5511 BOKU melding over extra kosten

  • 20 February 2020
  • 13 reacties
  • 655 keer bekeken

Hallo! 
 

Ik heb vandaag een sms gekregen van 5511. Dit is het bericht: 

Gratis bericht: U maakt gebruik van de Boku mobiele telefoon betalingsdienst 5511. U hebt deze maand al 68,45 EUR uitgegeven. Info? www.smsgc.nl

 

Daarna ontvang ik een sms bericht van 1555 met een wachtwoord. 
 

Ik maak me behoorlijk zorgen. Via jullie chat kom ik helaas niet veel verder. Ik heb bij het kopiëren van het bericht ook nog eens per ongeluk de link geopend op mijn telefoon. Deze heb ik meteen gesloten. 
 

Wat betekend dit en wat kan ik het beste doen? 
 

Alvast bedankt!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Suzanne, welkom op het forum. 

Ik heb kunnen vinden waar dit vandaan komt, was wel even zoeken. Boku is een dienst die betalingen voor Facebook verwerkt. Zo te zien heb jij ooit je telefoonnummer gekoppeld aan Facebook  en via deze methode aankopen gedaan, bijvoorbeeld aankopen binnen spelletjes. Via deze link zou je bij Facebook kunnen zien welke aankopen je hebt gedaan en eventuele betalingen stopzetten, via Payinfo kun je deze diensten voortaan helemaal blokkeren mocht je dit wensen. 

Laat het em weten mocht het blokkeren niet lukken, dan kijk ik met je mee. :) 

Reputatie 7
Badge +22

Beste @suzanne98765 

Ik zou hier niet op reageren! Dit is phishing! Criminelen doen alles om je identiteit en gegevens te stelen! Doe met die SMS maar helemaal niks! Zou je je Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens kan alleen jij zien en de KPN moderators. Dan kan KPN bij jou gegevens kijken of ze dan iets geks zien, omdat je me vertelde dat je die link hebt aangeklikt. 

Reputatie 7
Badge +22

@Alex_P was er al, maar ik heb dit nog nooit gezien Alex, en dan heb ik zelf ook Facebook. Maar nooit gezien! :wink:

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P was er al, maar ik heb dit nog nooit gezien Alex, en dan heb ik zelf ook Facebook. Maar nooit gezien! :wink:

Ik moest dit ook eerst uitzoeken. Zie hier, onder kopje 'Welke betalingsmethoden kan ik voor games op Facebook gebruiken?’. 

@Alex_P @Dennis Schreve Bedankt!! Het gekke is dat ik echt nooit spelletjes speel op Facebook. Ik zit amper op Facebook en heb zelfs de app niet op mijn telefoon. Ik heb mijn profiel aangepast. Als jullie kunnen kijken of jullie iets geks zien bij mijn gegevens zou dat heel fijn zijn! 
 

Groetjes,

Suzanne 

Reputatie 7
Badge +22

@Alex_P @Dennis Schreve Bedankt!! Het gekke is dat ik echt nooit spelletjes speel op Facebook. Ik zit amper op Facebook en heb zelfs de app niet op mijn telefoon. Ik heb mijn profiel aangepast. Als jullie kunnen kijken of jullie iets geks zien bij mijn gegevens zou dat heel fijn zijn! 
 

Groetjes,

Suzanne 

@suzanne98765 wat goed dat je je profiel hebt bijgewerkt, @Alex_P die gaat hier verder naar kijken. Zal vanavond niet meer zijn, maar eventueel morgen of anders wat later. Maar je kunt dit zelf ook in de gaten houden via de app van: MijnKPN, daar kun je dan eventueel zien of er buiten je bundel is gebeld. Ik hoop dat je op tijd bent geweest met het afsluiten van het linkje.

@Dennis Schreve Bedankt! Ik kan in ieder geval een soort van iets rustiger slapen. 🙄
 

Payinfo is wel gewoon betrouwbaar toch? Het zit namelijk zo. Toen ik op het linkje klikte in de sms kreeg ik daarna een sms van 1555 met een wachtwoord. Ik heb dit dus meteen aan de eerste sms gelinkt. Daarna wilde ik de link van payinfo bezoeken en kreeg ik van hetzelfde nummer opnieuw een sms. Klopt het dat je vanuit payinfo een sms krijgt met een wachtwoord? Ik was op hetzelfde moment met kpn aan het chatten over de sms. Misschien dat diegene mijn nummer op payinfo aan het checken was. 

 

Ik hoop dat het verhaal nog een beetje duidelijk is haha. Ik ben nu op een punt dat ik nergens meer op durf te klikken 🤣 

 

Ik heb geprobeerd mijn betalingen in te zien op Facebook maar die pagina doet het helaas niet.. 

 

Ontzettend bedankt voor de hulp en het meekijken! 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Suzanne. 

Ik kan inderdaad zien dat hier gebruik van is gemaakt, iets dat je op de factuur ook zult kunnen zien. Ik kan echter niet zien wat er precies aangeschaft is (spelletje, tegeoed, in-app aankoop etc), dat mag ook niet. 

Payinfo is betrouwbaar, de code die je krijgt kun je dus gerust invoeren om erin te komen en alles in te zien. Ben benieuwd wat je daar te zien krijgt. 

Hi Alex! 
 

Bedankt voor je berichtje. 
In payinfo krijg ik de volgende melding: Geen transacties gevonden voor telefoonnummer

 

Ik begrijp niet zo goed welke dingen ik moet aanvinken om alles te blokkeren. 🤓🙄 

 

Bedoel je dat je kan zien dat er via Facebook een aankoop is gedaan of dat er iets is gebeurt toen ik op de link klikte? 
 

Alvast bedankt! Zonder dit forum was ik echt radeloos geweest. 
 

Groetjes, 

Suzanne

Beste @Alex_P en @Dennis Schreve,

 

Ik heb nog een paar vragen.

  • Kan ik nog iets doen in payinfo? Ik begrijp niet helemaal hoe ik alle diensten kan blokkeren.  
  • Bedoel je dat je kan zien dat er via Facebook een aankoop is gedaan of dat er iets is gebeurt toen ik op de link klikte? 
  • Wat betekend de melding die ik krijg te zien in payinfo?

Hebben jullie hier misschien antwoord op? Of kan ik dit beter ergens anders navragen? 
 

Alvast bedankt 😊 

 

Groetjes, 

Suzanne

Reputatie 7
Badge +24

Zeker heb ik dat. Via Payinfo kun je betaalde SMS diensten en abonnementen uitzetten. Wat de betalingen van Facebook betreft, als je hier niets ziet dan is dat niet meer gekoppeld. Of je meerdere Facebook accounts waarbij jij, of iemand anders, je nummer aan heeft gekoppeld? 

Hallo @Dennis Schreve en @Alex_P

 

11 maanden later heb ik opnieuw dit sms’je gekregen. :| 

 

Ik heb beide links die jullie stuurde al gecontroleerd. Bij Facebook staat er: geen betalingsgeschiedenis. 
 

Bij payinfo staan eenmalige diensten en abonnementsdiensten beide op geblokkeerd. 
 

Kunnen jullie met behulp van mijn postcode en telefoonnummer kijken of jullie nog iets geks zien? 
 

Alvast bedankt! 
 

Groetjes, 

Suzanne 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Suzanne, ik zie van de afgelopen tijd veel betalingen via de Apple Appstore zijn gedaan. Waaraan kan ik dit niet precies zien, op basis van een bestelnummer dat op je rekening zichtbaar zal zijn kun je dit nakijken bij Apple zelf. Je moet dan nog echter de rekening afwachten. In verband met de privacy kan ik dit niet inzien nu. Als ik je oude rekeningen bekijk zie ik dat je dit vaker doet.