Vraag

DNS servers NordVPN geblokkeerd sinds 19-7?

  • 19 July 2022
  • 9 reacties
  • 365 keer bekeken

Ik heb de indruk dat sinds vandaag, 19-7, de DNS servers van NordVPN worden geblokkeerd door KPN. Betreft 103.86.96.100 en 103.86.99.100. Ik gebruik al weer ruim een maand glasvezel van KPN zonder problemen tot vandaag.

 

Ik ben nog aan het overgaan van Ziggo naar KPN glasvezel en heb beide verbindingen nog. Ik heb op proxmox pfsense routers gevirtualiseerd voor beide netwerken en kan dus eenvoudig schakelen. Via Ziggo geen probleem met de NordVPN dns servers. Ook niet als ik via een hotspot mijn laptop via mijn vodafone telefoon met internet verbind en op mijn laptop de dns servers van NordVPN instel.

 

Iemand anders soortegelijke ervaring?

 

Groeten,

DunErik


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Ik ondervind zelf geen problemen met de dns servers echter gebruik ik deze alleen als static dns op mijn TV voor streaming services in combinatie met openvpn op de router.

Op windows en linux en mobiel gebruik ik de nordapp die zelf de dns servers van Nord instelt zodra ik met een van hun servers verbind.

Wel had ik last op android van ipv6 leak met het Nordlynx protocol. Dit is op te lossen door te switchen naar het openvpn udp protocol.

Is het probleem dat er helemaal geen domains resolved worden of is er sprake van een IP / dns leak?

Eventueel zou je contact kunnen opnemen met de live chat van Nord. Via nordvpn.com/contact-us/ Zodra je het live chat venster opent typ dan speak to person zodat de chat bot je direct doorstuurt naar een support medewerker meestal chat je dan binnen een a twee minuten met een van hun support medewerkers.

 

 

@Ksathral Bedankt voor je reactie.

Geen idee van welke DNS servers de nordapp gebruik maakt. Dat wordt mij niet duidelijk en zie ook niet hoe dit te achterhalen. Staat voor mij niet vast dat dit dezelfde DNS servers zijn. Dus de nordapp is voor mij geen referentie of de NordVPN DNS servers wel of niet bereikbaar zijn via KPN glasvezel.

Er worden in geheel geen domains resolved. Zodra ik op een laptop lokaal alsnog een KPN DNS server invul, worden er weer domains resolved op mijn laptop.

Contact met NordVPN heeft geen zin. Want alles werkt prima, zodra ik de pfsense router met Ziggo connectie weer in gebruik neem. En wanneer ik mijn laptop verbind via hotspot op mijn Vodafone mobiel met NordVPN DNS servers.

De dns server die ik ingesteld heb op mijn tv is 103.86.96.100. , dit omdat ik maar 1 dns server kan instellen op de tv.

Dit is nodig om geen meldingen te krijgen dat er een vpn in gebruik is. Als ik met een van de NL Nord servers verbind en ik gebruik een andere DNS server dan een van de twee genoemde DNS servers van Nord dan krijg ik bijv direct een melding dat ik mogelijk een vpn verbinding gebruik en kan ik niks kijken op Netflix, ook al ben ik dan via een Nederlandse server verbonden.

De apps van Nord zelf gebruiken dezelfde DNS servers om de verbinding op te zetten, zie de onderstaande afbeelding met de settings die android app gebruikt bij het opzetten van de verbinding (openvpn udp protocol)

 

Wat je zou kunnen proberen is om te kijken of het werkt als je handmatig een vpn verbinding opzet via openvpn.

De openvpn configuratie bestanden zijn te vinden op de site van Nord, volgens mij op de pagina waar je kan kijken welke server voor jouw het beste gebruikt kan worden.

 

Het enige dat ik anders kan bedenken is dat het of inderdaad door KPN geblokkeerd word of dat mogelijk jouw KPN IP door de twee Nord DNS servers geblokkeerd word? Mogelijk door abuse door een voormalig gebruiker van het IP adres wat jij van KPN krijgt.

Hopelijk kan KPN of Nord je hier verder mee helpen.

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor het delen van je expertise op dit gebied en je eigen ervaringen, @Ksathral!

 

Wat je zou kunnen proberen is om te kijken of het werkt als je handmatig een vpn verbinding opzet via openvpn.

De openvpn configuratie bestanden zijn te vinden op de site van Nord, volgens mij op de pagina waar je kan kijken welke server voor jouw het beste gebruikt kan worden.

Zou je dit nog kunnen proberen @DunErik?

Ik roep ook @Dennis ABD en/of @Raymondt even ten tonele, die hier vanuit KPN Abuse meer over kunnen vertellen 🙂

Reputatie 7

De DNS servers van NordVPN zijn gewoon bereikbaar op het glasvezelnetwerk van KPN.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan eerlijk gezegd ook niet anders concluderen dan dat ze via het KPN netwerk gewoon bereikbaar zijn. Of ze ook goed resolven is voor mij lastig te testen, maar bereikbaar zijn ze zeker. Maar…

 

Contact met NordVPN heeft geen zin. Want alles werkt prima, zodra ik de pfsense router met Ziggo connectie weer in gebruik neem. En wanneer ik mijn laptop verbind via hotspot op mijn Vodafone mobiel met NordVPN DNS servers.

 

Dit helpt ook niet bepaald bij het snelle troubleshooten. Contact met Nord heeft in dit geval altijd zin. Niet persé gezegd dat het probleem aan de kant van Nord speelt, maar mogelijk hebben ze wel meer inzage in waarom het precies niet goed werkt.

Helaas vandaag pas weer tijd om er tijd aan te besteden. En probleem lijkt opgelost voor nu….

Mijn pfsense vm naar Ziggo uitgezet. Pfsense vm naar KPN geactiveerd en direct weer goed verbinding. Toen ik problematiek voor het eerst constateerde, dinsdag 19 juli jl., meerdere malen gewisseld tussen Ziggo en KPN vm's (uit en aangezet). Probleem loste zich niet op.

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties!

Sinds vanochtend tussen 6u42 en 7u10 weer problemen met toegang tot de DNS servers van NordVPN…

Ook de DNS servers 103.86.96.100 en 103.86.99.100 ieder een keer op mijn laptop als DNS server ingevuld en ook dan geen DNS resolve.

 

@Ksathral Wat bedoel je met onderstaande?

Wat je zou kunnen proberen is om te kijken of het werkt als je handmatig een vpn verbinding opzet via openvpn.

De openvpn configuratie bestanden zijn te vinden op de site van Nord, volgens mij op de pagina waar je kan kijken welke server voor jouw het beste gebruikt kan worden.

Ik gebruik pfsense als router en ik kan in pfsense een openvpn verbinding alleen maar handmatig configureren. En daarvoor deze NordVPN pagina als basis gebruikt. Of bedoel je een NordVPN openvpn verbinding via de app op mijn laptop of mobiel maken terwijl mijn KPN pfsense vm actief is en op mijn pfsense router KPN DNS servers heb ingesteld?

@DunErik ik bedoelde om het inderdaad handmatig op te zetten zoals je eigenlijk al doet in pfsense middels openvpn. Je zou het alsnog op de laptop kunnen proberen door openvpn te downloaden en dan het .ovpn configuratie bestand te gebruiken. Op de pagina waar je de voor jou beste server kan kiezen kan je dit bestand terugvinden als je op "show available protocols" klikt.

In openwrt configureer ik de verbinding ook middels dit bestand met 2 kleine aanpassingen, 1 voor de authenticatie middels een file waar mijn nord credentials instaan en de andere is dat de vpn verbinding niet als de default gateway word gebruikt.

Hieronder een link naar een .ovpn config bestand waarmee ik de verbinding opzet.

https://downloads.nordcdn.com/configs/files/ovpn_udp/servers/nl884.nordvpn.com.udp.ovpn

Overigens zoals je in bovenstaande config kan zien gebruik het config bestand het IP van de server in plaats van de hostname. Wellicht dat je dit kan proberen? Tenzij je de vpn verbinding niet altijd aan hebt staan.

Ik ben niet bekend met pfsense maar wellicht dat je een script zou kunnen maken die als je de vpn gaat gebruiken een command stuurt om de DNS van nord te gebruiken en zodra je de vpn stopt de DNS veranderd naar die van KPN?

Tevens gebruik ik vpn policy based routing op de router en is alleen mijn tv altijd met de vpn verbonden op deze manier (vandaar de toevoeging dat de vpn tunnel niet de default gateway is). En dat is omdat het Nordlynx protocol een veel hogere snelheid behoud vergeleken met openvpn udp. Middels Nordlynx blijf ik een snelheid van tussen 800Mbit tot aan bijna de volledige gigabit behouden. 

Ik zou vooralsnog het probleem voorleggen bij Nord wellicht dat ze je kunnen helpen om het probleem op te lossen.