Vraag

Airport Extrems haalt maar een snelheid van 300 Mbit/s met 1Gbit aansluiting

  • 7 July 2023
  • 6 reacties
  • 61 keer bekeken

Hallo,

Ik ben verhuisd naar een nieuw huis, en ik heb de Experia 12 in de elektriciteitskast gezet, met 3 ethernetkabels naar de 3 verdiepingen van mijn huis.

In elk daarvan heb ik een Airport Extreme geplaatst. Instellingen:

 

Internet: DHCP

Internet options: Automatically
IPv6 mode: Native

Network: Off (bridge mode)
 


Ik krijg ongeveer 300 mbit per verdieping, soms 400, nooit meer. Als ik mijn laptop op deze 3 Apple-routers aansluit, krijg ik zonder problemen 1 Gbit.

Kan iemand mij precies vertellen wat ik moet instellen en hoe? Ik heb de 3 5GHz-kanalen automatisch, maar daarvoor had ik specifieke kanalen zonder beter nummer. Er is niet veel wifi in de buurt, dus buren zijn geen probleem.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan iemand mij precies vertellen wat ik moet instellen en hoe? 

Niks. Hoe oud zijn die dingen? Zowat antiek. Er word al jaren geen nieuwe firmware voor uitgegeven. Ze zijn End Of Life. Het WiFi van die dingen is gewoon niet sneller.

Er is niet lang geleden een firmware-update geweest en ze kunnen meer dan 400 Mbit aan.

Iemand dan kan delen met mij hun configuratie? Dat is alles wat ik vraag.

De Airport extreme wordt mee geadverteerd als 1300 Mbps link speed, dat is 2.4 + 5Ghz bij elkaar geteld. In praktijk wordt dit niet gebruikt door 1 client dus 900Mbps is de maximale link snelheid voor 1 client die 1 of twee stream wifi ondersteunt.

De werkelijke doorvoersnelheid ligt doorgaans op zo’n 50% van de linksnelheid, Als je goede reach hebt misschien 60%.

Dus ik schat (en ik heb zelf een extreme gehad) dat iets tussen de 400 en 600mbps in de meeste realistische gevallen echt maximaal is. Het mooie is wel dat dit ook voor de meeste mobiele toepassingen echt wel voldoende is.

Wil je een stap maken, moet je naar ax, met zowel de accespoints als de clients.

Reputatie 7
Badge +24

Er is niet lang geleden een firmware-update geweest en ze kunnen meer dan 400 Mbit aan.

De nieuwste Airport, 6e generatie, is 10 jaar oud. In 2018 is gestopt met de ontwikkeling van de firmware. Later zijn nog 1 of 2 security updates uitgekomen. 

Iemand dan kan delen met mij hun configuratie? Dat is alles wat ik vraag.

U kunt ze een keer resetten. Maar verder zijn er geen specifieke instellingen die de snelheid verbeteren. 

Ik wil gewoon weten wat andere KPN-gebruikers met de instellingen van de router hebben gedaan.

Reputatie 7
Badge +13

@Ikertxo40 Ik heb zelf niet direct dit type apparaat in gebruik al zijn dergelijke doorvoersnelheden best respectabel. Heb je de snelheid nog weten te verhogen?