Beantwoord

Alfen laadpaal LAN verbinding wordt niet gezien door Experia Box

  • 9 March 2022
  • 8 reacties
  • 897 keer bekeken

Ik heb een AlfenĀ  laadpaal met een LAN aansluting. Via een gewone router kan ik communiceren met de laadpaal. Ik steek de LAN aansluiting in de router. Met wifi maak ik verbinding met de router en kan met de laadpaal gegevens uitwisselen.

Nu steek ik de LAN kabel in de experiabox maar het IP adres verschijnt niet in de LAN lijst. Het groene lampje brandt wel achterop de experiabox.

Ik heb geen idee welke instellingen ik moet wijzigen om de LAN aansluiting zichtbaar te maken.

Heeft iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 10 March 2022, 16:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @FransDO, welkom op het KPN Forum!

Ik heb helaas geen verstand van Alfen laadpalen. Misschien kun je jouw antwoord vinden in de Alfen Knowledge Base. Kom je er hiermee niet uit, dan kan je via Alfen een ticket inschieten.

Hallo Denise,

Dank je voor het antwoord.

Inmiddels heb ik het volgende experiment gedaan:

voor 10 euro een asus routertje van marktplaats gekocht. Vervolgens heb ik deze gereset en aangesloten.

De modem poort van het routertje verbonden metĀ een LAN poort van de experiabox. Vervolgens de ethernetkabel van de laadpaal in een LAN poort van het routertje. Met een laptop wifi contact maken met het routertje en nu kan ik wel communiceren met de laadpaal.

Maar als is wifi verbinding heb met de experiabox en de ethernetkabel van de laadpaal in een LAN poort van de experiabox dan laat de experiabox de fysieke verbinding niet toe (niet zichtbaar in de instellingen van de experiabox). Blijkens mijn proefje is de kabel en communicatie van de laadpaal dik in orde.

Waarom ziet de experiabox deze LAN verbinding niet? (ook andere poorten geprobeerd).Ā 

Ā 

groeten,

Ā 

Frans

Teruglezend ben ik niet duidelijk.

Als ik een verbinding opzet :

laptop --- wifi --- experiabox ---wan--- router ---lan ---- laadpaalĀ  Ā 

Dat lukt wel (router ā€œzietā€ LAN laadpaal)

Als ik een verbinding opzet:

laptop --- wifi --- experiabox ---lan ---- laadpaalĀ  Ā 

Ā 

Dat lukt niet (experiabox ā€œzietā€ LAN laadpaal niet)

Ā 

Was is nu de conclusie:

  • laadpaal LAN wordt gezien door router maar niet door experiabox
  • experiabox communiceert niet met laadpaal over lan.

Wat zou ik hier nu aan kunnen doen? Instellingen?

groeten,

Ā 

Frans

Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Welk ip heeft de laadpaal? Is er misschien een vast ip op ingesteld? Zoiets als bijvoorbeeld 192.168.1.100 ofzo? Want dat werkt dan niet bij de Experiabox, terwijl dat dan wel werkt bij veel andere routers.

Dank je voor je snelle reactie!

Nu je het zegt. Hij staat inderdaad op een vast IP 192.168.1.64.

Dus dat is het probleem? De instellingen van de experiabox laten dit niet toe?

Nu is er een moderne router van KPN, de Box 12. Zou deze dat probleem niet hebben?

Reputatie 7
Badge +24

De laadpaal zou ingesteld moeten worden op "ip verkrijgen via dhcp". Of "dhcp: automatisch". Of zoiets. Geen vast ip in ieder geval.

Wilt u dit niet, of kan dit niet, dan zou u op de Experiabox het subnet kunnen wijzigen van "192.168.2.x" naar "192.168.1.x". De Experiabox v10(zonder a) is het enige model van KPN waarop dit uberhaupt mogelijk is.

Helaas dat lukt niet. Ik ga eens kijken of de laadpaal DHCP op auto kan krijgen.

Dank voor de reactie!

Reputatie 7
Badge +24

Helaas dat lukt niet.

Je zou dan deze 3 2tjes ...

... in 1tjes moeten veranderen. Vervolgens opslaan. Daarbij zal dan de verbinding van uw pc of laptop even weg vallen. Die word als het goed is automatisch weer hersteld.Ā 

Maar de laadpaal op dhcp zetten zou mooier zijn.