Vraag

Fritzobx rechtstreeks op FTU aansluiten. Hoe?

  • 11 September 2021
  • 48 reacties
  • 2096 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb een aansluiting FK-01. Volgens mij AON. Ik wil een fritzbox 5530 fiber aansluiten. Deze kan rechtstreeks op de glasvezel. Ik zie geen connector aan de glasvezel zitten deze gaat rechtstreeks in de FK-01. Heeft iemand dit al gedaan of heb ik een monteur van KPN nodig? In het laatste geval zal ik moeten aanvragen of en hoeveel kosten hiervoor gerekend worden. Iemand ervaring?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Reputatie 7
Badge +11

FK-01? Bedoel je misschien de TK-01?

 

Daarvoor kun je een patchcover-kit bestellen. Hier zit standaard een 1-meter lange SC/APC-SC/APC kabel aan. Deze zou je kunnen omwisselen door een SC/APC-LC/APC kabel die bij de Fritzbox zit. En koop alsjeblieft een oneclick-cleaner om de ferrules van de glasvezelkabels schoon te maken. Zo'n ding is niet duur maar je hebt er veel plezier van.

 

Het is wel belangrijk om zeker te weten dat het AON is. Als je namelijk toch op PON blijkt te zitten (dit type FTU wordt in beide netwerktypen gebruikt) dan voeg je een alien toe die ervoor zorgt dat er 32 klanten zonder verbinding zitten. Kun je eens een foto maken van hoe jouw aansluiting er nu uit ziet? Zit er al een NT op?

@Gisiem 

voordat je hier aan begint met vervangen van de patchcover kijk NOOIT in de actieve glasvezel

je kunt er zelfs blind van worden

gebruik een speciale bril of kijk er niet in

het is een niet zichtbaar licht maar zeer gevaarlijk voor je ogen

en wat @NHendriks aangeeft altijd een one click cleaner gebruiken

en ook altijd voorzichtig te werk gaan met de glasvezel

even hier een foto plaatsen van je aansluiting

Reputatie 7

Mijn advies: Niet aan beginnen, gewoon een NTU of ONT door KPN laten plaatsen en daar een 7590(ax) of 7583 op aansluiten.

Overigens vind ik de prijs van de 7590ax exorbitant hoog t.o.v..de 7590 en is dat prijsverschil mijns inziens absoluut niet gerechtvaardigd voor de wifi-6 die je er extra voor krijgt.

Reputatie 1

@NHendriks Nee, Ik bedoel de Wit kastje FK-01 en ik had ergens op internet gelezen dat dit per definitie een AON aansluiting is.

@peter-keetfm Duidelijk!!! bedankt.

@wjb Het gaat niet om de 7590ax, maar om de 5530 die voor € 169.= te koop is. Waarom niet de allernieuwste die geschikt is om rechtstreeks te worden aangesloten?

Reputatie 1

Dit is het enige kastje dat in de meterkast hangt. De FK-01

Reputatie 7
Badge +11

Ah, het NT is de FK-01, ik wist ook niet van die benaming af. De ftu die eronder zit is wel degelijk een TK-01. Dan gaat mijn advies zoals ik die hierboven schreef op. Ik moet mij wel aansluiten bij @wjb. Je gaat geen verschil merken of je het NT ertussen gebruikt of direct aansluit op de FTU met een glasvezel. 

Reputatie 7

Waarom niet de allernieuwste die geschikt is om rechtstreeks te worden aangesloten?

Ik ben een enorm voorstander van om de verantwoordelijkheid voor de netwerkverbinding op OSI layer 1 volledig bij de provider te laten liggen en dat betekent dat KPN ook de NTU of ONT levert. Het betekent ook dat de keuze in routers vele malen groter is en dat is dus gunstig voor de abonnee. Daarnaast kan je zonder veel handelingen altijd terugvallen op de Experia Box mocht er een storing zijn waar de ondersteuning van de klantenservice voor nodig is. Zij zullen bij het gebruik van een eigen router immers altijd vragen om de Experia Box aan te sluiten en dan is het wel zo prettig als de NTU of ONT gewoon operationeel is.

Reputatie 1

Als ik het goed begrijp. Iedere fritzbox met DSL aansluiting gewoon met een rj45 op het bestaande kastje aansluiten , en geen enkel verschil met directe glasvezelaansluiting zoals de 5530?

Als ik het goed begrijp. Iedere fritzbox met DSL aansluiting gewoon met een rj45 op het bestaande kastje aansluiten , en geen enkel verschil met directe glasvezelaansluiting zoals de 5530?

Ga gewoon voor de fritzbox 7590 zonder ax werkt perfect op de nt glasvezel kastje

Heb ik ook 

Reputatie 1

Ok bedankt. Ga ik bekijken

Reputatie 7
Badge +11

En niet te vergeten, mogelijk wordt in de toekomst AON omgebouwd naar PON. Afhankelijk van of KPN in protest gaat op de uitspraak van de ACM en wat daaruit volgt heb je misschien op den duur helemaal niks meer aan die 5530.

@NHendriks

Is dat zo?

is dat niet heel duur om die glasvezel kastjes bij de klanten te vervangen 

En de pops (wijkkasten) om tebouwen 

 

 

Badge +12

Hier ook een 7590 via een NTU. Makkelijk aan te sluiten/vervangen mocht dat nodig zijn. 100% stabiel en volledig storingsvrij.

Reputatie 1

Ok, bedankt allemaal. Wordt dus 7590.

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks

Is dat zo?

is dat niet heel duur om die glasvezel kastjes bij de klanten te vervangen 

En de pops (wijkkasten) om tebouwen 

 

 

Ik durf niet te zeggen hoe dat precies verloopt maar stel dat er in de toekomst een DSLAM vervangen moet worden dan acht ik de kans wel aanwezig dat deze voor een XGS PON OLT vervangen wordt. Dit is echter speculatie en ik gok dat dit niet in de nabije toekomst gaat zijn.

En niet te vergeten, mogelijk wordt in de toekomst AON omgebouwd naar PON. Afhankelijk van of KPN in protest gaat op de uitspraak van de ACM en wat daaruit volgt heb je misschien op den duur helemaal niks meer aan die 5530.


Als de vrije keuze doorgaat kan de 5530 prima bij KPN werken, moet er alleen even een andere SFP in die geschikt is voor de PON lijn en heeft KPN wat extra werk.

SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Reputatie 7

SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Volgens mij wordt de XGS-PON SFP module standaard nog niet meegeleverd maar moet je die apart bestellen.

Reputatie 7
Badge +11

En niet te vergeten, mogelijk wordt in de toekomst AON omgebouwd naar PON. Afhankelijk van of KPN in protest gaat op de uitspraak van de ACM en wat daaruit volgt heb je misschien op den duur helemaal niks meer aan die 5530.


Als de vrije keuze doorgaat kan de 5530 prima bij KPN werken, moet er alleen even een andere SFP in die geschikt is voor de PON lijn en heeft KPN wat extra werk.

SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Als ie doorgaat. Ziggo zal wel in protest gaan en KPN verwacht ik ook wel, daarom ook mijn 'afhankelijk of KPN in protest gaat en wat daaruit volgt'. Het zou zonde zijn van je geld om iets te kopen waar je mogelijkerwijs over 5 jaar helemaal niets meer aan hebt terwijl je voor hetzelfde geld iets kan kopen waarvan je zeker weet dat je het kunt blijven gebruiken. 

Reputatie 7

Ziggo zal wel in protest gaan en KPN verwacht ik ook wel, daarom ook mijn 'afhankelijk of KPN in protest gaat en wat daaruit volgt'.

Ik denk dat Ziggo en KPN weinig kans maken om de vrije modemkeuze op shared medium netwerken te blokkeren. Ook ik verwacht dat ze de "beleidsregel handhaving besluit eindapparaten" zullen aanvechten maar ik verwacht dat de onderbouwing te kort zal schieten gezien het feit dat de Europese regelgeving alleen een afwijking t.o.v. de richtlijn accepteert op technisch gronden. En aangezien zowel PON als DOCSIS gestandaardiseerd zijn zal het erg lastig zijn om technische gronden te vinden.

Reputatie 1

Toch nog even een vraag over de aansluiting. Provider Freedom biedt een pakket aan inclusief een Fritsbox 5530-fiber (incl WiFi6) Gaat gewoon over KPN glasvezel. Er is dus altijd een mogelijkheid om de fiber fritzbox aan te sluiten. Misschien beter naar freedom?? Of KPN moet dit mogelijk maken. Zal ze morgen bellen.

PSFreedom zal deze toch ook niet overal wegzetten als er een kans bestaat dat ze straks niet meer werken.

Toch nog even een vraag over de aansluiting. Provider Freedom biedt een pakket aan inclusief een Fritsbox 5530-fiber (incl WiFi6) Gaat gewoon over KPN glasvezel. Er is dus altijd een mogelijkheid om de fiber fritzbox aan te sluiten. Misschien beter naar freedom?? Of KPN moet dit mogelijk maken. Zal ze morgen bellen.

PSFreedom zal deze toch ook niet overal wegzetten als er een kans bestaat dat ze straks niet meer werken.


waarom zou je de 5530 nemen ? je hebt ook een netwerk poort minder dan de 7590

ik zal als ik u was voor een 7590 gaan en de wan poort op het glasvezelkastje aansluiten

werkt goed

en wifi ac is snel genoeg waarom zal je ax willen ?

en er komt bij dat het wel mogelijk is bij kpn maar meerwaarde mm ik was het ook van plan maar toch niet gedaan

zelfs heb ik hier nog een patchcover liggen en een fritzbox 5490

Badge +12

Toch nog even een vraag over de aansluiting. Provider Freedom biedt een pakket aan inclusief een Fritsbox 5530-fiber (incl WiFi6) Gaat gewoon over KPN glasvezel. Er is dus altijd een mogelijkheid om de fiber fritzbox aan te sluiten. Misschien beter naar freedom?? Of KPN moet dit mogelijk maken. Zal ze morgen bellen.

PSFreedom zal deze toch ook niet overal wegzetten als er een kans bestaat dat ze straks niet meer werken.

Als je ook tv afneemt zou ik maar even hoe nadenken voordat je naar Freedom overstapt. CanalDigitaal is hetgeen wat mij tegenhoudt om die stap te maken. Een en al ellende. Ik wacht eerst de ontwikkelingen af. Het gaat nu iets beter lees ik her en der maar het is nog niet te vergelijken met KPN/XS4ALL.

Reputatie 1

@peter-keetfm Mijn overwegingen zijn:

Wifi 6 biedt veel grotere bandbreedte 9,6 Gb/s tegen 3,5 Gb/s bij Wifi 4. Je loopt in een home omgeving nooit meer tegen de grens aan. Latency is stuk lager dan bij WiFi 4. Dus alles reageert net even sneller. Verder is mijn NAS redelijk oud en zal 'n keer vervangen moeten worden. Nieuwere komen nu op de markt met 2,5 Gb doorvoersnelheid. De 5530 heeft een aansluiting met deze snelheid. Ook daar 2,5 X snelheidswinst. Kom ik een 1Gb aansluiting tekort, heb ik nog enkele 1Gb switches liggen. dus geen probleem.

Dat allemaal voor een prijs die enkele tientjes lager ligt. Moeilijk om daar niet voor te gaan. Ga dus morgen met KPN bellen.

Reputatie 7

Ik snap echt niet waarom mensen zonodig hun router rechtstreeks op de FTU willen aansluiten. Je zal er geen enkel voordeel mee realiseren en daarbij maak je de keuze in routers alleen maar kleiner en verhoog je de kosten.

Er is geen haar op mijn hoofd die het ook maar een seconde zal overwegen mijn Genexis NTU te vervangen door een AON fiber SFP module.

Reputatie 7

Wifi 6 biedt veel grotere bandbreedte 9,6 Gb/s tegen 3,5 Gb/s bij Wifi 4. Je loopt in een home omgeving nooit meer tegen de grens aan.

WiFi 6 is eigenlijk alleen maar interessant in omgevingen met heel veel wifi apparaten maar voor een thuisomgeving zal je er heel weinig profijt van hebben.

Met WiFi 5 (802.11ac) haal je ook prima snelheden en lage latency mits je aandacht besteedt aan de plaatsing vsn de wifi toegangspunten.