Beantwoord

500Mbps niet haalbaar op Playstation 4

  • 19 May 2020
  • 8 reacties
  • 684 keer bekeken

Hallo,

Laatst was ik een spel aan het downloaden, en dit ging heerlijk snel, totdat hij uit het niets ineens langzamer ging. Ik meette voordat ik ging downloaden een 450mbps. Daarna werd dit ineens 140mbps, en dat bleef het ook.

Nu is er een week voorbij, en nu meet ik zelfs maar 45mbps. Terwijl ik draadloos op mijn mobiel 200mbps meet.

Mijn Ps4 is bekabeld direct aangesloten op de router en ik heb een glasvezelaansluiting. Hoe kan dez constante dip zich nou zo lang voordoen? Hoort glasvezelinternet niet stabiel te zijn? 

Graag verneem ik hoe ik weer minimaal 400mbps terug krijg, anders kan ik net zo goed het goedkoopste abbonement nemen. Ik betaal voor een abbonement tot 500mbps.

icon

Beste antwoord door Nadia 26 May 2020, 15:08

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2

Hallo Broosmeister,

het zou kunnen liggen aan de verbinding, maar ik denk eerlijk dat het aan wat anders ligt.

Waarom?

  1. PS4 heeft een standaard hdd met 5400rpm, de schrijf en leessnelheid van zo een HDD is beperkt en wordt nog meer beperkt door andere factoren, zoals:

PSN netwerk wat vaak snel begint en trager wordt.
Cache, buffer en of je andere dingen doet met de PS4

Heb je al een paar keer een speedtest uitgevoerd op een pc of laptop met een internet verbinding direct aangesloten op de Experiabox?

Zo niet, probeer dat eerst maar is en kijk wat de resultaten zijn. Een meting, gebaseerd op de downloadsnelheid van een spel op de PSN netwerk is niet helemaal eerlijk.

Mocht de speedtest toch ‘niet de gewenste’ resultaat geven, is er vast een KPN medewerker die erbij wilt helpen. Het helpt dan ook vaak om je profiel te voorzien van de nodige gegevens om het proces te versnellen.

Succes!

 

EDIT

Denk dat KPN een storing heeft, zojuist meerdere keren zelf een speedtest gedaan en kom amper boven de 60mb/130mb uit, terwijl ik een glasvezel abbo heb van 500mb/500mb.

Wellicht dat het hieraan ligt?

 

 

 

Hallo Broosmeister,

het zou kunnen liggen aan de verbinding, maar ik denk eerlijk dat het aan wat anders ligt.

Waarom?

  1. PS4 heeft een standaard hdd met 5400rpm, de schrijf en leessnelheid van zo een HDD is beperkt en wordt nog meer beperkt door andere factoren, zoals:

PSN netwerk wat vaak snel begint en trager wordt.
Cache, buffer en of je andere dingen doet met de PS4

Heb je al een paar keer een speedtest uitgevoerd op een pc of laptop met een internet verbinding direct aangesloten op de Experiabox?

Zo niet, probeer dat eerst maar is en kijk wat de resultaten zijn. Een meting, gebaseerd op de downloadsnelheid van een spel op de PSN netwerk is niet helemaal eerlijk.

Mocht de speedtest toch ‘niet de gewenste’ resultaat geven, is er vast een KPN medewerker die erbij wilt helpen. Het helpt dan ook vaak om je profiel te voorzien van de nodige gegevens om het proces te versnellen.

Succes!

 

 

 

 

Je kan de internetsnelheid gewoon meten op een ps4 hoor. En hij gaf eerst gewoon 450mbps aan, toen had ik al een paar maand mijn abbonement, als het internet stabiel was, dan zou hij dat nu ook aangeven. 

Alle andere apparaten uitzetten op je netwerk en dan de snelheidstest bekabeld uitvoeren op de ps4.

Maar deze resultaten zijn overigens ook afhankelijk van de servers van ps4.

Reputatie 7

Hoi @Broosmeister, welkom op het KPN forum. Je bent hier aan het juiste adres voor dit soort vragen. De community helpt je hierbij graag.  

Wil je de reële internetsnelheid meten die op de Experiabox  (modem) binnenkomt? Sluit een netwerkkabel aan op 1 pc/laptop. Zorg ervoor dat andere diensten zoals tv niet gebruikt worden (afgesloten zijn) en dat je computer of andere apparaten verbonden op wifi niet aan het downloaden zijn. Voer hier de speedtest uit.

Klopt helemaal wat Amarax zegt, de downloadsnelheid op je Playstation 4 is grotendeels afhankelijk van een aantal factoren op de console. Een aantal praktische tips vind je hier: Downloadsnelheid Playstation 4 verhogen. Het begint pas echt interessant te worden bij Deel 2: De internetinstellingen aanpassen

 

 

Hoi @Broosmeister, welkom op het KPN forum. Je bent hier aan het juiste adres voor dit soort vragen. De community helpt je hierbij graag.  

Wil je de reële internetsnelheid meten die op de Experiabox  (modem) binnenkomt? Sluit een netwerkkabel aan op 1 pc/laptop. Zorg ervoor dat andere diensten zoals tv niet gebruikt worden (afgesloten zijn) en dat je computer of andere apparaten verbonden op wifi niet aan het downloaden zijn. Voer hier de speedtest uit.

Klopt helemaal wat Amarax zegt, de downloadsnelheid op je Playstation 4 is grotendeels afhankelijk van een aantal factoren op de console. Een aantal praktische tips vind je hier: Downloadsnelheid Playstation 4 verhogen. Het begint pas echt interessant te worden bij Deel 2: De internetinstellingen aanpassen

 

 

Hoi Nadia,

Bedankt voor je antwoord.

Weet jij zo welke DNS instellingen het beste zouden zijn? Zowel primair als secundair? Moeten deze hetzelfde zijn? 

 

De reden waarom überhaupt dit heb gepost is omdat de internetmeting op mijn ps4 van dag tot dag afwisselt en ik dacht dat ik met glasvezel een stabiel internet zou hebben, maar volgens jullie ligt het dus aan de playstation servers?

Ik heb helaas geen laptop of PC, maar wellicht kan ik er eens 1 lenen van iemand om te testen

 

Reputatie 7

Hoi @Broosmeister, 

Dan is het goed om te weten hoe de snelheidsmeting van je internetverbinding in zijn werk gaat :) De snelheid(test) voer je van apparaat (PS4, mobiele telefoon, computer) tot server uit. Bij het downloaden van een spel maakt jouw console Playstation 4 verbinding met het Playstation network server. Drukte op de PS server zorgt ervoor dat de snelheid afneemt. Je merkt dit wanneer je op verschillende dagen / tijdstippen de snelheidstests uitvoert dat je ook verschillende uitkomsten krijgt. Voorbeeld: Wanneer er veel gebruikers ingelogd zijn en gebruik make van de PS server verliest het aan snelheid. De metingen die je met je console uitvoert is dus niet representatief voor je glasvezelverbinding. 

De KPN Speedtest meet de verbindingssnelheid van je apparaat met een ‘testserver’ van Ookla, via de internetverbinding van je apparaat. Daarmee krijg je een betrouwbare uitslag van je internetsnelheid op glasvezel :) 

Hoi @Broosmeister, 

Dan is het goed om te weten hoe de snelheidsmeting van je internetverbinding in zijn werk gaat :) De snelheid(test) voer je van apparaat (PS4, mobiele telefoon, computer) tot server uit. Bij het downloaden van een spel maakt jouw console Playstation 4 verbinding met het Playstation network server. Drukte op de PS server zorgt ervoor dat de snelheid afneemt. Je merkt dit wanneer je op verschillende dagen / tijdstippen de snelheidstests uitvoert dat je ook verschillende uitkomsten krijgt. Voorbeeld: Wanneer er veel gebruikers ingelogd zijn en gebruik make van de PS server verliest het aan snelheid. De metingen die je met je console uitvoert is dus niet representatief voor je glasvezelverbinding. 

De KPN Speedtest meet de verbindingssnelheid van je apparaat met een ‘testserver’ van Ookla, via de internetverbinding van je apparaat. Daarmee krijg je een betrouwbare uitslag van je internetsnelheid op glasvezel :) 

Hoi Nadia,

Ik probeerde ook al een internettest te doen via de webbrowser, echter werd deze software niet ondersteund.

Ik vertrouw op jullie verhaal. Ik zal Playstation ook eens vragen of hier verder nog mogelijkheden in zijn.

Bedankt voor je hulp!

Reputatie 7

Graag gedaan, Broosmeister! Succes. Mochten je nog vragen hebben dan ben je hier ook nog altijd welkom voor raad en advies :)

Reageer