Beantwoord

200/200 pakket, maar 120 download gemeten direct op modem

  • 17 April 2021
  • 21 reacties
  • 294 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Dag mede forumleden, 

Recent is het netwerk hier thuis geüpgraded naar een 200/200 pakket. Vanaf het begin is de upload snelheid altijd in orde geweest (soms zelfs hoger dan 200), maar de download snelheid blijft altijd wat achter. Opvallend is dat deze altijd maxed op precies 120 mbps en ik hem maar een keer op 140mpbs heb zien staan. Ik heb de hulptool traag bedraad internet laten draaien, maar dit loste niets op. Ik ben benieuwd of iemand hier suggesties heeft voor oplossingen :)

 

Groeten, 

Teun

 

PS: Router is een experiabox v8.

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 4 May 2021, 12:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 6

 

PS: Router is een experiabox v8.

Hier ligt je probleem. Laten veranderen.

Reputatie 3
Badge +1

Dank voor je antwoord!

Was het niet zo dat een router enkel vervangen mocht worden bij een defect?

stekker er uit en bellen, niks doet het meer.:drooling_face:

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Teun2356 

Vul je klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in je forumprofiel Klik hier  wat alleen zichtbaar is voor webcare en voor jou, dan weten ze wie je bent.

Dus niet hier plaatsen maar in de link die je kunt aanklikken.

Dan wordt je op een eerlijke manier een experiabox toegestuurd.
Beter dan op de manier zoals hierboven wordt gesuggereerd.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Teun2356, welkom op ons forum! Wat vervelend dat de download snelheid achter blijft op de upload snelheid. Ik wil je allereerst vragen om de onderstaande stappen te doorlopen:

  1. Haal de Experia Box en het glasvezelkastje allebei van het stroom. Wacht tenminste twee minuten.
  2. Sluit na twee minuten eerst het glasvezelkastje weer aan. Wacht totdat deze helemaal is opgestart.
  3. Wanneer het glasvezelkastje is opgestart, sluit dan de Experia Box weer aan. Wacht totdat deze volledig is opgestart. Dit kan maximaal 30 minuten duren.

Werkt dit niet? Geef dan de Experia Box een reset. Ik ben benieuwd of dit voor verbetering zorgt.

Reputatie 3
Badge +1

Dag Denise_, 

Dank voor je antwoord! Ik zal vanmiddag proberen en laten weten of het helpt :)

Groetjes,

Teun

Reputatie 3
Badge +1

Door drukte en grote afhankelijkheid van het internet nog niks kunnen testen. Ik zal het melden zodra getest is (denk ergens in het aankomende weekend).

Groetjes,

Teun

Reputatie 7
Badge +17

Helemaal prima! Ik wacht je reactie af.

Reputatie 3
Badge +1

Zo. Opeens een week later :) Ik heb inmiddels alles getest wat er te testen was. Ik ben begonnen met het uitzetten van het glasvezelkastje en de router gevolgd door de 2 minuten wachttijd om vervolgens het kastje weer op te starten en twee minuten later de router weer. En half uur later heb ik mijn laptop direct aangesloten op de router met een cat7 kabel om de snelheden te testen en dat heb ik 3x gedaan om variabelen uit te sluiten.

De resultaten waren als volgt: resultaten . Bij de resultaten is ook een test te zien (tweede foto), waarbij ik de kabel tussen het glasvezelkastje en de  router vervangen is om ook dat uit te sluiten. Zoals te zien in de resultaten zijn de snelheden niet echt verbeterd.

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat het nog kan zijn. Of misschien ligt het aan de router die inmiddels verouderd is? De wifi snelheden zijn (voor wifi) wel snel (ook rond de 120 down en 200 up), wat ik genoeg vind voor wifi. Dit komt denk ik door de 2 door KPN geleverde extenders van Experia, maar die moeten ook sneller kunnen? (ik dacht ook 200-200). Het belang van hoge bedrade snelheden is wel hoog, dus ik ben benieuwd of iemand iets weet ;)

Badge +19

Je hebt verder niets aan gesloten qua randapparatuur?

Reputatie 3
Badge +1

Enkel de 2 bekabelde versterkers en 2 switches voor het splitten van bekabelde verbindingen naar apparaten. De versterkers zitten niet na, maar voor zo'n switch dus die hebben daar geen last van.

Badge +19

Wil je alles er eens afhalen en dan alleen een pc of laptop aansluiten en dan meten op speedtest.net . 

Reputatie 7
Badge +11

Ik zou hierdoor haast denken dat de snelheidswijziging enkel administratief is verwerkt maar dat het profiel op de DSLAM (het apparaat aan de andere kant van de glasvezel) nog steeds het 100Mbps-profiel hanteert. Dat profiel is namelijk standaard afgetopt op 120Mbps download en de upload wordt iets minder geknepen. Het zou maar zo kunnen dat er ergens iets fout is gegaan, zo'n wijziging hoort namelijk direct verwerkt te zijn. De Experiabox V8 moet dit gewoon aankunnen, die heeft immers ook gewoon gigabit-poorten (anders zou je ook die 120Mbps niet halen maar krijg je rond de 98Mbps).

 

@Denise_ kan jij een repro (laten) uitvoeren op de DSLAM-poort? Misschien geeft dat al het gewenste resultaat. Mits het GoF is natuurlijk, met GPON gaat dat natuurlijk niet kunnen. @Teun2356 als er een repro gedaan wordt zal je internetverbinding tijdelijk verbroken worden omdat de poort even offline gaat om vervolgens terug online te komen, het NT zal opnieuw een handshake moeten doen met de DSLAM.

Reputatie 3
Badge +1

Wil je alles er eens afhalen en dan alleen een pc of laptop aansluiten en dan meten op speedtest.net . 

Ook dan max 120 download. 

Reputatie 3
Badge +1

@Denise_ kan jij een repro (laten) uitvoeren op de DSLAM-poort? Misschien geeft dat al het gewenste resultaat. Mits het GoF is natuurlijk, met GPON gaat dat natuurlijk niet kunnen. @Teun2356 als er een repro gedaan wordt zal je internetverbinding tijdelijk verbroken worden omdat de poort even offline gaat om vervolgens terug online te komen, het NT zal opnieuw een handshake moeten doen met de DSLAM.

Hey @NHendriks , hartstikke bedankt voor je antwoord! Ik wacht alles rustig af en even zonder internet is niet erg, want ik heb een extra telefoon liggen met een onbeperkt internet abbo voor een hotspot 😀

Reputatie 3
Badge +1

@Denise_ Heb jij enig idee of het kan?

Reputatie 7
Badge +17

Ik ga er naar kijken, ik kom hier zo op terug!

Reputatie 7
Badge +17

Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem heb gevonden. Stom dat ik dit niet eerder heb gecontroleerd, dat had ons allebei werk kunnen schelen. Goed, wat is het probleem? Volgens onze gegevens heb je sneller internet 100/100 en niet 200/200 mbit/s. Je geeft in jouw eerste bericht aan dat je het onlangs gewijzigd hebt naar 200/200 mbit/s. Heb je van deze wijziging wel een bevestiging gekregen? Ik zie deze namelijk niet terug in het systeem. Het lijkt er op dat de wijziging niet goed is doorgekomen. Je kunt het zelf nog een keer proberen via MijnKPN of ik kan het alsnog voor je regelen. Laat je mij weten wat jouw voorkeur heeft? 

Reputatie 3
Badge +1

Wat stom, excuses! Ik heb via de telefoon 200/200 gereld en dat was eerst ook goed. Op een of andere manier is het dan toch sneller 100/100 geworden. Ik heb nu de 200/200 aangezet. Ben benieuwd 🙂 Dank voor alle reacties in het bijzonder @Denise_ en @NHendriks!

Groetjes,

Teun

PS: hoe markeer ik een reactie als de oplossing?

Reputatie 7
Badge +17

Geen probleem, kan gebeuren! Fijn dat het nu gelukt is om 200/200 mbit/s alsnog aan te zetten. Hopelijk krijg je nu de snelheid die je al verwachtte te hebben. :wink:

Reputatie 3
Badge +1

Dat zit wel goed zelfs op wifi krijg ik deze snelheden :) Dank allen!

Geen idee waarom ik Ziggo reclame krijg trouwens haha

Groetjes,

Teun