Stopzetten ondersteuning Motorola VIP1853: hoe ruil ik de tv-ontvanger om?

  • 9 June 2023
  • 37 reacties
  • 5602 keer bekeken
Stopzetten ondersteuning Motorola VIP1853: hoe ruil ik de tv-ontvanger om?
Reputatie 7

 Vanaf 1 juli 2023 stopt KPN met actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853. Je krijgt hierover bericht. Na 3 maanden kan je met deze ontvangers geen tv meer kijken.

 

Wat stopt er vanaf 1 juli 2023?

Vanaf 1 juli stoppen wij met de actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853. Dit geldt voor de software én service. Dat betekent dat we alle klanten die nog een of meerdere van deze ontvangers in huis hebben vragen om deze om te wisselen voor een nieuwer model. We kunnen niet alle ontvangers in één periode omwisselen. Dus doen we dit in groepen.

De eerste groep krijgt hierover in juni 2023 bericht. In dat bericht het verzoek om te wisselen. Doe je dit niet, dan werkt de ontvanger na 30 september 2023 niet meer. Dit hele omruilproces loopt door tot in de zomer van 2024. 

 

 

 

Daarnaast zijn TV ontvangers van het type VIP1853 én ZXV8001 vanaf 28 augustus 2023 niet meer te activeren. Dit geldt voor TV ontvangers die nog niet eerder zijn aangemeld. Dit noemen we slapende ontvangers. Deze zijn bij klanten soms nog aanwezig en nooit teruggestuurd naar ons. Deze ontvangers zijn nu ook niet meer te gebruiken. Er verschijnt een foutmelding op het scherm als men dit toch probeert.

Voor klanten die hun 1853 of 8001 tv-ontvangers actief gebruiken verandert er niets. En ook een eerder al aangemelde 1853 of 8001 die op het moment niet actief gebruikt wordt is nog te gebruiken. Wel zal je op termijn ook bericht gaan krijgen dat deze ontvanger(s) omgewisseld moeten worden.

 

Wat moet ik doen?

Wissel je Motorola VIP1853 om voor een nieuwer exemplaar. Dit doe je makkelijk via kpn.com/omruilen
Je kunt kiezen of je de nieuwe ontvanger(s) laat bezorgen op een postpunt of bij je thuis. Kies je voor een postpunt, dan lever je daar ook gelijk je oude ontvanger(s) in. Laat je ze thuisbezorgen, dan moet je de oude ontvanger(s) zelf terugsturen (gratis).​​​​​

 

Waarom doet KPN dit?

De Motorola VIP1853 is onze oudste tv ontvanger die nog actief in gebruik is. Deze heeft niet meer de mogelijkheden die je van een moderne ontvanger mag verwachten. Hierdoor kunnen nieuwere opties die wel op onze andere ontvangers komen, niet meer uitgevoerd worden op de VIP1853. 

 

Veelgestelde vragen

Het lukt niet om via de omruiltool een nieuwe ontvanger aan te vragen

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen dan de omruil voor je regelen.

 

Ik wil toch graag mijn Motorola VIP1853 blijven gebruiken, kan dit?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Heb je van ons bericht gehad, dan zal je ontvanger na verloop van tijd blokkeren. Je kunt er dan geen tv meer mee kijken.

 

 Krijg ik een afstandsbediening meegeleverd met de nieuwe ontvanger?

Ja!

 

Tekstupdates:
16-11-2023, verduidelijkt hoe het proces werkt, en dat slapende ontvangers niet meer aangemeld kunnen worden.
30-01-2024, verduidelijkt dat het omruilproces doorloopt tot de zomer van 2024.

25-03-2024, verduidelijkt dat je kunt kiezen tussen ruilen op een postpunt, of ruilen aan de deur, en dat je een afstandsbediening erbij krijgt.


37 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Ter info: foutje in tekst: “Je krijgt dan gratis een nieuw modem opgestuurd”. Neem aan dat men hier een nieuwe TV ontvanger bedoeld?

Reputatie 7
Badge +16

Oeps, dat bedoelen wij inderdaad! Ik heb het aangepast, bedankt @Hsd

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_ Jammer want dit was wel een goede STB met nog een interne HD.

Mooie tijd maar inderdaad je kan niet alles in stand houden tijd voor vernieuwing -;)

Reputatie 7
Badge +20

@Erik_ Jammer want dit was wel een goede STB met nog een interne HD.

Mooie tijd maar inderdaad je kan niet alles in stand houden tijd voor vernieuwing -;)

 

@Thijs1963 

Volgens mij heeft de Motorola 1853 geen harde schijf.

Ik heb hem heel lang geleden gehad.

Met Harde schijf was toen de 1906 als ik het goed heb. 

 

Ik vond het een trage irritante KPN tv decoder, de Motorola 1853.

 

P.S.

Ook de Arcadyan VIP 2260 begint langzaam ook een oud beestje te worden. 😉

Reputatie 7
Badge +16

 

@Thijs1963

Volgens mij heeft de Motorola 1853 geen harde schijf.

Ik heb hem heel lang geleden gehad.

Met Harde schijf was toen de 1906 als ik het goed heb. 

Een soort van wel @joop2011 , de 1853 had een aanvullende 8 GB SSD SATA TS-Module. Dat was ook de laatste ontvanger met een sata aansluiting. De 2952 heeft nog wel de gleuf voor een hdd maar geen sata aansluiting. 

Edit: 

Bij Arris kan een afnemer losse TS-Modules aanschaffen, waarop op de ontvanger een SATA poort geinstalleerd wordt. Deze optie heeft kpn bij een latere order niet afgenomen, vandaar de lege gleuf in de 2952.

Welke STB komt standaard voor de VIP1853 in de plaats @Erik_  ?

 

Reputatie 7
Badge +16

Welke STB komt standaard voor de VIP1853 in de plaats @Erik_  ?

2952 en 2260. 

Reputatie 7
Badge +20

Welke STB komt standaard voor de VIP1853 in de plaats @Erik_  ?

2952 en 2260. 

 

Ik hoop de Arris 2952.

Zoals ik al vermelde is de Arcadyan HMB2260 ook ondertussen een oud beestje.  (ik had deze al in 2012).

Volgens mij had @PeterG een tijdje terug geschreven dat de HMB2260 niet meer geleverd werd.

Misschien kan Erik dat bevestigen?

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij worden beide ontvangers nog uitgeleverd

Waarom kan ik dan niet terug naar de 5202 of 2952 omdat de tv+ decoder mij niet bevalt @Thomas of @Erik_ ?

De oudere types worden dus nog gewoon uitgeleverd.

Reputatie 7
Badge +12

De HMB2260 wordt nog steeds uitgeleverd inderdaad. Ik kan niet te zeggen wat de criteria er zijn voor welke klant welke stb krijgt behalve oud hussel 4K klanten krijgen altijd de 5202 en de tv+ klanten uiteraard de tv+ box.

Reputatie 7

Welke STB komt standaard voor de VIP1853 in de plaats @Erik_  ?

2952 en 2260. 

Mensen die via de omruiltool hun 1853 inwisselen krijgen standaard 2952 geleverd.

Latere correctie: het is toch de 2260 geworden.

 

Waarom kan ik dan niet terug naar de 5202 of 2952 omdat de tv+ decoder mij niet bevalt @Thomas of @Erik_ ?

De oudere types worden dus nog gewoon uitgeleverd.

We hebben dit al wel eerder uitgelegd. Heb je een TV+ abonnement, dan heb je TV+ ontvangers. Heb je een ouder abonnement, dan heb je oudere ontvangers. En we gaan die twee niet mixen. Dat is de keuze die wij hierin gemaakt hebben. 

Bedankt voor je reactie @Erik_ ik weet voldoende zo.

 

Van Motorola naar Sagem, bepaald geen vooruitgang, ik verwacht beter van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Van Motorola naar Sagem, bepaald geen vooruitgang, ik verwacht beter van KPN.

 

Wat bedoel je @George van Dijk 

De Sagacom DIW7022 is een geheel nieuwe KPN tv decoder.

Het is een Android mediabox.

Wij hebben hem nu ongeveer 4 maanden en zijn er super tevreden over.

 

Wat zijn de problemen die jij tegenkomt?

 

P.S.

Eigenlijk had je hiervoor beter een eigen topic kunnen maken.😉

Reputatie 2

 Vanaf 1 juli 2023 stopt KPN met actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853. Je krijgt hierover bericht. Na 30 september kan met deze ontvangers geen tv meer worden gekeken.

Inhoud

 

Wat stopt er op 1 juli 2023?

Op 1 juli stoppen wij met de actieve ondersteuning van de tv ontvanger Motorola VIP1853. Dit geldt voor de software én service. 

Alle klanten die nog een of meerdere van deze ontvangers in huis hebben krijgen hierover in juni bericht. Met in het bericht het verzoek de ontvanger om te wisselen voor een nieuwe exemplaar. 

 

 

 

Wat moet ik doen?

Wissel je Motorola VIP1853 om voor een nieuwer exemplaar. Dit doe je makkelijk via kpn.com/omruilen. Je krijgt dan gratis een nieuwe tv-ontvanger opgestuurd. 

 

Waarom doet KPN dit?

De Motorola VIP1853 is onze oudste tv ontvanger die nog actief in gebruik is. Deze heeft niet meer de mogelijkheden die je van een moderne ontvanger mag verwachten. Hierdoor kunnen nieuwere opties die wel op onze andere ontvangers komen, niet meer uitgevoerd worden op de VIP1853. 

 

Veelgestelde vragen

Het lukt niet om via de omruiltool een nieuwe ontvanger aan te vragen

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen dan de omruil voor je regelen.

 

Ik wil toch graag mijn Motorola VIP1853 blijven gebruiken, kan dit?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Na 30 september kun je via de VIP1853 geen tv meer kijken als je bericht hebt gekregen dat deze omgeruild moet worden.

 

 

Zou ook graag mijn 2 Motorola vip1853 om willen ruilen, service tool werkt niet en per telefoon kom ik ook niet door (duurt eeuwigheid)

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @robby666!

Omdat je je forumprofiel al had ingevuld, ben ik meteen eens voor je gaan kijken. Nu zie ik dat je je pakket hebt gewijzigd en overstapt naar tv+ dus alles lijkt al geregeld te zijn :) 

Ik heb een vraagje. Ik kan mijn oude tv-ontvanger omruilen voor een nieuwe. Wat gebeurt er dan met mijn opgenomen programma's en films. Kan ik die behouden?

Reputatie 7
Badge +21

@Mik11 Alle opnames worden niet lokaal opgeslagen op jouw tv-ontvanger. Dat betekend dus dat jouw opnames dus behouden blijven na deze omruil, zolang het opname pakket een onderdeel is van jouw abonnement. 

Reputatie 7
Badge +20

@Mik11 

Of te wel, alles staat in de cloud. 😉😊

De tool werkt zo te zien bij mij niet.

Heb thuis 2 VIP1853 ontvangers, maar tool zegt dat er niets mis is.

Ik gok dat het te maken heeft met een 2e KPN abonnement op mijn account, die later is toegevoegd en waar wel alles goed is.

Kan ik hier wat aan doen?

Reputatie 7
Badge +20

@msteensm 

Je kan gratis 0800-0402 bellen.

Dan regelen ze het meteen voor je. 

 

P.S.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar. 😉😊

Reputatie 7
Badge +12

De tool werkt zo te zien bij mij niet.

Heb thuis 2 VIP1853 ontvangers, maar tool zegt dat er niets mis is.

Ik gok dat het te maken heeft met een 2e KPN abonnement op mijn account, die later is toegevoegd en waar wel alles goed is.

Kan ik hier wat aan doen?

Goedemiddag @msteensm :)
Ik heb dit meteen voor je geregeld en alle tv ontvangers die je nu hebt zullen worden omgeruild. Je krijgt hiervan een mail & sms met verdere informatie maar dat wijst zichzelf wel!

De tool werkt zo te zien bij mij niet.

Heb thuis 2 VIP1853 ontvangers, maar tool zegt dat er niets mis is.

Ik gok dat het te maken heeft met een 2e KPN abonnement op mijn account, die later is toegevoegd en waar wel alles goed is.

Kan ik hier wat aan doen?

Goedemiddag @msteensm :)
Ik heb dit meteen voor je geregeld en alle tv ontvangers die je nu hebt zullen worden omgeruild. Je krijgt hiervan een mail & sms met verdere informatie maar dat wijst zichzelf wel!

Net gehad! Bedankt. Fijne dag!

Reageer