Beantwoord

Geen geluid TV-ontvanger na software update

  • 7 June 2021
  • 5 reacties
  • 100 keer bekeken

Ik heb een probleem met mijn TV-ontvanger (nog uit de Telfort periode). Een paar dagen geleden kon ik opeens geen programma's niet meer terugkijken (netwerk error of zoiets). Ik heb toen de software geupdate en toen leek alles weer te werken, behalve het geluid, dat bleef weg.

Uiteindelijk de TV-ontvanger 'een frisse herstart' gegeven, modem en Experia box gereset, alles volgens voorschrift op de website van KPN. Het geluid blijft echter weg.

De uitgang voor het geluid is met een optische kabel verbonden met de versterker van de geluidsinstallatie. Wanneer ik onder Instellingen bij Geluid kijk, dan staat het geluid standaard op HDMI. Het lukt mij niet om het geluid op Optisch te krijgen. Telkens springt de instelling bij Sluiten en Bewaren weer terug naar HDMI.

De vraag is nu dus: waarom blijft de instelling Optisch niet bewaard en wat moet ik doen om het apparaat zover te krijgen?

 

icon

Beste antwoord door Jan Hoogendoorn 23 June 2021, 13:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Jan Hoogendoorn Welkom op het forum. 

De vraag die je stelt is een goede, ik heb hier dan ook niet direct een antwoord op. 

Ik heb de situatie doorgezet naar 1 van mijn collega's, zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen! 

Reputatie 7
Badge +7

@Jan Hoogendoorn Die instelling wordt wél bewaard, al lijkt het van niet. Ik vind dit een bug/tekortkoming in de interface.

@Rutger_  Op het forum zijn over dit onderwerp al verschillende meldingen gedaan. Ook ik trapte ooit in die valkuil.

Ik vind dat de layout/interface van dat menuonderdeel aangepast zou moeten worden.

@Jan Hoogendoorn Welkom op het forum. 

De vraag die je stelt is een goede, ik heb hier dan ook niet direct een antwoord op. 

Ik heb de situatie doorgezet naar 1 van mijn collega's, zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen! 


Ik zou het op prijs stellen als daar wat druk op gezet wordt. Mijn systeem is ingesteld op weergave van geluid via de geluidsinstallatie. Ik kan e.e.a. nog wel opvangen middels de luidsprekers van de TV, maar dat geluid is van veel mindere kwaliteit en moet de TV aan laten staan om naar de radio te luisteren. Bovendien kan ik nu in de keuken niet naar radio en TV luisteren.

Reputatie 7
Badge +15

@Jan Hoogendoorn Wat @Katana321 zegt klopt inderdaad, het lijkt alsof de instelling niet opgeslagen blijft terwijl dit wel het geval is. 

Ik begrijp in dit geval dat optisch geluid helemaal niet meer werkt. Je krijgt dus ook niet tijdelijk geluid, maar helemaal niets?

Het probleem is inmiddels opgelost. Er was een instelling op de versterker veranderd, wat blijkbaar gelijktijdig met de software update is gebeurd. Ik ben er vrij zeker van dat ik op dat moment niet aan de versterker heb gezeten, dus waardoor die setting op de versterker is veranderd, is een beetje een raadsel.

Wel, blijkbaar een toevallige samenloop van omstandigheden, maar goed, alles werkt weer.


In ieder geval bedankt voor de reacties.

Â