Beantwoord

EZVIZ camera's niet meer goed te benaderen vanaf KPN netwerk

  • 22 December 2020
  • 17 reacties
  • 4179 keer bekeken

Ik gebruik drie EZVIZ camera's die ik altijd goed kon bereiken vanaf het KPN netwerk, zowel vanaf thuis via KPN internet als vanaf mijn mobiel, ook via een KPN abonnement.

Vanaf ergens rond 11 december kan ik soms nog wel de actuele beelden bekijken maar het duurt dan wel lang voordat ik beeld krijg en soms werkt het gewoon ook helemaal niet.

Opgenomen beelden (in het geheugen van de camera's) bekijken lukt of helemaal niet of soms maar voor een paar seconden, daarna staat het beeld stil. Niet werkbaar dus.

Als ik de camera's vanaf andere netwerken zoals Vodafone of Ziggo benader, werkt het echter allemaal nog gewoon prima.

Ik vermoed daarom dat er iets is veranderd in de routering tussen het KPN netwerk en de EZVIZ servers die ik moet benaderen om toegang te krijgen tot de camera's.

Dit zijn de adressen waarvan ik kan zien dat de EZVIZ app ze probeert te bereiken:

  • pmseu1.ezvizlife.com
  • eucas.ezvizlife.com
  • pusheu.ezvizlife.com 
  • eulog.ezvizlife.com
  • apiieu.ezvizlife.com

Voordat ik in de gaten had dat het vanaf andere netwerken nog wel goed functioneert, heb ik de camera's gereset en ook van de laatste firmware voorzien. Het probleem zit echter niet in de camera's maar blijkbaar gaat er sinds kort iets fout tussen het KPN netwerk en de EZVIZ servers.
Is er iemand die dit probleem herkent en een oplossing heeft gevonden?

Is er iemand van KPN op dit forum  aanwezig die kan achterhalen of er rond 11 december inderdaad iets veranderd is in de routering naar de EZVIZ servers?

Bij voorbaat bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door Raymondt 30 December 2020, 16:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Ik ervaar ook al enige tijd exact hetzelfde als jij zegt. Vanaf kantoor wifi werkt alles goed maar via het KPN mobiele netwerk of thuis via het KPN netwerk over wifi zijn de camera´s nauwelijks benaderbaar. Dacht aanvankelijk dat er een update van de camera´s was geweest of van mijn TP-link mesh routerset.

Heb sinds begin december ook problemen met de camera's. 1 via WIFI en de andere bedraad. Beide kunnen moeilijk het beeld laden, slaat vast en kan niet terug kijken. Heb ook KPN. Krijg de melding dat netwerk instabiel is en dat ik het beeldkwaliteit moet verlagen. Heb diverse keren gedaan maar geen veranderingen of verbetering. Heb ook al gereset, de app opnieuw gedownload, ook op andere nieuwe telefoon maar de problemen blijven.

 

Ik zie dat ik niet de enige ben die sinds kort problemen ondervindt met de EZVIZ camera's. 

Zoals ik al schreef, vanaf andere netwerken zoals Ziggo werkt het gewoon nog prima.
Als ik via VPN software vanuit andere landen verbinding maak met de EZVIZ servers, dan werkt het ook nog als vanouds dus de oorzaak ligt echt bij KPN en/of één van hun internationale partners.  

Ik gebruik één van de camera's om een oogje in het zeil te houden bij mijn hoogbejaarde vader.
Dat werkt nu dus niet meer en dat vind ik eigenlijk nog het vervelendst van deze storing.
Bij een alarm melding kan ik vaak nog wel de eerste drie seconden van een opname bekijken voordat het filmpje vastloopt. Aangezien de opnames vijf seconden beginnen vóórdat er beweging wordt gedetecteerd, zie ik dus totaal niet waardoor het alarm naar mij toe werd gestuurd. 
Op deze manier heb ik dus ook helemaal niets meer aan de camera's.

Ik had gehoopt dat iemand van KPN op dit forum zou reageren zoals voorheen wel op het Telfort forum het geval was. Blijkbaar is die manier van service verlening bij de overname afgeschaft.

Ik stam nog uit het Tiscali en later dus Telfort tijdperk en was eigenlijk al die tijd wel een tevreden klant. Ik vind het erg vreemd dat ze de ondersteuning voor deze camera systemen nu hebben laten vallen.

Ik overweeg daarom om over te stappen naar Ziggo maar wil wel eerst goed kunnen inschatten wat dat voor gevolgen heeft. Ik moet dan thuis sowieso e.e.a. aanpassen qua bekabeling maar zie eigenlijk het meeste op tegen de wijziging van onze email adressen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi allen,

Excuses voor de late beantwoording van het topic. We hebben het probleem wel gezien, maar het vervelende eraan is dat we nog niet kunnen vaststellen wat het preciese probleem is. Om op dergelijke dingen goed te kunnen troubleshooten is het van belang om precies te weten hoe de techniek van EZVIZ in elkaar zit, en hoe dit communiceert, en dat weten we op dit moment nog niet.

@Ron Visser dank voor de opsomming van de url's waarmee het systeem verbinding probeert te maken. Hiermee heb ik in ieder geval al vast kunnen kijken of het misschien onze DNS servers zijn die een van de url's niet herkent. Dat blijkt niet het geval te zijn, alhoewel ik er ergens toch nog aan twijfel of het DNS-gerelateerd zou kunnen zijn.

Is een van jullie misschien in staat om eens een test uit te voeren, en de DNS servers van de verbinding, of het apparaat zelf eens in te stellen op 8.8.8.8 ? Dat is de DNS server van Google, en mocht het dan ineens wel werken, dan weten we in elk geval in welke hoek we het moeten zoeken. Op dit moment blijft het voor ons namelijk ook nog een raadsel.

Na het aanpassen van de primaire DNS van de Experiabox naar de Google 8.8.8.8 DNS is er niks veranderd (terugkijken is nog steeds niet mogelijk, bekabeld noch draadloos). Blijf het raar vinden, aangezien live kijken geen probleem lijkt te zijn.. UPnP aanzetten voor eventuele poorten die nodig waren voor de camera ook al geprobeerd, maar ook geen resultaat.

Reputatie 7
Badge +9

Dank voor het testen @Grianne71 , dat helpt zeker! Alhoewel we nu wel weer opnieuw moeten gaan nadenken over waar het probleem dan wel zit. Zou je misschien eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de EZVIZ tijdelijk als Default Server/DMZ instelt? Daarmee zouden we uit kunnen sluiten of het met poortconfiguraties te maken heeft (Met UPnP heb je dat min of meer al wel gedaan, en aangezien het vanuit het niets ineens verkeerd gaat lijkt het me stug dat het in het modem zit, maar ik wil graag alles uitsluiten).

 

Update: We hebben dit ook bij een andere klant geprobeerd, en als het apparaat in DMZ gezet wordt, dan lijkt het weer te werken. Wel zou het fijn zijn om hier nog een 2e bevestiging van te kunnen krijgen.

 

Hallo Raymondt,

ik denk dat je aan die DMZ klant wel kunt vragen om het apparaat weer uit DMZ te halen.
Ik zelf heb namelijk niets veranderd en op dit moment werkt het zowel vanaf de thuis internet aansluiting als via 4G weer als vanouds. Ook oudere opnames zijn weer prima te bekijken.

Ik vermoed dat er ergens onderweg in de route tussen het KPN netwerk en de EZVIZ omgeving een router o.i.d. is gereset. 

Hopelijk werkt het nu ook weer goed bij Ikook2 en Grianne71!

Ik geloof zelf niet zo in DNS problemen omdat de opnames 3 seconden te zien waren en dan vastliepen. Bij een DNS probleem verwacht ik helemaal geen beelden te krijgen.
Ik zou de camera's ook niet zomaar in DMZ kunnen zetten, eentje heeft verbinding met een openbaar Wifi netwerk.

Jammer dat we nu niet weten wat de oorzaak is geweest maar op dit moment ben ik weer blij :relaxed:
Nu maar hopen dat het ook voor langere tijd blijft werken.

Bedankt voor de hulp!

 

 

 

Bij ons werkt het ook weer spontaan. Waren bezig met DMZ en opeens deed alles weer. Hopelijk blijft het zo. Toen alles begon te werken hadden we nog niets bijzonders gedaan. Dus waar het aan lag, weet het niet. Maar ook ik ben weer blij.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo Raymondt,

ik denk dat je aan die DMZ klant wel kunt vragen om het apparaat weer uit DMZ te halen.
Ik zelf heb namelijk niets veranderd en op dit moment werkt het zowel vanaf de thuis internet aansluiting als via 4G weer als vanouds. Ook oudere opnames zijn weer prima te bekijken.

Ik vermoed dat er ergens onderweg in de route tussen het KPN netwerk en de EZVIZ omgeving een router o.i.d. is gereset. 

Hopelijk werkt het nu ook weer goed bij Ikook2 en Grianne71!

Ik geloof zelf niet zo in DNS problemen omdat de opnames 3 seconden te zien waren en dan vastliepen. Bij een DNS probleem verwacht ik helemaal geen beelden te krijgen.
Ik zou de camera's ook niet zomaar in DMZ kunnen zetten, eentje heeft verbinding met een openbaar Wifi netwerk.

Jammer dat we nu niet weten wat de oorzaak is geweest maar op dit moment ben ik weer blij :relaxed:
Nu maar hopen dat het ook voor langere tijd blijft werken.

Bedankt voor de hulp!

 

Beiden: dank voor de informatie en de medewerking tot nu toe. Mocht het toch weer omvallen, dan hoor ik het graag!

Bij mij werkt het inmiddels ook weer als vanouds. Bedankt voor het onderzoeken. 

Ik heb dit probleem weer sinds een week of 6. Ezviz verwijst me door naar Kpn, kpn helaas nog geen oplossing, nog meer mensen hier last van.

Ook ik heb al langere tijd dit probleem. Ben alleen een leek op dat gebied dus instellingen anders zetten wordt em voor mij niet. Tevens is de beeldkwaliteit van mijn camera’s achteruit gegaan. Ze staan op het hoogste kwa resolutie. Full HD lijkt we SD en dat geldt voor m’n deurbel van 4K ook. Om te janken. 

Reputatie 7
Badge +30

Is er iets veranderd in je instellingen en/of thuisnetwerk, @Ado1983? Of hebben de camera's wellicht een update gehad?

Voor jou dezelfde vragen, @Jurrien87. Is er bij jou rond de tijd dat het probleem ontstond iets veranderd in je thuisnetwerk of je instellingen? 

Welke camera's hebben jullie beiden specifiek (typenummer)?

Geen veranderingen thuisnetwerk gehad. Heb gepoogd die super WiFi te installeren maar die verdwijnen steeds uit mijn kpn. 
 

ik heb de deurbel db1 en de husky color nightvision. Exacte type weet ik niet. Db1 heeft 4K en husky full HD

Na het lezen van dit probleem en het later plotseling weer wel  goed werken van de verbinding kom ik tot de conclusie, mede gezien andere vragen op dit forum, dat er een fout heeft gezeten in de routering van het netwerk van KPN. IP-pakketten volgen verschillende paden in dat netwerk, ook al komen ze uit dezelfde bron en hebben ze dezelfde bestemming. Als er een foutje zit in de routering kan zo'n pakket via het ene pad wel aankomen en via een ander pad niet. Omdat met name TCP pakketten in zo'n geval even later weer opnieuw worden verzonden, wordt die verbinding als traag ervaren. Als er veel pakketten verloren gaan dan komt zo'n verbinding helemaal niet tot stand of valt telkens weg.

Reputatie 7
Badge +30

Geen veranderingen thuisnetwerk gehad. Heb gepoogd die super WiFi te installeren maar die verdwijnen steeds uit mijn kpn. 
 

ik heb de deurbel db1 en de husky color nightvision. Exacte type weet ik niet. Db1 heeft 4K en husky full HD

 

Dank, @Jurrien87. Voor de SuperWifi, neem voor de zekerheid dit artikel met handige informatie en tips eens door: 

 

 

Dan, wat betreft de beeldkwaliteit. Ik zie dat zowel de de deurbel als de camera 2,4 en 5GHz wifi ondersteunen. De Box 12 heeft mesh, waarbij die beide frequenties samengevoegd zijn tot én netwerk. Het kan dan zijn dat jouw apparaten verbinden op de 2,4GHz frequentie. Die heeft een groter bereik, en is beter bestand tegen verstoringen. Maar heeft wel een lagere bandbreedte. Kan zijn dat dit niet hoog genoeg is om de beelden op de hoogste kwaliteit door te geven. 

Je kunt in de Box 12 deze frequenties niet splitsen. Maar je zou wel met de functie Extra Wifi, een tweede wifinetwerk kunnen maken. Daar kun je dan de 2,4GHz op uitzetten. Als je dan de apparaten met dit tweede netwerk verbindt zitten ze op 5GHz. Die heeft een hogere bandbreedte. Wel is het bereik van de 5GHz frequentie minder groot. Dus het kan zijn dat de afstand tussen apparaat en Box 12 dan te groot is. 

Maar, als je de SuperWifi goed ingesteld hebt, dan zal dit tweede netwerk daar ook op verschijnen. Als je dan een van die SuperWifi in de buurt van de deurbel/camera zet, zou het bereik in ieder geval geen problemen moeten geven.

Dit alles wel met de kanttekening dat de maximaal haalbare bandbreedte van je aansluiting ook voldoende moet zijn. Als die aan de lage kant is, dan zal je wifi vaak ook al lager zijn. En dan kan het zijn dat die gewoon te laag is, ook op 5GHz.

Hoe je Extra Wifi instelt lees je hier:

 

Tenslotte, het benaderen van de apparaten. Kun je daarover nog vertellen hoe je ze normaal gesproken benadert? Plus dan hoe je instellingen in de Box 12 staan, en wat je aan eventuele (fout)meldingen ziet.

Is er iets veranderd in je instellingen en/of thuisnetwerk, @Ado1983? Of hebben de camera's wellicht een update gehad?
 

Nee, er is niks veranderd bij mij. 
Opeens krijg ik geen verbinding met mijn Ezviz app (camera’s) als ik op het kpn netwerk 4g zit, zodra ik ergens een wifi verbinding heb functioneert het weer.
Met meerdere kennissen die gebruik maken van andere netwerken bijv: (tmobile) hebben hier geen last van, we hebben het getest.