Beantwoord

Experia Box V10: nieuwe netwerknaam

  • 20 January 2021
  • 23 reacties
  • 442 keer bekeken

Beste experts, 

Onlangs heb ik in mijn Experiabox V10 de naam van mijn netwerk gewijzigd en voorzien van een nieuw wachtwoord. Gewoon, voor de veiligheid. 

Echter het oude netwerk is nog steeds zichtbaar. Ik kan er met verschillende apparaten ook nog op inloggen. 

Hoe krijg ik de oude netwerknaam uit de lucht? 

De dame van KPN kon het me niet vertellen. 

Ik heb geen wifi versterker(s).

Vast dank voor het meedenken.

 

icon

Beste antwoord door Bart_2020 27 January 2021, 19:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @MartijnBBB

De oude WiFi naam zou moeten wijzigen. Ik ben geen expert van de V10.

Maar de volgende handleiding moet helpen: Experia Box v10 - Veelgestelde vragen | KPN Community

Zoals in het document beschreven is de WiFi naam te wijzigen (SSID naam), type WPA2 kiezen.

Dat zowel voor de 2.4 als de  5 GHz band (waarschijnlijk zit daar de reden dat het oude WiFi netwerk zichtbaar blijft)

Kies voor de WiFi beveligingssleutel een lang moeilijk te raden sleutel, zoiets als  “8wolvenopdeveluwe!!” (PSK presharedkey) maar wel te onthouden. (bevat cijfers en leestekens)

 

Voor gevorderden:

Nog moeilijker, dus veiliger is een MAC adres filter en de beaconing uit te zetten, de SSID naam moet bekend zijn als er verbinding gemaakt moet worden en een WiFi schedular (Wifi > Geavanceerd)

Wel handig is een netwerkkabel naar de Experia box, als WiFi niet werkt is (bijvoorbeeld een incorrect MAC adres) correctie nog mogelijk.

 

Veilig is WiFi nooit, maar je kunt het de hacker wel moeilijk maken. De bekabeling van het netwerk leg je ook niet op straat.

 

Groet Bart

Hoi @Bart_2020 , dank voor je snelle reactie. 

Ik heb SSID en sleutel volgens de genoemde handleiding gewijzigd. Dat gaat volgens mij automatisch voor beide banden (2,4 en 5 GHz). Zie dit screenshot 

 

Toch is het oude wifi netwerk nog altijd zichtbaar.  Wat nu?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @MartijnBBB

Zelf heb ik de v10A, dus ben niet de expert in de v10.

De v10 is volgens mij nog het enige exemplaar met scheiding tussen die frequentiebanden, maar als ik het plaatje zie niet.

Misschien heeft één van de andere forumleden nog een tip of oplossing.

Groet Bart

 

Reputatie 7
Badge +10

Hey @Nick83! Heb jij nog tips voor @MartijnBBB:blush:

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @MartijnBBB,

Blijkbaar het tabblad geavanceerd.

Zie link: Wachtwoordwijziging KPN Experiabox V10 | KPN Community

 

Groet Bart

Hoi @Bart_2020 

Heb gekeken in tabblad geavanceerd: beide frequenties hebben dezelfde (nieuwe) SSID en dezelfde sleutel.

Toch is de oude netwerknaam nog altijd in de lucht. 

Zullen we het maar opgeven of is er iemand anders??? 

dank en groet, Martijn

 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Bart_2020 

Heb gekeken in tabblad geavanceerd: beide frequenties hebben dezelfde (nieuwe) SSID en dezelfde sleutel.

Toch is de oude netwerknaam nog altijd in de lucht. 

Zullen we het maar opgeven of is er iemand anders??? 

dank en groet, Martijn

 

En het gastennetwerk? Dat al gecheckt? Als je de v10 even uit zet, stekker uit het stopcontact, is dan het WiFi netwerk wel weg?

Reputatie 6
Badge +9

Hoi @Bart_2020 

Heb gekeken in tabblad geavanceerd: beide frequenties hebben dezelfde (nieuwe) SSID en dezelfde sleutel.

Toch is de oude netwerknaam nog altijd in de lucht. 

Zullen we het maar opgeven of is er iemand anders??? 

dank en groet, Martijn

 

En het gastennetwerk? Dat al gecheckt? Als je de v10 even uit zet, stekker uit het stopcontact, is dan het WiFi netwerk wel weg?

Een mogelijkheid is het “guest network”. Een andere mogelijkheid is een verstoring, de WiFi namen worden gepushed vanuit het netwerk. Via het netwerktool is dat misschien op te lossen : link 

 

Groet Bart

 

Hoi @Nick83 , dank voor je input. Modem de hele nacht uitgezet, van stroom af. Nu weer aan. Het oude netwerk is er nog steeds! Wat bedoel je met gastennetwerk? Dank.

Hoi @Bart_2020 de netwerktool is zo te zien alleen te gebruiken als je wifiversterkers hebt. Die heb ik niet. Kan ik hem evengoed gebruiken denk je? Dank voor je reactie vast.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Nick83 , dank voor je input. Modem de hele nacht uitgezet, van stroom af. Nu weer aan. Het oude netwerk is er nog steeds! Wat bedoel je met gastennetwerk? Dank.

Je moet hem niet de hele nacht uitzetten, maar een paar minuten ofzo. En in die paar minu checken op je foon of het netwerk dan weg is. Dat weet je zeker of het WiFi netwerk echt uit de Experiabox komt of niet.

@Nick83 OK, duidelijk. Als modem is uitgeschakeld is alleen de oude netwerknaam zichtbaar, niet de nieuwe. Als modem ingeschakeld wordt, verschijnt nieuwe netwerknaam weer. Wat betekent dat?

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 OK, duidelijk. Als modem is uitgeschakeld is alleen de oude netwerknaam zichtbaar, niet de nieuwe. Als modem ingeschakeld wordt, verschijnt nieuwe netwerknaam weer. Wat betekent dat?

Dat dus de oude netwerknaam uitgezonden word door iets anders 😄 normaal gesproken zou ik zeggen: de versterkers. Maar die heeft u niet zegt u. Dan is het wel heel raar. U heeft echt geen versterkers? Geen accespoints / range extenders ofzo?

Heeft u uw WiFi naam en wachtwoord misschien ooit eens aan de buren gegeven en hebben die hun eigen WiFi router misschien zo ingesteld dat deze dezelfde naam en wachtwoord uitzenden?

Het WiFi netwerk is zichtbaar als u de Experiabox uit heeft. De volgende vraag is: werkt het dan ook nog? Kunt u er verbinding mee maken en heeft u dan internet? Kunt u iets googlen?

Goeienavond @Nick83 dank alvast voor het meedenken. 

Zojuist modem uitgezet en op verschillende apparaten geprobeerd in te loggen op oude netwerknaam, die duidelijk zichtbaar was. Dit lukte echter niet. 

Ik heb geen wifiversterker(s) of andere dingen die je hierboven noemt. 

Naam en wachtwoord heb ik nooit aan buren verstrekt. 

Kun je iets met deze info? 

Hoor het graag. groeten!

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Goeienavond @Nick83 dank alvast voor het meedenken. 

Zojuist modem uitgezet en op verschillende apparaten geprobeerd in te loggen op oude netwerknaam, die duidelijk zichtbaar was. Dit lukte echter niet. 

Heel bijzonder. En als je de v10a weer aanzet lukt het wel?

De v10a heeft 3 LAN poorten. Zijn daar kabels op aan gesloten? Waar lopen deze heen? Naar uw tv ontvanger onder andere zeker? Wat voor apparaten heeft u nog meer in uw netwerk?

 

@Nick83 Heb even getest. Op de imac kan ik inloggen op het oude netwerk. Op andere apparaten (mobiel en tablet) lukt het inloggen op oude netwerknaam niet. 

Trouwens, een wifi-versterker is, dat zo’n ding dat je in het stopcontact steekt?

Zo ja, dan heb ik er toch 2: een in de meterkast (waar modem hangt) en een in de slaapkamer.

Hoe onderscheid ik de LAN poorten? 

Tot slot: naast iMac, tablet en mobiel heb ik vaste telefoon en televisieaansluiting. 

We komen er wel! Dank vast voor je reactie.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

De iMac, is die misschien bekabeld aangesloten? 

Reputatie 7
Badge +24

Deze heeft u misschien? 

Dit is een draadloze verbindingset. Dat zijn geen versterkers. 

De iMac is onbekabeld aangesloten. 

En dit zijn de versterkers: 

 

Hallo @MartijnBBB , dat zijn geen versterkers, dat zijn powerlines, die het netwerksignaal overbrengen via je stroomnetwerk i.p.v. de standaard netwerkkabel.

 

owe @JanD , ik ben nieuw hier. weer wat geleerd. dan heb ik dus definitief geen wifi versterkers in huis.

Reputatie 6
Badge +9

Hoi @Bart_2020 de netwerktool is zo te zien alleen te gebruiken als je wifiversterkers hebt. Die heb ik niet. Kan ik hem evengoed gebruiken denk je? Dank voor je reactie vast.

Excuus, heb de verkeerde link gestuurd. moest zijn: Wifi Manager - Jouw wifi-signaal testen en verbeteren | KPN.

Je kunt ook op een smartphone kijken hoeveel streepjes het WiFi signaal geeft. Meer streepjes is een sterker WiFi signaal. Door het huis/tuin lopen en kijken waar het signaal vandaan komt. Op die manier kun je de WiFi zender traceren. (kan ook met een WiFi analyzer op telefoon of laptop.)

Groet Bart

Hallo @MartijnBBB

 

Kies voor de WiFi beveligingssleutel een lang moeilijk te raden sleutel, zoiets als  “8wolvenopdeveluwe!!” (PSK presharedkey) maar wel te onthouden. (bevat cijfers en leestekens)

 

Wat denk je hiervan :

8W0lv3n0pd3v31uvv3

:sunglasses: