Nieuwe NPO app per 1 december

  • 29 November 2023
  • 39 reacties
  • 6161 keer bekeken
Nieuwe NPO app per 1 december
Reputatie 7
Badge +30

Per 1 december lanceert de NPO een nieuwe app voor NPO Start/Plus. Deze vervangt de huidige app. Hier lees je wat dit betekent voor onze tv ontvangers met de NPO app.

 

 

Wat verandert er?

De NPO heeft een nieuwe app ontwikkeld voor NPO Start/Plus. Deze app is al beschikbaar om te downloaden in de Android en iOS stores. Per 1 december is de oude app niet meer beschikbaar.

Wij bieden de NPO app ook aan op onze interactieve tv-ontvangers (5202, 2952, 2260), en de TV+ Box. Betekent dat ook op deze apparaten de nieuwe app moet komen.

 

Ik heb een TV+ Box

Op de TV+ Box wordt de nieuwe app automatisch geïnstalleerd als een update. 

Ben je op de TV+ Box ingelogd met een Google Account, dan heb je deze update waarschijnlijk ook al gehad. Zo niet, dan kun je deze ook handmatig via de Play Store op de TV+ Box updaten.

Heb je de keus gemaakt om niet in te loggen op een Google Account op de TV+ Box? Geen probleem! Dan zorgen wij ervoor dat de app alsnog geüpdatet wordt. Dit gebeurt voor 1 december.

 

Ik heb een interactieve ontvanger

Op de interactieve tv-ontvangers gaan wij donderdag 30 november de bestaande NPO app vervangen door de nieuwe. Hier merk je zelf weinig van. 

Het gaat dan om de volgende ontvangers:

  • Arris VIP5202
  • Arris VIP2952
  • Arcadyan HMB2260

 

Veelgestelde Vragen

 

Hoe update ik handmatig op de TV+ Box?

Ga hiervoor naar het Apps overzicht en zoek de Play Store app. Open deze met OK.

Zoek in de Play Store naar ‘NPO’. Je krijgt zoekresultaten te zien. Ga naar de NPO app en klik op OK. Als er een update beschikbaar is krijg je een optie voor ‘Update’.

Zie je dit niet, dan is jouw app al de nieuwe versie.

 

Ik heb een VIP1853 of ZXV8001, krijgt deze ook de nieuwe NPO App?

Nee. De 1853 en 8001 hebben de oude NPO app ook al niet, en zullen de nieuwe ook niet krijgen. We zijn actief bezig met het uitfaseren van de 1853 en 8001. Heb je nog een of meer van deze ontvangers in huis? Wissel ze dan gratis om voor een nieuwer exemplaar. Dit doe je makkelijk via kpn.com/omruilen

 

Meer lezen?

De NPO heeft op hun supportpagina een overzicht met veelgestelde vragen over de nieuwe NPO Start. Klik hiervoor in het balkje met onderwerpen rechts op Nieuwe NPO Start.

 

Ben je geïnteresseerd in de technische achtergrond van het geheel? Tweakers heeft een interview gehouden met de ontwikkelaars van de nieuwe app.


39 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Op Tweakers kan je een interview lezen met de ontwikkelaars van de app, mocht het je interesseren.

https://tweakers.net/reviews/11598/achter-het-scherm-ontwikkelaars-over-het-nieuwe-npo-start.html

Vraagje aan KPN: Is het zo dat de nieuwe speler ook als het uit de betafase is, nog steeds features mist (zoals favorieten, wat in het artikel te lezen is)?

Reputatie 7
Badge +21

De app is idd nog niet compleet: de NPO geeft er hier meer uitleg over

Reputatie 6
Badge +6

 

Ik heb een interactieve ontvanger

Op de interactieve tv-ontvangers gaan wij donderdag 30 november de bestaande NPO app vervangen door de nieuwe. Hier merk je zelf weinig van. 

Het gaat dan om de volgende ontvangers:

  • Arris VIP2502
  • Arris VIP2952
  • Arcadyan HMB2260

Arris VIP2502 zal wel de VIP5202 zijn 😊

 

Admin: scherp! Dank je :-) . 

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb NPO Plus gevraagd of er ook een keer content in 4K/UHD komt maar dat is voorlopig niet aan de orde;

“Helaas is het voor ons vooralsnog niet mogelijk om content in 4K aan te bieden. Wellicht in de toekomst.”

Jammer

Reputatie 7
Badge +30

Dat is zeker jammer, @KarenenRobertenMees! Fijn dat je hun reactie hier even gedeeld hebt!

Bij mij doet de app het niet. Hoe kan ik de nieuwe versie wel downloaden? Kan ik zelf apps downloaden?

Reputatie 5
Badge +4

Bij mij doet de app het niet. Hoe kan ik de nieuwe versie wel downloaden? Kan ik zelf apps downloaden?

Zie de regels bovenin deze topic bij “Inhoud”  Zoek daar je ontvanger op. Alleen bij de TV+ Box kun je een nieuwe downloaden via de Play Store. Als je die niet hebt kun je proberen je ontvanger even stroomloos te maken (stroomstekker uit stopcontact of uit je ontvanger halen). Als je een oude ontvanger hebt of die witte 4K dan kan het niet….

 

Dus het zou kunnen dat ik niet meer naar npostart kan kijken door de update..…

Ik weet overigens niet wat ik heb. Ik heb de tv die ik bij mn abonnement kado heb gekregen

 

Admin: 2 berichten samengevoegd om het overzichtelijk te houden

Reputatie 5
Badge +4

Staat het er niet ergens op dan? 

Heb je uberhaupt wel een TV- ontvanger dan of die Smart TV van Philips…????

 

Admin: 2 berichten samengevoegd om het overzichtelijk te houden

Heb je uberhaupt wel een TV- ontvanger dan of die Smart TV van Philips…????

Denk de smart tv. De noo stond hier al op en nu doet die t niet meer door de update.

Reputatie 5
Badge +4

Ja dan moet je via je Google Playstore in de TV de NPO-app updaten (of de nieuwe downloaden) 

Ja dan moet je via je Google Playstore in de TV de NPO-app updaten (of de nieuwe downloaden) 

Oke en waar vind ik de playstore. Want heb daar al naar lopen zoeken, maar geen idee hoe ik dr bij kom. Als ik het via internet webpagina doe, dan kan ik alleen selecteren dat die hm op mn mobiel download

Reputatie 5
Badge +4

Google is your friend;

Open het menu "Home" met de knop op de afstandsbediening en ga naar de Apps-plank. Gebruik de pijltoetsen op de afstandsbediening om naar het Play Store-pictogram te navigeren en druk op "OK" om de Google Play Store te openen. Standaard zou dit het eerste pictogram moeten zijn.

Google is your friend;

Open het menu "Home" met de knop op de afstandsbediening en ga naar de Apps-plank. Gebruik de pijltoetsen op de afstandsbediening om naar het Play Store-pictogram te navigeren en druk op "OK" om de Google Play Store te openen. Standaard zou dit het eerste pictogram moeten zijn.

Ja dit heb ik al gevonden oo google maar vins de playstore app niet hooe

Reputatie 7
Badge +30

Bij mij doet de app het niet. Hoe kan ik de nieuwe versie wel downloaden? Kan ik zelf apps downloaden?

Zie de regels bovenin deze topic bij “Inhoud”  Zoek daar je ontvanger op. Alleen bij de TV+ Box kun je een nieuwe downloaden via de Play Store. Als je die niet hebt kun je proberen je ontvanger even stroomloos te maken (stroomstekker uit stopcontact of uit je ontvanger halen). Als je een oude ontvanger hebt of die witte 4K dan kan het niet….

 

Ik weet overigens niet wat ik heb. Ik heb de tv die ik bij mn abonnement kado heb gekregen

 

Ha @Chielig, het gaat niet om de tv, maar om de tv-ontvanger. Heb je een rechthoekige (2952 of 2260), een kleine vierkante waar ‘Arris’ bovenop staat (5202) of een kleine vierkante die je vrij recent hebt ontvangen (TV+ box)?

 

Als je NPO kijkt via de smart tv, dan is bovenstaande niet op jou van toepassing. 

Bij mij doet de app het niet. Hoe kan ik de nieuwe versie wel downloaden? Kan ik zelf apps downloaden?

Zie de regels bovenin deze topic bij “Inhoud”  Zoek daar je ontvanger op. Alleen bij de TV+ Box kun je een nieuwe downloaden via de Play Store. Als je die niet hebt kun je proberen je ontvanger even stroomloos te maken (stroomstekker uit stopcontact of uit je ontvanger halen). Als je een oude ontvanger hebt of die witte 4K dan kan het niet….

 

Ik weet overigens niet wat ik heb. Ik heb de tv die ik bij mn abonnement kado heb gekregen

 

Ha @Chielig, het gaat niet om de tv, maar om de tv-ontvanger. Heb je een rechthoekige (2952 of 2260), een kleine vierkante waar ‘Arris’ bovenop staat (5202) of een kleine vierkante die je vrij recent hebt ontvangen (TV+ box)?

 

Uhm niks. Ik heb een tv. Heb geen zenders kijk via videoland of de npo app. Althans dat laatste kan dus niet meer vanaf vandaag.

Reputatie 5
Badge +4

Ik ben bang dat je PhilipsTV is uitgerust met Saphi (het besturingssysteem) ipv bijvoorbeeld Android. Je kunt dan waarschijnlijk geen apps downloaden. Als je NPO wilt kijken moet je TV+ van KPN nemen (extra TV ontvanger die je aansluit op internet én via een HDMI kabel aan je TV) óf je streamt van je mobiel of tablet of PC naar je TV. 
Als je al meer dan een jaar abonnee bent kun je om een verlenging vragen met korting want TV+ kost extra per maand……

Ik ben bang dat je PhilipsTV is uitgerust met Saphi (het besturingssysteem) ipv bijvoorbeeld Android. Je kunt dan waarschijnlijk geen apps downloaden. Als je NPO wilt kijken moet je TV+ van KPN nemen (extra TV ontvanger die je aansluit op internet én via een HDMI kabel aan je TV) óf je streamt van je mobiel of tablet of PC naar je TV. 
Als je al meer dan een jaar abonnee bent kun je om een verlenging vragen met korting want TV+ kost extra per maand……

Aaa fijn dat dingen toegankelijk blijven #not... Ik ga geen tv+ nemen. Zonde van het geld. Dan maar weer terug naar mn laptop en hdmi kabbel. Verslechterde het beeld wel.

Reputatie 5
Badge +4

NB ik wil wel even duidelijk maken dat KPN hier geen rol in heeft hè, die update van NPO….

NB ik wil wel even duidelijk maken dat KPN hier geen rol in heeft hè, die update van NPO….

Zeg ook niet dat t aan de kpn ligt. 

De nieuwe app is een drama! De oude was al niet best, onthield nooit wat ik aan het kijken was. Bij "verder kijken voor..." stonden alleen de programma's die ik op m'n iPad keek. Dus iedere keer weer zoeken, of een serie als favoriet aanmerken.

De nieuwe app onthoudt willekeurig wel of niet wat je kijkt. En als 'ie het wel onthoudt en je selecteert een programma uit "verder kijken voor...", dan start ineens aflevering 1 van de serie weer. Dan moet je weer met je afstandbediening gaan zitten zoeken. En de nieuwe app op m'n iPad kan ineens niet meer casten naar m'n Chromecast.

Als ik dan via die link hierboven bij de NPO lees: "De NPO werkt er hard aan om de nieuwe app en website van NPO Start stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken dan de vorige versie. Er is bewust voor gekozen om bij elke stap niet gelijk alle functionaliteiten aan te bieden", dan vraag ik me als software ontwikkelaar serieus af wat voor idioten voor de NPO aan het programmeren zijn, dat je zo'n halfbakken product al uitrolt. Als ik zo met m'n werk om zou gaan, hield ik snel geen klanten meer over.

Reputatie 5
Badge +4

Helemaal mee eens!!
 

Wat ie ook niet onthoudt, zelfs niet als je van de ene aflevering naar de volgende gaat, dat je in de vorige de ondertiteling had aan gezet…

Zou mooi zijn dat dit soort issues worden teruggekoppeld naar die ontwikkelaars van NPO…

Reputatie 7
Badge +30

Wat jammer dat jullie zo ontevreden zijn! Het klopt inderdaad wat je zegt, @MeindertS. Veel features worden gefaseerd toegevoegd. Geef deze feedback ook zeker door bij de NPO zelf.

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb NPO Plus gevraagd of er ook een keer content in 4K/UHD komt maar dat is voorlopig niet aan de orde;

“Helaas is het voor ons vooralsnog niet mogelijk om content in 4K aan te bieden. Wellicht in de toekomst.”

Jammer

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat heel veel films en series nog steeds in stereo of 5.1 geluid aangeboden wordt. Maar dat is ook zo bij Videoland

Veel te zware app voor de Arris ontvanger. 

Niet te doen zoooooo traag met continu vastlopers.

Reageer