Beantwoord

Gebruik Firewalla Gold ipv KPN box 12 rechtstreeks op het glasvezel modem?

  • 12 May 2022
  • 4 reacties
  • 294 keer bekeken

Ik heb twee GB internetverbindingen, Ziggo via coax en KPN via glasvezel. Deze pluggen beide in een Firewalla Gold router o.a. om met load balance beide tegelijk te kunnen benutten. Lekker snel en redunant dus. Het coax modem van Ziggo heb ik met enige helpdeskhulp inmiddels in bridge mode gekregen, maar met de KPN box 12 schijnt dit niet mogelijk te zijn. Mijn NAS, Wifi, IoT, UTP router e.d. worden gemanaged door- en hangen achter de Firewalla router. De KPN box heeft dus verder geen functie en wil ik daarom uit mijn netwerk hebben.

 

Na lang zoeken hier op dit forum en andere bronnen ben ik inmiddels zover dat ik weet een PPPoE verbinding te moeten maken. In de configuratie van de Firewalla lijkt dit vrij standaard te zijn, met als login MAC_adres@internet en password KPN. Maar dan houdt het op, het werkt niet. Ik heb het vermoeden iets heel simpels over het hoofd te zien, maar ben onderhand uitgebonjoerd op de trail-and-error methode.

 

Daarom: HELLUP! Hoe wip ik de KPN box 12 uit mijn netwerk en sluit mijn eigen router rechtstreeks aan op het glasvezel modem?

icon

Beste antwoord door wjb 12 May 2022, 23:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

kpn ondersteunt gebruik eigen router. Maar koppelen van 2 verbindingen wordt v.u. de helpdesk, uiteraard, niet ondersteund.

Zie voor instellingen eigen router https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm .

redunant

Dit woord ken ik niet en Google ook niet.

 

Heb je zó veel snelheid tegelijkertijd nodig?

Een HD stream is 5 Mb/s via internet en een 4k stream (bv Netflix) is 25 Mb/s.

Je moet wel héle grote bestanden in korte tijd willen binnenhalen wil 2 x 1 Gb/s nut hebben.

Je kan financieel mogelijk wat (heel wat) besparen. Een medeforummer heeft een eigen IT bedrijf met eigen servers en heeft 1 Gb/s verbinding daar. Maar dat is Ziggo, dus is alleen de download 1 Gb/s. De upload is vlgs mij bij hen nog steeds maar 50 Mb/s, maar heb wel begrepen dat dat deze of volgende maand naar 75 Mb/s gaat. Dus voor de upload hoef je het bij Ziggo al helemaal niet te hebben.

Enige is dat je met 2 providers wel een uptime van 99,99 % zult hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Je kan financieel mogelijk wat (heel wat) besparen. 

Ik vermoed dat @Ilco_010 dat zelf ook wel weet. Hij of zij heeft waarschijnlijk geld zat en doet dit gewoon voor de fun.

@Ilco_010 heeft u het vlan juist ingesteld? Vlan 6 voor internet. 

Reputatie 7

Daarom: HELLUP! Hoe wip ik de KPN box 12 uit mijn netwerk en sluit mijn eigen router rechtstreeks aan op het glasvezel modem?

Je hebt geen televisie van kpn en daarmee is het heel simpel.

Zet de pppoe verbinding op op vlan 6. De login mag willekeurige waarden bevatten.

Tjakka, gelukt! Ik was de “6” vergeten.