Beantwoord

DHCP-server Experiabox v9

  • 14 March 2020
  • 4 reacties
  • 197 keer bekeken

Op dit moment heb ik 4 clients rechtstreeks (bedraad) aangesloten op mijn Experiaboxv9. Twee computers en en 2 tv’s. Wireless draait een Netgear-router die het wifi-signaal van de EB versterkt.

Binnenkort wil ik uitbreiden, o.a. met een paar IP-camera’s (met PoE). Hiervoor heb ik een switch nodig. De nieuwe configuratie wordt dan: een kabel van EB naar de switch, en vandaar uit naar de clients, alles bedraad. Ook sluit ik op de switch aan tweemaal de wifi-accesspoints van KPN. De kabels vanuit de switch gaan niet rechtstreeks naar de clients maar naar een muurcontactdoos. Hierop sluit ik dan weer met patchkabels de cliënten aan. Een leuk werkje voor de komende maanden.

Nu is mijn oog gevallen op een goede switch van ZyXel. (ZyXEL GS1900-24E)  Wat ontbreekt aan deze switch is een zgn DHCP-client. Een DHCP-client wijst IP-nummers toe aan clients. Veel switches die te koop worden aangeboden hebben zo’n DHCP-client, die van ZyXel echter niet.

Mijn vraag is nu: “Levert het ontbreken van zo’n client problemen op bij de installatie, of neemt de DHCP-server in de Experiabox dit zonder problemen over?” Graag uw visie hierover.

Alvast dank.

Rob Z

icon

Beste antwoord door Nick83 14 March 2020, 18:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een dhcp server wijst ip nummers toe aan cliënten. En een switch heeft nooit* een dhcp server. Routers hebben een dhcp server. Switchen nooit.

Je behoort normaal gesproken in je netwerk maar 1 dhcp server te hebben. En die zit in de Experiabox.

 

* Admin: managed switches kunnen wel een DHCP server hebben, zie ook de reactie van wjb hieronder.

Reputatie 7
Badge +30

Hey Rob, welkom op het forum! Nick heeft gelijk in deze, het is juist goed dat de switch dit niet heeft. De Experia Box fungeert al als DHCP server.

Dank jullie wel voor de informatie. Het misverstand bij mij is opgelost nu.

Rob

Reputatie 7

En een switch heeft nooit een dhcp server. Routers hebben een dhcp server. Switchen nooit.

Switches voor de consumentenmarkt hebben vrijwel nooit een ingebouwde DHCP server maar bij managed switches voor de zakelijke markt ligt dat anders.

Onderstaand een screenshot van een switch op mijn kantoor.

Op deze switch van Dell kan een DHCP server geconfigureerd worden. :wink: