Beantwoord

Advies voor eigen ONT/SFP+ module voor XGS-PON

  • 18 December 2022
  • 12 reacties
  • 1829 keer bekeken

Ik heb nagegaan een reeks discussies binnen KPN forum en ook andere forum, maar billijk dat er nog geen ONT met twee SFP+ poorten bestaat. Omdat XGS-PON speciale encryptie gebruikt (met naam de serienummer wordt een deel van de key), moet er of een ONT tussen of een SFP+ module met ingebouwd encryptie engine gebruiken. De reden waarom ik geen gewone ONT gebruik is dat mijn router alleen SFP+ poorten geeft. Ik wil ook niet dat een full glasvezel LAN via een RJ45 kabel het internet verbinden.

icon

Beste antwoord door wjb 21 December 2022, 18:17

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7

Er zijn nog vrijwel geen XGS-PON SFP+ modules op de markt buiten de XGS-PON module voor de FRITZ!Box 5590 maar die is alleen bruikbaar op de FRITZ!Box.

Ik heb nog niemand gezien die succesvol een XGS-PON SFP+ module van een andere makelij in gebruik genomen heeft.

Ook lijken de prijzen van XGS-PON SFP modules heel hoog te liggen.

 

Waarom gebruik je niet gewoon de ONT die KPN geleverd heeft?

Welke voordelen denk je te kunnen realiseren met een XGS-PON SFP+ module?

Ik heb nu wel enkele XGS-PON stick gevonden, alleen die kosten ~200€ en moet van China/Korea afleveren. De reden ik geen ONT van KPN gebruik is dat deze ONT geeft geen tweede SFP/SFP+ poort die ik kan verbinden. Mijn router geeft alleen SFP+/SFP28 poorten. 

Reputatie 7

De reden ik geen ONT van KPN gebruik is dat deze ONT geeft geen tweede SFP/SFP+ poort die ik kan verbinden. Mijn router geeft alleen SFP+/SFP28 poorten. 

Dan stop je toch gewoon een RJ45 SFP module in die SFP poort en sluit je, net als ik, de ONT aan met een UTP kabel. Ook via UTP is 2,5Gbps geen enkel probleem.

Het klopt dat er enkele XGS-PON SFP+ modules op de markt zijn maar de prijzen daarvan zijn enorm.

Persoonlijk zie ik ook geen meerwaarde in een fiber-LAN bij consumentennetwerken.

Dan stop je toch gewoon een RJ45 SFP module in die SFP poort en sluit je, net als ik, de ONT aan met een UTP kabel. Ook via UTP is 2,5Gbps geen enkel probleem.

...

Ik verwacht wel presentatie verlies met verbinding via een RJ45 SFP module.

...

Persoonlijk zie ik ook geen meerwaarde in een fiber-LAN bij consumentennetwerken.

Dit is een zakelijke netwerken, ik ben nog niet overgestapt naar KPN maar ik wil voor overstappen eerst de technische eisen checken.

Reputatie 7

Dan stop je toch gewoon een RJ45 SFP module in die SFP poort en sluit je, net als ik, de ONT aan met een UTP kabel. Ook via UTP is 2,5Gbps geen enkel probleem.

...

Ik verwacht wel presentatie verlies met verbinding via een RJ45 SFP module.

Ik ervaar geen enkel prestatieverlies tussen mijn EdgeRouter 4 en de NTU van KPN.

Bij de NTU's van KPN gaat de netwerkaansluiting vrij regelmatig stuk, vaak na stroomuitval. Door het met een SFP op te lossen neem je dat risico weg. Wij hebben zelf een paar honderd zakelijke aansluitingen en zouden een select aantal daarvan graag de NTU vervangen voor een SFP om zo de betrouwbaarheid te vergroten. 

Reputatie 7

Bij de NTU's van KPN gaat de netwerkaansluiting vrij regelmatig stuk, vaak na stroomuitval. 

Mijn NTU (AON) draait al bijna 10 jaar zonder enig probleem.

Er is inderdaad één type ONT (XGS-PON) die nog wel eens stuk wil gaan na een stroomonderbreking.

Bij de NTU's van KPN gaat de netwerkaansluiting vrij regelmatig stuk, vaak na stroomuitval. 

Mijn NTU (AON) draait al bijna 10 jaar zonder enig probleem.

Er is inderdaad één type ONT (XGS-PON) die nog wel eens stuk wil gaan na een stroomonderbreking.

 

We hebben inderdaad veel NTU's die gewoon al jaren zonder problemen draaien, maar voor een bedrijf is elke SPOF die je weg kan halen de moeite waard.

Reputatie 7

Bij de NTU's van KPN gaat de netwerkaansluiting vrij regelmatig stuk, vaak na stroomuitval. 

Mijn NTU (AON) draait al bijna 10 jaar zonder enig probleem.

Er is inderdaad één type ONT (XGS-PON) die nog wel eens stuk wil gaan na een stroomonderbreking.

We hebben inderdaad veel NTU's die gewoon al jaren zonder problemen draaien, maar voor een bedrijf is elke SPOF die je weg kan halen de moeite waard.

Bij XGS-PON aansluitingen is de uitdaging om een geschikte SFP+ module te vinden.

Voor AON aansluitingen zijn er een flink aantal SFP module op de markt te verkrijgen.

Badge

Is er al iemand die al een generieke spf+ ont met Mac heeft geprobeerd? En dan dus niet de klant en klaar oplossing in de Fritzbox.

Ik zag dat op het delta netwerk als meerdere mensen een fs stick gebruiken.

Volgens internet zijn er verschillende modules met mac te krijgen.

Fs.com XGS-ONU-25-20NI  ca €240 inc btw

Zyxel PM7010-R0

adtran 630

 

 

Bij de NTU's van KPN gaat de netwerkaansluiting vrij regelmatig stuk, vaak na stroomuitval. Door het met een SFP op te lossen neem je dat risico weg. Wij hebben zelf een paar honderd zakelijke aansluitingen en zouden een select aantal daarvan graag de NTU vervangen voor een SFP om zo de betrouwbaarheid te vergroten. 

Heb het inderdaad gemerkt de laatste tijd… Bij stroomuitval moest ik steeds het ONT kastje van GENEXIS handmatig rebooten.

Inmiddels is er een SFP+ module op de markt gekomen met MAC ondersteuning dat op papier compliant is met de vereiste specificaties van KPN XGS-PON.
https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

Heeft iemand deze module al getest in combinatie met Unifi Dream Machine Pro/SE? Ik draai zelf een UDM SE dat momenteel nog via een cat7 S/FTP kabel is aangesloten op de ONT van KPN, die graag wil vervangen.

Reputatie 2
Badge

Al eens gekeken op het Nederlandse Unifi-Forum? er zijn wat topics hierover.

Reageer