Vraag

Experia Box V10 i.c.m. Unify USW-Lite-8-PoE switch

  • 28 January 2023
  • 11 reacties
  • 168 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 6 reacties

De laatste weken valt geregeld de (glasvezel) internetverbinding weg, zowel draadloos als bekabeld. Vaak duurt dit enkele minuten en daarna is er weer verbinding. De wifi van de Experia Box valt dan ook vaak weg.

Ik heb een switch gekoppeld aan de Experia Box V10. Aan de switch hangen o.a. 3 Unify AP's via PoE. Dit heeft jaren prima gewerkt, maar de laatste weken valt (onregelmatig) de internetverbinding weg. Alle standaard resets zijn uitgevoerd maar bieden geen soelaas. Unify devices zijn qua firmware up to date. KPN ziet geen storingen in de wijk, alhoewel meerdere buren die ook een Experia Box hebben ook last hebben van dit fenomeen. Een buurman heeft een FritzBox en die heeft geen problemen. Via de helpdesk kom ik niet echt verder. De laatste opmerking die ik kreeg, is dat er veel devices gekoppeld zouden zijn. Er zijn ca 15 devices gekoppeld, maar dat mag toch geen probleem zijn? Overdag valt d everbingin ook weg als er slechts enkele devices actief zijn. Kan het zijn dat de Experia Box het af en toe niet aan kan? Ik heb gevraagd om de Experia Box om te ruilen om uit te sluiten of dit de bottleneck is, maar dat mag niet van de helpdesk omdat er meestal wel internetverbinding is. Iemand tips om te proberen? Bepaalde instellingen op de switch misschien? Bvd.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Aanvulling:

De TV ontvanger is bedraad aangesloten rechstreeks op de Experia Box V10. Als het internetsignaal wegvalt, dan is er ook verandering te merken op de TV. Soms komt er een melding dat er een netwerkprobleem is. Even later kan ik wel TV kijken, maar er is dan geen gids informatie. De gids kan niet geopend worden. Ook Netflix werkt dan niet.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @JBT 

 

Heb je het glasvezelmodem ook al eens 2 minuten van de stroom gehaald?

Wat geven de ledjes op de V10 aan tijdens zo'n storing?
Als je inlogt op de V10 kan je in de logfiles waarschijnlijk ook zien wat er gebeurd tijdens zo'n storing, kan je die log hier eens plaatsen (wel je eigen IP adres er even uithalen als die vermeld staat in de log).

 

Bedankt voor de tip GeSp. Ik had het modem al eens 30 sec van het stroom gehad, maar nog geen 2 minuten. Vooralsnog gaat het nu 2 dagen goed. De laatste keer dat we geen internet hadden, kon ik niets van terugvinden in het log. Tijdens een storing blijven de ledjes groen-geel.

Als het weer voorkomt zal ik het log plaatsen.

Het ging bijna een week goed, maar vandaag is de internetverbinding er weer uitgevallen.

Alle lampjes van zowel modem en Experia Box branden groen. Ik heb geprobeerd om in te loggen op de Experia Box, maar dat lukte niet. Ik was verbonden via het standaard Wifi, maar geen connectie van het IP adres. Vraag: Is het alleen mogelijk om in te loggen op de Experia Box als je internetverbinding hebt?

Toen maar weer de stekker uit zowel het modem als de Experia Box voor 2 min getrokken. Daarna was er weer internetverbinding en kon ik wel inloggen op de Experia Box, maar het log was door de stroomonderbreking gewist. 

Badge +19

Wat is er nog meer aangesloten qua randapparatuur? Draadloze verbindingsets  en/of omvormer van zonnepanelen? Het lijkt er toch op dat iets na het modem de oorzaak is.

Bedankt voor je reactie Joep.

We hebben zonnepanelen. Enphase met micro-omvormers onder de panelen (dus geen centrale omvormer). Maar dat draait ook al jaren en is nooit een probleem geweest.

We hebben geen draadloze verbindingsets, enkel een switch waar vanuit ethernet kabels naar diverse kamers/verdiepingen lopen. Per verdieping een bekabelde AP voor wifi.

Badge +19

En wat gebeurt er als je alle aangesloten appartuur los haalt. Gewoon om te testen.  Dat is even een dag behelpen maar je moet uitsluiten dat het niet door jouw netwerk komt om kosten voor een eventuele monteur te voorkomen.  En ook het feit dat alle lampjes groen blijven geeft aan dat het geen verbindingsprobleem is..

Ik zal het proberen, maar ik weet niet of 1 dagje voldoende is. De tijd tussen de laatste verstoringen was een week. Mocht het dan toch voorkomen dan is het wsl de Experia Box of het glasvezelmodem. 

Badge +19

Als je dan nog problemen hebt dan is kpn aan de beurt. 

Het is even stil geweest, maar hierbij een update. De problemen bleven terug komen. Vaak bij het afsluiten van een VPN connectie. Soms viel de internetverbinding ook gewoon weg bij het TV kijken. Daarna deed alleen NPO 1, 2 en 3 het. Ik las op internet dat dat te maken heeft het feit dat NPO niet encrypted is en alle andere (commerciele) kanalen wel. 

Met de helpdesk kwam ik er niet uit/ konden mij niet helpen. Uiteindelijk maar naar de KPN winkel gegaan, want ik wilde een andere router proberen. Hier had ik 2 keuzes; mijn V10 vervangen voor een V10 of een abbo upgrade en dan een Fritz!box. Een buurman was heel tevreden met de Fritzbox en andere buurtjes hebben vaak problemen met de Experia boxen, dus ik ben voor de Fritz!Box gegaan. En het resultaat mag er zijn. Frtitz! is nu een week in gebruik en nog geen enkele keer problemen gehad. Eind goed al goed. Maar ik begrijp niet, dat KPN zo ingewikkeld doet over het vervangen van een (7 jaar oude) router. Ben je zo lang klant en laat je een vervelende situatie zo lang dooretteren. Ik snap de business (case) niet. I.i.g. wel blij dat de medewerkers in de winkel die bereid waren om mee te denken en mee te werken.

Case closed 

Badge +19

De v10 is echt een goed modem. Hier staat ie al 7 jaar perfect te werken.  De software is up to date. We zullen waarschijnlijk nooit weten waarom die het bij jou niet wilde doen. Fijn dat het opgelost is.