Beantwoord

Experiabox V12 icm Experia WIFI Primair aanpassen

  • 11 October 2021
  • 24 reacties
  • 586 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Naar aanleiding van de combinatie V12 met KPN experia toch nog een nieuwe vraag, omdat het nog steeds gewoon prut werkt.

Er wordt automatisch een primair punt toegewezen, wat in mijn geval heel vaak de zolder is, terwijl hier zeker als de kids op school zijn, niet de gebruikers in de buurt zijn.

Door dit gedrag, probeert ieder device beneden continue te verbinden met zolder, met een slechte verbinding tot resultaat en veel gezeik in de woonkamer m.b.t. WIFI

Ter verduidelijking, zie

 

Mijn concrete vraag is, hoe kan ik de prioriteit van ieder device zelf instellen, zodat ik een dekking krijg die past bij het gebruik en helpend is, in plaats van een systeem wat nergens op slaat?

Hoor het graag. Alvast dank.

icon

Beste antwoord door NHendriks 11 October 2021, 14:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik geloof niet dat een apparaat bij voorkeur de primaire opzoekt. Het zoekt de sterkste/dichtstbijzijnde op.

  • Je kan ze simpelweg opwisselen.
  • Bij opnieuw installeren, de 1e beneden voorsprong geven zodat die primair word. Daarna de 2e er pas aan toevoegen.

 

Even om te checken:

  • Waar hangt die Experiawifi beneden, naast de Box12?
  • Is de wifi van de Box12 uit?
Reputatie 2
Badge
  • Bij opnieuw installeren, de 1e beneden voorsprong geven zodat die primair word. Daarna de 2e er pas aan toevoegen.

Bij mijn beste weten wijzigt de primaire tussen boven en zolder, Dus ik heb het gevoel dat primair wordt toegewezen, op basis van het gebruik. Ga ik nu een film streamen, verbonden met boven, dan wijzigt deze naar de primaire

 

Even om te checken:

  • Waar hangt die Experiawifi beneden, naast de Box12?
  • Is de wifi van de Box12 uit?

 

De Box12 staan beneden in de woonkamer.

Experia Wifi 1 staat op de 1ste verdieping

Experia Wifi 2 staat op de 2de verdieping

De Wifi van de Box12, staat aan, deze wordt ook niet uitgeschakeld na het aansluiten van de Experia Wifi's.

En conform de info zou het geheel als een soort van mesh systeem moeten gaan opereren.

Het laatste, daar geloof ik niets van. Er wordt heel erg weinig verbinding met de Box12 gemaakt, ook als deze wel het sterkste signaal heeft. Dus er wordt zover ik kan beoordelen zeker wel gestuurd in waar divices verbinding mee maken.

Reputatie 7
Badge +11

Bij mijn beste weten wijzigt de primaire tussen boven en zolder, Dus ik heb het gevoel dat primair wordt toegewezen, op basis van het gebruik. Ga ik nu een film streamen, verbonden met boven, dan wijzigt deze naar de primaire

Dat is incorrect. Het primaire punt is niets meer dan de ‘leider’ die andere wifipunten verteld wat te doen. Het wijzigt alleen als het primaire punt op zolder geen verbinding meer heeft met het netwerk, dan moet een ander punt dat overnemen. Bij Experia-wifi wordt er willekeurig gekozen, bij Superwifi zal er altijd voor een bekabeld wifipunt gekozen worden. Bij de Experiabox V10a met OWL-update zal de Experiabox altijd primair zijn. Primair is eigenlijk een ander woord voor ‘master’, alle niet primaire punten zijn ‘nodes’. Die terminologie wordt vaker bij mesh-netwerken gebruikt.

 

De Box12 staan beneden in de woonkamer.

Experia Wifi 1 staat op de 1ste verdieping

Experia Wifi 2 staat op de 2de verdieping

De Wifi van de Box12, staat aan, deze wordt ook niet uitgeschakeld na het aansluiten van de Experia Wifi's.

En conform de info zou het geheel als een soort van mesh systeem moeten gaan opereren.

Het laatste, daar geloof ik niets van. Er wordt heel erg weinig verbinding met de Box12 gemaakt, ook als deze wel het sterkste signaal heeft. Dus er wordt zover ik kan beoordelen zeker wel gestuurd in waar divices verbinding mee maken.

Dat is geen optimale set-up. De wifi op de Box12 moet uit aangezien deze nog niet meewerkt in het mesh-netwerk. Dit komt er wel aan maar het heeft helaas langer op zich laten wachten dan verwacht, schijnbaar is het erg lastig (woorden van een van mijn vakcoaches) om de functie van het automatisch wifi uitschakelen eerst in ons systeem in te bouwen om daarna weer te verwijderen. Het is namelijk niet zo dat de Experia-wifi's of Superwifi's bij installatie de wifi uitschakelen, zij geven een seintje aan een systeem wat wij bij KPN ‘Motive’ noemen. Motive stuurt dan via TR-069 een signaal naar het modem dat de wifi uitgeschakeld moet worden.

 In feite kom je nu dekking op de begane grond te kort omdat je Experia-wifi's op de eerste en tweede verdieping staan. Ik acht de kans dan ook groot dat daardoor de wifi als onvoldoende wordt ervaren. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld een extra Experia Wifi-punt te plaatsen of via de Wifimanager een enkel Superwifi-punt aan te schaffen voor €29.50 en deze bekabeld op de Box12 aan te sluiten op de begane grond. Dit punt kun je uiteraard later alsnog ergens anders inzetten zodra de Box12 mee gaat werken met de wifi, bijvoorbeeld om betere wifi in de tuin te krijgen. Ik noem maar wat.

Reputatie 7
Badge +24

Even voor de zekerheid: u gebruikt toch geen draadloze verbindingset on de Experia WiFi punten aan te sluiten? U heeft echt kabels lopen naar beneden?

Wat je kunt doen is de KPN Box een andere WiFi naam geven. Dan kun je handmatig daar naar toe schakelen. 

Reputatie 2
Badge

Bij mijn beste weten wijzigt de primaire tussen boven en zolder, Dus ik heb het gevoel dat primair wordt toegewezen, op basis van het gebruik. Ga ik nu een film streamen, verbonden met boven, dan wijzigt deze naar de primaire

Dat is incorrect. Het primaire punt is niets meer dan de ‘leider’ die andere wifipunten verteld wat te doen. Het wijzigt alleen als het primaire punt op zolder geen verbinding meer heeft met het netwerk, dan moet een ander punt dat overnemen. Bij Experia-wifi wordt er willekeurig gekozen, bij Superwifi zal er altijd voor een bekabeld wifipunt gekozen worden. Bij de Experiabox V10a met OWL-update zal de Experiabox altijd primair zijn. Primair is eigenlijk een ander woord voor ‘master’, alle niet primaire punten zijn ‘nodes’. Die terminologie wordt vaker bij mesh-netwerken gebruikt.

 

Ik zal hier nog eens naar kijken, maar als ik zolder dus “even” uitschakel, dan zou de EW boven dus de primaire moeten worden, begrijp ik. Maar toch “raar” dat de Box dit niet is en dit bij de EW's wordt “gedumpt” om het zo maar te zeggen. Is dan mijn puur persoonlijke interpretatie.

 

Reputatie 2
Badge

 

De Box12 staan beneden in de woonkamer.

Experia Wifi 1 staat op de 1ste verdieping

Experia Wifi 2 staat op de 2de verdieping

De Wifi van de Box12, staat aan, deze wordt ook niet uitgeschakeld na het aansluiten van de Experia Wifi's.

En conform de info zou het geheel als een soort van mesh systeem moeten gaan opereren.

Het laatste, daar geloof ik niets van. Er wordt heel erg weinig verbinding met de Box12 gemaakt, ook als deze wel het sterkste signaal heeft. Dus er wordt zover ik kan beoordelen zeker wel gestuurd in waar divices verbinding mee maken.

Dat is geen optimale set-up. De wifi op de Box12 moet uit aangezien deze nog niet meewerkt in het mesh-netwerk. Dit komt er wel aan maar het heeft helaas langer op zich laten wachten dan verwacht, schijnbaar is het erg lastig (woorden van een van mijn vakcoaches) om de functie van het automatisch wifi uitschakelen eerst in ons systeem in te bouwen om daarna weer te verwijderen. Het is namelijk niet zo dat de Experia-wifi's of Superwifi's bij installatie de wifi uitschakelen, zij geven een seintje aan een systeem wat wij bij KPN ‘Motive’ noemen. Motive stuurt dan via TR-069 een signaal naar het modem dat de wifi uitgeschakeld moet worden.

 In feite kom je nu dekking op de begane grond te kort omdat je Experia-wifi's op de eerste en tweede verdieping staan. Ik acht de kans dan ook groot dat daardoor de wifi als onvoldoende wordt ervaren. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld een extra Experia Wifi-punt te plaatsen of via de Wifimanager een enkel Superwifi-punt aan te schaffen voor €29.50 en deze bekabeld op de Box12 aan te sluiten op de begane grond. Dit punt kun je uiteraard later alsnog ergens anders inzetten zodra de Box12 mee gaat werken met de wifi, bijvoorbeeld om betere wifi in de tuin te krijgen. Ik noem maar wat.

 

Tsja, dat ik een Wifi device in huis heb, te weten de Box 12, maar omdat KPN deze niet laat “meedoen", moet ik 

1 een extra apparaat kopen

2 verbruik ik meer energie

3 vergroot ik de afval hoop op termijn

4 heeft dit helemaal niets meer met duurzaamheid en praktisch gebruik te maken

Terwijl KPN dit gewoon kan oplossen, en mijns inziens al lang gefixt zou moeten hebben.

Zucht, geloof dat ik toch maar weer overstap op een eigen router, had gehoopt dat ik nu eens zonder gedoe gebruik van KPN kon maken.

Maar wel bedankt voor de info en toelichting!

Reputatie 2
Badge

Even voor de zekerheid: u gebruikt toch geen draadloze verbindingset on de Experia WiFi punten aan te sluiten? U heeft echt kabels lopen naar beneden?

Wat je kunt doen is de KPN Box een andere WiFi naam geven. Dan kun je handmatig daar naar toe schakelen. 

 

Ik heb inderdaad kabels naar beneden lopen. Beide EW punten zijn bedraad aangesloten.

Ik heb even gekeken, het moet inderdaad mogelijk zijn om de SSID van de EW's anders te maken ten opzichte van de Box. Op deze manier zou ik dan inderdaad handmatig kunnen schakelen. Ik ga hier wel naar kijken als tijdelijke oplossing totdat de Box 12 meedoet in het MESH systeem.

Ben alleen bang dat na iedere herstart, dit opnieuw zal moeten worden ingesteld, omdat de EW automatisch gegevens van de Box overneemt. Maar ook hier kan ik wel een test mee doen om te kijken wat er gebeurd.

Misschien is dit een goede “noodoplossing” for the time being.

Reputatie 7
Badge +11

Ik zal hier nog eens naar kijken, maar als ik zolder dus “even” uitschakel, dan zou de EW boven dus de primaire moeten worden, begrijp ik. Maar toch “raar” dat de Box dit niet is en dit bij de EW's wordt “gedumpt” om het zo maar te zeggen. Is dan mijn puur persoonlijke interpretatie.

Nee, dat is niet raar, het modem draait namelijk niet mee in het netwerk wat de Experiawifi's en/of Superwifi's opbouwen. Waarom zou deze dan wel moeten beslissen over dit netwerk? Als ik een Netgear Orbi-set op mijn TP-Link router aansluit dan gaat mijn TP-Link ook niet het beheer van de wifi doen.

 

Tsja, dat ik een Wifi device in huis heb, te weten de Box 12, maar omdat KPN deze niet laat “meedoen", moet ik 

1 een extra apparaat kopen

2 verbruik ik meer energie

3 vergroot ik de afval hoop op termijn

4 heeft dit helemaal niets meer met duurzaamheid en praktisch gebruik te maken

Terwijl KPN dit gewoon kan oplossen, en mijns inziens al lang gefixt zou moeten hebben.

Zucht, geloof dat ik toch maar weer overstap op een eigen router, had gehoopt dat ik nu eens zonder gedoe gebruik van KPN kon maken.

Maar wel bedankt voor de info en toelichting!

Het was een suggestie. KPN kan dit overigens niet zelf even ‘fixen’, de software ontwikkeling ligt bij Sagemcom in samenwerking met Arcadyan om het allemaal compatibel te krijgen. Voor de Experiabox V10a was het gemakkelijk te doen omdat deze van dezelfde fabrikant af komen, dat is bij de Box12 dus niet het geval. Ze moeten software schrijven die apparatuur met elkaar kan laten communiceren en vooral samenwerken. Dat is vrij complex en daar gaat helaas wat tijd overheen.

 

Reputatie 2
Badge

Ik zal hier nog eens naar kijken, maar als ik zolder dus “even” uitschakel, dan zou de EW boven dus de primaire moeten worden, begrijp ik. Maar toch “raar” dat de Box dit niet is en dit bij de EW's wordt “gedumpt” om het zo maar te zeggen. Is dan mijn puur persoonlijke interpretatie.

Nee, dat is niet raar, het modem draait namelijk niet mee in het netwerk wat de Experiawifi's en/of Superwifi's opbouwen. Waarom zou deze dan wel moeten beslissen over dit netwerk? Als ik een Netgear Orbi-set op mijn TP-Link router aansluit dan gaat mijn TP-Link ook niet het beheer van de wifi doen.

 

 

Ik begrijp hem nu helemaal, helder en dank voor deze toelichting. De “wifi” netwerken zijn dus “gescheiden”, waardoor de Box eigenlijk niets met de EW te maken heeft. Helemaal logisch.

Reputatie 7
Badge +11

Ik begrijp hem nu helemaal, helder en dank voor deze toelichting. De “wifi” netwerken zijn dus “gescheiden”, waardoor de Box eigenlijk niets met de EW te maken heeft. Helemaal logisch.

Precies! Ze zijn er nu dus wel mee bezig om de Box12 de wifi te laten regelen zodat de Experiawifi's en Superwifi's niet meer zijn dan toegangspunten die zelf niet hoeven na te denken maar dat heeft zoals ik al schreef toch wel wat voeten in de aarde helaas.

Reputatie 2
Badge

 

Tsja, dat ik een Wifi device in huis heb, te weten de Box 12, maar omdat KPN deze niet laat “meedoen", moet ik 

1 een extra apparaat kopen

2 verbruik ik meer energie

3 vergroot ik de afval hoop op termijn

4 heeft dit helemaal niets meer met duurzaamheid en praktisch gebruik te maken

Terwijl KPN dit gewoon kan oplossen, en mijns inziens al lang gefixt zou moeten hebben.

Zucht, geloof dat ik toch maar weer overstap op een eigen router, had gehoopt dat ik nu eens zonder gedoe gebruik van KPN kon maken.

Maar wel bedankt voor de info en toelichting!

Het was een suggestie. KPN kan dit overigens niet zelf even ‘fixen’, de software ontwikkeling ligt bij Sagemcom in samenwerking met Arcadyan om het allemaal compatibel te krijgen. Voor de Experiabox V10a was het gemakkelijk te doen omdat deze van dezelfde fabrikant af komen, dat is bij de Box12 dus niet het geval. Ze moeten software schrijven die apparatuur met elkaar kan laten communiceren en vooral samenwerken. Dat is vrij complex en daar gaat helaas wat tijd overheen.

 

 

Hopelijk wordt in deze complexe software aanpassing dan ook meteen het uitschakelen van de LED's van de Box 12 geimplementeerd, ze zijn nu toch aan het schrijven……..

Is er een indicatie op welke termijn dit zou moeten werken?

Is een 3 tal super WIFI de oplossing om van “alle gezeik” af te zijn?

Reputatie 7
Badge +11

Hopelijk wordt in deze complexe software aanpassing dan ook meteen het uitschakelen van de LED's van de Box 12 geimplementeerd, ze zijn nu toch aan het schrijven……..

Is er een indicatie op welke termijn dit zou moeten werken?

Is een 3 tal super WIFI de oplossing om van “alle gezeik” af te zijn?

Over het uitschakelen van de LEDs kan ik niets zeggen. Ik ben daar zelf niet zo'n fan van omdat je dan de status niet meer kan zien maar dat is mijn mening.

 

Er is nog geen indicatie wanneer de juiste software komt. Er was een testversie maar die is teruggetrokken omdat het nog niet goed werkte.

 

Drie superwifi's zou ik niet doen, ik zou er dan een aanschaffen via de Wifimanager, Superwifi kan namelijk prima samenwerken met Experiawifi.

Reputatie 2
Badge

 

Over het uitschakelen van de LEDs kan ik niets zeggen. Ik ben daar zelf niet zo'n fan van omdat je dan de status niet meer kan zien maar dat is mijn mening.

 

Er is nog geen indicatie wanneer de juiste software komt. Er was een testversie maar die is teruggetrokken omdat het nog niet goed werkte.

 

Drie superwifi's zou ik niet doen, ik zou er dan een aanschaffen via de Wifimanager, Superwifi kan namelijk prima samenwerken met Experiawifi.

 

Ik heb voor nu maar 1 super wifi besteld, eens kijken wat dat brengt.

M.b.t. de led's, dat is natuurlijk een ander issue. Maar zelfs met zwart warsi tape over de led's doen ze 's avond nog bijna pijn aan mijn ogen. Dus een optie om ze uit te schakelen zou ik persoonlijk heel positief vinden. Snap ook niet dat hier geen hardware knop voor op de Box 12 aanwezig is, zoals bij zoveel andere apperatuur. Maargoed, nogmaals dat is een andere discussie.

Voor zover dank voor alle input en reacties, vond het leuk en prettig om zo even te “sparren”

Reputatie 7
Badge +24

Die KPN Box moet je eigenlijk gewoon in de meterkast weg stoppen. Dan heb je geen last van lampjes.

Reputatie 2
Badge

Die KPN Box moet je eigenlijk gewoon in de meterkast weg stoppen. Dan heb je geen last van lampjes.

Dat is ver weg van mijn ISRA punt, dat mag ook weer niet......…

Ben daarom ook een groot voorstander van modem en router functionaliteit splitsen in 2 losse units, zou heel veel problemen verhelpen en heel veel comfort voor de gebruikers opleveren.

Reputatie 7
Badge +24

Die KPN Box moet je eigenlijk gewoon in de meterkast weg stoppen. Dan heb je geen last van lampjes.

Dat is ver weg van mijn ISRA punt, dat mag ook weer niet......…

Ben daarom ook een groot voorstander van modem en router functionaliteit splitsen in 2 losse units ...

Dat is bij glasvezel ook het geval. Je krijgt dan wel weer een extra apparaat er bij. En daarvan vond u:

2 verbruik ik meer energie

3 vergroot ik de afval hoop op termijn

4 heeft dit helemaal niets meer met duurzaamheid te maken

😉

Reputatie 2
Badge

Die KPN Box moet je eigenlijk gewoon in de meterkast weg stoppen. Dan heb je geen last van lampjes.

Dat is ver weg van mijn ISRA punt, dat mag ook weer niet......…

Ben daarom ook een groot voorstander van modem en router functionaliteit splitsen in 2 losse units ...

Dat is bij glasvezel ook het geval. Je krijgt dan wel weer een extra apparaat er bij. En daarvan vond u:

2 verbruik ik meer energie

3 vergroot ik de afval hoop op termijn

4 heeft dit helemaal niets meer met duurzaamheid te maken

😉

 

Het is jammer dat dit bij ADSL niet het geval is, mijns inziens.

En het is ja en nee, maar dat weet je zelf ook heel goed denk ik gelet op je knipoog. Het zijn dan in ieder geval niet 2 apparaten met een identieke functie, dat is nu wel het geval, als grote verschil om het zomaar te zeggen.

En ik denk dat het modem heel heel heel veel jaren zonder upgrade mee kan gaan. Maar dan dwalen we af!

Reputatie 2
Badge

Na aansluiten van de SuperWifi en het uitschakelen van het wifi signaal van de Box 12, is het internet een heel stuk stabieler.

Nu heb ik geen wisselende verbinding. Geen verbinding zonder internettoegang. Geen flut snelheid in de woonkamer.
Ziet er alles bij elkaar stabiel(er) uit en lijkt een helpende oplossing.

Ben ik er echt blij en tevreden mee, nou dat weer niet echt. Vind het niet echt mooi, maar kan nu de Box12 wel onder de vensterbank gaan monteren, zodat de ledjes minder/niet meer zichtbaar zijn.

De SuperWifi ga ik dan (ff zoeken hoe die standaard er af moet) aan de wand zo hoog als mogelijk (ivm lengte van voedingssnoer) monteren. En hier kan tenminste de LED van uitgeschakeld worden!

Reputatie 7
Badge +11

De SuperWifi ga ik dan (ff zoeken hoe die standaard er af moet) aan de wand zo hoog als mogelijk (ivm lengte van voedingssnoer) monteren. En hier kan tenminste de LED van uitgeschakeld worden!

Die standaard kan er enkel af door het hele wifipunt uit elkaar te halen. Hierdoor ben je wel direct je garantie kwijt en de standaard beschermt ook de voedingskabel en netwerkkabel die zijn aangesloten op het wifipunt bij het ophangen. Die bescherming ben je dan ook kwijt.

Reputatie 7
Badge +24

Plat tegen de muur monteren kan toch niet. Want de voedingsstekker steekt een eind uit.

Reputatie 2
Badge

Dan moet ik mij dat even in verdiepen, hoe het fraaiste op te hangen. Klinkt er een beetje als een niet echt over nagedachte constructie, zucht..... 't Zou. Nee ik doe geen uitspraken die ik niet moet maken

Reputatie 7
Badge +24

Een stuk uit de muur hakken, misschien is dat een optie? 😜

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb 2x TP-Link EAP 225 accespoints. Die kun je wel mooi aan de muur of plafond bevestigen.

Reputatie 2
Badge

Tot op heden tevreden met hoe het draait en werkt. Een hele enkele keer is er nog een mobiele telefoon die het wifi signaal niet lekker pakt. Door even uit en in te schakelen op de mobiel is het probleem dan opgelost.

Verder is de snelheid in en door huis op deze manier wel lekker stabiel. Heb ik geen slecht bereik en wordt er ook geen rare verbinding gemaakt met een punt wat niet optimaal bereik heeft.

De Box 12 hangt lekker onder de vensterbank, zodat ik minder last heb van de lampjes. Nu nog op zoek naar een dusdanig lange schroef met bijpassende plug dat ik de SuperWifi netjes kan ophangen zonder dat het woobly woobly wordt.