Vraag

Ethernetsnelheid Ubiquiti USG -NTU (100mbit)

  • 19 July 2021
  • 16 reacties
  • 531 keer bekeken

Reputatie 1

Hi,

Ik heb onlangs mijn Experiabox de deur uit gedaan en heb mijn Ubiquiti USG nu rechtstreeks aangesloten op de Genexis NTU. Nu valt het me op dat de USG aangeeft dat het een 100Mbit Full Duplex verbinding is, terwijl op de Genexis zelf het woord ‘Gigabit’ staat. 

Klopt het dat de verbinding modem/NTU inderdaad 100Mbit is?

Ik heb al andere kabels e.d. geprobeerd en de verbindingssnelheid op de USG staat op Auto Negotiate.

Dank!

Friso

admin: titel aangepast ivm vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hoi @Friso82 . Als ik je lijntype bekijk zit je op EoF. Daar is de max 100Mbit. 

Heb je een foto van die FTU/NT ?

 

Reputatie 1

Hi,

 

Dank voor het antwoord. Heb een fotootje bijgevoegd.

 

Hartelijke groet,

Friso

 

Dank voor de foto.  In de centrale zit een kaart die maximale snelheden van 100Mbit hanteert. 

Jouw NT kan wel grotere snelheden aan maar er komt op dit moment dus max 100Mbit binnen.  Mocht jij een snelheids upgrade aanvragen zal de techniek automatisch aangepast worden van EoF naar GoF.  Je dient dan een snelheidsupgrade van boven de 100Mbit te kiezen. :-)

Reputatie 1

Hi @Erwin_ , dank voor je vlotte antwoord.

Wordt dan dus de lijnsnelheid van de verbinding tussen mijn router (USG) en de Genexis hier dan automatisch op aangepast? Ik zou namelijk verwachten dat de Ethernetsnelheid tussen die twee gewoon 1000BASE-TX zou zijn en dan je praktische behaalde snelheid afhankelijk is van de verbinding tussen wijkcentrale en Genexis (dus zoals in het plaatje).

 

 

Nu is het dus zo dat de verbinding tussen mijn USG en Genexis beperkt is tot 100Mbit (zie onderstaande screenshot WAN-poort oranje). 

Als dit normaal gedrag is, is het wat mij betreft prima. Wil alleen even dubbelchecken of mijn Genexis niet kuren heeft of een half werkende ethernet interface.

 

Zowel de Genexis als je router zijn al Gigabit.

Alleen de aansluiting in de centrale is nog 100 Mb/s. (oud glasvezelnet kennelijk).

Maar die 100 kan wel hoger als jij je abonnement naar bv. 200/200 upgrade. Dan komt er ook in de centrale een Gigabit kaart. KPN verwisseld die niet pro-actief i.v.m. de kosten van die kaarten. Dus alleen gebruikers op een oud glasvezelnet die hoger dan 100/100 afnemen krijgen een snellere kaart i.d. centrale.

Hopelijk heb je de Experiabox niet weggedaan. Die is namelijk van kpn en hoort bij je abonnement. Als je een Experiabox niet gebruikt, dien je deze wel te bewaren.

Reputatie 1

Maar waarom geeft die USG dan aan dat de WAN-verbinding 100Mbps is, terwijl de verbinding van USG naar Genexis dus blijkbaar 1Gbps zou moeten zijn? Dat staat toch los van die kaart in de centrale?

De Genexis is een doorgeefluik. Je router zal dus de 100 Mb/s van de lijn zien.

Op de Genexis staat zelfs dat deze Gigabit is. Enige belemmering is dus de kaart in de centrale.

Maar…….. meer dan 50/50 is alleen nodig bij eigen server, bij veel en grote bestanden downloaden of meerdere gebruikers tegelijk.

Wat een gedraai, de internetsnelheid staat los van de snelheid tussen apparaten, de genexis moet gewoon met 1Gb verbonden zijn met de USG WAN poort.

@Friso82 Je kan even een andere LAN kabel tussen die twee proberen, 1 ader niet goed, en als je de rode van KPN gebruikt heb je daar een grote kans op, valt je snelheid terug naar 100Mb,  andees eens in de instellingen van de USG kijken of die op 100 staat.

 

Reputatie 1

Hi @Doornekamp33 ,

Dat was ook mijn gedachte. 1Gbit heeft alle acht de aders nodig, dus één slechte connectie en hij valt terug. Ik heb al een andere kabel geprobeerd. Meerdere zelfs. Maar ik zal nog eens een verse kabel gebruiken. De USG staat op auto negotiate, zoals je in de screenshot kunt zien, dus dat is het probleem niet.


Ik heb onvoldoende verstand van de werking van een mediaconvertor, zoals de Genexis. Mijn boerenverstand zegt dat er in die Genexis gewoon twee interfaces zitten. Een RJ45 aansluiting die een fysieke verbinding (OSI laag 1) tot stand brengt met mijn USG via koper. Gewoon op 1Gbit. En dan een glasaansluiting die een fysieke verbinding met de wijkcentrale aan gaat op 100Mbit. Daarnaast een chipje dat de bits vanuit de ene kant een op een overzet naar de andere kant… maar dat is aanname ;-) Er kan natuurlijk ook een chipje inzitten dat zo slim is om de doorvoersnelheden van beide kanten hetzelfde in te stellen.

Hartelijke groet,

Friso

 

 

Reputatie 6

Niet om het even maar waarom brand je glas en lan verbinding niet op je genexis NT te zien op de foto?

Reputatie 1

Omdat de lampjes knipperen en het me blijkbaar gelukt is om precies een foto te maken toen ze allebei uit waren 😉 maar complimenten voor het oog voor detail!

Hallo @Friso82 , een mediaconverter doet niets anders dan een lichtstraal omzetten in een elektrisch signaal.

Nou @JanD , die doet nog wel iets meer als zo kort door de bocht als jij stelt, hij stuurt het ook nog via de netwerkpoort door naar de router, en daar gaat het nu juist om, die netwerk aansluiting behoort 1000Mb te kunnen doorgeven, TS ziet dat die dat maar met 100Mb doet, iets is er niet juist.

Reputatie 7
Badge +10

Zet de USG eens niet op auto negotiate. Ik meen dat ik in het Tweakers topic over USG's dit al eens langs zag komen.

Overigens kan je ook voor een maandje naar 200/200 of 1 Gbit om het eens en voor altijd zeker te weten. Kost iets extra voor een maand maar dan heb je ook wat.

Reputatie 1

Hi @Ward_ , 

Helaas lukt dat niet. Je kunt bij een USG de poorten alleen hard instellen op 10 FDX/HDX en 100 FDX/HDX. Geen mogelijkheid om hard in te stellen op 1000 FDX. Geldt overigens voor WAN1, LAN1 en WAN2/LAN2 poort.

Heb overigens ook even geprobeerd om de Genexis direct op een losse 1Gbit switch aan te sluiten, maar ook hier schakelt hij naar 100 Mbit. 

Die 200Mbit optie zat ik ook aan te denken. Heb een 50Mbit abo, dus in principe heb ik er geen last van mocht er iets niet in orde zijn, maar vind dit soort dingen gewoon leuk om uit te zoeken ;-)

Groet, Friso

Genexis van rj45 poort naar de rj45 hoort gewoon 1gbit te zijn

dit staat helemaal los van tussen het pop station (wijkkast) en NT ( Genexis )

wat bij de latere NT type was kon je dit wel zien aan het lampje ethernet oranje = 100mbit en groen = 1gbit

tussen pop en NT (glasvezelkastje) het verschil

het probleem kan zijn kabel maar dat is al getest via een gigabit switch

ik denk dan dat het probleem hier in de NT ( Genexis ) zit

of deze Genexis een 100mbit uitvoering is weet ik niet

maar een overzet naar 200 tijdelijk tip van @Ward_ zal ik zeker proberen

dan zal die Genexis waarschijnlijk vervangen worden en je wordt gepatcht (over gezet)op een 1gbit verbinding in het pop station