Beantwoord

Accespoint Netgear WAX214 achter Experiabox V8 en Netgear Gigbit Ethernet Switch (GS108PE-300EUS) heeft geen internet

  • 4 September 2021
  • 20 reacties
  • 249 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 9 reacties

Dag allemaal, ik ben echt een leek op het gebied van computers en wifi. Nu heb ik twee accespoints aangeschaft (Netgear WAX214) en want volgens de deskundigen was het plug&play. 

Ik krijg wel verbinding met de WAX214 en kan ook een wifinetwerknaam instellen. Echter ik krijg geen internet verbinding. Heel af en toe kreeg ik bij toeval een internet verbinding maar deze was niet stabiel en ook zo weer verdwenen. Daarna kreeg ik het niet meer voor elkaar een internetverbinding op te zetten.

Aansluiting is als volgt Experiabox V8 verbonden via netwerkkabel aan Netgear Gigbit Ethernet Switch (GS108PE-300EUS) en via netwerkkabel weer verbonden aan de Netgear WAX214.

icon

Beste antwoord door wjb 5 September 2021, 08:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

En wat zit er verder nog aangesloten op die switch?

Beste WJB, op de switch with 4-port PoE zit verder niets aangesloten, de switch was alleen nodig om PoE te krijgen voor de accespoints.

Op de experiabox V8 zijn wel andere dingen aangesloten zoals de televisie en de telefoonkabel en een andere switch (geen-PoE). Op deze switch zijn een aantal vaste desktop computers aangesloten. Dit functioneert altijd wel.

 

Met vriendelijke groeten, DFJ

 

 

 

Reputatie 7

En de wifi van de V8 staat uit?

Reputatie 7
Badge +24

En als je op de nieuwe Netgear switch een pc aansluit, heeft u dan internet? 

Wifi op de experiabox V8 had ik nog niet uitgezet. Dit omdat ik met mijn laptop (zonder LAN aansluiting) de oude wifi verbinding gebruik om in de software te komen van de experiabox. 

 

Op de nieuwe switch heb ik nog geen Computer aangesloten.

 

 

Ik heb computer middels een netwerkkabel aan de nieuwe PoE-switch aangesloten. In het begin geen internet verbinding. Ik heb toen de kabel tussen PoE-switch en Experiabox afgekoppeld en weer aangekoppeld en toen had ik wel internet verbinding.

Reputatie 7
Badge +24

Toch een kabel die niet helemaal lekker is? Heeft u nu ook internet op de WiFi punten?

Ik hoop dat uw kabels er niet zo uit zien?

 

Aan de kabels kan het niet liggen. Deze zijn allemaal keurig (en nieuw).

 

 

Reputatie 7

Ik heb computer middels een netwerkkabel aan de nieuwe PoE-switch aangesloten. In het begin geen internet verbinding. Ik heb toen de kabel tussen PoE-switch en Experiabox afgekoppeld en weer aangekoppeld en toen had ik wel internet verbinding.

Heb je nu dan ook Internet via de wifi van die WAX214's?

Ik geloof dat de nieuwe switch (8-port Gigabit Ehternet Smart Managed Plus switch with 4-Port PoE, GS108PEv3) het probleem is.

 

Ik had zoals gezegd de kabel tussen router en PoE switch af en aangekoppeld. Dat werkte. Echter als ik de computer weer afkoppel van de PoE switch en daarna weer koppel aan de PoE switch dan heb ik geen internet verbinding meer.

Ik ben weer een stapje verder gekomen. In het menu van de experiabox V8 kan ik de PoE-switch vinden in het submenu LAN. waarschijnlijk heeft deze PoE switch geen Ip-adres gekregen?

Reputatie 7

Ik ben weer een stapje verder gekomen. In het menu van de experiabox V8 kan ik de PoE-switch vinden in het submenu LAN. waarschijnlijk heeft deze PoE switch geen Ip-adres gekregen?

Dat hoeft ook helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +24

Wat doen de lampjes op de switch bij de poorten?

Deze knipperen. Ik kan ook geen toegang krijgen tot het menu van de switch. Ik kan wel mijn oude switch bereiken middels ip-adres in te typen. Middels de discoverytool van Netgear kan ik de PoE-swotch wel vinden en hij geeft ook een IP-adres aan maar als ik dit in de browser intyp dan krijg ik als melding “192.168.x.xxxxx liet te lang op reactie wachten”

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben weer een stapje verder gekomen. In het menu van de experiabox V8 kan ik de PoE-switch vinden in het submenu LAN. waarschijnlijk heeft deze PoE switch geen Ip-adres gekregen?

Dat hoeft ook helemaal niet.

In het geval van een managed switch als die Netgear standaard zeker wel.

@DFJ 
Mogelijk heb je voor dit type switch de ProSAFE Plus Utility nodig om die te kunnen benaderen en in te kunnen stellen. Tenminste die wordt in de handleiding vernoemd (of gaat ermee mogelijk beter dan via een web interface ??).

Versie 1:   https://www.netgear.nl/support/product/GS108PEv1.aspx#docs

Versie 2:   https://www.netgear.nl/support/product/GS108PEv2#docs

Versie 3:   https://www.netgear.nl/support/product/GS108PEv3#docs

Reputatie 7

In het geval van een managed switch als die Netgear standaard zeker wel.

Voor een correcte werking van een switch uit de Netgear ProSAFE serie is het niet noodzakelijk dat deze voorzien is van een IP adres.

Alleen om de switch via de webinterface te kunnen beheren is een IP adres benodigd. Dit is vandaag de dag wel de standaard methode om een Netgear ProSAFE switch te beheren want de ProSAFE Plus Configuration Utility is "End of Life".

 

Wel is het voor mij onmogelijk om mijn GS108Ev3's vanaf mijn Android 7 tablet te benaderen terwijl dit vanaf een PC en mijn Android 10 telefoon geen enkel probleem is. Mijn GS105Ev2's zijn daarentegen ook vanaf mijn Android 7 tablet te benaderen.

Het lijkt dus dat dit probleem door de webserver van de switch veroorzaakt wordt.

Een wonder is geschied! 

 

Ik heb de PoE-switch voor de gein achter mijn oude Netgear switch gekoppeld en warempel alles blijkt te werken. Waarschijnlijk dat de oude en de nieuwe PoE switch elkaar in de weg zaten op de experiabox V8.

 

Ik denk dat de opmerking van Nick83, dat ik een pc op de nieuwe switch moest aansluiten als test, mij een zetje in de juiste richting heeft gegeven.  

 

In ieder geval wil ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken. Ik hard er echt een hardhoofd in maar gelukkig is dus alles goed gekomen.

 

Dankjewel en een fijn weekend verder.

Reputatie 7

Dat zou betekenen dat de LAN poort van jouw Experia Box waar de switch op aangesloten was stuk is.

Het zou geen enkel probleem mogen zijn om die switch rechtstreeks op de V8 aan te sluiten.

Wat gebeurt er als je die andere switch op de vrijgekomen LAN poort van de V8 aansluit?

Reputatie 7
Badge +10

In het geval van een managed switch als die Netgear standaard zeker wel.

Voor een correcte werking van een switch uit de Netgear ProSAFE serie is het niet noodzakelijk dat deze voorzien is van een IP adres.

Dat schrijf ik ook niet. Met de “standaard” instellingen van zo'n switch zou die switch gewoon een IP-adres moeten krijgen vanuit de router, omdat in de switch de DHCP Client-mode dan is geactiveerd (automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit DHCP).

        By default, the DHCP client of the switch is enabled.

Krijgt de switch in die standaardinstelling om een of andere reden geen IP-adres toegewezen, is de kans groot dat ook achterliggende apparaten ook geen IP-adres krijgen toegewezen. Dus ook geen internet.

Dan lijkt me toch voor de hand om in ieder geval de kabel tussen Experia Box en switch uit te wisselen voor een ander exemplaar. Mede gezien de wisselende resultaten met kabel uit- en opnieuw inpluggen.
 

Aan de kabels kan het niet liggen. Deze zijn allemaal keurig (en nieuw).

Dat is geen garantie dat er geen verkeerde tussen kan zitten.
Heb zelf ook wel eens “foute kabels” nieuw uit de blisterverpakking gehaald.
Gewoon even een ander exemplaar gebruiken voor meer zekerheid.

Aanvulling.
Met een wel werkende set-up via verbinding op de andere switch en vervolgreacties die inmiddels zijn gepasseerd, zou nog steeds een slechte kabel tussen Experia Box en die PoE switch mogelijk kunnen zijn?   (Of een LAN-poort die stuk is).

Wat gebeurt er als je die andere switch op de vrijgekomen LAN poort van de V8 aansluit?

 

 

Dit heb ik niet geprobeerd. Ik ben al blij dat alles nu werkt. Ik zal proberen aankomend weekend dit eens uit te proberen.