Beantwoord

Gevraagd: Advies van hoe nu verder met aanleg infra en voorbereiding op komst KPN monteur

  • 6 December 2021
  • 8 reacties
  • 340 keer bekeken

Beste mensen,


Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo kabel met internet+telefonie+TV naar KPN glas internet+telefonie abonnement.

Ter info, in de huidige situatie (met de net aangesloten FTU, TK-01 maar nog niet in bedrijf gestelde KPN verbinding) gebruik ik een Ubiquiti USG als router met de Ziggo modem in bridge mode en verder wat Ubiquiti WiFi Access points. In de nieuwe situatie wil ik het maximale uit mijn abonnement halen en wil ik gaan investeren in wat betere hardware en afstappen van de merk Ubiquiti en overweeg sterk de AVM Fritz!Box 5530 Fiber AON router met een WiFi mesh netwerk met AVM Fritz!Box apparatuur. Het liefst wil e.e.a al in huis hebben voordat de monteur komt om gelijk alles aan te sluiten en te testen.

 

Huidige situatie met Ziggo modem in meterkast

 

Nieuwe situatie met KPN aansluiting in de garage
  1. Is de Fritz!Box 5530 Fiber de juiste keuze of is het beter om de “oude bekende” 7590 te kiezen of is er een nieuwe fiber met wifi6 op komst?
  2. Wordt de Fritz!Box 5530 Fiber ondersteund door KPN (zijn de pre-set instellingen beschikbaar)?
  3. Kan ik de 5530 eerst instellen voor Ziggo en mijn LAN configuratie en aansluiten in de meterkast via de UTP, en als de KPN monteur er is de KPN netwerk WAN instellingen inladen en mijn LAN instellingen behouden?
  4. Nu heb ik allen de FTU, en nog geen media-converter, welke type glasvezel kabel/connector moet ik hebben om de 5530 aan te sluiten op het KPN netwerk via de FTU? Ik neem dat ik dus de de media-converter niet hoef te gebruiken als ik de 5530 kies en juist wel als 7590 moet gaan verbinden via UTP.
  5. Welke type (CAT5, CAT6, CAT7 of anders) utp kabel hebben de KPN monteurs bij zich?
  6. De 5530 heeft 1x2,5G en 2x1G aansluitingen voor 3 verschillende LANs? Moet ik 3x CAT7 kabels laten trekken (met voorbereiding op de toekomst?) van de garage naar de meterkast waar mijn netwerk switch zich bevindt?
  7. Zijn er nog aandachtspunten?



Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door NHendriks 7 December 2021, 17:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

op vraag 6 weet ik wel antwoord!

KPN monteurs hebben 100% koperen kabels van belden bij zich van het type Cat5E.

Persoonlijk zou ik de 7590 kiezen,hoor daar goede verhalen over.

op vraag 6 weet ik wel antwoord!

KPN monteurs hebben 100% koperen kabels van belden bij zich van het type Cat5E.

Persoonlijk zou ik de 7590 kiezen,hoor daar goede verhalen over.

Is CAT5e niet een beetje achterhaald en niet “future-proof”?

Ik neem aan de reguliere 7590 en niet de 7590AX?

Hallo @Al69 ,

Ik bedoel de gewone 7590.Cat5E voldoet nog aan de eisen die kpn stelt dus blijven ze dat voorlopig nog wel aan de monteurs leveren.

Hallo @Al69 als jij een nieuwe glasvezelaansluiting hebt/krijgt, dus aangelegd nà 2019 wordt er bij de TK01 een GPON-module geplaatst die je met een LAN-kabel op je router aan kunt sluiten.

Er is geen mogelijkheid om de router rechtstreeks op de TK01 aan te sluiten.

De KPN-router sluit je met een LAN-kabel aan op de WAN-poort aan de routerzijde.

Als je een eigen router gebruikt, sluit de daar de LAN-kabel ook aan op de WAN-poort van je eigen router.

Kwaliteit LAN-kabel is minimaal CAT5e, beter nog CAT6(a), die kan tot 10Gbit/s, maar de GPON heeft een LAN-uitgang van 1Gbit/s en de WAN-ingang van de router ook.

Alleen de XGSPON-kastjes heb een LAN-poort van 10Gbit/s.

Patchcover FTU-TK01
 
GPON NTU

 

Reputatie 7
Badge +11

Is de Fritz!Box 5530 Fiber de juiste keuze of is het beter om de “oude bekende” 7590 te kiezen of is er een nieuwe fiber met wifi6 op komst?

Ik zou persoonlijk voor de 7590 gaan, werkt als een trein en heeft zich al bewezen. De 7590AX kan ook maar de voordelen van Wifi-6 (dan doel ik op OFDMA) ga je niet echt merken in een thuissituatie. Pas zodra Wifi 6E in Europa bruikbaar zou ik het advies geven om die aan te schaffen om future-ready te zijn. De 7590AX ondersteunt geen Wifi 6E.

 

Wordt de Fritz!Box 5530 Fiber ondersteund door KPN (zijn de pre-set instellingen beschikbaar)?

 Ja, deze wordt ondersteunt. Er zit in de Fritzbox een KPN-profiel waar uit gekozen kan worden. Let wel, met GPON of XGS-PON kun je de 5530 nog niet direct op de FTU aansluiten aangezien dit nog niet ondersteunt wordt. De ACM heeft aangegeven dat hier verandering in moet komen per januari 2022 (dacht ik) maar ik heb nog geen idee hoe dit gaat verlopen.

 

Kan ik de 5530 eerst instellen voor Ziggo en mijn LAN configuratie en aansluiten in de meterkast via de UTP, en als de KPN monteur er is de KPN netwerk WAN instellingen inladen en mijn LAN instellingen behouden?

Ik durf hier geen antwoord op de geven. Het lijkt me dat als het Ziggo-modem in bridge-modus staat je hier gemakkelijk ook de Fritzbox op kan aansluiten. Zodra je over gaat op KPN is het enkel een kwestie van het internetprofiel aanpassen. Aan de LAN-zijde gebeurd dan niets. Let wel, de monteur zal het door KPN geleverde modem installeren en aansluiten. Het aansluiten van de Fritzbox is je eigen pakkie-an. Mogelijk wilt de monteur dit ook voor je doen maar dat is dan wel meerwerk.

 

Nu heb ik allen de FTU, en nog geen media-converter, welke type glasvezel kabel/connector moet ik hebben om de 5530 aan te sluiten op het KPN netwerk via de FTU? Ik neem dat ik dus de de media-converter niet hoef te gebruiken als ik de 5530 kies en juist wel als 7590 moet gaan verbinden via UTP.

Met een GPON en XGS-PON aansluiting zoals ik aangaf vooralsnog wel. Dit gaat naar mijn weten veranderen maar de invulling hiervan is mij nog niet bekend. In het gebruik zie ik ook geen meerwaarde om de ONT/NTU van KPN te vervangen door een eigen product. 

 

Welke type (CAT5, CAT6, CAT7 of anders) utp kabel hebben de KPN monteurs bij zich?

Deze. Volgens mij zijn er wel plannen om over te gaan op CAT6-kabels maar de nogal grote voorraad CAT5e zal dan eerst op moeten. CAT5e is voor de thuisnetwerken ook helemaal prima naar mijn mening, met de nieuwe standaarden kan deze tot 5Gbps aan (5Gbase-T). Op korte afstanden moet dit ook prima 10Gbit aankunnen, ondanks dat het geen officiële standaard is. De poorten van de meeste apparatuur zijn tegenwoordig auto-negotiating waarmee er dus door de poorten aan beide zijden bekeken wordt welke link-speed ze kunnen halen. Zo heb ik laatst op een oude CAT5-kabel die eigenlijk maar tot 100Mbit aan kan gewoon een gigabit-link kunnen krijgen. Korte afstand en een kabel die in prima staat was. Voor de TV is CAT5e sowieso prima, op de tv-ontvanger (en ook veel tv's) zit namelijk een 100Mbit-aansluiting.

 

De 5530 heeft 1x2,5G en 2x1G aansluitingen voor 3 verschillende LANs? Moet ik 3x CAT7 kabels laten trekken (met voorbereiding op de toekomst?) van de garage naar de meterkast waar mijn netwerk switch zich bevindt?

CAT7 moet je niet aan willen beginnen. Het is geen officiële standaard en er is enorm veel troep van op de markt. Het levert ook met enige regelmaat onverklaarbare storingen op. Beter kies je dan voor CAT6. Deze kan tot om en nabij de 50 meter een verbinding aan van 10Gbit/s. Je kan ook voor CAT6a gaan, deze kan tot 100 meter 10Gbit/s halen. CAT8 moet je links laten liggen. Het is enorm dikke en stugge kabel die moeilijk af te werken is. Daarbij gaat het echt nog heel erg lang duren voor je zoiets in huis misschien nodig gaat hebben. Let wel dat als je zelf kabels koopt dat je 100% koper haalt en niet iets als CCA of CCS. 

Als je iTV van KPN op de switch wilt aansluiten moet je er op letten dat deze switch IGMP Snooping ondersteunt. Anders zal het multicast-verkeer voor tv het hele netwerk laten verzuipen, het zogenoemde ‘multicast flooding’. Meer uitleg over IGMP Snooping vindt je hier.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou die fritzbox gewoon in de woonkamer neerzetten. Vanaf het zwarte kastje wat @JanD laat zien laat je de monteur een utp kabel naar de woonkamer leggen. Dan ben je zo misschien in 1 keer klaar en heb je overal in huis goed WiFi uit de fritzbox. 

Volgens mij hebben de monteurs tegenwoordig cat 6 kabels bij zich.

Reputatie 7
Badge +11

Volgens mij hebben de monteurs tegenwoordig cat 6 kabels bij zich.

Nop, niet dat ik gezien heb in ieder geval. Wel hebben we tegenwoordig CAT6-connectoren op de bus voor de plekken waar al door een aannemer bijvoorbeeld een kabel is getrokken of als een klant zelf een kabel heeft getrokken maar deze niet zelf kan afwerken. It's a start maar de voorraad CAT5e zal eerst op moeten voor we volledig over gaan op CAT6-materiaal.

Reputatie 7
Badge +24

Ow ... OK 👍

Nou ... @Al69 als je cat 6 wilt, dan zal je er zelf voor moeten zorgen 😄