Beantwoord

Gegevens eigen modem IPTV onvolledig

  • 21 June 2021
  • 5 reacties
  • 1407 keer bekeken

Ik heb al enige tijd mijn FTTH werkend met een Mikrotik modem/router, en ook het IPTV gedeelte is me redelijk gelukt. Alleen heb ik voor het IPTV gedeelte erg moeten zoeken op diverse fora en website om de nodige informatie te vinden, blijkbaar is de informatie op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm niet compleet genoeg.

Voor bijvoorbeeld de IGMP Proxy moet je IP Subnets opgeven waar de IGMP Proxy op moet luisteren, deze gegevens ontbreken in de uitleg van KPN.

Daarnaast is er helemaal geen informatie over eventuele firewall rules die nodig zijn. Het is namelijk nodig om verkeer van de 224.0.0.0 range door te laten in zowel IGMP als UDP. Dit is allemaal informatie die ik gevonden heb via andere websites en forum-leden.

Ik zou graag willen dat KPN de informatie mbt IPTV compleet maakt, want op dit moment werkt het wel maar nog niet op dezelfde vloeiende manier als de Experiabox zelf. Blijkbaar ontbreekt er dus nog iets, maar zolang KPN deze informatie niet deelt blijft het natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg.

icon

Beste antwoord door wjb 21 June 2021, 12:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Voor bijvoorbeeld de IGMP Proxy moet je IP Subnets opgeven waar de IGMP Proxy op moet luisteren, deze gegevens ontbreken in de uitleg van KPN.

Je hoeft ook geen specifieke IP subnets op te geven bij de IGMP proxy server, je kunt hem rustig op 0.0.0.0/0 laten staan.

Je doet er ook verstandig aan om geen specifieke IP subnets te gebruiken want als KPN, om wat voor een reden ook, het subnet van het iTV platform wijzigt dan heb je direct weer een probleem. Met IP subnet 0.0.0.0/0 werkt het altijd.

Vergeet echter niet op de juiste DHCP options mee te geven zodat rfc3442-classless-static-routes actief is en er automatisch een route naar het subnet 213.75.112.0/21 gemaakt wordt.

 

Daarnaast is er helemaal geen informatie over eventuele firewall rules die nodig zijn. Het is namelijk nodig om verkeer van de 224.0.0.0 range door te laten in zowel IGMP als UDP.

Nee, je hoeft niets in de firewall op te nemen.

Je hoeft ook geen specifieke IP subnets op te geven bij de IGMP proxy server, je kunt hem rustig op 0.0.0.0/0 laten staan.

Ja klopt, dat had ik inderdaad ook uitgevonden en toegepast. Alleen zou het mooi zijn als KPN zoiets ook in zijn informatie omschrijft. Nu heb ik zoiets van “het werkt, maar ik weet niet of de Experiabox het op dezelfde manier doet”.

Vergeet echter niet op de juiste DHCP options mee te geven zodat rfc3442-classless-static-routes actief is en er automatisch een route naar het subnet 213.75.112.0/21 gemaakt wordt.

Ook die heb ik werkend, daarnaast krijgt de STB als DNS server mijn Mikrotik router als IP.

Nee, je hoeft niets in de firewall op te nemen.

Ok dat heb ik zojuist even gewijzigd. Waar het op neer komt is dat alles van VLAN4 gewoon wijd open staat? Na het zappen bij mij (glasvezel en VIP5202) staat het beeld eerst zo’n 1,5 seconde stil. Dat lijkt me nogal lang...

 

De andere reden van dit topic is dat bij mijn ouders namelijk iets vreemds aan de hand was met exact dezelfde config als mij. Iedere keer na het zappen had je een soort corruptie in beeld en geluid, het voelde alsof er een buffer volgeladen moest worden. Daarnaast had je iedere X minuten ook corruptie in beeld en geluid. En het zappen was erg traag. Ik heb toen voor de grap de Experiabox er weer eens geinstalleerd, en toen was alles weer top. Supersnel zappen en geen corruptie. Het mooie komt nu, na het terugplaatsen van de Mikrotik (zonder wijziging in de config) was ook daar het probleem opgelost (voor nu). Terwijl een reboot eerder niets had opgelost.

Het enige wat me nog wel opviel was dat het zappen langzamer was dan met de Experiabox. Maar wellicht kwam dat door mijn firewall rules. Ik zal ze daar ook even weghalen dit weekend en kijken of dat de problemen oplost.

Reputatie 7

Nee, je hoeft niets in de firewall op te nemen.

Ok dat heb ik zojuist even gewijzigd. Waar het op neer komt is dat alles van VLAN4 gewoon wijd open staat?

In principe heb je gelijk dat de firewall regels missen in de beschrijving.

Ik hoop dat KPN die alsnog zal gaan opnemen want ondanks het feit dat vlan 4 (IPTV) een besloten netwerk is is het instellen van een firewall op de eigen router natuurlijk altijd goed.

Ik denk overigens niet dat het protocol IGMP inkomend doorgelaten hoeft te worden richting 224.0.0.0/4. 

Onderstaand de statistics na een avondje televisie en een firewall op vlan 4.

Bij uitgesteld kijken zorgt rule 1 er voor dat de communicatie toegestaan wordt.

Bij live kijken is het toestaan van UDP verkeer richting 224.0.0.0/4 voldoende en lijkt het doorlaten van IGMP verkeer richting 224.0.0.0/4 niet noodzakelijk (geen hits.)

Er is overigens in dat avondje zo'n 25 GigaByte aan data voor televisie kijken verspijkerd. :wink:

I disabled the static route for 213.75.112.0/21 and it still works. What kind of problems did it have if that static route is not made? I do not see any kernel routing either.

The KRIEGSMAN method for setting the route does not work for me (with the script). Because there is no “routers” shown (but there is dhcp server present in the output). I wonder how it (the script to get that ip for next hop) will work for others, or is this about the edgerouter type (I don’t think so).

:~$ show dhcp client leases
interface  : eth0.4
ip address : 10.236.a.b       [Active]
subnet mask: 255.255.252.0
dhcp server: 10.236.a.1
lease time : 86400
reason     : RENEW

 

What exactly is 213.75.112.0/21 and could I see some documentation for that?

Offtopic (or related?): Itv does not work from a browser nor mobile phone. I thought they are doing something with that vlan, so I joined the same vlan that the tv-ontvanger is sitting on but still does not work. Error codes 6001, 4032, etc.

Another thing I need to still check: It somehow did not work when I used the same vlan-Id (vlan 4) also in the switch side. I just changed to another vlan and it worked. Does not look logical for me. I will debug a bit later.

If someone is looking for exact steps to follow (in functional/logical steps, do let me know) and I might be able to help now that it is fresh in my head.

Reputatie 7

I disabled the static route for 213.75.112.0/21 and it still works. What kind of problems did it have if that static route is not made? I do not see any kernel routing either.

This route is needed when you have television from KPN.

This route should however not be defined as static but by rfc3442-classless-static-routes.

You can find configurationscripts for EdgeRouters in the topic below.