Beantwoord

Experia Box v12 Kan geen verbinding krijgen met IPV4 websites, alleen IPV6 websites.

  • 18 May 2021
  • 7 reacties
  • 996 keer bekeken

Box 12 Kan geen verbinding krijgen met IPV4 adressen. Alleen IPV6 werkt. zowel bedraad als wifi geeft problemen.

Soms is dit opgelost door glasvezel modem reset te geven. Soms is dit opgelost door harde reset KPN modem.

Echter geen structurele oplossing. Is al een tijdje terug nieuwe V12 box geleverd, lost probleem niet op. Telefonische helpdesk KPN weet geen andere oplossing meer dan het hier op het forum te vragen.

 

Probleem is op 4 verschillende laptops in dit huis. Alle laptops hebben wel IPV4 verbindingen buitenshuis bij vrienden/kennissen of via mobiele hotspot. Probleem lijkt dus in de KPN modem te zitten.

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 20 May 2021, 09:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @vincent.zijlstra, welkom op het forum!
Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal. Wat lukt er precies niet?

Als je bij netwerkinstelling op de laptops bij de desbetreffende netwerk kaart (bekabeld of WiFi) staat IPv4-connectiviteit: geen internet. IPv6 connectiviteit: Internet.

Dit zorgt er voor dat alleen de IPv6 websites werken.

 

Dit zijn er maar een select aantal, bijvoorbeeld Youtube, of Google. Echter als je dan op een link klinkt met de gevonden google resultaten, opent deze website weer niet, omdat dit een IPv4 website is (zoals de meeste websites eigenlijk zijn). Wat ook bijvoorbeeld niet werkt is Microsoft Teams, wat ik nodig heb voor mijn werk. Ook op Citrix remote desktop inloggen lukt niet. Allemaal omdat dit IPv4 verbinding vraagt.

 

We kunnen hier dus in huis niet normaal op internet.

 

Soms lost dit op door een glasvezel modem reset in combinatie met experiabox reset.

 

Dit probleem is echt en alleen binnen dit huis. Op andere netwerken van buren of vrienden of mobiele hotspots werken alle laptops direct naar behoren.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben even voor je op zoek geweest maar moet bekennen dat ik hier niet bijster veel verstand van heb.

Hoe heb je je netwerk verder ingericht? Gebruik je nog andere netwerkapparatuur naast je experiabox? Ik lees ook dat een verkeerd ingesteld DHCP apparaat hier problemen mee kan veroorzaken. 
Zou je om te testen eens alle apparaten behalve een laptop en de experiabox ontkoppeld kunnen laten om te kijken of het dan wél goed werkt?

Ik lees dat dit problemen kan betekenen met je DNS instellingen, zou je die eens kunnen aanpassen in bijvoorbeeld die van google?
 

Reputatie 7
Badge +20

@vincent.zijlstra heb je (met bovenstaande) nog een oplossing kunnen vinden?

Beste Thomas,

 

Ik heb de Fritzbox wifi repeater los gehaald, echter heeft dit geen verschil gegeven.

Je had in een eerdere post het over de DNS instellingen van google. Hoe werkt dit precies en wat zijn die DNS instelling dan?

Reputatie 7
Badge +20

De consumentenbond heeft hier een handig artikel over geschreven. Misschien dat dit helpt?
Dit is overigens niet iets wat je perse aan moet passen als je een Box12 hebt. Ook zonder zou het gewoon moeten werken natuurlijk, maar het is dan altijd even zoeken naar de oorzaak.
Je noemt je Fritzbox wifirepeater al, heb je daar ook iets van een typenummer van?
Zou je het eens kunnen testen met deze uitgeschakeld, om daarna je experiabox (en computer) te herstarten en dan nog eens een pagina te bezoeken?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat het gelukt is. Anders hoor ik het graag!