Beantwoord

2,4 ghz uitzetten op versterker

  • 1 July 2020
  • 14 reacties
  • 461 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele maanden maak ik met veel plezier gebruik van twee versterkers op mijn ExperiaBox v10a. Al mijn apparaten zijn geschikt voor 5 Ghz. In de directe omgeving van mijn woning zijn enorm veel (2,4 Ghz) netwerken. Hierdoor is wifi op 2,4 Ghz extreem traag. Daarom wil ik dit uitzetten.

Op de router zelf is dat gelukt. Maar mijn wifi versterkers (bekabeld, zwart) zenden nog wel 2,4 Ghz uit. Met name laptops lijken een voorkeur te hebben voor een 2,4 Ghz netwerk. 

Hoe kan ik dit 2,4 GHz netwerk ook op de versterkers uizetten.

N.b. Enkele laptops zijn zakelijk, hier kan ik zelf geen software op installeren. Het is dus niet mogelijk dit probleem op te lossen met software als de SmartWiFiSelector.

Hoor graag, bedankt!

Groet

A Tomba

icon

Beste antwoord door Nick83 1 July 2020, 11:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wifi 2,4 GHz op de versterkers kunt u niet uitzetten. Onmogelijk met de huidige firmware.

Dank voor je snelle reactie!

Dat is heel matig.

Is het wel een optie dat ik het 2,4 GHz netwerk op de experia box aanzet met een andere SSID en deze vervolgens verberg? Geldt dat dan ook voor de versterkers? Of zenden die dan voor beide SSIDs 2,4 en 5 GHz uit?

Reputatie 7
Badge +24

Hi A, welkom hier. 

Dit kan inderdaad niet. Maar, waarom zou je dit willen? Dan kunnen we misschien meedenken als het om iets specifieks gaat.

Dank voor de reactie Alex. 

Zoals ik schreef: ik heb veel verstoring van buren op 2,4 GHz, hierdoor is het netwerk erg traag. Dit is op 5 GHz geen probleem. Ik heb voor de grootte van mijn huis veel versterkers. Dus met 5 GHz kan ik makkelijk het hele huis bedienen. Mijn laptops lijken echter een voorkeur te hebben voor een 2,4 GHz. Daarom wil ik dat uitzetten. 

Als ik een 2,4 GHz netwerk aanmaak op een tweede SSID, nemen de versterkers dit over? Of gaan die dan op beide SSID's 2,4 en 5 GHz uitzenden?

Hallo @a tomba , op de laptops kun je bij de draadloze instellingenadapters vaak de 2,4-band uitzetten zodat deze alleen via de 5.0-band ontvangen als deze dual-band ondersteunen.

Op de meeste modems/versterkers kun de de 2.4-band SSID onzichtbaar maken, maakt voor de werking niet uit, zenden nog gewoon uit, alleen onzichtbaar.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @a tomba , op de laptops kun je bij de draadloze instellingenadapters vaak de 2,4-band uitzetten zodat deze alleen via de 5.0-band ontvangen als deze dual-band ondersteunen.

Op de meeste modems/versterkers kun de de 2.4-band SSID onzichtbaar maken, maakt voor de werking niet uit, zenden nog gewoon uit, alleen onzichtbaar.

Bij sommige schijnt het te kunnen. Ik kopieer en plak dit schaamteloos hier: 

"In apparaatbeheer, naar de instellingen onder "Netwerkadapters" je wireless adapter, bij de "geavanceerd" de instellingen op 5GHz alleen zetten.”

Hallo @a tomba , op de laptops kun je bij de draadloze instellingenadapters vaak de 2,4-band uitzetten zodat deze alleen via de 5.0-band ontvangen als deze dual-band ondersteunen.

Op de meeste modems/versterkers kun de de 2.4-band SSID onzichtbaar maken, maakt voor de werking niet uit, zenden nog gewoon uit, alleen onzichtbaar.

Bij sommige schijnt het te kunnen. Ik kopieer en plak dit schaamteloos hier: 

"In apparaatbeheer, naar de instellingen onder "Netwerkadapters" je wireless adapter, bij de "geavanceerd" de instellingen op 2,4GHz alleen zetten.”

Hallo @Alex_P , inderdaad, schaamteloos knippen en plakken,

de instellingen op 2,4GHz alleen zetten.

moet dus  zijn: de instellingen op 5.0GHz alleen zetten in dit geval.:relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Alex_P , inderdaad, schaamteloos knippen en plakken,

de instellingen op 2,4GHz alleen zetten.

moet dus  zijn: de instellingen op 5.0GHz alleen zetten in dit geval.

 

@JanD Ik ben vandaag zo scherp als een airbag merk ik weer. Dank. :relaxed:

Het is hoe dan ook wel zo sympathiek om alles wat je niet gebruikt maar wel uitzend uit te zetten.

Met name de 2,4GHz band is snel vol.

Het is hoe dan ook wel zo sympathiek om alles wat je niet gebruikt maar wel uitzend uit te zetten.

Met name de 2,4GHz band is snel vol.

Ja, dat heeft dan ook mijn voorkeur. Dat blijkt dus niet mogelijk. Helaas. 

Het is hoe dan ook wel zo sympathiek om alles wat je niet gebruikt maar wel uitzend uit te zetten.

Met name de 2,4GHz band is snel vol.

Ja, dat heeft dan ook mijn voorkeur. Dat blijkt dus niet mogelijk. Helaas. 

Hallo @a tomba , of andere versterkers gebruiken waarbij je de 2.4 band wèl uit kunt zetten en de andere versterkers op Marktplaats zetten.

 

Hallo @a tomba , op de laptops kun je bij de draadloze instellingenadapters vaak de 2,4-band uitzetten zodat deze alleen via de 5.0-band ontvangen als deze dual-band ondersteunen.

Op de meeste modems/versterkers kun de de 2.4-band SSID onzichtbaar maken, maakt voor de werking niet uit, zenden nog gewoon uit, alleen onzichtbaar.

Bij sommige schijnt het te kunnen. Ik kopieer en plak dit schaamteloos hier: 

"In apparaatbeheer, naar de instellingen onder "Netwerkadapters" je wireless adapter, bij de "geavanceerd" de instellingen op 5GHz alleen zetten.”

Dit is gelukt voor mijn privé laptop. Bij mijn zakelijke laptop (en die van mijn vrouw) is deze instelling echter geblokkeerd.

Sowieso vind ik dit niet de meest chique oplossing. Want er wordt nog steeds een 2,4 GHz signaal uitgezonden wat ik niet gebruik. Daarnaast, als ik mijn laptop buiten huis gebruik moet ik er aan denken deze instelling aan te passen. 

 

Wat ik niet snap is dat de versterkers iets anders doen dan mijn router. Ik zou verwachten dat ze precies hetzelfde uitzenden (dus uitzetten 2,4 GHz op router = uit op versterker). Het lijkt alsof de enige goede oplossing is om met niet-kpn versterkers te gaan werken. 

Wat ik niet snap is dat de versterkers iets anders doen dan mijn router. Ik zou verwachten dat ze precies hetzelfde uitzenden (dus uitzetten 2,4 GHz op router = uit op versterker). Het lijkt alsof de enige goede oplossing is om met niet-kpn versterkers te gaan werken. 

@Alex_P is het een mogelijkheid om dit als aanpassing mee te nemen bij een update van de firmware van de versterkers?

Reputatie 7
Badge +24

Wat ik niet snap is dat de versterkers iets anders doen dan mijn router. Ik zou verwachten dat ze precies hetzelfde uitzenden (dus uitzetten 2,4 GHz op router = uit op versterker). Het lijkt alsof de enige goede oplossing is om met niet-kpn versterkers te gaan werken. 

@Alex_P is het een mogelijkheid om dit als aanpassing mee te nemen bij een update van de firmware van de versterkers?

De versterkers werken onafhankelijk van de Experiabox. Dat moet ook, want ze moeten ook kunnen functioneren achter bijvoorbeeld een fritzbox. Of achter welke andere router dan ook. Ik heb ze achter mijn pfsense box hangen. Die heeft zelf heel geen wifi.