Beantwoord

Experiabox v10 problemen met Linksys

  • 20 August 2020
  • 10 reacties
  • 667 keer bekeken

Sinds ongeveer 3 maanden ervaar ik problemen met mijn Experiabox V10 i.c.m. Linksys. 

De Linksys router heb ik in brug modus gezet zodat ik op o.a. op zolder ook WiFi heb, deze is bedraad op de Experiabox op poort 2 aangesloten.

Het probleem die ik heb is dat mijn Linksys apparaat soms ineens geen internet meer heeft. Om weer verbinding te krijgen moet ik de Experiabox resetten. Het is mij ook opgevallen dat ik soms een heel raar IP adres krijg: 169.254.243.125, terwijl mij range tussen de 192.168.1.1 en de 192.168.2.200 zit.

Hiervoor heb ik nooit problemen gehad. Soms moet ik per dag de modem resetten, soms gaat het 1 week goed en soms 3 weken.

Experiabox is al op fabrieksinstellingen gezet maar het probleem is niet verholpen.

Klantenservice van KPN wil me niet helpen omdat het niet om KPN apparatuur gaat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Richard

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 23 August 2020, 15:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Richard_M, welkom hier. 

Dit valt inderdaad buiten ondersteuning. Wij kunnen dit zelf niet testen. Gelukkig zijn er hier ook vele klanten die ook zeker willen helpen. Maar allereerst ben ik wel benieuwd of je zonder de Linksys ook problemen ervaart. En kan je wat screenshots delen van jouw instellingen. Wellicht dat @wjb of @Nick83 dan een idee hebben. 

Reputatie 7

Een IP adres van 169.254.x.x is een "Automatic Private IP address" wat betekent dat de Linksys geen IP adres van de DHCP server van de V10 heeft gekregen.

Dit zou niet mogen voorkomen maar blijkbaar gebeurt jou dat regelmatig.

Je kunt op de Linksys ook handmatig een WAN IP adres instellen. Deze moet dan buiten de DHCP range liggen, bijvoorbeeld 192.168.2.250, de netmask moet dan op 255.255.255.0 staan en de gateway en DNS server op 192.168.2.254.

Beste wjd,

Bedankt voor je reactie. Vanuit KPN heb ik een nieuwe router gekregen (is wel al gebuikt door iemand anders, maar goed.). Ik zal het even in de gaten houden, mocht het probleem zich blijven voordoen dan zal ik handmatig een WAN ip adres instellen om te kijken of dit helpt. 

Beste @Bart_Z 

Ik snap dat dit buiten jullie support valt, vind het alleen wel heel bijzonder dat dit bij alle routers/AP gebeurd die in Bridge Mode worden gezet, ik heb er nu al 3 getest en bij alle 3 heb ik exact dezelfde probleem terwijl ik t/m februari j.l. hier nooit problemen mee had. Vanuit jullie winkel heb ik vernomen dat het wellicht met updates te maken heeft die de externe apparatuur dan soort van blokkeert, en zoals je kan raden moet ik jullie eigen apparatuur aanschaffen zodat dit dan “opgelost” is. 

Mij is overigens door de winkel medewerker verteld dat de FritzBox dit niet doet, ik zal morgen wel weer naar de winkel toe gaan om mijn huidige modem router om te ruilen voor een FritzBox, ik zal jullie hierover updaten. 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien is dan gewoon de kabel niet goed. U gebruikt toch wel echt een kabel hè? Geen draadloze verbindingset? 

Reputatie 7

Mij is overigens door de winkel medewerker verteld dat de FritzBox dit niet doet, ik zal morgen wel weer naar de winkel toe gaan om mijn huidige modem router om te ruilen voor een FritzBox, ik zal jullie hierover updaten. 

Nu is de FRITZ!Box een prima router en zou ik persoonlijk ook voor een FRITZ!Box kiezen i.p.v. de Experia Box echter wat die winkel medewerker je vertelt heeft pure onzin ook op een Experia Box moet je probleemloos accesspoints kunnen aansluiten er wordt er uiteraard niets geblokkeerd.

@Nick83 

Het gaat om een Linksys Velop systeem. De hoofdnode is bedraad verbonden met de Experiabox, mijn zolder node is bedraad verbonden met de hoofdnode en de node op de tussen verdieping is wel draadloos. Het probleem is dat de hoofdnode die bedraad is eruit wordt geklapt. Vandaag weer 2 keer. Toen dit het weer deed kreeg de node tot mijn verbazing wel een juiste IP adres. 
 

@wjb 

mij lijkt het ook onzin dat de Experiabox het Linksys velop systeem blokkeert… ik denk dat ik niet echt een andere keus heb om de FritzBox te gaan proberen. 
 

support vanuit KPN is in dit geval echt waardeloos omdat ze blijven zeggen dat het apparatuur van derde is, krijg het gevoel dat ze alleen geld willen verdienen en daarom blijven volhouden dat ik hun super WiFi modules moet aanschaffen. 
 

Reputatie 7

support vanuit KPN is in dit geval echt waardeloos omdat ze blijven zeggen dat het apparatuur van derde is, krijg het gevoel dat ze alleen geld willen verdienen en daarom blijven volhouden dat ik hun super WiFi modules moet aanschaffen. 

Dat ze geen support kunnen bieden aan apparatuur van derden kan ik heel goed begrijpen. Realiseer je wel dat KPN meer dan 2 miljoen abonnees heeft. Stel dat 10% support nodig zou hebben op de meest uiteenlopende apparatuur, dan zou je een gigantische helpdesk nodig hebben met een beduidend hoger opleidingprofiel dan nu. Dat ga je dan echt merken in de abonnementsprijs.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u al eens geprobeerd om het setje "gewoon" in router mode te gebruiken?

U gebruikt toch geen tv ontvanger achter een node van Linksys? Zitten de tv ontvangers rechtstreeks aan de Experiabox? 

Reputatie 7
Badge +10

Wat al eerder is aangehaald, maar niet serieus is opgepakt door de topic starter.
Kijk eens beter naar de tussenliggende kabels, waarmee de apparatuur is verbonden.

Zeker omdat 3 verschillende Access Points op hetzelfde punt aangesloten dezelfde problemen geven.

Er is zoveel rotzooi aan kabels op de markt, waarvan de draadkernen bestaan uit “aluminium” met een dun laagje koper eroverheen (CCA), of bij zelf samengestelde kabel bijv. met de verkeerde RJ45 aangeknepen stekkertjes, of verkeerde keus kabel om die op contactdozen te monteren, dat je daar het eerste eens naar zou kunnen kijken, en doormeten.