Beantwoord

Extra router achter Experia Box V10 plaatsen voor wifi boven, kan dat?

  • 12 October 2021
  • 15 reacties
  • 3716 keer bekeken

Ik heb eerdere vragen en antwoorden betreffende dit onderwerp gelezen, maar snap het nog niet met mijn lekenkennis in ict. De situatie is als volgt: Xperia Box V10 (alles KPN) staat in de woonkamer en is verbonden met een ca 5 meter lange utp kabel aan de glasvezel in de meterkast. Op de Xperia Box V10 zijn aangesloten de tv, vaste telefoon en een provisorisch aangebrachte utp-kabel naar boven, waar die in de desktop voor mijn werk zit. Het WiFi signaal boven valt met enige regelmaat weg, waardoor onze zoon niet kan werken. Het liefst wil ik een router hangen aan de utp-kabel die naar boven gaat, daaraan een nieuwe utp-kabel koppelen naar mijn desktop en bovendien een beter WiFi signaal boven hebben. Kan dit? Welke router past hier? Of zou je dit afraden en gaan voor een WiFi-versteker van KPN.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Bert

icon

Beste antwoord door Anonymous 12 October 2021, 11:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Hallo @Glasvezel en extra router , persoonlijk zou ik kiezen voor een dual-band Access-point met een paar 1000Mb LAN-poorten, dan heb je èn goede wifi en extra LAN-poorten om spullen bekabeld aan te sluiten.

In plaats van een accesspoint kun je ook kiezen voor een router die je in de access-point mode kunt zetten. Het is maar net wat je voorkeur heeft en je beschikbare budget.

Die provisorisch aangebrachte kabel naar boven zou ik dus netjes maken, kwaliteit kabel CAT5e, beter nog CAT6 en daar de geadviseerde accesspoint op aansluiten.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +24

Geen router in deze situatie. Dat maakt alles alleen maar ingewikkeld. Koop een accespoint. Dat is beter.

Dat kan bijvoorbeeld een versterker van KPN zijn ja. Dat is ook een accespoint. Probleem alleen met een versterker van KPN is dat de WiFi van de Experiabox uitgeschakeld word. Dan moet je er dus 2 kopen.

Heeft u de WiFi manager al een gedaan? Mogelijk krijgt u 2 SuperWiFi's aangeboden voor 60 euro.

Bij de SuperWiFi's loop je wel weer tegen een probleem aan: die heeft maar 1 poort. Dus als je die boven op de utp kabel aan sluit, dan heeft de pc niks. Om dat op te lossen kunt u een switch aanschaffen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Deze sluit u aan op de kabel onder vandaan. Vervolgens heeft u 4 poorten waar u dus onderandere de pc en de versterker van KPN op aan kunt sluiten.

Hallo @Glasvezel en extra router en het nadeel van de KPN-apparatuur is dat de wifi op de bestaande modem uit moet zoals eerder door @Nick83 genoemd en voor veel mensen is het bij de KPN-apparatuur ook een nadeel dat de 2.4- en de 5.0-band niet meer te scheiden zijn waardoor het soms lastig kan zijn apparatuur aan te schaffen die alleen op de 2.4-band wil werken, dus het het advies van @Nick83 en mij ter harte koop een goed accesspoint met een aantal gigabit LAN-poorten.

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat je wel eens leest is dat men een tp-link archer aanschaft. Deze heb je in verschillende prijsklassen. Dit is wel een router, maar deze kun je in accespoint mode zetten. 

Voordeel is dat WiFi op de Experiabox gewoon aan blijft, dus onder blijft alles hetzelfde.

En het ding heeft meerdere poorten. Dus een switch is niet nodig.

Wat je wel eens leest is dat men een tp-link archer aanschaft. Deze heb je in verschillende prijsklassen. Dit is wel een router, maar deze kun je in accespoint mode zetten. 

Voordeel is dat WiFi op de Experiabox gewoon aan blijft, dus onder blijft alles hetzelfde.

En het ding heeft meerdere poorten. Dus een switch is niet nodig.

Dat schreef ik dus ook al eerder, heb alleen geen merknamen genoemd. Maar TP-Link zou een goede betaalbare keuze zijn voor @Glasvezel en extra router , vind ik @Nick83 

Ontzettend bedankt JanD en Nick83, hier ga ik mee verder en laat jullie nog weten hoe het gelopen is.

Beste JanD en Nick83, het is gelukt alles werkt naar behoren en de installatie viel me alles mee met mijn 2 linker “it-handen”. Nogmaals bedankt !!

Beste,

Ik probeer ( ook ) een TPlink Archer AX55 aan te sluiten op een Experia Box V10 maar:

Van WAN naar WAN gaat het internet lampje op de router niet branden (terwijl dit wel volgens de handleiding de wijze van aansluiten zou moeten zijn)

Iemand adviseerde van Lan (experia) naar WAN, dat werkt wel maar ik wil die LANpoort niet opofferen én ik las dat dit storing met de TV kan opofferen.

Is er sprake van een defect of zullen alle TPlink archers dit probleem hebben dat ze niet van WAN naar WAN op een Experia zijn aan te sluiten?

Beste,

Ik probeer ( ook ) een TPlink Archer AX55 aan te sluiten op een Experia Box V10 maar:

Van WAN naar WAN gaat het internet lampje op de router niet branden (terwijl dit wel volgens de handleiding de wijze van aansluiten zou moeten zijn)

Iemand adviseerde van Lan (experia) naar WAN, dat werkt wel maar ik wil die LANpoort niet opofferen én ik las dat dit storing met de TV kan opofferen.

Is er sprake van een defect of zullen alle TPlink archers dit probleem hebben dat ze niet van WAN naar WAN op een Experia zijn aan te sluiten?

Wan naar wan gaat nooit werken.

Misschien is een switch een idee?

Als je er ook tv op wilt aansluiten moet hij wel IGMP snooping ondersteunen.

Hallo @TeejdeB de WAN-poort op de Experiabox is uitsluitend te gebruiken voor de glasvezelaansluiting, nergens anders voor.

Heeft de TP-link WDS aan boord, dan je hem draadloos aansluiten op het KPN-modem?

(Niet te verwarren met WPS, dat is iets heel anders).

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Beste,

Ik probeer ( ook ) een TPlink Archer AX55 aan te sluiten op een Experia Box V10 maar:

Van WAN naar WAN gaat het internet lampje op de router niet branden (terwijl dit wel volgens de handleiding de wijze van aansluiten zou moeten zijn)

Van WAN naar WAN gaat nooit werken, en het kan ook niet zo zijn dat da ergens in een handleiding staat. Anders is die handleiding hartstikke fout.

Iemand adviseerde van Lan (experia) naar WAN, dat werkt wel

Dat is ook de juiste manier.

maar ik wil die LANpoort niet opofferen

Waarom niet? Daar zijn die dingen voor, om er apparaten op aan te sluiten. Als u er te weinig heeft, dan koopt u een switch.

én ik las dat dit storing met de TV kan opofferen.

Als u die tv ontvanger achter die 2de router aan sluit klopt dat ja. Anders niet.

Is er sprake van een defect of zullen alle TPlink archers dit probleem hebben dat ze niet van WAN naar WAN op een Experia zijn aan te sluiten?

Van WAN naar WAN kan nooit. Met geen enkele router.

Als u glasvezel heeft, dan word de WAN poort gebruikt om de Experiabox daarmee aan te sluiten op glasvezel.

Als u verbinding heeft via de telefoonlijn, dan staat de WAN poort gewoon uit. Die doet dan niks.

Op sommige routers kun je de WAN poort dan gebruiken als LAN poort. Dat is bij de modellen van KPN niet zo.

als je een ethernet kabel kan leggen naar een nieuw punt zou ik zeggen zet er een router op.

zelf heb ik achter de xperia 10  een tp-link ax73 gezet.

deze krijgt via dhcp van de xperia zijn adres. en op de lan porten en wifi connecties draai ik daar een ander ip netwerk met mac adres gecontroleerde devices die graag 2.5 Ghz willen en via de xperia nog wel eens uitvallen.

hiermee heb je intern een stabiel netwerk en toch internet.

zodat de boel gescheiden blijft en toegankelijk ook als de xperia uitvalt.

gebruik volgende link voor het instellen.

 

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Ik loop momenteel zelf ook wat te tobben met bovenstaande situatie.

Mijn experiabox v10 staat in de meterkast en heb een TP link archer c20 die ik ingesteld heb als accesspoint.

Ook heb ik van de TP link de 2.4Ghz en 5.0Ghz uitgeschakeld aangezien ik hier toch geen verbinding mee ga maken.

De verbinding is van LAN naar LAN.

Op de LAN poorten van mijn TP link zijn nog wat apparaten verbonden (TV, soundbar, digitale ontvanger)

Wanneer ik inlog op mijn KPN modem, kijk bij WLAN → access points, staat daar als enige apparaat mijn modem “VRV….(primary)”, met bijbehorende informatie.

Mij lijkt het logisch dat mijn TP link ook in dit rijtje zou moeten staan.

Klopt het dat mijn TP link niet in dit rijtje staat, of zie ik iets over het hoofd / doe ik iets verkeerd?

 

Mvg,

Stijn

 

Beste alle,

Ik loop ook te stoeien met een oude 3com OfficeConnect 11 Mbps Wireless Access Point, Linksys-G Acces Point with SES WAP 54G versie 3.1, Linksys Wireless-G 2.4 GHz 54 Mbps WRT54GL versie 1.1

Deze komen wel in beeld in Experia box met een toegekend ip nummer maar als ik die browse kom ik er niet in. Fierwall van pc uitgezet, helpt niet. Firewall op Experia box v10 is naar mijn weten niet uit te zetten.

Wat ik soms wel te zien krijg is dat de browser te nieuw is. Zag in handleiding voorbij komen dat er Java nodig is. Dat is opgeheven. Zou dat (ook) een oorzaak kunnen zijn?

Mijn buurman heet een Experia v10a en die komt er zo in als ik hem bij hem aansluit.

Wat kan het probleem zijn???

Reputatie 2

Waarom een modem achter de Experiabox? De Archer AX55 kan de Experiabox toch vervangen?