Vraag

Experiabox V8 Site-to-Site VPN opzetten naar FRITZ!Box

  • 23 February 2021
  • 9 reacties
  • 244 keer bekeken

Hi!

Ik wil een Site-to-Site VPN opzetten en hier een Fritzbox 7490 voor gebruiken , de internetverbinding wordt opgezet maar helaas worden de instellingen voor telefonie niet opgehaald. Om te kijken of ik dit handmatig kon instellen ben ik gaan zoeken en er na enige topics op verschillende fora te hebben gelezen achtergekomen dat Telfort deze nog steeds niet vrijgeeft. De de enige manier om hier achter te komen zou zijn door een Experiabox V8 aan te sluiten en de SIP gegevens m.b.v. Wireshark te achterhalen.

Onlangs heb ik een V8 gevonden welke op firmware 02.00.232v3 draait, echter behoudt de modem bij een factory reset de oude WAN-instellingen en het uit- en aanzetten van de NTU waardoor er geen internetverbinding tot stand wordt gebracht.

Googlen op de bovenstaande firmware versie geeft slechts 1 irrelevant resultaat en doet mij vermoeden dat de firmware het probleem is, maar ik zie wel dat verschillende klanten de V8 i.c.m. glasvezel hebben gebruikt. Is er een manier om firmware 02.00.138v2w4 te bemachtigen en deze handmatig te flashen of zou ik op zoek moeten naar een andere V8 en dan nog een poging te wagen?

Uiteraard kan ik voor de VPN ook gewoon 2 EdgeRouters gebruiken, maar als het met 1 Fritzbox mogelijk is en ik telefonie werkend krijg dan zou dat mooi zijn.

 

Dank!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

Welke versie van FRITZ!OS staat op die 7490?

07.21

Reputatie 7

Dat is in ieder geval de goede maar begrijp ik het goed dat jij een ex Telfort abonnee bent.

Als je niet zelf gekozen hebt voor KPN Hussel dan betekent dat dat je technisch nog een Telfort aansluiting hebt en jouw SIP login nog niet zelf kunt instellen.

Bij KPN kan je sinds maart 2020 wel zelf jouw SIP login beheren.

Maar kan je niet nog gewoon de configuratiewizard van Telfort gebruiken op die 7490?

Dat is in ieder geval de goede maar begrijp ik het goed dat jij een ex Telfort abonnee bent.

Dat klopt.

Verder heb ik inderdaad Telfort gekozen in de configuratiewizard, maar op de een of andere manier worden de SIP-instellingen dus niet naar het modem gepushed.

Kan ik overstappen naar KPN Hussel zonder dat het contract weer voor een jaar wordt verlengd?

Reputatie 7

Kan ik overstappen naar KPN Hussel zonder dat het contract weer voor een jaar wordt verlengd?

Ik neem aan van wel maar ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om meer duidelijkheid te verschaffen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je jouw SIP gewoon op die FRITZ!Box kunt instellen.

Ja en ja. In ieder geval alvast bedankt voor je input wjb! :)

Oh, ik heb je laatste reactie per ongeluk geflagged als oplossing en ook is de titel van het topic aangepast. Het is de bedoeling dat de Fritzbox als VPN-server fungeert en een EdgeRouter aan de andere kant als client.

Oh, ik heb je laatste reactie per ongeluk geflagged als oplossing en ook is de titel van het topic aangepast. Het is de bedoeling dat de Fritzbox als VPN-server fungeert en de EdgeRouter aan de andere kant als client.


Degene die hier het meest van afweet is @Babylonia , Maar was met een V8 dacht ik niet meer mogelijk om die sipp gegevens er uit te halen, dacht dat het alleen nog met de voorloper van de V8 de Zyxel lukte.

Reputatie 7
Badge +10

@Doornekamp33   en   @haulussius 

M.b.t. die SIP-gegevens.
Het klopt wat je benoemt, maar dat gold nog net in het voorlaatste tijdperk van “Telfort”.

Als het goed is  (die optie kan ikzelf namelijk als voormalig Telfort wel gewoon kiezen nu met KPN),
kun je gebruik maken van de  KPN SIP-tool  om zelf een wachtwoord aan te maken voor het VOIP-account. Daarvoor “zou je” naar ik eerder heb gelezen wel tijdelijk een Experia Box moeten aansluiten?

Maar onderwijl ik deze reactie tik en die tool controleer, eigenlijk niet eens!!  Ik heb namelijk  een eigen “niet KPN” router  aangesloten, en kom gewoon tot aan het menu om het wachtwoord aan te passen.
 

 

Daarmee is de laatste hobbel genomen.
De rest van in te stellen VOIP SIP-gegevens m.b.t. “imscore.net” etc. is namelijk al bekend.

Als “hulpje” welke instellingen belangrijk kunnen zijn, ook in een Fritz!box,
kijk o.a.  < deze info >  en opvolgende reactie < HIER >.
En met wat ik heb gelezen, is die STUN-server inmiddels niet meer nodig?

Het opzetten van een site-to-site VPN connectie is weer een ander verhaal.