Beantwoord

FRITZ box en slechte wifi, geen hulp van KPN

  • 8 April 2024
  • 13 reacties
  • 180 keer bekeken

We hebben een wifiupgrade laten uitvoeren na onze verbouwing. Hierin is de Experiabox van KPN verwijderd en is er een FRITZ! Box 7590 Edition International geplaatst i.c.m. 3 st FRITZ! Repeater 6000 Edition International en 1 FRITZ! Repeater 1200 AX Edition International.

Wifi heeft een netwerksnelheid van 1.2 GB op de 5 GHZ en zo'n 750 MB op de 2.4 GHZ.

Tevens hebben we veel wifigestuurde lampen welke allemaal apart ingeregeld zijn door de wifi expert die de modem en access points heeft geïnstalleerd. Nu vallen mijn Harman Kardon boxen vaak weg met het geluid en de lampen reageren soms slecht. Dit is met name in de avond rond een uur of 8 a 9. Volgens de Wifi expert heeft dat te maken met de inkomende snelheid en de upload snelheid zodat de 'pakketjes met informatie’ vertraagd worden verzonden. Ik kan mijn snelheid updaten naar 200 MB (heb nu 100 MB). Ik behaal over het algemeen zo'n 75 MB download en 28 MB upload (vast lijn bekabeld). De aansluiting voor KPN glasvezel ligt er al 5 maanden zo ongeveer en wordt maar niet aangesloten.

Wij zijn al jaren trouwe klant bij KPN en hebben ook alle mobiele telefoons etc. daar ook lopen. Ik heb hun gebeld met dit verhaal en ook het probleem uitgelegd en gevraagd of hun ter coulance (omdat de glasvezel het ook nog niet doet) het abonnement tijdelijk kosteloos willen verhogen naar de 200 MB versie ter overbrugging. Er viel geen land te bezeilen met deze jongedame aan de telefoon en kon ook haar afdelingshoofd niet te spreken krijgen. Wat ik moest doen is alles resetten en dan de Wifimanager activeren zodat deze de modem in kan stellen. Ik heb een klap geld uitgegeven aan het installeren van deze modem en heb haar verteld dat ik dat niet zomaar ga doen. Vond deze jongedame heel raar, nou ik vind dingen ook wel eens heel raar…..Een klant zo slecht helpen en eigenlijk niets willen...

 

Ik heb €1500,00 uitgegeven aan een nieuwe modem en repeaters en alles keurig laten installeren maar KPN kan niet de beloofde snelheid leveren. Nu moet ik € 8,99 per maand extra betalen voor de tijdelijke 200 MB aangezien KPN ook niet weet wanneer de glasvezel actief wordt.

 

Wat moet je hier nu mee of heeft er iemand nog tips?

 

Iemand van KPN uit die mij wellicht kan helpen om te zoeken naar een goede oplossing? 

 

Mvg, Kramer

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 8 April 2024, 23:20

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Badge +2

als je nu met 75 download en 28 upload en een abonnent hebt van 100 zal een upgrade naar 200 het niet sneller maken (anders haalde je nu wel die 100 ) ,  vind het troudens vreemd dat je met die snelheden niet een paar lampjes aan en uit kunt schakelen. denk dat je wifi expert de schuld bij KPN wil neerleggen terwijl het daar niet ligt. 

Wat voor snelheid haal je bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks aan de modem net verder alle overige (draadloze) apparatuur uit @Jk79 ?

Van 100 naar 200 kost €7,50 per maand meer en KPN biedt ondersteuning als je eerst de originele KPN modem aansluit, anders kunnen zij niets voor je controleren met de nodige tools.

Reputatie 7
Badge +9

De jonge dame kan dit simpelweg niet doen, omdat ze dit niet mag.
Als u een duurder product wil, moet u hier gewoon netjes voor betalen zoals alle klanten.
Niet wat u wilt horen, dat snap ik. Maar dit is gewoon beleid.

Reputatie 7
Badge +24

De WiFi Manager werkt helemaal niet met de FritzBox. Die werkt alleen met modems van KPN zelf.

Heeft u tv van KPN? 

Reputatie 7
Badge +12

Deze wifi expert weet wel goed te verkopen maar bij problemen geven ze een ander de schuld, lekker makkelijk.

U heeft in ieder geval eigen apparatuur hangen, helemaal goed alleen KPN zal dit niet standaard ondersteunen. Wel heeft KPN een dienst welke Service+ heet, dit is een speciale ingang van de klantenservice welke hun uiterste best doen om te zorgen dat uw eigen apparatuur perfect met elkaar werkt. O.a. smarthome apparatuur.

Reputatie 7
Badge +24

Zijn de repeaters bekabeld op de FritzBox aangesloten? 

De WiFi Manager werkt helemaal niet met de FritzBox. Die werkt alleen met modems van KPN zelf.

Heeft u tv van KPN? 

Jazeker, dat draait verder goed

Zijn de repeaters bekabeld op de FritzBox aangesloten? 

1 wel, de andere niet

Deze wifi expert weet wel goed te verkopen maar bij problemen geven ze een ander de schuld, lekker makkelijk.

U heeft in ieder geval eigen apparatuur hangen, helemaal goed alleen KPN zal dit niet standaard ondersteunen. Wel heeft KPN een dienst welke Service+ heet, dit is een speciale ingang van de klantenservice welke hun uiterste best doen om te zorgen dat uw eigen apparatuur perfect met elkaar werkt. O.a. smarthome apparatuur.

Ok, ga ik daar eens even kijken of ze iets voor mij kunnen betekenen.

Wat voor snelheid haal je bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks aan de modem net verder alle overige (draadloze) apparatuur uit @Jk79 ?

Van 100 naar 200 kost €7,50 per maand meer en KPN biedt ondersteuning als je eerst de originele KPN modem aansluit, anders kunnen zij niets voor je controleren met de nodige tools.

85 mb jammer genoeg. Zodra ik bijv een speedtest uitvoer op mijn mobiele telefoon en tegelijkertijd de tv aan heb staan op de sportkamer heb ik gelijk Tetrisbeeld op de tv zodra de speedtest gaat uploaden. Is dat normaal?

Reputatie 7
Badge +24

Van 100 naar 200 kost €7,50 per maand meer ...

Bij de nieuwere abbonementen wel. Bij de oudere abonnementen kost het € 8,99. Ik gok dat @Jk79 een Alles-in-1 Standaard abonnement heeft.

Reputatie 7
Badge +24

Zijn de repeaters bekabeld op de FritzBox aangesloten? 

1 wel, de andere niet

Het had veel beter geweest als ze allemaal bekabeld waren aangesloten. U heeft net verbouwd. Had u toen niet de kans om kabels te leggen?

Reputatie 1

Wat voor snelheid haal je bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks aan de modem net verder alle overige (draadloze) apparatuur uit @Jk79 ?

Van 100 naar 200 kost €7,50 per maand meer en KPN biedt ondersteuning als je eerst de originele KPN modem aansluit, anders kunnen zij niets voor je controleren met de nodige tools.

85 mb jammer genoeg. Zodra ik bijv een speedtest uitvoer op mijn mobiele telefoon en tegelijkertijd de tv aan heb staan op de sportkamer heb ik gelijk Tetrisbeeld op de tv zodra de speedtest gaat uploaden. Is dat normaal?

 

Uw probleem zit waarschijnlijk in uw eigen netwerk. Het kan zijn dat door het verkeerd configureren van de Fritzbox het KPN IPTV signaal uw thuisnetwerk volledig over de ‘rooie’ trekt.

IPTV werkt met multicasting… in (hele, hele, hele) simpele bewoordingen: multicasting is een soort digitale trein waarbij de pakketjes bij de juiste apparaten (stations) worden afgezet. Hierdoor heb je voor het grootste gedeelte van de reis wanneer 5000 mensen naar RTL4 zitten te kijken maar een enkele RTL4 trein nodig en geen 5000 RTL4 treinen. Dat scheelt capaciteit op het KPN netwerk.

Nu moet elk RTL4 pakketje wel een kaartje hebben naar het juiste apparaat bij u thuis, dat moet worden geregeld (doorgegeven) door de Fritzbox. Nu kunnen er twee situaties zijn met netto hetzelfde resultaat: A) De Fritzbox geeft de kaartjes niet goed door of B) een andere apparaat op uw netwerk geeft ook kaartjes uit, bijvoorbeeld de HK speakers. Netto resultaat in beide gevallen is complete chaos op uw thuisnetwerk, waardoor uw speakers verbinding verliezen, elk apparaat RTL4 pakketjes krijgt, capaciteit terugloopt en problemen met de televisie bij belasting netwerk. 

Uw wifi expert moet op de Fritzbox eens even gaan kijken naar de configuratie van IGMP en dit ook even checken op de repeaters. IGMP is een vrij kwetsbaar verhaal op uw thuisnetwerk en er zijn veel andere apparaten die dit kunnen verstoren. Daarom ben ik zelf enigszins technisch ‘traditioneel’ en zou ik IPTV apart zetten op een eigen VLAN, maar dat is (helaas) niet mogelijk op deze Fritzbox.

Reageer