Beantwoord

2 VLAN netwerken TP-Link TL-SG3424 aansluiten op internet via Experiabox v10a

  • 30 January 2020
  • 3 reacties
  • 438 keer bekeken

Beste Allemaal,

 

Heb een vraagje over het aansluiten van  twee VLAN's in mijn TP-Link TL-SG3424 (switch) op het internet (achter een Experiabox v10a)

Aansluiting is als volgt:

Internet → Experiabox → Poort 1 en 2 rechtstreeks naar decoders en poort 3 naar switch. Alles van KPN hiermee nog in tact.

Heb in mijn experiabox aangegeven dat deze switch een vast ip moet krijgen middels dhcp binding in experiabox.

Voor het instellen van mijn VLAN's heb ik gebruik gemaakt van de instructie op:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/328/ echter krijg ik de twee verschillende VLAN's niet op het internet. Sterker nog ik krijg na het doorvoeren ook mijn switch niet meer benaderd vanuit het (gebinde) ipadres. Heeft iemand een idee hoe dit aan te sluiten met VLAN's en trunks? Dit is mijn eerste VLAN-netwerk die ik maak en dacht het te begrijpen 😉 Het probleem zit dus in de switch (en mijn kennis ;-)). Wat ik wil is in deze switch twee verschillende netwerken configureren die elkaar niet zien maar welke wel beiden zijn aangesloten op het internet. 

bijvoorbeeld poort 1-23 in VLAN 100 en poort 24 in VLAN 101. Op poorten 1-23 zit mijn reguliere netwerk en op 24 zit een apart wifi accespoint die geheel gescheiden is van mijn netwerk. Weet dat dit ook in experiabox kan middels gastennetwerk maar wil bandbreedte besparen en dit met apart accesspoint doen die ik nog heb liggen. 

Kan iemand me een klein beetje op weg helpen.

icon

Beste antwoord door wjb 30 January 2020, 10:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7

Het heeft helemaal geen nut om aparte vlans te gebruiken zolang er geen aparte DHCP servers voor de verschillende vlans zijn.

Als je wilt voorkomen dat apparaten aangesloten op het gastnetwerk apparaten op jouw LAN kunnen benaderen gebruik dan een wifi accesspoint die "sta-isolation" kent.

De TP-Link EAP245 heeft dat bijvoorbeeld aan boord.

Je kunt het wifi accesspoint dan rustig op hetzelfde subnet plaatsen zonder je zorgen te hoeven maken dat gasten jouw apparatuur kunnen benaderen.

Reputatie 7
Badge +24

Als je vlans wilt, dan moet je ofwel de Experiabox vervangen door een andere. Ofwel je moet er een 2de router achter plaatsen die wel vlans ondersteund. Want de Experiabox ondersteund geen vlans. 

Het probleem zit dus in de switch

In de Experiabox die geen vlans ondersteund.

Ik heb al jaren een pfsense router achter mn Experiabox. Dat werkt prima. En WJB heeft de Experiabox vervangen door een andere router.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Wolfje, welkom op het forum. 

Ik zie dat Nick en wjb je al op gang geholpen, hopelijk heb je hier iets aan. :)