Beantwoord

Externe partij toegang verlenen tot V10

  • 29 December 2019
  • 19 reacties
  • 276 keer bekeken

Goedendag,

Het is mogelijk om toepassingen in huis (bijvoorbeeld Philips Hue verlichting) via wifi te laten lopen. Je krijgt dan een klein kastje die je koppelt aan de V10. Via een druk op de knop op het kastje, koppel je mobiel. Zo kan je via de app met de verlichting schakelen.

Nu heb ik een keukentoepassing gekocht die ook via wifi te besturen is. Probleem is dat er geen los kastje bij zit maar dat ik inlognaam en password van mijn V10 op moet geven. Ik voel er niet zoveel voor om deze gegevens aan een externe partij te geven. Weet iemand een oplossing?

Dank Erico

icon

Beste antwoord door Nick83 5 January 2020, 11:56

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Androiditv. Voor zover ik weet is er geen andere mogelijkheid om jouw smart apparaten te verbinden met het wifi netwerk zonder de wifi gegevens in te voeren. Wellicht dat er nog een andere Forum gebruiker langskomt die wel een manier heeft gevonden. :thinking:

Ik heb nu een gastinlog in de experiabox gezet. Ik wil zo de app toegang verlenen. Dit kan alleen via mijn mobiel. Echter het apparaat dat ik wil koppelen werkt alleen via 2,4 GHz. Dit betekent dat mijn Samsung ook via 2,4 GHz gekoppeld moet zijn. Weet iemand hoe je dit kunt forceren?

(Als het apparaat gekoppeld is wil ik dat mijn Samsung weer automatisch kiest)

Thanks

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb nu een gastinlog in de experiabox gezet. Ik wil zo de app toegang verlenen. Dit kan alleen via mijn mobiel. Echter het apparaat dat ik wil koppelen werkt alleen via 2,4 GHz. Dit betekent dat mijn Samsung ook via 2,4 GHz gekoppeld moet zijn.

Dit is niet waar. Dat dit niet werkt komt niet door verschil 5 GHz - 2,4 GHz. Apparaten die verbonden zijn via 2,4 GHz kunnen probleemloos communiceren met andere apparaten die op de 5 GHz zitten.

Wat echter niet kan: apparaten die op het gastennetwerk zitten kunnen niet communiceren met apparaten die op het normale netwerk zitten. Ook nogal logisch, daar is het gastennetwerk juist voor bedoelt: gasten wel internet geven, maar geen toegang tot uw apparaten.

U zult uw apparaten gewoon allemaal op het normale netwerk aan moeten sluiten om ze met elkaar te laten communiceren. Als u de wifi gegevens niet in een bepaald apparaat in wilt voeren, omdat u dit apparaat eigenlijk niet vertrouwd, dan moet u dit apparaat gewoon niet aanschaffen. Zo simpel is dat.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Androiditv 
Bij de Hue verlichting zit een Bridge die moet je verbinden met de V10 en de Bridge stuurt de Huelampen aan.
De andere apparaten hebben die (bij mijn weten) niet en je geeft deze gewoon de wifi inloggegevens, dat doe je toch ook met je laptop en eventueel je printer?
Wat is dan het bezwaar om het aan je keukentoepassing te geven?

Het is wel zo dat hoe meer apparaten je met wifi bestuurd en je wordt gehackt hoe meer schade men kan berokkenen.
Maar de hackers hebben niet zoveel belang bij een simpele particulier, die azen op de grote bedrijven, daar is het geld te halen.
Hoe moeilijker je het paswoord maakt hoe lastiger het hacken wordt

Hoi @Androiditv 
Bij de Hue verlichting zit een Bridge die moet je verbinden met de V10 en de Bridge stuurt de Huelampen aan.
De andere apparaten hebben die (bij mijn weten) niet en je geeft deze gewoon de wifi inloggegevens, dat doe je toch ook met je laptop en eventueel je printer?
Wat is dan het bezwaar om het aan je keukentoepassing te geven?

 

Het verhaal van Hue is bekend.

De vergelijking met mijn printer gaat niet op. Daarop zit een display waar ik de wifi-gegevens in kan voeren. Mijn laptop evenzo. Ook bij het inloggen van mijn mobiel voer ik de wifigegevens in. Als ik een nieuw app op mijn mobiel ga gebruiken hoef ik niet de inloggegevens in te voeren, alleen de app te installeren.

En daar zit nu het probleem. Bij mijn keukentoepassing (om wat concreter te worden: https://www.vestaprecision.eu/products/consumer/consumer-product-detail/_product/imersa_126.html ) werkt dat niet zo. Hierop zit geen display waar ik de gegevens in kan voeren zoals op mijn printer. Ik moet eerst een Vesta app downloaden en een account maken en op de account inloggen. Dan moet ik op het keukenapparaat op een butten drukken en tegelijkertijd op de app de inloggevens van mijn wifi invoeren en op ‘next’ drukken. Die gegevens liggen dus bij Vesta.

Ik wil dan ook gebruik maken van de gastinlog. Volgens Vesta moet dit gewoon kunnen werken. Probleem is dat hun applicatie alleen werkt op 2.4 GHz. Vandaar mijn eerdere vraag of het mogelijk is om een toestel te forceren naar 2.4 GHz of dat er in de V10 iets geregeld kan worden dat de 5GHz (tijdelijk) uitgeschakeld wordt.

Ik heb nu een gastinlog in de experiabox gezet. Ik wil zo de app toegang verlenen. Dit kan alleen via mijn mobiel. Echter het apparaat dat ik wil koppelen werkt alleen via 2,4 GHz. Dit betekent dat mijn Samsung ook via 2,4 GHz gekoppeld moet zijn.

Dit is niet waar. Dat dit niet werkt komt niet door verschil 5 GHz - 2,4 GHz. Apparaten die verbonden zijn via 2,4 GHz kunnen probleemloos communiceren met andere apparaten die op de 5 GHz zitten.

Wat echter niet kan: apparaten die op het gastennetwerk zitten kunnen niet communiceren met apparaten die op het normale netwerk zitten. Ook nogal logisch, daar is het gastennetwerk juist voor bedoelt: gasten wel internet geven, maar geen toegang tot uw apparaten.

U zult uw apparaten gewoon allemaal op het normale netwerk aan moeten sluiten om ze met elkaar te laten communiceren. Als u de wifi gegevens niet in een bepaald apparaat in wilt voeren, omdat u dit apparaat eigenlijk niet vertrouwd, dan moet u dit apparaat gewoon niet aanschaffen. Zo simpel is dat.

 

Als ik mijn keukenapparaat wil installeren moet ik eerst een app downloaden. Als ik dat gedaan heb maak ik een account aan en moet inloggen. Als ik mijn mobiel wil koppelen aan dit apparaat moet ik op een button op het apparaat drukken (het wifi-symbool gaat knipperen) en moet ik in de app mijn wifi-gegevens invullen en op ’next’ drukken. Hierbij volgt het keukenapparaat mijn mobiel: staat deze laatste op de gastinlog, dan zal het keukenapparaat ook naar de gastinlog gaan (contact over gehad met de leverancier, dit werkt gewoon)

Probleem is dat het keukenapparaat alleen 2,4 GHz ‘aankan’ en niet 5GHz. Dit betekent dat bij de eerste installatie mijn mobiel op 2,4 GHZ moet staan. Als die eenmaal geinstalleerd maakt het niet meer uit. Het enige dat ik hoef te doen is mijn mobiel op gastinlog te zetten als van mijn keukenapparaat gebruik wil maken, maar dat is geen probleem (ook contact over gehad met de fabrikant)

Dus mijn vraag staat nog, Is er een manier om een mobiel te forceren gebruik te maken van 2,4GHz of kan ik in mijn V10 de 5GHZ tijdelijk uitschakelen. (bijvoorbeeld op de V10 inloggen en in ‘wifi’ ‘geavanceerd’ bij 5GHz ‘radio aan/uit’ op ‘uit’ zetten?)Na de installatie kan die weer aan.

Hallo @Androiditv , je kunt de 5.0 band (tijdelijk) op de modem uitschakelen, maar je kunt binnen de modem ook de 2.4 en de 5.0 band verschillende namen geven en dan op de smartphone bij de wifi voor de 2.4 band kiezen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Gastennetwerk is gewoon helemaal geen optie. Bij gastennetwerk heeft ieder aangesloten apparaat alleen toegang tot het internet, en niet tot elkaar. Als je dus dat keukenapparaat verbonden zou hebben met het gastennetwerk, en je mobiel ook verbonden zou hebben met het gastennetwerk, dan kan je mobiel niet het keukenapparaat bereiken en andersom. En dat heeft helemaal niets te maken met 5 of 2,4 GHz netwerk. Bij gastennetwerk zit ieder apparaat geïsoleerd met alleen toegang tot internet.

Reputatie 7
Badge +24

Kan je dat apparaat niet met een kabel aansluiten?

Ik wil overigens wel ff melden: iemand die uw wifi login gegevens heeft, die heeft daar alleen wat aan als die in of vlak naast uw huis is. Iemand die zich een paar 100 km verderop bevind kan helemaal niets met uw wifi login gegevens. Je kunt hiermee niet over internet inbreken op uw netwerk ofzo. 

Wat ik zo lees in de gebruiks aanwijzing is het voor mijn gevoel niet zo dat je ssid en ww bij Vesta worden opgeslagen. De chromecast werkt niet anders ook daar moet je via een app op inloggen en zo  met je netwerk verbinden meerdere slimme devices zonder toetsen hebben een eigen wifi toegangspunt waar je eerst op inlogt om daarna te verbinden met het huis netwerk.

 

Als je dat niet vertrouwd of twijfeld hoe en waar die info wordt bewaard is er maar 1 advies begin er niet aan.

 

Ps in de handleiding staat inderdaad dat voor het 'pairen' de telefoon op 2,4 ghz verbonden moet zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Wat je ook nog kunt doen: een hele goedkope wifi accespoint aanschaffen. Bijvoorbeeld: https://m.routershop.nl/tp-link-wa801nd-300mbps-wireless-n-access-point/pid=28572

Hier maak je dan een apart wifi netwerk op aan wat je alleen voor dat keuken apparaat gebruikt. Let op dat je een echt accespoint aanschaft, en geen router. Je sluit deze dan met een kabel aan op de Experiabox. Het bereik van zo'n goedkoop ding is niet zo goed, dus hij moet wel echt in de keuken staan.

Dus mijn vraag staat nog, Is er een manier om een mobiel te forceren gebruik te maken van 2,4GHz of kan ik in mijn V10 de 5GHZ tijdelijk uitschakelen. (bijvoorbeeld op de V10 inloggen en in ‘wifi’ ‘geavanceerd’ bij 5GHz ‘radio aan/uit’ op ‘uit’ zetten?)Na de installatie kan die weer aan.

Bij sommige Android firmware versies op smartphones kan je bij WiFi instellingen kiezen/forceren welke frequentieband. Je zal dan ergens  diep verstopt bij geavanceerde WiFi instellingen moeten kijken. Maar de kans is groot dat die instelling tegenwoordig is weggelaten.

Schijnbaar is het in de V10 met firmware die er nu in zit, niet mogelijk om een WiFi aanmeldprocedure cross-radio te hebben. Waarschijnlijk compleet gescheiden 2,4GHz en 5GHz hardware modules en geen softwareverbinding op WPS vlak. Ik ga er even van uit dat dit WPS is (ik gebruik dit zelf nooit).

Wat ik zo lees in de gebruiks aanwijzing is het voor mijn gevoel niet zo dat je ssid en ww bij Vesta worden opgeslagen. De chromecast werkt niet anders ook daar moet je via een app op inloggen en zo  met je netwerk verbinden meerdere slimme devices zonder toetsen hebben een eigen wifi toegangspunt waar je eerst op inlogt om daarna te verbinden met het huis netwerk.

 

Als je dat niet vertrouwd of twijfeld hoe en waar die info wordt bewaard is er maar 1 advies begin er niet aan.

 

Ps in de handleiding staat inderdaad dat voor het 'pairen' de telefoon op 2,4 ghz verbonden moet zijn.

 

Galdor68: “Zolang de bedoeling maar duidelijk is. Neem de kranten zowel online als papier in dat soort media vind ik taalfouten niet kunnen. 

Iets met 't Fokschaap of 't Kofschip te lang geleden allemaal.

Ik kan dit niet echt een grote fout noemen, ik zou het vertrouwen op spellingcheckers eerder de schuld geven dan het onderwijs“

 

Inderdaad, lang geleden. 😉

Reputatie 7
Badge +24

Ps in de handleiding staat inderdaad dat voor het 'pairen' de telefoon op 2,4 ghz verbonden moet zijn.

Ja.... bij het pairen maakt je telefoon tijdelijk even verbinding rechstreeks met dat keukenapparaat. Om de wifi inloggevens in dat keukenapparaat op te slaan. Dat gaat via 2,4 GHz, want dat keukenapparaat kan alleen maar 2,4 GHz aan. Logisch. Open deur.

Na het pairen word die rechtstreekse verbinding weer verbroken. Telefoon verbind weer zoals normaal met de Experiabox, of dat dan 2,4 GHz is of 5 GHz, dat maakt geen bal uit. En dat keukenapparaat weet nu de wifi login gegevens en gaat daarmee ook verbinding maken met de Experiabox. Vervolgens leefden ze nog lang en gelukkig. Hopen we... :wink:

Ik kan niets in de mobiel aanpassen zodat ik kan kiezen voor 2,4 GHz. Ik kijk of ik 5 Ghz uit kan schakelen onder de geavanceerde opties in V10. Dan ga ik het eens proberen met het accespoint zoals Nick 83 zei.

 

 

@allen,

Dank voor jullie reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je hoeft niet specifiek te kiezen voor 2,4 of 5 GHz. Dat regelt zn eigen.

Als na een druk op de knop van het keukenapparaat het keukenapparaat tijdelijk een WiFi accespoint activeert met hetzelfde SSID als dat van de V10, dan moet een smartphone dat wel kunnen vinden.

Uit de handleiding kan ik niet zo opmaken of er een zelfde naam (zelfde SSID) wordt gebruikt, of iets anders. Er zijn vele mogelijkheden en WiFi is niet strak systeemwijd gedefineerd. Iedere fabrikant doet maar.

Je zou op het moment van indrukken van de knop op het keukenapparaat nog de V10 WiFi uit kunnen zetten. Maar is maar een aanname, ik weet zoals al aangegeven niet in detail hoe zo’n WiFi aanmeldt procedure in z’n werk gaat. Als  ik al iets dergelijks heb, doe ik dat via een fake/extra WiFi module, in eerste instantie geen routering naar internet.

Reputatie 7
Badge +24

Als na een druk op de knop van het keukenapparaat het keukenapparaat tijdelijk een WiFi accespoint activeert met hetzelfde SSID als dat van de V10, dan moet een smartphone dat wel kunnen vinden.

Nee. Dat kan (in deze situatie) helemaal niet, 2 SSID's in de lucht met dezelfde naam. Het SSID heeft gewoon een unieke naam, wat de app op de telefoon automatisch herkent als het SSID van het keukenapparaat.

 

Als na een druk op de knop van het keukenapparaat het keukenapparaat tijdelijk een WiFi accespoint activeert met hetzelfde SSID als dat van de V10, dan moet een smartphone dat wel kunnen vinden.

Nee. Dat kan helemaal niet, 2 SSID's in de lucht met dezelfde naam. Het SSID heeft gewoon een unieke naam, wat de app op de telefoon automatisch herkent als het SSID van het keukenapparaat.

Dat kan wel, maar is natuurlijk een gammele methode. Had ooit wel een apparaat die dat zo deed, maar nogal horror. In de praktijk, als de cellen (freqenties) voldoende ver van elkaar liggen kan het ook een gemakstruukje zijn.

Inderdaad met een smartphone die unieke kennis kan hebben (en natuurlijk heeft d.m.v. die app) is de aanmeldt procedure redelijk betrouwbaar denk ik. Neemt niet weg dat je toch ‘even’ een account moet aanmaken, dus ga er maar vanuit dat de fabrikant of wie dan ook precies alle ins en outs over je aankoop kan weten en je commercieel gezien in z’n macht heeft. Dus wanneer het apparaat zo ongeveer kapot moet gaan en er weer een nieuwe voor meer geld gekocht gaat worden enz. Daarnaast prima object voor datamining natuurlijk, of bezitters moeten massaal uitgaand verkeer blokkeren voor allerhande IoT apparaten.

Reageer