Beantwoord

Draadloze verbindingsset: kan ik mijn constructie zoals ik dat bedacht heb?

  • 29 May 2022
  • 15 reacties
  • 265 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Goedenavond!

 

Aanstaande vrijdag mag ik mijn KPN internet en TV abonnement gaan aansluiten. Ik kan niet wachten, maar ik zit met een klein technisch probleempje.

Het huis waar het pakket wordt aangesloten heeft in totaal 3 verdiepingen (inclusief de begane grond). Het huis is voorzien van zonnepanelen. Op de begane grond in de meterkast zit een glasvezel kastje. Daar wordt de router op aangesloten. In de muur zitten echter alleen coax kabels naar de eerste verdieping. Er is geen kabel in de muur aanwezig voor naar de 2e verdieping. We mogen niet door muren en plafonds heen om kabels te trekken dus dat houd helaas op.

 

Op de eerste verdieping willen we graag onze televisie neerzetten waar we een tv ontvanger voor besteld hebben, maar ook mijn vaste pc. Nu staat op de site bij de DVS dat het alleen internet OF tv kan verzenden. Maar ik had in gedachten om een DVS te gebruiken naar de eerste verdieping, daar een netwerk Switch van TP-link tussen te leggen en dan 1 kabel te leggen naar de TV ontvanger en 1 kabel naar de vaste PC. De vaste PC beschikt niet over een draadloze netwerkaansluiting en dat wil ik ook beslist niet omdat het kabelnetwerk betrouwbaarder is. 

Nu willen we in de toekomst ook een 2e tv op de 2e verdieping en dan ook die verbinden met een DVS. Daarom had ik het idee om een set van 3 te kopen zodat op elke verdieping kabelverbinding mogelijk is. Nu is mijn vraag: kan ik mijn constructie zoals ik dat bedacht heb op de eerste verdieping toepassen of werkt de tv dan niet? Voor zover ik weet gaat de tv ook over ethernet en zou het weinig tot geen verschil moeten maken. 

 

Ik ben erg benieuwd naar reacties.

icon

Beste antwoord door NHendriks 3 June 2022, 19:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Badge +19

Begin er nooit aan. De dvs's zijn juist gevoelig voor zonnepanelen,  ledverlichting en telefoonopladers. Wellicht kan je iets met wifi versterkers doen. Misschien kan je de coaxkabel vervangen door utp kabels. 

Reputatie 1
Badge

Begin er nooit aan. De dvs's zijn juist gevoelig voor zonnepanelen,  ledverlichting en telefoonopladers. Wellicht kan je iets met wifi versterkers doen. Misschien kan je de coaxkabel vervangen door utp kabels. 

 

De verhuurder heeft helaas bepaald dat er geen nieuwe kabels getrokken mogen worden en ook geen kabels vervangen mogen worden. Ik kan wel met WiFi versterkers van alles proberen maar mijn vaste pc is te oud om nog even via WiFi te verbinden en de stabiliteit voor het gamen vind ik ook belangrijk. Ik heb eerder ook een WiFi dongel gekocht om dat voor elkaar te krijgen maar daar kan je helaas weinig mee. Latency is dan heel erg. Daar komt bij dat vervangen momenteel ontzettend duur is door chiptekorten etc.dus daar begin ik liever ook nog niet aan. Verhuizen is niet goedkoop helaas.

Ik heb wel gelezen dat je omvormers kan kopen om van Ethernet naar Coax te gaan en weer terug, maar dan zou ik dus niet op de 2e verdieping tv kunnen kijken omdat daar geen kabel aansluiting in de muur zit en ik er niks aan mag veranderen. 

Badge +19

De draadloze verbindingssets kunnen geen twee dingen tegelijk.  En daarbij zijn ze nogal gevoelig voor storingen en dat is helemaal niet fijn. Draadloze wifipunten zijn wellicht een goeie optie. Je hangt er één in de gang, één op de eerste overloop en één op de tweede overloop.  Dan heb je in ieder geval goed wifi. De super wifi's hebben twee poorten dus je xou vanaf daar met een kabel verder kunnen gaan. Begrijp je wat ik bedoel? Je kunt dan tv kijken via een chromecast bijvoorbeeld. 

Reputatie 7
Badge +24

Ten eerste: de vaste pc kunt u aansluiten met een kabel op de WiFi versterker. Die dan verder draadloos communiceert met de WiFi versterker beneden, of met de Experiabox/KPN Box. 

Als 2de: een moca setje is ook nog een optie. Daarmee kunt u die coax kabel gebruiken. Is iets duurder dan een draadloze verbindingset. Een draadloze verbindingset kost 80 euro. Een moca setje 90 of 100 euro dacht ik.

Met zo'n moca setje kunt u precies doen wat u wilde: een switch aansluiten waar de tv en de pc op aangesloten is. En een SuperWiFi zou u er ook bekabeld op aan kunnen sluiten.

Reputatie 1
Badge

De draadloze verbindingssets kunnen geen twee dingen tegelijk.  En daarbij zijn ze nogal gevoelig voor storingen en dat is helemaal niet fijn. 

Daar was ik helaas al bang voor. Maar goed dat ik dat even dubbel check voor de zekerheid dan. 

 

 Draadloze wifipunten zijn wellicht een goeie optie. Je hangt er één in de gang, één op de eerste overloop en één op de tweede overloop.  Dan heb je in ieder geval goed wifi. De super wifi's hebben twee poorten dus je xou vanaf daar met een kabel verder kunnen gaan. Begrijp je wat ik bedoel? Je kunt dan tv kijken via een chromecast bijvoorbeeld. 

Dus als ik je goed begrijp, kan ik dan vanaf het superwifi punt een kabel trekken naar m'n TV? Als dat zo is, kan ik de 2e poort dan gebruiken om m'n pc te voorzien van internet of gaat dat dan alsnog niet kunnen?

 

Ten eerste: de vaste pc kunt u aansluiten met een kabel op de WiFi versterker. Die dan verder draadloos communiceert met de WiFi versterker beneden, of met de Experiabox/KPN Box. 

Als 2de: een moca setje is ook nog een optie. Daarmee kunt u die coax kabel gebruiken. Is iets duurder dan een draadloze verbindingset. Een draadloze verbindingset kost 80 euro. Een moca setje 90 of 100 euro dacht ik.

Ik had gezien dat een moca setje inderdaad rond de 100 euro is. Voor TV op de eerste verdieping is dat prima, maar dan heb ik nog geen tv op de tweede verdieping via de tv ontvanger van KPN. Mag ik de TV met kabel wel aansluiten op superwifi punten als die niet met kabel aangesloten zijn op de experiabox?

Reputatie 7
Badge +24

 

MagVoor TV op de eerste verdieping is dat prima, maar dan heb ik nog geen tv op de tweede verdieping via de tv ontvanger van KPN. Mag ik de TV met kabel wel aansluiten op superwifi punten als die niet met kabel aangesloten zijn op de experiabox?

Ja, dat kan. Als de WiFi verbinding goed is, dan werkt dat. Dus dan zou ik u sterk adviseren om op de eerste verdieping een bekabeld aangesloten SuperWiFi te plaatsen. Dan kan die het draadloos doorgeven aan de SuperWiFi op de tweede verdieping. 

Maar is een utpkabel langs de trap ook geen optie bij de trap van de eerste verdieping naar de tweede verdieping? Netjes in een dun kabelgootje bij de bouwmarkt vandaan?

Reputatie 1
Badge

 

MagVoor TV op de eerste verdieping is dat prima, maar dan heb ik nog geen tv op de tweede verdieping via de tv ontvanger van KPN. Mag ik de TV met kabel wel aansluiten op superwifi punten als die niet met kabel aangesloten zijn op de experiabox?

Ja, dat kan. Als de WiFi verbinding goed is, dan werkt dat. Dus dan zou ik u sterk adviseren om op de eerste verdieping een bekabeld aangesloten SuperWiFi te plaatsen. Dan kan die het draadloos doorgeven aan de SuperWiFi op de tweede verdieping. 

Dat klinkt als een goed idee! Om de SuperWifi op de eerste verdieping dan aan te kunnen sluiten aan de kabel heb ik wel een setje nodig om ethernet over Coax te krijgen mocht het TV signaal storen. Dat is in ieder geval niet zo’n probleem want die kan ik bij wijze van spreken de eerste avond in het nieuwe huis nog bestellen en dan heb ik die de volgende dag. Ik ga even kijken wat het beste uitpakt. Die superpunten is van jullie in ieder geval een goed idee. Ik wist niet dat die poorten achterin hadden zitten.

Had ik het nou goed gelezen dat die superpunten bestellen via de WifiManager van KPN goedkoper is dan ze los aanvragen?

 

Maar is een utpkabel langs de trap ook geen optie bij de trap van de eerste verdieping naar de tweede verdieping? Netjes in een dun kabelgootje bij de bouwmarkt vandaan?

Ik zou dat wel willen proberen, alleen op dit moment woon ik nog niet in het huis waar dit betrekking op heeft. Aanstaande vrijdag krijgen we de sleutels en is de aansluitdatum, dus vanaf dat moment kan ik gaan kijken of het handiger is of niet. Ik ben er wel 1 keer geweest een paar weken geleden. Toen heb ik me meer bezig gehouden met moeilijker denken dan makkelijk. 

Badge +19

Ik denk dat je best uit de voeten met de tips. Neem er de tijd voor en ga niet overhaast te werk. We helpen je graag met tips als je die nog nodig heb.

Reputatie 1
Badge

Ik denk dat je best uit de voeten met de tips. Neem er de tijd voor en ga niet overhaast te werk. We helpen je graag met tips als je die nog nodig heb.



Ik kan hier zeker mee uit de voeten. Zodra ik vrijdag de sleutels heb ga ik het pakket installeren en kijken wat ik kan doen. Ik laat dit weekend ook nog wel even weten hoe ik het opgelost heb of ga oplossen!😁

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @sander_vh, alvast veel woonplezier gewenst in je nieuwe huisje. Top om lezen dat je al veel tips hebt gekregen uit de KPN forumcommunity. Ben benieuwd hoe je straks alles hebt aangesloten! 

Reputatie 1
Badge

Ik heb nu een aansluiting gevonden. Gelukkig een glasvezel aansluiting. Echter zit er geen glasvezelkabel in de doos... Hoe moet ik dat nu doen met aansluiten?

Reputatie 1
Badge

Dit is het enige kastje dat ik heb. Waar moet ik de kabel aansluiten?

Dit is het enige kastje dat ik heb. Waar moet ik de kabel aansluiten?

Hier moet nog een monteur van KPNNetwerk of van de provider KPN voor komen om deze aansluiting werkend te krijgen. Zelf kun je daar niets op aansluiten, er moet eerst nog een glasvezelkastje overheen geplaatst worden, waarschijnlijk een XGS_PON volgens onderstaande afbeelding en daar kun je dan je modem/router weer op aansluiten.

 

Genexis XGS-PON ONT

Reputatie 1
Badge

Dit is het enige kastje dat ik heb. Waar moet ik de kabel aansluiten?

Hier moet nog een monteur van KPNNetwerk of van de provider KPN voor komen om deze aansluiting werkend te krijgen. Zelf kun je daar niets op aansluiten, er moet eerst nog een glasvezelkastje overheen geplaatst worden, waarschijnlijk een XGS_PON volgens onderstaande afbeelding en daar kun je dan je modem/router weer op aansluiten.

 

Genexis XGS-PON ONT

Fijn, dan heeft KPN mij verkeerd geïnformeerd want zij zeiden dat die er al was. Heb in ieder geval even gebeld en wordt opgepakt dus dit topic wordt vervolgd

Reputatie 7
Badge +11

Fijn, dan heeft KPN mij verkeerd geïnformeerd want zij zeiden dat die er al was. Heb in ieder geval even gebeld en wordt opgepakt dus dit topic wordt vervolgd

Helaas klopt de administratie niet altijd met de werkelijkheid. Kans bestaat dat de vorige bewoner het NT of ONT heeft meegenomen en teruggestuurd, dan staat er volgens onze administratie wel alles goed maar wijkt de werkelijkheid af.

Ik vermoed dat er een monteur komt onder het mom ‘installatiegarantie’. Dat is voordelig, deze heeft namelijk alle apparatuur die mogelijk nodig is op voorraad, zowel MoCa als Superwifi als switches en noem het maar op, deze kan dan ook direct assisteren met aansluiten van eventuele extra tv-ontvangers maar dat valt wel onder eventueel meerwerk. 

Zoals ik het hier lees zijn er wel al een hoop goeie tips gegeven dus dat is top en ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen!