Beantwoord

FRITZ!Box blijft XS4ALL IPv6 prefix announcen na omzetting naar KPN

  • 11 April 2022
  • 20 reacties
  • 566 keer bekeken

Drie dagen na de omzetting blijft de FRITZ!Box het XS4ALL IPv6 subnet nog verkondigen naast de nieuwe KPN prefix. De Valid Lifetime staat op 0 tegenover 7200 voor de KPN prefix, maar de nodige apparaten en PC’s nemen toch beide prefixen mee.

Een herstart van het modem maakt geen verschil. Is dit een foutje bij het overzetten of een bug in de FRITZ!Box firmware? Weet iemand hoe ik de oude prefix zou kunnen verwijderen (zonder volledige reset)?

Peter

icon

Beste antwoord door pvanderp 13 April 2022, 21:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

Kan je eens een screenshot posten van wat je dan te zien krijgt?

Wel even het derde blokje van de IPv6 adressen wegpoetsen.

Hallo wjb, hierbij het relevante deel van het ICMPv6 frame:

 

Reputatie 7

Ik hoop dat iemand van kpn dit issue binnenkort op zal pakken.

Tja. Dat hoop ik dan ook :-).

Heb er ook een ticket voor ingeschoten bij AVM. Dat is doorgezet naar de tweede lijn.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @pvanderp! Gezien bij de AVM al een ticket loopt lijkt het me handig dat eerst af te wachten. Zou je ons hier op de hoogte willen houden van de voortgang daarvan? Als dat spaak loopt kunnen we vanuit onze kant op onderzoek uit. Wel is het tegen die tijd handig als je je profiel in wilt vullen. Dan kunnen we bij je gegevens. 🙂

Reputatie 7

@pvanderp, Ik neem aan dat je jouw FRITZ!Box al wel een keer opnieuw opgestart hebt.

Klopt dat?

De herstart had ik al in mijn eerste bericht benoemd.

Ik heb van AVM het antwoord gehad, waar ik niet op gehoopt had, namelijk de fabrieksinstellingen herstellen. Die extra prefix is niet op een andere manier te verwijderen.

Peter

Reputatie 7
Badge +17

@pvanderp dat is geen fijn antwoord maar dan heb je in ieder geval zekerheid. Begrijp ik daaruit goed dat je in ieder geval antwoord hebt op de vraag?

Reputatie 7

Ik heb van AVM het antwoord gehad, waar ik niet op gehoopt had, namelijk de fabrieksinstellingen herstellen. Die extra prefix is niet op een andere manier te verwijderen.

Dat lijkt me nu echt zo'n antwoord "om van je af te af te zijn" i.p.v. de werkelijkheid.

En anders is dat een zeer lelijke bug in de firmware van de FRITZ!Box.

Reputatie 7
Badge +9

@pvanderp , ik weet niet of het helpt (en misschien heb je het ook al geprobeerd), maar wat gebeurd er als je eerst eens die IPv6 ondersteuning uitzet, die Fritz Box herstart, vervolgens die IPv6 ondersteuning weer aanzet en nog een herstart doet? Misschien dat die hierdoor het oude XS4ALL prefix wel kwijt raakt.

@pvanderp , ik weet niet of het helpt (en misschien heb je het ook al geprobeerd), maar wat gebeurd er als je eerst eens die IPv6 ondersteuning uitzet, die Fritz Box herstart, vervolgens die IPv6 ondersteuning weer aanzet en nog een herstart doet? Misschien dat die hierdoor het oude XS4ALL prefix wel kwijt raakt.

Goed idee, vanavond geprobeerd, maar helaas. Oude prefix blijft plakken. Dank voor de tip!

Overigens ook gewisseld van XS4ALL naar KPN als provider in de instellingen, maar dat heeft ook geen effect.

Reputatie 7
Badge +17

@pvanderp ik heb hier voor de zekerheid nog navraag gedaan voor je. Gezien het paasweekend verwacht ik daar dinsdag of woensdag reactie op te krijgen. Zodra ik dat antwoord heb laat ik het je hier weten! 🙂

ik ben in het bezit van een fritz 7583 en heb na omzetting van xs4all naar kpn geen problemen met de ipv6 adressen het is keurig omgezet en mijn oude adres van xs4all is weg alleen nog een adres in de range van 2a02:a467:……

Lifetime 0 zal oneindig zijn, wat gebeurt er als je deze op 1 zet?

je kunt ook proberen de settings te exporteren, een full factory reset te doen, en alleen bepaalde settings weer terug te importeren. Weet zo niet welke je nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +17

@pvanderp ik heb navraag voor je gedaan. Alleen heb ik hierbij geen ander antwoord gekregen dan je al hebt. Kan je laten weten of het met een reset is gelukt?

@pvanderp ik heb navraag voor je gedaan. Alleen heb ik hierbij geen ander antwoord gekregen dan je al hebt. Kan je laten weten of het met een reset is gelukt?

Hallo Bram,

 

dank voor de moeite. Ik heb de reset nog niet uitgevoerd omdat ik dan wel even bezig ben om alles te herstellen. Drie repeaters, vijf FRITZ DECT schakelunits en vier dect telefoons. Alles lijkt verder goed te werken dus die paar extra IP adressen zitten mij wel prima…

Ik moet eigenlijk nog een reactie sturen naar AVM of ze het kunnen fixen in een volgende firmware. 

Lifetime 0 zal oneindig zijn, wat gebeurt er als je deze op 1 zet?

je kunt ook proberen de settings te exporteren, een full factory reset te doen, en alleen bepaalde settings weer terug te importeren. Weet zo niet welke je nodig hebt.

Je kunt niks instellen voor de IPv6 prefixen. 

Reputatie 7
Badge +17

@pvanderp ik heb een antwoord gemarkeerd. Omdat dit het antwoord is op de vraag waarvoor je het topic geopend hebt. 

Ik hoop dat AVM in de volgende update iets voor je kan doen om deze in de toekomst makkelijker te maken. 

Gisteren de factory reset uitgevoerd. Wel eerst een backup gemaakt. Aangezien je vrij selectief zaken kan herstellen uit de backup viel het enigszins mee. Moest alleen de WiFi repeaters opnieuw verbinden om de Mesh functie te herstellen. Verder moet je ook de FRITZ!DECT schakelkastjes langs om ze weer aan te melden.

De extra IPv6 prefix was daarna zoals verwacht verdwenen.

Hopelijk neemt AVM het mee in de firmware to-do-list...

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met de IPv6 verbinding via een Fritz!Box 7581. Netwerkstatus op de PCs gaf ook aan dat ik op IPv6 geen internetverbinding had. De oplossing bij mij zat in het aanpassen van de IPv6 connectivity instelling in de Fritz!box.

Ik heb deze aangepast naar “Use Native IPv6 connection” en nu lijkt het weer te werken