Vraag

Android telefoon raakt na circa 2 uur internet verbinding kwijt

  • 27 March 2024
  • 5 reacties
  • 100 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk beschrijven:

  • Ik ben recent van Solcon glasvezel → KPN glasvezel gegaan. Van Fritzbox → V14 box.
  • Ik had en heb drie Ubiquity accespoints voor de wifi en een Unifi cloudkey draaien. Hierdoor heb ik al jaren goede wifi in huis. Alle apparaten hebben binnen altijd 5/5 streepjes en halen circa 400-500mbit snelheid.
  • Sinds de overgang naar KPN hebben alle Android telefoons last van wegvallend internet terwijl ze nog steeds prima met wifi verbonden zijn. Even wifi uit en aan zetten verhelpt het probleem. Maar na circa 1 tot 2 uur is het weer zover.
  • Alle bedrade windows pc's hebben hier geen last van.
  • Het rare is dat niet al het internetverkeer wegvalt maar specifiek wat apps, voorbeelden: Buienradar en alle afbeeldingen in X (voorheen twitter).

Op tweakers is er een vergelijkbaar topic die erg overeenkomt met mijn probleem:
Wifi sommige apps soms geen internet - Netwerken - GoT (tweakers.net)
Ook in dit topic zelfde situatie van KPNbox met DCHP en Ubiquity apparatuur voor de wifi erachter.

Het zou mogelijk aan Ipv6 verkeer kunnen liggen: Bij de laatste keer dat het uitviel ging ik naar https://test-ipv6.com en die bevestigde inderdaad dat nu IPv6 er deels uitlag:

Als ik dan wifi uit en aan doe: → alles weer goed, ook bij deze test:

Het lijkt er dus op dat inderdaad Ipv6 de boosdoener is waardoor een deel van de internetverkeer niet meer goed gaat.

De concrete vraag:

  1. wat kan hieraan gedaan worden?
  2. In de V14 box staat nu ‘ipv6 prefix delegation’ op uit (standaard?). Heeft het zin dit aan te zetten? Zoja, dan op ‘Aan’ of ‘Aan met DCHPv6’ zetten?
  3. Moet ik maar Ipv6 geheel uitzetten bij tabblad internet op de V14 box? Heeft dat nadelen?

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen @vandermark1977, mag ik beginnen met je te bedanken voor de zeer uitgebreide en onderbouwde feedback. Dat is oprecht zeer nuttig voor ons. Ik ben zelf niet bekend met specifiek deze opstelling en ik ben nog niet iets vergelijkbaars tegengekomen. Gevoelsmatig is dit dan toch iets in het samenspel tussen de diverse apparaten en de Box 14 maar dat kan ik nog niet feitelijk onderbouwen.

Ik ga dit topic dan ook voordragen als feedback die meegenomen gaat worden richting de ontwikkelaars.

Dat is dan je antwoord op vraag 1 die je stelt. Het lijkt mij ook nuttig om de stappen die je voorstelt in punt 2 en drie in ieder geval te testen voor de effecten. Ik zie daar zelf niet direct nadelen in maar dat moeten we dan even bekijken.

Verder ben ik ook erg nieuwsgierig op welk niveau de firewall staat binnen de instellingen van je Box 14.

Reputatie 2
Badge

Beste Remco,

Bedankt voor je antwoord.

  • Ik heb ipv6 prefix delegation beide opties getest, heeft niet geholpen.
  • De Firewall staat op ‘medium’.
  • Ik heb voor nu Ipv6 uitgezet op de V14 box, daardoor zijn alle problemen verholpen. Maar ik denk graag mee en wil wel testen om Ipv6 werkend te krijgen.

Op tweakers.net zijn vrij veel vergelijkbare ervaringen: Ipv6 via glasvezel KPN gaat niet goed met Ubiquiti accespoints. Daar werd onder andere gezegd:

Accesspoint is een layer 2 apparaat en IPV6 zit op layer 3. Ik vind het heel vreemd dat een accesspoint daar iets zou kunnen slopen.

De enige functie die ik op een ubiquiti accesspoints kent is Multicast and Broadcast Filtering en de ACL voor guest wifi. Voor de rest zou je niet verwachten dat het iets op de ip laag doet?

De genoemde opties staan bij mij allemaal uit. 

 

 

Reputatie 7
Badge +13

Dank voor de toelichting Mark en ook naar de referentie naar Tweakers. We geven dit dan terug in een feedbackloop richting de developers. Ik kan alleen niet aangeven binnen welke termijn dit dan geadresseerd zal worden maar ik koppel dit terug naar ze.

Ik volg dit topic ook met interesse. Ik heb een vergelijkbare setup (maar met een v12 experiabox) en ik herken de genoemde problemen 1 op 1.

In de verschillende topics op het KPN forum en bijv. tweakers zie je ook altijd dezelfde apps terugkomen die problemen geven. Ook altijd dezelfde oplossingen (aan/uit zetten van wifi, of het helemaal uitzetten van IPv6 op de experiabox)

Ook ik volg dit topic met interesse. Hier ook vergelijkbare setup (glasvezel, experiabox 12, Unifi cloudkey en meerdere Unifi access points). 

Ook hier helpt het om IPv6 uit te zetten op de experiabox. 

Weet iemand of dezelfde problemen zich ook voordoen op andere modems? Dus op bijv. de FritzBox die door KPN ook verstrekt wordt?

Reageer