Vraag

cat6 kabel

  • 13 August 2020
  • 67 reacties
  • 2794 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe appartement. Ik wil graag kpn tv hebben. Maar de monteur kon het niet regelen omdat mijn huurbaas een cat6 kabel naar verdieping 3 heeft getrokken.   En kpn werkt niet met cat6. 

Ziggo kom k ook niet mee uit ivm aansluiting

 Kan ik iets zelf doen zodat de monteur wel de cat6 kabel kan gebruiken?! Een tang kopen? Of iets anders

 

Groet Niels

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Onzin. Cat 6 is prima. Kunt u wat meer vertellen? Heeft u glasvezel? Internet? Hoe heeft u dat?

Onzin. Cat 6 is prima. Kunt u wat meer vertellen? Heeft u glasvezel? Internet? Hoe heeft u dat?

Ik heb al 4 weken helemaal niks. Toen ik kpn bestelde, kwam er netjes een monteur langs. En hij kon niks betekenen omdat de huurbaas een cat6 kabel heeft getrokken naar boven. En hij zei dat kpn alleen werkte met cat5 en cat5e kabels. Hij heeft geen tang daarvoor

Ik heb de ballen verstand er niet van.  

 

Reputatie 7
Badge +10

Waardeloze monteur dan, dat hij niets met een CAT 6 kabel zou kunnen aanvangen.

Zelf heb ik hier overal CAT 6 kabel aangelegd (met dubbele afscherming). En of het nu CAT 5E kabel zou zijn geweest, dat maakt het te gebruiken gereedschap ervoor niet anders.

Waardeloze monteur dan, dat hij niets met een CAT 6 kabel zou kunnen aanvangen.

Zelf heb ik hier overal CAT 6 kabel aangelegd (met dubbele afscherming). En of het nu CAT 5E kabel zou zijn geweest, dat maakt het te gebruiken gereedschap ervoor niet anders.


en zelfs gebruik ik cat5e rj45 stekkers met een cat6 kabel

werkt gewoon goed (trouwens ook rj45 met die invoer stripjes cat6) waardeloze dingen

en werken inderdaad met de knipex perstang geen verschil

De betreffende monteur heeft dringend bijscholing nodig.

 

De betreffende monteur heeft dringend bijscholing nodig.

 

Dus eigenlijk wat iedereen zegt. Zou ik nog een keer kpn kunnen aanvragen. En de monteur zou het moeten en kunnen doen. De tang maakt niet uit? Of zn gereedschap. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik mag aannemen dat een monteur professioneel gereedschap gebruikt, en voldoende keus in te gebruiken stekkertjes en aansluitmaterialen.

Een timmerman neemt ook niet één hamer mee, en één maat / type spijkertjes.

Reputatie 7
Badge +24

@Koko1993 kunt u een foto maken van de kabel? Met de tekst die erop staat?

Reputatie 7
Badge +10

Tekst wat er op staat als indicatie van specs. waar bekabeling aan zou voldoen, kloppen vaak NIET.
Je wordt bedonderd bij het leven.

Wil je werkelijk weten waar bekabeling aan voldoet, zou je een stukje kabel als test kunnen ontdoen van isolatie en kijken waar de samenstelling van de draden uit bestaat. (Vaak aluminium met een dun laagje koper erover, of soms zelfs niet eens dat). En bijv. de mate van twisting = draaiing van de draadparen om elkaar = vaak niet eens of in onvoldoende mate.

Ter vergelijk een “officiële” CAT 5E kabel → de blauwe kabel. (Volgens de tekst op de kabel met AWG 24 dikte), die bij een elektronische test door een kabel-test tool als onderdeel van een managed switch, die kabel als niet toereikend bestempelt. En terecht. Twee draadparen slechts uiterst minimaal gewtist. De andere twee draadparen helemaal niet. Veder bestaat de bedrading uit enkel aluminium.
Niet eens een dun laagje koper erover. (De oranje kabel = standaard bijgeleverde kabel door KPN).


 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Koko1993 ,

Los van cat5 of cat6, ik heb daar sowieso geen verstand van….. : 

 

Heb je al eens Digitenne overwogen? In het grootste gedeelte van het land kun je Digitenne prima ontvangen met een kleine binnenantenne. Je hebt dan ongeveer 30 TV-zenders waar je naar kunt kijken. 

Meer info ?: 

https://digitenne.kpn.com

 

Als je jouw woonplaats opgeeft, dan kan ik jou vertellen of Digitenne bij jou mogelijk is.

 

 

Reputatie 7

Onzin. Cat 6 is prima. Kunt u wat meer vertellen? Heeft u glasvezel? Internet? Hoe heeft u dat?

Ik heb al 4 weken helemaal niks. Toen ik kpn bestelde, kwam er netjes een monteur langs. En hij kon niks betekenen omdat de huurbaas een cat6 kabel heeft getrokken naar boven. En hij zei dat kpn alleen werkte met cat5 en cat5e kabels. Hij heeft geen tang daarvoor

Ik heb de ballen verstand er niet van.  

Ook ik ben heel benieuwd of we het hier hebben over een glasvezelaansluting of over een DSL aansluting.

Ik heb het vermoeden dat het een DSL aansluiting betreft en dat de huisbaas het ISRA punt verlengd heeft m.b.v. een cat6 kabel. Het maakt natuurlijk niets uit of hier nu een cat5, cat5e of een cat6 kabel voor gebruikt is.

Als de huisbaas zich netjes aan de pinouts gehouden heeft dan zou met een rj45-rj11 verloopkabel de Experia Box of KPN Box aangesloten moeten kunnen worden.

Reputatie 4
Badge +1

Ik ben ook heel benieuwd hoe de situatie is in huis. Als de isra punt verlengt met een cat 6 kabel is dat wel mee te werken maar veel monteurs hebben geen verloop stekkertjes van rj45 naar rj11. Nu is er wel mogelijkheden om dat als monteur aan te passen zodat het wel werkt, maar officieel is vanaf de isra punt klant domein. En soms kunnen monteurs daar niet veel mee en is dat de verantwoordelijkheid van klant en/of huiseigenaar.

@Koko1993 kunt u een foto maken van de kabel? Met de tekst die erop staat?

 

 

Dit is 1 kabel die bij mij onder mijn keuken is.(verdieping3 ) En die komt uit in de meterkast (begane grond)  . Ik woon in een oude pand in haarlem. Wat voorheen 1 geheel was. En waar nu appartementen zijn.ik ben momenteel de enige huurder. De andere appartementen zijn nog klaar om te verhuren. 

Wil je ook nog een foto van de meterkast kabel? 

Digitene zou kunnen als er niks anders kan. Ik heb graag tv en wil ook opnemen ect. Maar dan heb ik ook nog steeds geen internet/wifi. Onderandere voor gaming. 

Reputatie 7
Badge +10

Wil je ook nog een foto van de meterkast kabel?

De situatie in de meterkast, aansluiting, maar ook een overzicht zodat is te zien of er meerdere aansluitingen zijn (DSL maar ook glasvezel), kan veel informatie opleveren welke netwerkstructuur gebruikt kan worden en hoe een aansluiting te realiseren.

De kabel zelf, hoewel netjes met een “kruis”, om de verschillende aderparen te scheiden, heb ik wel mijn vraagtekens in de samenstelling van het materiaal van de kerndraden. Het ziet er wat “zilver” achtig / metaalkleurig uit, en niet koper-kleurig. De foto is niet echt duidelijk erin.

Indien echt “zilverkleurig”, zit het er dik in, dat het aluminium is. Absoluut niet aan te raden om die in dat geval in te zetten. Je kunt nog een testje doen met een “brandproefje” van een stukje kaalgestripte draad om te bepalen waar het materiaal uit bestaat. Zie filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=hwyIkKoBqdI

CCA is Copper Clad Aluminium
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire

Reputatie 7
Badge +24

Het is een "solid" kabel. Dat betekent dat de 8 adertjes een harde kern hebben. Officieel hoor je hier geen stekkertjes aan te zetten, maar af te monteren in een wandcontactdoos op een lsa strip. Ook in de meterkast dus. En KPN monteurs hebben die spullen mogenlijk niet bij zich.

In de praktijk worden er vaak toch gewoon stekkertjes aangezet en meestal werkt dat dan gewoon. Er zijn zelfs stekkertjes die er geschikt voor zijn, voor gebruik met harde kern. Maar ja goed, als je een monteur treft die hier al eens mee aan tobben geweest is, dan heb je pech, die pakt zn spullen bij elkaar en gaat er vandoor.

Dat het niet 100% koper is, dat is jammer, maar hoeft helemaal geen probleem te zijn. De kabel is gewoon prima. De kabels die KPN zelf met de apparatuur meelevert zijn voor zover ik weet ook allemaal CCA kabels.

Reputatie 7
Badge +10

Hoe je ethernetwerk kabel inzet voor een “DSL” verbinding.
Dan ook nog eens een keer met “Pair bonding”, en “retour” bedrading voor “gewone” telefoon” e.d.
zie volgende uitvoerige beschrijving met plaatjes erbij hoe alles is samengesteld.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/welke-bekabeling-heb-ik-nodig-77905#post646368

 

Onderste 2 foto's is ook een kabel in mijn appartement. 

Fotos daarvoor is van de meterkast. 

 

Huurbaas heeft een ziggo aansluiting dmv coax? 

Reputatie 7
Badge +10

Het is een behoorlijk zootje ongeregeld.

Bij de eerste foto helemaal linksonder in de hoek, lijkt of daar een stuk zeer oude KPN kabel wordt getoond? Combinatie van draad en "schellak” / teerachtige papieren isolatie, helemaal vergaan.

 

Als dat het enige is van een door KPN geleverde internetstructuur, kun je naar ik denk beter je heil zoeken in een verbinding via Ziggo met Coax-kabel.

Zou je daar nog eens op detail wat foto's van kunnen maken?

Als ik naar dit alles kijk denk ik dat ik jouw geval een KPN monteur zou laten komen om in de bestaande kabelgoten nieuw draad aan te leggen. Dat is gewoon een touwtje aan de oude kabel bevestigen, die terugtrekken en dan een nieuwe kabel er weer intrekken. De kosten van de eventuele langere lengte van de Cat5 zal de monteur wel vergeten (niet dat ik dat voor het zeggen heb) om het administratief eenvoudig te maken en je zal waarschijnlijk rond die 50 Euro uitkomen.  

https://www.kpn.com/service/monteur.htm

Ik geef de monteur gelijk dat hij in die chaos niet begonnen is om RJ45 stekkertjes aan de bestaande kabels te zetten. KPN kan natuurlijk geen rotzooi leveren. 

Reputatie 7
Badge +24

@CorL Welke "chaos" en welke "rotzoot" heeft u het precies over? Die kabel is gewoon prima.

Reputatie 7
Badge +10

Alleen die hele situatie met die spaghetti niet, waar het in de meterkast ergens op uitkomt??
Echt wat ikzelf noem “Een behoorlijk zootje ongeregeld”, en @CorL  chaos en rotzooi.

Evenals wat ik denk dat de “KPN” grondkabel zou kunnen zijn.

Overigens ook die ene kabel eerder getoond met dat “kruis” heb ik ook mijn bedenkingen over,
zoals eerder aangeduid waarom.

Reputatie 7

De kabels die KPN zelf met de apparatuur meelevert zijn voor zover ik weet ook allemaal CCA kabels.

Dat zou niet best zijn.

 

Overigens ook die ene kabel eerder getoond met dat “kruis” heb ik ook mijn bedenkingen over, zoals eerder aangeduid waarom.

Ik heb daar geen bedenkingen bij, tenminste niet op basis van de getoonde foto's.

 

@Koko1993, Heeft elk appartement zijn eigen meterkast?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb daar geen bedenkingen bij, tenminste niet op basis van de getoonde foto's.

Vandaar dat ik voorstel een “brandproefje” te doen van een stukje kaalgestripte draad om te bepalen waar het materiaal uit bestaat, om daarmee elke bedenking of vraag daaromtrent uit te sluiten.
Zie filmpje:  https://www.youtube.com/watch?v=hwyIkKoBqdI

Overigens heb ik wel eens een 10 meter kabel (voor TV) uit een installatiepakket doorgesneden en getest. In ieder geval twee draadjes van de acht was geen koper.

Scherp gezien @Babylonia  die oude(re) PTT/KPN “telefoon”/xDSL kabel op de foto.

Als daar een signaal op te krijgen is dan daar het modem op aan (laten) sluiten, dan heb je iets en dan kun je weer verder zien.

Die kabel is oud maar kan nog best werken, door de tijd wordt die kabel er niet beter op, in de vochtige grond om eens wat te noemen, maarrrr, deze kabels zijn ook helemaal nooit bedoelt voor de hoeveelheid data die men poogt er door heen te persen.

Reputatie 7
Badge +10

…...vandaar dat ik denk dat je beter bij Ziggo terecht kunt gaan voor internet / TV via coaxkabel.
Dat is van een latere netwerkstructuur dan dat die PTT/KPN kabel al in de grond ligt, en zal met de betere condities van coax bekabeling daarmee naar ik verwacht minder problemen opleveren.