Vraag

Deco M9 plus achter de ExperiaBox 10 Ping Spikes

  • 6 April 2022
  • 9 reacties
  • 190 keer bekeken

Hoi iedereen,

Eerst zal ik mijn probleem uitleggen:

ik merk op mijn internet dat soms apparaten het moeilijkheid hebben om internet te krijgen via de wifi. Daarnaast zijn daar nu ook lagg spikes bij gekomen. De ping gaat van 7/12ms (normaal) naar 300ms of soms nog wel veel meer. Volgende heb ik al gecheckt de glas verbinding die is goed, ik heb de experia box gemeten bekabeld en gaat goed. daarna meet ik vanaf een bedraade deco en zie ik vreemde spikes. Andere kabels gebruiken hebben het probleem ook niet opgelost.

Daarnaast vallen soms apparten weg en is het moeilijk ze weer op het netwerk te krijgen. Voor de rest geen andere wifi’s in de buurt op channel 11.  Daarnaast is signaal (bereik) van de wifi in het het hele huis optimaal.

Mijn huidige Setup:
Glassvezel > Experia Box v10 > Deco M9 Plus >TP-Link 8-poorts (TL-SG108) > 4x Deco M9 Plus 

De Deco’s staan als accespoints ingesteld in een star network:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/
Deco instellingen: Accespoints, Beamforming (aan), Fast Roaming (uit)

Experiabox v10 Wifi staat uit.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? en is er wat aan te doen?
Verder heb ik niks aangepast op mijn Experiabox Router dus als ik daar iets moet veranderen hoor ik het graag. 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Ik wil er nog even bij toevoegen dat mijn totaal aantal devices 73 is op het moment. Zit er misschien ook een max aan aantal apparaten op de Experia v10?

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Netwerkboom! Dat is een lastige vraag waar ik het antwoord niet direct op heb. Ik heb de vraag uitgezet bij een aantal knappe koppen. Ook ga ik deze met een aantal collega's overleggen. Wel zal dat antwoord van dat overleg na het weekend pas komen. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten!

Reputatie 7

Is het mogelijk om de vier Deco satellieten eens uit te zetten en te controleren of je dan via de Deco M9 router nog altijd van die lag spikes hebt?

Mijn eerste verdenking gaat uit naar te veel overlap van de wifi signalen van de vijf deco wifi punten waardoor mobiele apparaten zouden kunnen gaan "hoppen" van de éne naar de andere Deco.

Installeer ook eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet en meet, terwijl alle Deco wifi punten aangesloten zijn, op een plek waar je problemen ervaart de veldsterkte van de verschillende Deco wifi punten. Hoeveel dBm meet je?

4 deco's uitzetten zal ook betekenen dat er stuk minder apparten verbonden zijn. Als alleen de meterkast Deco aanstaat dan zijn er geen lag spikes meer. Mijn vermoeden is de switch of backhaul van de Deco. En toch is het vreemd zonder de backhaul en zonder switch er tussen lijkt de lag spikes terug te komen en merk ik dat sommige aparaten geen ip krijgen of ze krijgen er 1 maar internet lijkt beperkt.

Lijkt of de experia box moeite heeft met het bijhouden van de apparaten. 

Ik heb voor je de testen gedaan gemiddeld kom ik op de meeste plekken in het huis tussen de 20/40 dBm.

 

 

Alle internet kabels heb ik nu getest met een kabel tester alles lijkt goed te zijn. De kabels zijn allemaal cat6. 

Oja nog iets wat mij opvalt speedtest op bekabelt via een deco heeft 7ms maar draadloos failed de speedtest in sommige gevallen en krijg ik weer ping die oploopt naar hoge getallen. 

Ik zorg wel voor dat ik naast de deco sta en verbonden ben met die deco voor ik een wifi speedtest doe. 

 

Reputatie 7

En toch is het vreemd zonder de backhaul en zonder switch er tussen lijkt de lag spikes terug te komen

Wat bedoel je hiermee immers

Als alleen de meterkast Deco aanstaat dan zijn er geen lag spikes meer.

 

...en merk ik dat sommige aparaten geen ip krijgen of ze krijgen er 1 maar internet lijkt beperkt.

Lijkt of de experia box moeite heeft met het bijhouden van de apparaten. 

De IP adressen worden niet door de Experia Box uitgedeeld maar door de Deco in de meterkast die als router fungeert. Voor de Experia Box is er maar één apparaat aangesloten en dat is de Deco in de meterkast.

Wat is overigens het subnet wat je gebruik achter de Deco?

Is die anders dan het subnet van de Experia Box zelf?

 

Ik heb voor je de testen gedaan gemiddeld kom ik op de meeste plekken in het huis tussen de 20/40 dBm.

Ik had gehoopt te horen wat de veldsterkte is van de verschillende Deco wifi punten op een plek. Dus de sterkste -30dBm en de volgende -70 dBm.

Voorbeeld:

 

Alstublieft

Reputatie 7

Gebruik je geen 5GHz wifi?

Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS. Ook Experiabox 10, ingesteld als router dus deelt de adressen uit. Daarachter drie Deco M9 als accespoint. Er is geen pijl op te trekken wanneer een device normale snelheid of totaal geen data binnen krijgt. Als er connectie is, dan is deze goed , richting de maximale snelheid. Probleem lijkt niet af te hangen van de locatie in het huis, kan zich overal voordoen. 
Vandaag weer even iets nieuws geprobeerd: de hoofd Deco zat rechtstreeks bedraad op de experiabox en één van de andere De o’s was bedraad via een unmanaged switch. De derde Deco is niet bedraad omdat ik daar geen UTP kabel in de buurt heb. Nu heb de beide bedraade Deco’s op de switch. Even kijken of dit verbetering oplevert.