Beantwoord

2.4Ghz en 5Ghz splitsen

  • 22 March 2021
  • 10 reacties
  • 2782 keer bekeken

Goedendag, ik heb hier een 1gb glasvezel verbinding liggen, en ik heb eigenlijk al sinds het gebruik van kpn problemen met het wifi (ja ik weet dat er data verlies is, maar dit is anders)

Ondertussen zijn er al 2/3 monteurs langs geweest omdat het verlies van internet snelheid sporadisch leek en bleef. (lees van 500Mbs naar nauwelijks 1Mbs) 1 van de monteurs had ook al de v12 die ik had gedowngrade naar een v10 in de hoop dat dat hielp. Maar nee.

 

Uiteindelijk door trail and error erachter gekomen dat het aan het absurde idee van kpn is om het niet mogelijk te maken om de 2,4ghz en de 5ghz te splitsen.

Ik heb meerdere apparaten (denk aan een toon van Eneco bijvoorbeeld) die een 2,4ghz verbinding nodig hebben en niet om de 5ghz kunnen (meerdere apparaten, dus alternatieven daarvoor is sowieso geen oplossing) 

Ik heb dus perfect wifi als ik via de de instellingen 192.168.2.254 > wifi > advanced > de 2,4 Ghz uitzet. Echter zoals hierboven gemeld heb ik het echt nodig. 

Als ik de 2,4 dan weer aanzet, dan sprint mijn 5GHz (in dit geval laptop bijvoorbeeld) weer op random momenten naar de tragere 2,4 en haalt dan totaal geen snelheid meer. 

Het aangeven van een andere naam voor de 5GHz vervinding werk, alleen als de 2,4 uitstaat als die weer aanstaat dan vind elk apparaat alleen de 2,4 instelling. 

Het gebruiken van een guest network werkt helaas ook niet want die neemt de 2,4/5 instellingen van de parent over.
En wat nu is, dat ivm thuiswerken dus 2,4 uitstaat en op verzoek aan wordt gezet indien nodig is niet echt werkzaam.

 

Mijn probleem is dus dat ik het duurste abonnement heb, en bij elke normale provider (bijvoorbeeld ziggo) kan ik gewoon mijn 2,4 en 5 ghz verbindingen splitsten wat in dit geval zover ik heb kunnen testen al mijn problemen oplost. 
Enige antwoord wat ik via de telefonische klantenservice geopperd kreeg is dat ik dan maar een 10euro per maand abonnement voor een fritzbox erbij moet nemen om dit te kunnen. Je zult begrijpen dat ik daar niet zo happig op ben omdat ik vind dat dit gewoon normaal moet kunnen en ik niet de “support” van de 10 euro per maand nodig heb. 

 

Welke oplossingen zijn verder voor mij nog mogelijk buiten zelf een eigen router aan te schaffen en die neer te plempen ipv het kpn geleverde modem? Want als dat de enige optie is zie ik niet in waarom ik niet gewoon naar een andere provider ga die volgens eigen zeggen via elk modem wat zij leveren gewoon deze optie bieden.

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 24 March 2021, 09:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Robbert_I Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je zoveel problemen ondervind met je wifi verbinding. Nu lees ik dat je op dit moment een Experiabox V10 hebt, op dit moment is dat het enige modem van KPN waarop 2.4 en 5 Ghz nog wel gescheiden kunnen worden. 

Zodra hierachter echter een Experia Wifi of een Superwifi punt aangesloten wordt is het niet meer mogelijk om deze 2 te scheiden. Dus stel dat je wifi versterkers zou aanschaffen, dan zou er wel een keuze gemaakt kunnen worden voor versterkers waarop dit te scheiden is.

 

Admin: Lees hier alles over het instellen van een Extra Wifi netwerk op een KPN Box12

Beste @Rutger_  , 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb momenteel inderdaad een v10.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om die twee te splitsen, dat is juist het hele probleem. Als dat wel mogelijk is kan ik hiermee mijn huidige irritatie verhelpen.

Er zit geen superwifi punt achter de experiabox (ik zag ook dat het daarmee ook niet meer mogelijk was) Dus het is echt alleen de experiabox v10 

Ik heb momenteel dat als ik de namen van de 2,4 en 5ghz aanpas zodat ze verschillend zijn dat alleen de 2,4 wordt gevonden. 
Heb je toevallig een idee hoe? Of een voorbeeld van waar ik dit kan zien ik dan de 2,4ghz en 5ghz kan splitten? 

Reputatie 7
Badge +15

@Robbert_I Als je op het groene linkje in mijn vorige antwoord klikt dan kom je uit op een pagina waar dit uitgelegd wordt. 

Kun je laten weten of het op deze manier gelukt is? 

@Rutger_ ,

Nou wat bizar. Dit is precies wat ik dus al 20x zelf gedaan heb en het wilde steeds niet lukken. De 5g werd dan niet weergegeven, maar alleen de 2,4 zag ik terugkomen. 
Vandaar dat ik het steeds ongedaan heb gemaakt. 

Nu weer ingesteld en de modem gereboot en nu lijkt het ineens wel te werken (een losse 2,4/5 verbinding :/ )  Bedankt iig?

 

Ik ga het even aankijken en hoop dat de problemen hiermee verholpen zijn.

Hai,

 

Dit probleem heb ik ook. De pagina waar in het groen naar verwezen wordt ziet er bij dus niet zo uit. Hoe kunnen we nu 2,4 en 5 ghz splitten. Paar keer aan de telefoon gezeten met het callcenter die komen er niet uit en geven ook aan (na overname van mijn computer om mee te kijken) dat zij een ander scherm hebben dan zij van hun training hebben gekregen. 

 Maar dit is dus mijn probleem ik wil splitten. En ik heb dus alles gedaan. Ik lees ook dat het sinds een paar dagen is ( op het forum) dat dit niet meer gesplist kan worden. Guestnetwerk aanmaken werkt ook niet. 

 

Help!

Badge +19

Welk type modem heb je?

Experia 10 Va

 

Badge +19

Splitsen gaat niet lukken met de v10a. Ook niet met de nieuwere box 12.

Dank je wel Joep1965 waarom niet eigenlijk? 

Dank je wel Joep1965 waarom niet eigenlijk? 

Omdat KPN dat zo besloten heeft, helaas. Alleen de Experia V10 kan nog met gesplitste netwerken werken.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de 2.4-band uitgeschakeld en werk uitsluitend met de 5.0-band.