemaal geen ipv6 ondersteund. Dan word dus ipv4 gebruikt. De server van het boekhoudprogramma ziet dan het ip van het toegangspunt. Het ip van het toegangspunt dus dat door nog 100en anderen ook gebruikt word. Niet het ip van je mobiele telefoon.

De privacy vis 4g is wel veel beter. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er om of dat ip wat de boekhoudserver ziet niet op de blacklist staat.

Dank, @Nick83 en @Hsd .

Reputatie 7
Badge +24

Simpel: Er is geen vast IP adres gekoppeld aan een hotspot via een mobiel. Dus telkens als je de hotspot activeert op je mobiel krijg je een IP uit een pool van adressen. Datzelfde IP adres kan dus ook door anderen gebruikt zijn.

Mijn mobiel krijgt momenteel helemaal geen ipv4 adres meer. Alleen nog maar een ipv6 adres.

Echter op een ip website die naar het ipv4 adres kijkt:

Dat is dus het ip adres van het toegangspunt/APN. Waar nog 100en andere toestellen gebruik van maken. En dit ip ziet ook de server van het boekhoudprogramma. En heel veel andere sites die naar het ipv4 adres kijken.

De site https://www.watismijnip.nl/ geeft het ipv6 adres weer. Dat komt precies overeen met het ipv6 adres wat ik zie in de app.