Beantwoord

Geen radio zonder tv

  • 3 November 2020
  • 13 reacties
  • 873 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds kort kan ik via mijn home cinema geen radio meer ontvangen (hoor alleen ruis). Voorheen heb ik Ziggo gehad.
Ik heb een Sony home cinema systeem. Geluid van de tv via boxen van de home cinema gaat prima.


*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door GeertF 9 November 2020, 15:00

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo @GeertF , om radio te kunnen luisteren bij KPN loopt dat via de tv-decoder vanaf kanaal 801 en luister je via je tv-toestel.

Wil je buiten je tv-toestel om radio luisteren via je eigen geluidsinstallatie dien je een kabeltje te leggen tussen de tv-decoder en je geluidsinstallatie.

 

Reputatie 1

Hallo JanD, bedankt voor de info. zal kijken hoe dat bij mij is en of het anders is dan destijds bij Zigo

Als je home cinema een optisch (TOSLink) aansluiting heeft kun je die ook aansluiten op de iTV-ontvanger. Dan kun je radio luisteren zonder de tv aan te zetten. Ik heb 't zelf zo:

  1. iTV-ontvanger > HDMI > tv (LG) > HDMI-ARC > soundbar (LG)
  2. iTV-ontvanger > optisch (TOSLink) > soundbar (LG).

1 is voor tv kijken en 2 is voor alleen radio luisteren. Als de soundbar signaal detecteert via de HDMI-ARC aansluiting van de tv schakelt die naar ARC en anders staat die op optisch.

Ziggo heeft je kabel nu ook fysiek afgesloten (dat is soms máánden na de beëindiging v.h. abonnement). Daarvoor is er een monteur in de straat geweest en je kabel uit het kastje getrokken.
Daardoor heb je nu ook geen FM meer. KPN heeft geen FM, maar geeft radiozenders door via de ontvanger. Sluit daartoe je ontvanger optisch of analoog (mini-jack aansluiting) aan op de AUX of tape in van je versterker.
De FM tuner heb je niks meer aan.

De FM tuner heb je niks meer aan.

Voor gebruik met kpn niet inderdaad.

Maar (plak) :

Voor FM ontvangst kun je ook een stukje draad gebruiken, deftige term : “kamerantenne”.

Men neme een antenne stekkertje en maak ~75cm draad aan het midden pennetje.

Dan ontvang je de etherzenders, op andere frequenties dus, per regio anders.

 

Reputatie 1

Allen, dank voor jullie reacties. Ik in mijn naïviteit al denken dat mijn home cinemasysteem het deels had begeven. Ga kijken voor een oplossing.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @GeertF, welkom op het forum! 

Ik zie dat de community jou al wat handige tips heeft gegeven. Goed om te zien! :slight_smile:

Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, laat het dan gerust weten.

Reputatie 1

Hallo Jose,

Naar aanleiding van de antwoorden ben ik eens gaan zoeken of ik ergens de betreffende kabel kon vinden.  En wat bleek, in de doos die KPN mij destijds heeft geleverd bij het installeren van de interactieve TV zat zo waar de benodigde kabel. Dus het probleem is opgelost.
Heb echter nergens terug kunnen vinden in de omschrijvingen/ handleidingen dat je deze kabel voor die gelegenheid kon gebruiken. Wellicht een tip voor anderen om dat in de beschrijvingen mee te nemen.

Verder allen bedankt voor de info om mij in de goede richting te sturen.
Probleem is dus opgelost.:thumbsup:

 

Reputatie 7
Badge +10

Mooi om te lezen dat het is opgelost, @GeertF:relaxed:  Ik zal je tip intern meenemen. Een mooie dag verder gewenst! 

Reputatie 7
Badge +9

Ziggo heeft je kabel nu ook fysiek afgesloten (dat is soms máánden na de beëindiging v.h. abonnement). Daarvoor is er een monteur in de straat geweest en je kabel uit het kastje getrokken.
Daardoor heb je nu ook geen FM meer. KPN heeft geen FM, maar geeft radiozenders door via de ontvanger. Sluit daartoe je ontvanger optisch of analoog (mini-jack aansluiting) aan op de AUX of tape in van je versterker.
De FM tuner heb je niks meer aan.

Nou, dat je niks meer aan de FM-tuner hebt is een beetje kort door de bocht, Peter. Als je er een antenne op aansluit (draad van 75 of 150 cm lengte of een buitenantenne) kan je immers nog steeds alle ter plaatse ontvangbare FM-zenders ontvangen.

Piet.

Zoiets wou ik ook al gaan schrijven, dank, scheelt mij getyp.

Al is het maar voor er bij, of “nood” gevallen, of de lokale omroep die niet bij kpn wordt doorgegeven.

. . draad van 75 of 150 cm

75 cm, met 150 cm ontvang je in theorie niets, met 2 x 75cm (open dipool) weer wel.

Maar goed . . .

. . . of een buitenantenne)

Indien “niet mogelijk” is een zolderantenne ook al mooi.

 

 

De ontvangstkwaliteit is via de iTV-ontvanger beter (minder last van storingen) dan via FM. Daar komt nog bij dat steeds meer zenders langzamerhand niet (meer) via FM worden doorgegeven, maar nog uitsluitend via DAB+ en kabel. Ik luister al een paar jaar niet meer via FM (de zenders waar ik vaak naar luister zijn niet meer beschikbaar via FM). Gelukkig hebben we een auto met ingebouwde DAB+ ontvanger en inmiddels ook een DAB+ wekkerradio.

Hier is de FM al dik 10 jaar volledig buiten gebruik.

Reageer