Vraag

Hoe schoon ik mijn telefoon op?

  • 11 April 2021
  • 8 reacties
  • 260 keer bekeken

Ik krijg vanuit de Rabobank het advies om mijn telefoon te laten opschonen omdat er door phishing wellicht software is blijven hangen welke bij het activeren van mijn nieuwe betaalpas weer actief wordt.

Hoe schoon ik mijn telefoon op?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @G.J. van den Eijnden 

Doe dit niet! De bank zal jou nooit vragen om jou telefoon op te schonen! Hier zitten criminelen achter. Zodat ze jou bankgegevens hebben en met jou geld er vandoor gaan. Hieronder kun je er alles over lezen:

Phishing vals bericht herkennen / Rabobank

Reputatie 7
Badge +24

Geen "opschoon app" of zoiets installeren in ieder geval.

Je kunt je gegevens backuppen, al je foto's en andere bestanden kopiëren naar pc, gelijk uitzoeken wat nog nuttig is en wat weg kan. En dat je toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen. Dat kan geen kwaad.

 

Reputatie 7
Badge +22

Geen "opschoon app" of zoiets installeren in ieder geval.

Je kunt je gegevens backuppen, al je foto's en andere bestanden kopiëren naar pc, gelijk uitzoeken wat nog nuttig is en wat weg kan. En dat je toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen. Dat kan geen kwaad.

 

Sorry @Nick83,

Maar @G.J. van den Eijnden hoeft zijn telefoon niet op te schonen. Want zal de Rabobank nooit mededelen. Zijn telefoon zal het wel gewoon goed doen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik lees dat er sprake is van een nieuwe betaalpas. Ik neem aan dat da ook echt zo is. Dat er echt een nieuwe betaalpas is. En dat het advies over het opschonen van het toestel in een brief bij de nieuwe betaalpas bijgevoegd is ofzo?

Kan @G.J. van den Eijnden hier wat meer over vertellen?

Reputatie 7
Badge +22

Ik lees dat er sprake is van een nieuwe betaalpas. Ik neem aan dat da ook echt zo is. Dat er echt een nieuwe betaalpas is. En dat het advies over het opschonen van het toestel in een brief bij de nieuwe betaalpas bijgevoegd is ofzo?

Kan @G.J. van den Eijnden hier wat meer over vertellen?

Als er een nieuwe betaalpas zou zijn krijgt die dat per post. En ik zit zelf ook bij de Rabobank, (klant) en de Rabobank gaan klanten niet vertellen dat ze hun telefoon moeten opschonen. 😉

Ik hoop dat G.J. Van den Eijnden inderdaad ons even wilt reageren, dan kunnen we hem verder helpen.

Helaas is mijn rekening al gehackt en er is geld vanaf gehaald. Ik heb zelf met de bank gebeld om alles te blokkeren en verdere schade te voorkomen. Zij hebben toen aangegeven dat er een nieuwe pas wordt aangevraagd en dat het verstandig zou zijn om de telefoon op te schonen, vandaar mijn vraag over hoe dat je dat het beste kan doen

Reputatie 7
Badge +22

Helaas is mijn rekening al gehackt en er is geld vanaf gehaald. Ik heb zelf met de bank gebeld om alles te blokkeren en verdere schade te voorkomen. Zij hebben toen aangegeven dat er een nieuwe pas wordt aangevraagd en dat het verstandig zou zijn om de telefoon op te schonen, vandaar mijn vraag over hoe dat je dat het beste kan doen

Het is erg te betreuren dat je gehackt bent, mocht er weer zulke berichten komen van de (bank) dan eerst checken of het waar is. Wat zul je vreselijk balen, hopelijk is er geen groot bedrag weg. 

Hopelijk kan ik je hiermee helpen:

Geld terug na fraude

 

Bedrag valt wel mee maar toch. Ik heb betere zondagen gehad. Dank je voor de link, ik ga ernaar kijken.

het was overigens geen bericht van de bank maar een betaallink van PostNL voor een verzendlabel. Daarmee is mijn account gekopieerd