Vraag

FTP via IPv6 werkt na update KPN Box 12 niet meer

  • 25 March 2024
  • 28 reacties
  • 353 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds de update op 5 maart van de KPN box 12 kan ik niet meer FTP-en.

Ik kan alleen nog FTP-en als ik “hard-codet” het IPv4 adres gebruik. Wat moet ik in mijn box 12 aanpassen?


28 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Heb je de modem al opnieuw opgestart of gereset?

Reputatie 1
Badge

😂 IT Crowd. have you tried turning it off and on again. 😂.

Opnieuw gereboot wel. Maar resetten zou alleen maar effect hebben als ik persoonlijke instellingen heb gemaakt. Ik blijf het liefst van dat kastje af omdat er eerst altijd naar de gebruiker wordt gekeken.

Als ik een modem moet resetten omdat er door KPN een update op geweest is, dan is er iets anders aan de hand, denk je niet?

Groet, Jan

Reputatie 7
Badge +8

Herstarten is vaak het beste om dat als eerst te doen. En anders helpt een reset vaak.

Ik vermoed dat er iets mis in in de DNS-tabel van je apparaat.

Reputatie 1
Badge

Oké, Zodat ik weet waar ik een volgende keer naar moet kijken of aan moet denken. Kun je ook uitleggen waarom je het vermoeden hebt?

Groet, Jan

 

Reputatie 7
Badge +8

@BolleJan En hielp dat?

Reputatie 1
Badge

Nope, en eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht maar je weet het maar nooit.

Net ook weer met KPN gebeld. Tweede reset en nog een keer een reboot, heeft niet geholpen. Een expert gaat me bellen.

Groet, Jan

 

Reputatie 7
Badge +8

Opmerkelijk, is het niet zo dat die hostname niet meer werkt? En dat het probleem bij je hosting ligt?

Reputatie 7

Waar staat het apparaat waarnaar je die FTP sessie op wilt zetten?

Is dat bij jou thuis of ergens op Internet?

Reputatie 1
Badge

De provider is absoluut zeker dat bij hen alles goed staat. Dat kan ik verder niet controleren. Mijn gedachten gingen dus ook eerste naar de provider.
 

Tot de upgrade van de router kon ik zonder problemen FTP-en. Nu moet ik keihard een IPv4 adres opgeven om een FTP-connectie op te kunnen bouwen.

Dat beantwoord tevens de vraag of het FTP-adres binnen of buiten mijn netwerk staat. Vanavond na het eten even kijken of ik intern wel met IPv6 kan FTP-en.

👍🏼

Reputatie 7
Badge +8

Eerste wat ik zou doen is een traceroute/ping  op je hostname, en kijken of er antwoord op komt. 

Als dit bijv. het ftp.mijnbedrijf.nl (fictief) is, en deze resolved niet meer vanuit je hosting, dan ligt het inderdaad bij hun. Maar vaak gebruik je de hostname van je site, in dit geval het fictieve mijnbedrijf.nl.

Inmiddels is wel duidelijk dat jouw probleem te maken heeft met DNS. Waar het ligt, weet ik niet, maar als je hosting veranderingen heeft aangebracht in de ip-adressen, dan dan zou dat het kunnen zijn. En moet het vanzelf wel bijtrekken.

Ik kan sinds vannacht ook niet meer ftp-en

Maar nu ik in de modem instellingen bij beveiliging het niveau van ‘medium’ naar ‘laag’ verander lukt het wel!

De instelling bij medium zegt:

ipv4 ipv6 afscherming staat in de firewall nu aan

Reputatie 7
Badge +8

Dat had ik al eerder op dit forum gehoord. Blijkbaar heeft je modem een softwareupgrade gehad.
Je kan ook de firewall aanpassen zodat poort 21 werkt. Maar als je met een passieve verbinding zit, dan heb je andere poorten nodig, maar misschien werkt dat dan wel?

 

Als ik FTP gebruik (vaker SFTP), dan gebruik ik altijd passieve modus.
(Maar sites rol ik tegenwoordig uit via GIT, en SSH (poort22), maar dat terzijde)

Reputatie 7

Ik kan sinds vannacht ook niet meer ftp-en

Maar nu ik in de modem instellingen bij beveiliging het niveau van ‘medium’ naar ‘laag’ verander lukt het wel!

De instelling bij medium zegt:

ipv4 ipv6 afscherming staat in de firewall nu aan

Dat is vreemd want ook bij de firewall op medium zouden er geen beperkingen mogen zijn op uitgaande verbindingen uitgezonderd netbios.

bron

Ja, geen idee. Maar als ik het beveiligings niveau verlaag lukt het dus wel en bij medium niet...

Oh lekker, nog iets wat niet werkt. Native Access, een software download/manager van Native Instruments voor het downloaden en updaten van music libraries.

Krijgt geen connectie meer met internet, ook niet op standje ‘laag’…

 

Hey KPN, hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb overigens zelf al een goede firewall van ESET en heb die van KPN eigenlijk dus helemaal niet nodig.

Maar er is nergens een mogelijkheid die uit te schakelen.

Lekker dan...

Reputatie 1
Badge

Sorry estone, ik kan niets met jouw opmerkingen. Mijn doel is het achterhalen/opsporen van een probleem. Met een workaround kan ik wel FTP-en. Misschien kun je voor jouw storingen ook een workaround vinden.

IPv6 is nog steeds niet overal goed ingeregeld en bij of mijn provider of KPN moet iets aangepast worden. Misschien in de box 12 of misschien een dns-configuratie. Als je mee wilt helpen aan een oplossing hou het dan a.u.b. bij dit probleem.

bijvoorbaat dank, groet Jan

Reputatie 1
Badge

Ik zie op de router het volgende:

Geen verbinding

Traag maar afgerond

Ping werkt, DNS correct

Ping werkt. DNS correct

Kan ik nu de conclusie trekken dat het toch aan de router ligt? Ik denk dat je dit op een andere router kunt testen. Wie van KPN kan mij hierbij helpen.

Groet, Jan

 

Reputatie 1
Badge

Update:

Samen met support van KPN het probleem opnieuw bekeken. Er komt een nieuwe modem om te kijken of de storing dan nog bestaat. Goeie service KPN, dank je wel.

Vanwege de storing kreeg ik ook nog eens extra GB internet op m'n mobiel. En daar heb ik meteen gebruik van gemaakt door mijn mobiel als hotspot te gebruiken. En via de hotspot werkt het ftp-en over IPv6 wel.

Nu kijken of een nieuwe modem het euvel ook verhelpt.

 

Ik heb precies hetzelfde probleem. Dat gaat een nieuwe moden niet oplossen vrees ik. 

In ‘Low’ werkt alles perfect, in aangepast modus met poort 21 FTP doorlaten (en passive mode) werkt het nog steeds niet. Via telefoon hotspot wel.

 

Reputatie 1
Badge

Ik heb die drie firewall instellingen ook geprobeerd. Dat heeft niets opgeleverd. Het probleem bleef bij alle drie de instellingen (dus ook bij “low”) bestaan.

Heb je al eens geprobeerd een ftp connectie op te bouwen met jouw telefoon als hot-spot? FTP over IPv6 werkt dan wel bij mij.

Misschien heb je gelijk en ligt het niet aan het modem. Met een andere (nieuwe) hebben we dat in elk geval uitgesloten en kan ik verder zoeken.

groet Jan

 

Over de telefoon werkt alles. Op Low werkt mijn FTP ook, op aangepast met FTP  toegestaan lukt de verbinding wel, maar de passive overdracht van bestanden nog steeds niet. 

 

Ik hoop van harte voor je dat een nieuw modem het oplost.

Reputatie 1
Badge

Dat laatste kan ook vanwege instellingen bij de hosting zijn. Misschien accepteren ze alleen actieve overdracht. Dat zou bij hen in de handleiding kunnen terugvinden.

Als bij jou de filetransfere met “low” wel lukt is het niet hetzelfde probleem als dat van mij. Bij low met actief of passief en alle mogelijke instellingen lukt het niet over IPv6. Maar dat kan ook een samenspel met de hosting zijn.

Als dat zo is, zal ik eerst het ene uit moeten sluiten om de storing bij de ander te kunnen ontdekken. Misschien samen met een certificaatfout dat FTP-en over IPv6, na de update compleet heeft tegengehouden. 
 

 

Gedeelde smart. Zelfde probleem hier…
Heel lastig om mee te werken zo.
Met dank aan de provider log ik in op de IP4 en wanneer ik in de windowns instellingen IPv6 uitschakel werkt het ook. Ook met VPN krijg ik het aan de praat, maar is niet zoals het hoort.

Als sinds de 5e aan het mailen met de zeer behulpzame provider.

Dit is natuurlijk een probleem wat maar bij een klein deel van de klanten speelt. Maar laten dat nou net de wat specifiekere gebruikers zijn, erg frustrerend inderdaad :(

Reageer