Vraag

Dagelijks wegvallende uplink

  • 27 January 2021
  • 16 reacties
  • 207 keer bekeken

Sinds een week heb ik dagelijks last van het probleem dat het internet helemaal weg valt. Op die momenten is er geen mogelijkheid om het modem via de web interface te bereiken. na ongeveer vijf minuten is het modem weer bereikbaar, maar staat er op de status pagina dat er geen uplink is. Meerdere malen heb ik het modem gereset, maar helaas zonder enig succes. Momenteel heb ik hier dus elk kwartier last van. Geïnstalleerde modem is de V10.

Wie kan mij helpen? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Badge +19

Wat heb je qua randapparatuur aangesloten op de experiabox?

Wat heb je qua randapparatuur aangesloten op de experiabox?

  • 2 tv ontvangers
  • TP-Link deco p7 mesh netwerk
  • 5 port tp-link switch
  • Raspberry Pi 4
  • 2 laptops
  • Desktop
  • en dan alles wat via wifi verbind met het mesh netwerk
Badge +19

Heb je al getest zonder aangesloten randapparatuur? Gewoon om te testen of je dan ook uitval hebt? Één gebroken ader in een kabeltje en je hebt problemen zoals dit. Je moet toch ergens beginnen. De meeste storingen worden namelijk veroorzaakt door iets achter het modem.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FamScheepers

Hinderlijk al de verbinding steeds wegvalt. Ik lees uplink. Hoe is de Experia box 10 verbonden met de KPN?

Dit zou duiden op een slechte DSL of Glasvezel verbinding. DSL bekabeling te lang/corrosie. Bij glas het glasvezelmodem (glaskastje), soms resetten door twee minuten de adapter van de 230 V te halen.

Als de lijn de boosdoener profiel invullen op de profiel pagina (niet hier, dit ziet iedereen) Kan een moderator de lijn/experia doormeten.

TP-link kan ook storen, hangt af van de leeftijd van de switch

Groet Bart

Hallo @FamScheepers

Hinderlijk al de verbinding steeds wegvalt. Ik lees uplink. Hoe is de Experia box 10 verbonden met de KPN?

Dit zou duiden op een slechte DSL of Glasvezel verbinding. DSL bekabeling te lang/corrosie. Bij glas het glasvezelmodem (glaskastje), soms resetten door twee minuten de adapter van de 230 V te halen.

Als de lijn de boosdoener profiel invullen op de profiel pagina (niet hier, dit ziet iedereen) Kan een moderator de lijn/experia doormeten.

TP-link kan ook storen, hangt af van de leeftijd van de switch

Groet Bart

Hallo @Bart_2020 

Ik krijg mijn internet binnen via 2 telefoon lijnen, deze zijn samengevoegd zodat ik 200 mbps down kan halen en 60 mbps up.

De aangesloten switch is relatief nieuw (model GS105Ev2).

Groet FamScheepers

Badge +19

Kunt u inloggen op de v10? Ga dan naar status en dan naar geavanceerd. Wilt u daarvan een screenshot plaatsen dan kunnen we zien of de lijnen wel goed aktief zijn.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FamScheepers

Pairbonding met een technische term. Die switch van Netgear is wel oke (IGMP)

Inderdaad zoals Joep 1965 voorstelt een screenschot van de DSL verbinding (Wel persoonlijke informatie weghalen wan IP en mac adressen)

 

Groet Bart

Om elf uur vanochtend lag het internet er weer uit, toen was de web pagina weer niet bereikbaar. Momenteel kwam ik er wel in en kon ik deze screenshot maken: 

Terwijl ik de screenshot upload klapt hij er weer uit.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FamScheepers

Uit het screenshot zie ik geen vreemde dingen. Wel was de  lijn 11 kwartier up, dat is meer dan ieder kwartier. Als “het netwerk er uit klapt” reset dan het modem? Status lampjes op Experia box?

Het modem is niet bereikbaar is te verklaren als het modem reset. Als de Experia box niet reset kan het lokale netwerk roet in het eten gooien.

 

Groet Bart

Hallo @Bart_2020

Gisteravond toen ik de eerste post plaatste had ik dus ieder kwartier het probleem. Wanneer het netwerk eruit klapt reset het modem niet. Wanneer ik na zo'n storing weer in het modem kon stond er tot gister middag kort na het inloggen bij Huidige uplink "geen” en bij WAN ip adres ""Niet beschikbaar”. Tijdens de storing geven de lampjes geen foutmelding.

Groet FamScheepers

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FamScheepers

Dan lijkt het een verstoring aan de DSL zijde (kan ook nog de Experia box zijn). Het is raar dat de Experia box dan niet bereikbaar is. De V10 is bereikbaar op 192.168.2254 ook op, mijnmodem.kpn maar dan is er een afhankelijkheid van de DNS server.

Als controle op een Windows PC:

windows toets + R (run)

type cmd (command prompt)

ping  mijnmodem.kpn -t

(tot CTRL + C)

Dan wachten tot internet niet bereikbaar is….

 

Wat is dan het resultaat ?

 

Groet Bart

 

Hallo @FamScheepers

Dan lijkt het een verstoring aan de DSL zijde (kan ook nog de Experia box zijn). Het is raar dat de Experia box dan niet bereikbaar is. De V10 is bereikbaar op 192.168.2254 ook op, mijnmodem.kpn maar dan is er een afhankelijkheid van de DNS server.

Als controle op een Windows PC:

windows toets + R (run)

type cmd (command prompt)

ping  mijnmodem.kpn -t

(tot CTRL + C)

Dan wachten tot internet niet bereikbaar is….

 

Wat is dan het resultaat ?

 

Groet Bart

 

Hallo @Bart_2020

Wat bedoel je precies met “tot CTRL + C”?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FamScheepers

Met control toets samen met de c toets kan het ping commando worden afgebroken (na de storing)

met die reeks commando’s is te zien of de Experia box te bereiken is.

Groet Bart

Hallo @Bart_2020

Ik zal het laten draaien en kom er op terug!

Groet FamScheepers

Badge +19

Heeft u al getest zonder aangesloten randapparatuur?

Hallo @Joep1965 @Bart_2020

Gisteren heb ik in de middag en avond de Ping test laten lopen. Tegelijkertijd heb ik het mesh netwerk gereset en nu lijkt het probleem verholpen. Ik dank jullie voor de adviezen.

Groet FamScheepers