Beantwoord

Draytek Vigor 2135 als vervanging EB V10 maar geen IPv4 adres van KPN

  • 11 August 2021
  • 11 reacties
  • 1065 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een Draytek Vigor 2135 aangeschaft als vervanging voor de Experia Box V10 ivm wens VPN.

Met hulp van Draytek support is de router ingesteld maar ik krijg geen IPv4 adres toegekend van KPN (WAN zijde). Er wordt zoals ik kan zien wel een IPv6 adres toegekend. 

Ik heb een voormalig Telfort abonnement zonder TV maar met VOIP (nu dus KNP abbonnement). VOIP gebruiken we echter niet meer, deze Draytek heeft ook geen VOIP mogelijkheid (bewuste keuze). 

In de router zijn de volgende instellingen ingesteld/aangezet, conform website “eigen router” KPN:

PPPOE enable

VLAN tag 6 

PPP Authentication: PAP

Gebruikersnaam en wachtwoord: internet/internet of KPN/KPN geprobeerd (zou niks mogen uitmaken blijkbaar)

MTU: 1500

IPv6 DHCPv6-PD

Volgens Draytek support zou het gewoon moeten werken met deze instellingen. Ook door het MAC-adres te gebruiken van de Experia Box in de Draytek bracht niets (je kunt zelf een MAC-adress toekennen).

Iemand een idee waarom de Draytek geen IP-adres krijgt aan de WAN-zijde? Misschien zijn er forumleden die hetzelfde probleem ervaren hebben.

 

PS: De Experia Box werkt gewoon nog steeds.

 

Met vriendelijke groet,

 

Christiaan



Admin: topic naar juiste board verplaatst

icon

Beste antwoord door Babylonia 12 August 2021, 17:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een voormalig Telfort abonnement zonder TV maar met VOIP (nu dus KNP abbonnement).

Zit je daarmee nog op de oude “Telfort” structuur, of ben je ook reeds overgezet naar de “KPN” structuur (wat inmiddels een aantal maanden gaande is en in batches wordt overgezet).

Voor “Telfort” geldt nog een VLAN 34 en auto IP-adres.
(Maar dan zou ik eerlijk gezegd niet een IPv6 IP-adres verwachten).

Via de Experia Box is te zien welke structuur wordt gebruikt.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @CHK01, welkom. 

Wat fijn dat je ons forum hebt gevonden, voor vragen met betrekking tot eigen routers zit je hier op de goede plek. 

Onze gebruikers denken graag met je mee. Heb je ook al eens gekeken naar dit topic over het instellen en het gebruik van een eigen modem geschreven door @wjb?

 

Reputatie 7

Kan je eens screenshots tonen van jouw instellingen?

@Babylonia 

Bedankt. Dat verklaart al het een en ander. Ik heb nu dus PPPOE uitgezet en DHCP (static / Dynamic IP) aangezet. VLAN 34 ingesteld. Gebruikersnaam en WW: internet/internet en inmiddels ook een IP-adres verkregen. Internetverbinding doet het nu. 

Nu vraag ik me alleen af of ik verder nog iets moet instellen voor IPTV. Ik heb weliswaar geen IPTV van Telfort of KPN maar wel Netflix, Videoland en dergelijke. 

In ieder geval al bedankt voor je hulp.

 

En MAC-adress van EB 10 genomen en in de Draytek gezet. 

Reputatie 7

En MAC-adress van EB 10 genomen en in de Draytek gezet. 

Dat is niet nodig, dat is iets wat alleen bij verbindingen o.b.v. DHCP een rol.kan spelen maar niet bij verbindingen o.b.v. PPPoE.

 

Edit: Blijkbaar is jouw aansluiting dus nog niet omgezet van Telfort naar KPN.

Je hoeft verder niets in te stellen als je geen KPN TV hebt.

@wjb Is toch nu DHCP? PPPOE staat uit. 

 

Om op je vraag voor de screenshots terug te komen:

 

Verder is alles standaard.

 

Reputatie 7

Zodra jouw aansluiting tecnisch gemigreerd wordt van Telfort naar KPN dan zal je PPPoE op vlan 6 moeten gaan gebruiken.

Die technische migratie zal niet lang meer op zich laten wachten.

@wjb Duidelijk. krijg je daar in de regel bericht van? Of gewoon maar ervan gaan dat de omzetting heeft plaats gevonden als de lijn plat gaat?

Bedankt voor de ondersteuning.

Reputatie 7

@wjb Duidelijk. krijg je daar in de regel bericht van? Of gewoon maar ervan gaan dat de omzetting heeft plaats gevonden als de lijn plat gaat?

Bedankt voor de ondersteuning.

Als het goed is krijg je daar eerst bericht over.

Reputatie 7
Badge +10

@Babylonia

Bedankt. Dat verklaart al het een en ander. Ik heb nu dus PPPOE uitgezet en DHCP (static / Dynamic IP) aangezet. VLAN 34 ingesteld. Gebruikersnaam en WW: internet/internet en inmiddels ook een IP-adres verkregen. Internetverbinding doet het nu.

Met PPPoE uitgezet is de gebruikersnaam en wachtwoord instelling ervan niet actief. :wink: 
 

Nu vraag ik me alleen af of ik verder nog iets moet instellen voor IPTV. Ik heb weliswaar geen IPTV van Telfort of KPN maar wel Netflix, Videoland en dergelijke.

Netflix en Videoland lopen gewoon over internet. Dus als je een geldend account hebt en bijv. een mediabox of smart opties van je TV waar je een app daarvoor hebt geïnstalleerd, zou het gewoon moeten werken.