Eindelijk een oplossing voor packet loss!

  • 28 November 2023
  • 3 reacties
  • 327 keer bekeken

Mijn glasvezel verbinding is opeens gaan klapperen. 3 maanden lang heb ik alles geprobeerd, en ben zelfs van Odido naar KPN overgestapt. Maar daar had ik ook problemen. Ik wil met jullie delen wat ik heb gedaan en hoe het nu is opgelost en wat de oorzaak was.

Ik heb glasvezel met een KPN 12b router.

Daarachter heb ik een Google Mesh wifi zitten met 3 kastjes door het huis heen. Dat werkte altijd prima. Maar mijn verbinding viel een paar maanden geleden opeens steeds weg. Ik opende een ping www.nu.nl in een terminal en zag hele blokken met timeouts, en dan weer een prima ping speed. 30% packet loss was standaard. !@#$%#$&^$%@#.  Video bellen was een ramp. Op mijn 5g hotspot ging alles goed, dus aan mijn laptop kon het niet liggen. Mijn databundel vloog er doorheen.

Ik ging met allerlei speedtest tools aan de slag maar de verbinding viel echt steeds weg. Ook mijn vriendin op haar windows laptop kreeg last van aan uit verbindingen. Op haar mobiele hotspot ook geen probleem. Alles tig keer gereboot. Niets hielp. Soms werkte het, soms was het een drama.
 

Wifi KPN ip adressen: 192.168.2.1 t/m 192.168.2.255
Wifi Google Mesh ip adressen: 192.168.86.1 t/m 192.168.86.255
 

Dus als je met KPN wifi connect moet je een 2.X adres krijgen en met het mesh wifi een 86.X adres. Maar mijn Mac hield het 86.X adres vast. Dus ik was verbonden met KPN, had eigenlijk een 2.X adres moeten hebben, maar had toch nog een 86.X adres. Dan raakt de postbode/router schijnbaar pakketjes kwijt. Omdat de mesh kabel in de hub van je modem zit, kunnen ze elkaar toch vinden, soms, meestal, misschien, eventueel, maar stabiel is het niet. 

Ik heb nu mijn MAC handmatig een IP toegewezen uit de KPN reeks. En alles werkt als een zonnetje. 0.0% packet loss. Ook als ik verbonden ben met het 86.X netwerk. Het google mesh wifi weet schijnbaar altijd de weg naar buiten te vinden.

Eigenlijk moet ik DHCP in m’n google netwerk uitzetten. Dan krijgt alles altijd een 2.X adres van de DHCP server uit m’n KPN box en dat gaat altijd goed.

Stap die je altijd moet volgen bij storingzoeken is stap voor stap kijken of je naar buiten kan en of pakketjes terugkomen:

Ping je eigen IP: bijvoorbeeld 192.168.86.34, dan weet je dat je netwerkkaart het doet

Ping je router IP uit je eigen reeks: bijvoorbeeld 192.168.86.1, dan weet je dat je die kunt bereiken

Zit er nog een router/modem tussen, ping die binnenkant: bijvoorbeeld 192.168.2.254

Zoek de buitenkant van je internet op, ping die: bijvoorbeeld 77.175.11.123

Ping www.nu.nl of www.telegraaf.nl 

 

Ik hoop dat het iemand helpt


3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Sowieso is het niet handig om twee subnetten door elkaar te gebruiken. Het beste kan je een van de twee systemen (Google lijkt me de beste keuze) in AP-modus zetten. Zo houd je één DHCP-server in je netwerk en is alles onderling bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +10

Ook als ik verbonden ben met het 86.X netwerk.
Het google mesh wifi weet schijnbaar altijd de weg naar buiten te vinden.

Niet alleen een “Google mesh wifi”.
Vanuit elke NAT achter NAT setup (twee routers achter elkaar).
Kun je altijd  (tenzij je een router hebt met specifieke in te stellen firewall regels)
van het 2e netwerk terug naar het 1e netwerk, en verder door naar internet.

Andersom is een stuk moeizamer. Vanuit “buiten” of 1e router, naar de 2e router.

 

Eigenlijk moet ik DHCP in m’n google netwerk uitzetten.
Dan krijgt alles altijd een 2.X adres van de DHCP server uit m’n KPN box en dat gaat altijd goed.

Precies.
Dat is de meest logische set-up in een thuisnetwerk. (Om hier verder naar boven vermelde redenen).

Kleine update:
Mijn laptop ging als een speer. Toch raakten sommige apparaten hun connectie kwijt. Ik kon de DHCP uit mijn mesh niet uitzetten een ook niet op de KPN 12. Dus dan blijft het concurreren. Wat ik nog niet bedacht had:

Oude situatie: glas > KPN 12 > google mesh + switch

Verbeterde situatie: glas > KPN 12 > google mesh > switch

 

Klein verschil, de switch zat eerst in de KPN 12, nu in de google mesh. Daardoor kunnen de apparaten uit de switch geen IP via DHCP meer krijgen uit de KPN 12 en krijgen altijd een IP van de Google Mesh. 

 

Het duurde even voordat het werkte, omdat de DHCP leases een dag nemen om te expiren en sommige apparaten hun IP onthouden ook als je ze aan en uit doet. Nu zitten al m’n smart devices (lampen, thermostaten, speakers, etc) op de mesh en alleen de mesh op KPN 12 box. En ik kan altijd nog rechtstreeks op het KPN wifi connecten als google gek doet. 

Reageer