Beantwoord

Deco M5 in combinatie met KPN Box 12

  • 2 January 2024
  • 8 reacties
  • 599 keer bekeken

Goedemiddag,
Momenteel maak ik gebruik van een andere provider, maar ik ben serieus aan het nadenken of ik voor KPN ga. Voor mijn huidige provider maak ik gebruik van Mesh Wifi (Deco M5) van het merk TP-Link.
Dit werk prima, maar werkt dat ook goed met de KPN Box 12?
Ik zou het zonde vinden om nieuwe SuperWifi punten aan te schaffen, terwijl de Deco M5’s (4 stuks) ook prima zouden werken.
Mijn hoofd-Deco zit nu bekabeld aan het glasvezelmodem en fungeert als Wifi-router. Ik wilde namelijk ouderlijk toezicht hebben en dat kan in accesspointmodus niet.
Is dit ook zo in te stellen bij de KPN Box 12?

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door TDN 3 January 2024, 18:17

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @H. van Dijke, welkom hier. 

Zeker werkt de Deco ook met de Box 12. Je kan deze erachter hangen als acces point. Wel even resetten en als nieuw installeren dan. 

Ik wil je verder aanraden om de wifi op de Box 12 uit te zetten. en dus de Wifi volledig via de Deco te laten lopen. 

Je kan dan niet de instellingen van de Box 12 gebruiken voor de wifi, alleen de van de Deco. 

Dankjewel @Bart_Z voor je reactie.

Ik kan de Deco dus niet als WiFi-point instellen, zodat ik ouderlijk toezicht heb?

Heb je zelf ervaring met Deco icm KPN Box 12?

En kun je mij ook iets vertellen over bekabeling?

Ik heb momenteel een Deco aan mijn tv-ontvanger. Deze Deco is dan met een utp-kabel met de tv-ontvanger. Dat werkt nu prima bij mijn huidige provider. Kun jij mij daarover iets zeggen hoe dit met de KPN tv-ontvanger?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@H. van Dijke De Deco M5 ondersteunt IGMP Proxy, IGMP Snooping en VLAN, dus je kan ook direct aan het glasvezelkastje van KPN aansluiten en het KPN-Modem overslaan.

Dankjewel voor je reactie @TDN 

Maar als ik jou goed begrijp, neemt de Deco M5 dan de functie van het modem over en is het dan als WiFi-point ingesteld.

Het modem hoeft dan niet geïnstalleerd te worden?

Is dat qua snelheid en stabiliteit ok?

Reputatie 7
Badge +9

@H. van Dijke Ja de Hoofd Deco M5 neemt de function van het modem over en is als master voor zijn eigen Mesh systeem. Verbind je de LAN-port, welke het verst weg van de Power-aansluiting met de LAN-port van het glasvezelkastje. Activeer in Hoofdmodem IPTV/Vlan functie, en kies een provider (indien KPN niet aanwegizig, moet je een ppooe op VLAN6 instellen).

 

En zowel de tv als andere apparaten hebben dan qua snelheid en stabiliteit geen problemen? 

Reputatie 7
Badge +9

@H. van Dijke Nee, De Deco M5 heeft alleen Wifi5, iets minder dan Wifi6 van KPN-Modem. Maar heeft vele andere features, de maakt de mesh systeem van Deco veel beter dan Mesh van KPN-Modem. Bij M5 kan je ook op satellieten de IPTV-mode instellen dus theoretisch kan je op ieder Deco-satelliet een KPN-ontvanger aansluiten. Maar het is beter alleen in Hoofd-Dec de IPTV te activeren, dan deze via LAN met een switch met IGMP-snooping te verbinden en de IPTV op de satellieten de deactiveren.

De Deco-satellieten kan je bekabeld of draadlos met de hoofd-deco verbinden of bekabeld met de switch.

Zonder switch kan je op meer decos de IPTV activeren, en per eenheid een TV-ontvanger aansluiten

 

Met een switch met IGMP-snooping dan volgens deze schema, waar het zwarte Modem/Mainrouter het glasvezelkastje van KPN is.

 

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!👌🏻

Reageer