Beantwoord

Fraude MediaMedics betaalplatform via SMS

  • 9 April 2021
  • 4 reacties
  • 697 keer bekeken

Ik kreeg via KPN dit SMSje: “Beste klant, we konden de betaling van uw laatste factuur helaas niet automatisch afschrijven. Koppel uw rekening gemakkelijk opnieuw via: bit.ly/MIJNKPN.”
Vervolgens kwam ik bij: *** welke van een frauduleuze MediaMedics betaalplatform blijkt te zijn. Kan iemand hier iets mee?

 

Admin: link verwijderd uit bescherming

icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 10 April 2021, 09:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Ten overvloede vermeld ik hierbij dat ik helemaal geen betalingsachterstand heb en/of de laatste factuur is betaald.
Hierbij een schermafdruk van MediaMedics.

 

Hoe kan het dat MediaMedics de berichtenservice van KPN heeft overgenomen en/of ingebroken heeft?

Reputatie 7

Hoi @Hanne153, welkom bij ons op het forum. Goed dat je hier scherp op bent! Het bericht wat je hebt gekregen is niet van ons, als er een bedrag open staat kunnen wij een sms sturen, maar dat is altijd met een verwijzing naar kpn.com. Er is niets overgenomen of ingebroken, maar iets of iemand doet zich voor alsof zij ons zijn in de hoop dat mensen dan geld overmaken. Het kan ook zijn dat het niet van MediaMedics is, dat hun naam ook wordt misbruikt net zoals die van ons. Bij zulke valse berichten is het belangrijk om nergens op te klikken en het bericht te verwijderen. Ik heb de link daarom ook even uit jouw eerste bericht verwijderd, zodat niemand er per ongeluk gebruik van maakt.

Als zoiets via e-mail gebeurt heet het phishing. Als het via sms gebeurt, zoals in dit geval, heet het smishing. Op onze website benoemen en waarschuwen we hier ook voor: Tips voor mobiele beveiliging.

Reputatie 7

Aanvullend op bovenstaande: ik had de link doorgegeven aan de afdeling die over zulke fraude gaat en zij hebben en verzoek aan de hosting van die website gedaan om deze te verwijderen. Daarmee kunnen we de gevolgen van deze smishing hopelijk tot het minimum beperken.