Beantwoord

Google wifi DNS probleem eventueel double nat

  • 7 April 2022
  • 10 reacties
  • 263 keer bekeken

Hallo!

Ik heb afgelopen uur zitten spitten op het forum maar tot op heden nog niet een oplossing gevonden voor mijn exacte probleem.

Het volgende is aan de hand:

Ik heb sinds 3 a 4 jaar de volgende configuratie:  Expedia box v10 met daaraan een Google wifi verbonden. Dit heeft de afgelopen jaren goed gewerkt, tot eind vorige maand :(

Op dit moment heb ik regelmatig voor elke willekeurige website DNS errors. Na een paar keer de pagina verversen werkt het dan ineens wel. 

Volgens de helpdesk van Google, is dit 100% te danken aan een dubbele NAT en de oplossing zou zijn om de Expedia box in bridge te  zetten. Maar helaas, dit kan niet.

Is er iemand die ervaring heeft met deze opstelling? Dat moet haast welk, ik kan onmogelijk de enige zijn die deze setup heeft. 

 Zou het eventueel een optie zijn om de expedia box te verruilen voor een andere waarbij de bridge setting wel een mogelijkheid is? 

Graag jullie menig.

 

Oh voor de duidelijkheid, ik ben (zoals je misschien ziet aan bovenstaande vraag) absoluut geen expert op dit gebied.

icon

Beste antwoord door Vulpen 8 April 2022, 18:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Op dit moment heb ik regelmatig voor elke willekeurige website DNS errors.

Hoe ziet zo'n error er uit? Krijgt u een foutcode te zien?

Reputatie 7

Volgens de helpdesk van Google, is dit 100% te danken aan een dubbele NAT...

Dat is onzin.

Op dit moment heb ik regelmatig voor elke willekeurige website DNS errors.

Hoe ziet zo'n error er uit? Krijgt u een foutcode te zien?

Ik krijg op random momenten ineens errors zoals DNS_PROB_FINISHED_BAD_CONFIG, of een variant daarop (DNS_PROBE_STARTED). 

Wonderlijk genoeg helpt het verversen van de pagina altijd. 

Reputatie 7
Badge +24

Krijgt u dat op al uw apparaten? Gebruikt u misschien een VPN-verbinding? Heeft u een beveiligingsprogramma op uw pc of laptop? Anti-virus pakket ofzo?

Krijgt u dat op al uw apparaten? Gebruikt u misschien een VPN-verbinding? Heeft u een beveiligingsprogramma op uw pc of laptop? Anti-virus pakket ofzo?

Nee, het is verdeeld over alle apparaten inclusief de slimme apparaten en de tv. 

Exact deze setup heeft de afgelopen jaren foutloos gewerkt, het is afgelopen maand ineens spontaan ontstaan. 

Reputatie 6
Badge +9

Heb jij 1 Google wifi of meerdere. Het lijkt erop dat de Google wifi ook als router fungeerd en niet als puur wifi accesspoint. Met 2 routers achter elkaar heb je perdefinitie een dubbele nat. 

De oplossing: een van beide in bridge mode zetten. Tot zover alles ok.

De KPN router kan niet in bridge mode... dus moet de Google wifi in bridge mode gezet worden. De documentatie geeft dan wel aan dat een eventueel mesh netwerk dan niet meer werkt . Maar als je maar 1 Google wifi apparaat hebt is dat geen probleem

https://support.google.com/googlenest/answer/6240987

 

Reputatie 7
Badge +24

Heb jij 1 Google wifi of meerdere. Het lijkt erop dat de Google wifi ook als router fungeerd en niet als puur wifi accesspoint. Met 2 routers achter elkaar heb je perdefinitie een dubbele nat. 

Maar dat zou voor dns helemaal niks uit moeten maken.

Welke dns staat er in de Google WiFi ingesteld? Als dat de Experiabox is(192.168.2.254), dan zou je dat eens kunnen aanpassen naar de dns servers van KPN zelf: 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Zo heb ik het ook. Werkt prima.

 

Reputatie 7
Badge +9

Vindt het wel appart dat de google WiFi als router moet fungeren om mesh te hebben, Dat is ook de reinste onzin... 

Geloof best dat het zo is maar er is geen technische reden voor.

Afijn nee een dubbel NAT hoort geen DNS issues te geven, je kan uiteraard eens kijken wat er gebeurt zonder de google WiFi erop en of je dit probleem als nog hebt…

En anders zoals @Nick83 aangeeft de DNS waardes aanpassen in de google WiFi.

Reputatie 7
Badge +19

Nog van harte welkom op ons forum @Ruben86! Ons forum is hoofdzakelijk voor en door de gebruikers: zoals je ziet hebben we verschillende behulpzame forumgebruikers hier :) Fijn om te zien dat er al zo met je mee gedacht is. Ik hoop dat je daarmee verder gekomen bent.

Even nog een korte update over mijn bovenstaande probleem.

Na heel erg veel proberen, her-installeren en resets, heb ik het probleem opgelost. 

Ik heb een nieuwe Google Wifi access point gekocht en het hoofdpunt hier mee vervangen. Dit lijkt voorlopig een oplossing en alles bij elkaar had dus niets te maken met een double nat probleem / het niet in bridge modes kunnen krijgen van de router. 

Allemaal hartelijk dank voor het meelezen en meedenken!