Eigen router in plaats van expeiabox

  • 27 February 2021
  • 14 reacties
  • 3599 keer bekeken

Reputatie 2

Ja, hier zijn al wat onderwerpen van, maar door de oude data is er geen touw meer aan vast te knopen.

Ik heb een Asus RT-AC87U (met Merlin) en ooit aan de praat gehad zonder experiabox (maar dan had de TV geen internet).

Nu probeer ik het opnieuw, omdat KPN inmiddels schijnt vrijgegeven te hebben om een eigen router te gebruiker achter de NTU. Helaas… het werkt weer eens niet.

Waarom is het zo moelijk om gewoon een PPPoE verbinding met KPN te maken? Dat is verdorie 1 van de gemakkelijkste verbindingen! Maakt KPN dit nog steeds expres zo moeilijk?

Ik heb ingesteld:

onder IPTV: internet → VLAN 6 (al vraag ik me af waarom dit tegenwoordig nog nodig is...)

onder WAN: PPPoE met als gebruiker/ww: internet/internet en overige gegevens zoals hie ren daar aangegeven (zoals MTU/MRU van 1500/1492 en VPN+DHCP disabled)

Ja, ik heb ook bellen en TV, maar laten we beginnen met uberhaupt te kunnen inloggen...

Zelfs de discovery van PPPoE lukt niet:

May  5 07:07:48 rc_service: httpd 279:notify_rc restart_wan_if 0;restart_stubby
May  5 07:07:48 pppd[485]: Unable to complete PPPoE Discovery
May  5 07:07:48 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 9 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 2 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 9 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 2 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan2 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan2 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 wsdd2[396]: error: wsdd-mcast-v4: wsd_send_soap_msg: send
May  5 07:07:51 wan: [wan0_hwaddr] == [XX:XX:XX:XX:XX:XX]
May  5 07:07:51 pppd[788]: pppd 2.4.7 started by XXX, uid 0
May  5 07:08:03 rc_service: zcip 801:notify_rc start_firewall
May  5 07:08:03 zcip_client: configured XXX.XXX.XXX.XXX
May  5 07:08:03 nat: apply nat rules (/tmp/nat_rules__eth0) error!
Natuurlijk zijn ID’s vervangen door XXX

 

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Stop er meteen maar weer mee, want met een Asus ga je het niet voor elkaar krijgen. Ik heb hier op het forum nog niemand gezien die een Asus aan de praat kreeg met werkende tv. Misschien is die data waarvan u denkt dat die verouderd is helemaal nog niet zoveel verouderd 😉

Reputatie 2

Dank voor je antwoord.

Tegenwoordig zit telefonie ook op VLAN6, dus KPN is wel aan het aanpassen. Daardoor werken alle scripts niet meer. Er zijn wel mogelijkheden, ik had het tenslotte aan de praat, min-of-meer.

Eigenlijk begrijp ik niet dat KPN de gegevens niet op een normale manier het huis in stuurt. Niet gesplitst in allerlei aparte virtuele netwerken. Laten ze gewoon alles via internet binnen komen zodat we zelf kunnen bepalen hoe we het intern regelen.

 

Maar terug naar de asus… ja, het moet kunnen, maar dan wel inmiddels met andere instellingen door wijzigingen van KPN. Welke instellingen, dat is de vraag. Te beginnen met de inlogmogelijkheid op PPPoE.

Reputatie 7
Badge +24

Dit al gelezen?

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Reputatie 7

Internet en telefonie zitten ook op hetzelfde vlan.

IPTV zal altijd op een apart vlan blijven.

Dat is ook volstrekt logisch omdat je IPTV alleen over jouw eigen infrastructuur wilt distribueren. Je ziet wereldwijd dat providers van IPTV daarvoor een apart vlan gebruiken.

 

Het aan de.praat krijgen van Internet is natuurlijk uitermate simpel en het gaat ook al vele vele jaren hetzelfde bij KPN. Een PPPoE verbinding op vlan 6 waarbij de login van alles mag bevatten.

Reputatie 2

De instel - pdf ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd. Die link natuurlijk nagekeken, ik heb glasvezel, verder is dat een nutteloze pagina. Er staat daar nergens goed opgesomd hoe de connectie moet worden opgebouwd

Probleem lijkt al helemaal aan het begin te zitten: de pppoe verbinding lukt niet eens. Dan hoef ik nog niet veel over iptv en dergelijke na te denken.

Die pppoe zou inderdaad heel simpel moeten zijn, maar geen idee waarom dit dan niet lukt.

Ik had al niet veel op met kpn omdat ze alles geheim houden, nu is het in feite niks beter. Ze tikken je niet meer op de vingers, maar informatie geven doen ze nog steeds nauwelijks, hun website is al jaren verschrikkelijk traag en bevestigen van hun offertes lukt niet via de site en zelfs niet via klanten service. Tijd voor een kleinere partij die wel luistert naar haar klanten! 

Reputatie 7

Ik had al niet veel op met kpn omdat ze alles geheim houden, nu is het in feite niks beter. 

Maar KPN houdt helemaal niets geheim, ik snap niet hoe je daarbij komt.

Alles wat je nodig hebt staat beschreven op die door @Nick83 aangehaalde pagina.

Plaats anders eens screenshots van jouw instellingen op die Asus.

Reputatie 2

 

Reputatie 7

Heb je dit document (pdf) al gelezen?

Reputatie 7

@Arco, Ben je wellicht een ex Telfort abonnee?

Reputatie 2

@wjb die PDF ken ik zo ongeveer uit mijn hoofd. En nee, ik jben al vele jaren KPN-lid.

Wel heeeeel vroeger XS4ALL, maar dat was nog ruim voordat die werd overgenomen door KPN. Ik heb trouwens zelfs die fritzbox nog liggen. de 7970 of zoiets uit mijn hoofd?

Reputatie 7

En nee, ik jben al vele jaren KPN-lid.

Dan zou je met deze instellingen gewoon een pppoe verbinding moeten krijgen als de Asus rechtstreeks op de NTU aangesloten is.

Reputatie 2

En nee, ik jben al vele jaren KPN-lid.

Dan zou je met deze instellingen gewoon een pppoe verbinding moeten krijgen als de Asus rechtstreeks op de NTU aangesloten is.

Precies, helemaal mee eens.

Maakt het nog iets uit of de scripts zijn doorgevoerd? Lijkt me niet... Overigens zouden ze zijn doorgevoerd maar kan ik dat niet terugvinden in het log

Reputatie 7

En nee, ik jben al vele jaren KPN-lid.

Dan zou je met deze instellingen gewoon een pppoe verbinding moeten krijgen als de Asus rechtstreeks op de NTU aangesloten is.

Precies, helemaal mee eens.

Maakt het nog iets uit of de scripts zijn doorgevoerd? Lijkt me niet... Overigens zouden ze zijn doorgevoerd maar kan ik dat niet terugvinden in het log

Ik weet niet wat die scripts doen, ik heb geen ervaring met die Asus met Merlin maar voor de pppoe verbinding lijken me die scripts niet essentieel.

Ja, hier zijn al wat onderwerpen van, maar door de oude data is er geen touw meer aan vast te knopen.

Ik heb een Asus RT-AC87U (met Merlin) en ooit aan de praat gehad zonder experiabox (maar dan had de TV geen internet).

Nu probeer ik het opnieuw, omdat KPN inmiddels schijnt vrijgegeven te hebben om een eigen router te gebruiker achter de NTU. Helaas… het werkt weer eens niet.

Waarom is het zo moelijk om gewoon een PPPoE verbinding met KPN te maken? Dat is verdorie 1 van de gemakkelijkste verbindingen! Maakt KPN dit nog steeds expres zo moeilijk?

Ik heb ingesteld:

onder IPTV: internet → VLAN 6 (al vraag ik me af waarom dit tegenwoordig nog nodig is...)

onder WAN: PPPoE met als gebruiker/ww: internet/internet en overige gegevens zoals hie ren daar aangegeven (zoals MTU/MRU van 1500/1492 en VPN+DHCP disabled)

Ja, ik heb ook bellen en TV, maar laten we beginnen met uberhaupt te kunnen inloggen...

Zelfs de discovery van PPPoE lukt niet:

May  5 07:07:48 rc_service: httpd 279:notify_rc restart_wan_if 0;restart_stubby
May  5 07:07:48 pppd[485]: Unable to complete PPPoE Discovery
May  5 07:07:48 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 9 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 2 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 9 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 2 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan1 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan2 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan2 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 13 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 kernel: et1: et_mvlan_netdev_event: event 1 for vlan4000 mvlan_en 0
May  5 07:07:48 wsdd2[396]: error: wsdd-mcast-v4: wsd_send_soap_msg: send
May  5 07:07:51 wan: [wan0_hwaddr] == [XX:XX:XX:XX:XX:XX]
May  5 07:07:51 pppd[788]: pppd 2.4.7 started by XXX, uid 0
May  5 07:08:03 rc_service: zcip 801:notify_rc start_firewall
May  5 07:08:03 zcip_client: configured XXX.XXX.XXX.XXX
May  5 07:08:03 nat: apply nat rules (/tmp/nat_rules__eth0) error!
Natuurlijk zijn ID’s vervangen door XXX

 

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst


Volgens mij blijkt nergens duidelijk uit dat de Merlin software de mogelijkheid heeft om van de RJ45 met label ‘WAN’ VLAN ID 6 te pikken en daar dan weer een PPPoE sessie over op te zetten. Ik denk dat ie de PPPoE sessie op untagged default VLAN probeert op te zetten.

Die screenshot met LAN - IPTV is voor meerdere uitleg vatbaar. Lijkt eerder op dat dat aangeeft op welke LAN poort (van de cluster van 4) de IPTV data moet worden gedumpt, komend vanuit de internetpijp (PPPoE). Allemaal heel anders dan KPN in NL, maar wel elders gezien.

Je zou met een managed switch eens van de NTU VLAN ID 6 kunnen pikken en dat untagged op een andere RJ45 poort zetten die dan met kabel weer verbonden is met RJ45 WAN van Asus.