Beantwoord

Aansluiting draadjes UTP wandcontactdoos

  • 23 October 2019
  • 4 reacties
  • 6506 keer bekeken

Beste KPN en KPN gebruikers,
 

In mijn huis heb ik nog een lelijke cremige KPN wandcontactdoos voor mijn cat5 aansluiting. Zie foto:
 

 

Deze heb ik vervangen voor een wiite utp contactdoos met afdekraam etc.

De aansluitingen zijn echter verschillend, zie de 2 foto's:

 

Oude aansluiting (KPN)

 

Nieuwe aansluiting: 
 

 

Mijn vraag is hoe moet ik de gekleurde draadjes (rood, blauw, oranje, wit) aansluiten op de nieuwe contactdoos?

 

Ik zie op de oude aansluiting 1A (rode draad), 1B (blauwe draad) en 2A (oranje draad), 2B (witte draad) staan. 

Als je goed kijkt zie je dit ook op de nieuwe utp contactdoos staan met de nummers 1 t/m 8 (schroefjes), zowel boven als onder.

Moet ik de rode draad nu op 1A aansluiten, blauw op 1B, oranje op 2A en wit op 2B?  En maakt het dan uit of ik alles onder of boven aansluit?

 

Ik stel liever eerst de vraag voordat ik de draadjes van de oude aansluiting losmaak.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wes

icon

Beste antwoord door Hsd 23 October 2019, 14:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... wat zal straks de functie wezen van dit contactdoos? Het is nu een telefoonaansluiting. En geen "cat5". Er zit een vier aderig stekkertje in. En ook de contactdoos bestaat uit 2 vieraderige contacten.

Als je er straks internet over wilt hebben, dan heb je een heel andere kabel nodig. En ik betwijfel of die contactdoos überhaupt geschikt is voor internet. Schroefjes??? UTP kabel bevestigen met schroefjes? Ik wist niet dat er überhaupt zulke contacdozen bestonden. 

Reputatie 6
Badge +8

De oude aansluiting is geen UTP aansluiting (RJ45) maar een telefoon aansluiting (RJ11). Je had dus een nieuwe telefoon wandcontactdoos moeten aanschaffen, geen netwerk wandcontactdoos.

Reputatie 1
Badge

Nick83,

“Schroefjes??? UTP kabel bevestigen met schroefjes? Ik wist niet dat er überhaupt zulke contacdozen bestonden. “

Deze contactdozen zijn via een installateur o.a. verkrijgbaar bij Technische Unie.

Reputatie 7

Sterker nog, die oude "wandcontactdoos" is het ISRA punt en kan/mag helemaal niet vervangen worden. Die aansluiting is "eigendom" van KPN.

Mijn advies: Breng die aansluiting terug naar z'n oorspronkelijke staat.